Barfotaboots

wrangler

Trådstartare
Vill införskaffa ett par boots till en av mina hästar som ömmar lite på frusen mark. Det handlar om enstaka dagar under vintern här, då det fruser på och blir stenhårt knöggel på vissa ställen. Det känns som boots är ett bra alternativ då eftersom hon inte behöver skos annars.

Har noll koll på boots, vad finns det för några som passar att använda då och då för utevistelse i hagen av en lugn häst (dvs inte en massa spring och lek). Det behöver alltså inte vara värsta sortens high tech grejer :grin:

Sv: Barfotaboots

Boots ska ju helst inte användas i hagen eftersom de kapslar in hoven för länge men för din användning så borde det ju fungera.

Viktigaste är att hitta boots som passar formen på din hästs hovar. Det finns MASSOR med olika former och om bootsen inte passar så funkar de inte. Börja med att mät hovarna och kolla formen.

Eftersom du ska använda bootsen i hagen så skulle jag leta efter några med så lite spännen o grejjer som möjligt. Jag skulle också köpa ett par som inte går upp i karleden pga skavrisken.

Har du tips på några sådana då? Jag har noll koll på boots, känner bara till dom där första typ Easy Boots men har förstått att det finns många olika modeller nuförtiden.

Först måste jag veta formen på hoven ;)

Jag håller själv på o letar till ett russ med supersmå helt runda hovar och det verkar nästan omöjligt. Även isisen behöver ett par men han är lite lättare.

Min arab med ovala hovar har easyboot epic vid ridning och han har även haft dom i hagen under ett par veckor när det varit stenfruset(sen gav jag upp och skodde på...) och han har inte fått några skav och de har suttit kvar. Har din pålle runda hovar kan även cavallo simple bootsen funka, de var på tok för runda för min men jag vet andra som är nöjda med dom.

Wrangler, jag har bara testat easyboot glove men har bara goda erfarenheter av dem. Har även haft dem på i hagen (inte pga ömhet utan vissa dagar då det varit isgata) utan att få vare sig skav eller andra problem. Det man måste tänka på är att booten skall sitta tajt runt hoven, så rätt storlek är viktig. Så här års kan du behöva brodda booten (beroende på vad ni har för underlag i hagen, men sannolikt har hästen bättre fäste barfota än med obroddad boot). Det går utmärkt, och är enkelt, att brodda easyboot glove. I så fall rekommenderar jag quick stud.

Min söta dam hade sönder en boot i hagen, sannolikt då hon fastnade i något. Hellre trasig boot än trasig häst, så det ser jag inte som något negativt.

Blir det många bootade dagar i hagen måste du förstås hålla extra koll på strålens och karledens skick, men det säger ju sig självt!

Kan lägga till att om gaitern går sönder på dem är det enkelt att byta ut gaitern och oftast går det också bra att laga den ifall den bara gått upp i sömmen.

Gogla hovbalans, där finns några olika märken, förutom dom du tidigare fått tips om. Jag brukar ta ett styvt papper och rita av hoven så nära som möjligt, bra att ha som mall om man ska beställa via nätet att skicka så dom kan prova mallen i bootsen. Jag har använt mig av cavallo sport till min när han behövde i sjukhage efter fång men dom var ju utprovade och använda tidigare till ridning så dom var ingådda.

*kl*

Tack alla för svar! Nu har jag lite att googla på! :bow:

Damen i fråga har ganska runda hovar.

Min grabb har ganska ovala hovar men inte helt runda och han har ett par Cavallo Sport. Vi har färdats många mil i dem och han har aldrig fått skav.

Har haft easyboot förut och sedan provat cavallo men gick tillbaka till easyboot. Cavallo kändes stora o klumpiga och vid lera var hela bootsen full o tung av lera. Det finns säkert mer boots att välja idag men jag skulle välja easyboot med gaiters om jag skulle satsa pengar på boots idag.

Jag har precis beställt ett par EasyCare RX, rehabboots som är gjorda för att hästen går i hage, till Sessan. De andra bootsen som finns är ju tänkta till arbete, och inte för hagvistelse så det kändes bäst så.

Willy har Cavallo, simple fram till hans tallriksrunda hovar och sport bak. Jag är supernöjd och han verkar också gilla dem. Har inte haft problem med skav eller liknande.

Jag köper förresten också från hovbalans, och hon är verkligen helt suverän att ha och göra med, kanonservice när man är virrig och har en massa frågor :o :p

Senast ändrad:

Hmm...det låter ju bra men när jag läser på Easy Boots hemsida skriver dom såhär:
"RX är mer en boot att använda i box vid skador. Man kan på sin höjd leda hästen litet med den eller låta den gå i en liten sjukhage."

:confused:

Willy har Cavallo, simple fram till hans tallriksrunda hovar och sport bak. Jag är supernöjd och han verkar också gilla dem. Har inte haft problem med skav eller liknande.

Jag köper förresten också från hovbalans, och hon är verkligen helt suverän att ha och göra med, kanonservice när man är virrig och har en massa frågor :o :p

Ja jäklar vad mycket olika boots det finns då :eek: Det är ju värre än en sportsskoaffär! Detta är verkligen helt nytt för mig :rofl:

Hmm...det låter ju bra men när jag läser på Easy Boots hemsida skriver dom såhär:
"RX är mer en boot att använda i box vid skador. Man kan på sin höjd leda hästen litet med den eller låta den gå i en liten sjukhage."

:confused:

Oj då! Det är inte den info jag har fått...

"Används till hästar som lider av hovbölder, laminitis, fång, strålbenssyndrom etc. för att hjälpa hästen och snabba på tillfrisknandet. Ger både stöd, skydd och avlastar den onda hoven.

För hästar som har svårt att stå på hårda ytor under längre perioder.

Efter ingrepp eller skada, som skydd vid transport ja när helst hoven behöver extra skydd.

Sulan är gjord av en kombination av både hållbart och samtidigt mjukt material. Liknade sådant som används vid fotvård/ortoped hos människor.

Tre stycken luftventiler gör att luften kan cirkulera och hålla hoven sval under tiden den används.

Easy Boot RX är inte ämnad för ridning men kan användas i hagen och för lättare utegång."

haha ja det är en djungel!! Det var säkert över tio mail fram och tillbaka innan jag visste vad jag skulle ha... sen fick jag byta storlek en gång vardera på simple och sport för att få rätt :o

Jag har iofs inte tittat på easy boots "live" men gillar inte vajrar och sånt som de har på vissa modeller. Det ser ut att trycka på hovväggen... sen gissar jag att det är lättare att de går sönder i och med alla smådelar. Men det kanske är en smaksak.

Om fusion jogg hade gått att brodda hade de varit helt rätt på vad jag vill ha, men här uppe går det ju helt bort.

Jag håller iof med om vajrarna och det men samtidigt vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst när dom bara kommer att användas några enstaka dagar.... då kan jag lika gärna sko känns det som och det är också onödigt. Det viktigaste är att dom sitter bra och skyddar sulan känner jag.

Fast hon hade ju blivit väldigt fräsig i sådana där rosa joggingskor förståss :D

Hur gick det sen? Köpte du några wrangler??

Själv har jag lyckats köpa tappskokungen!
Igår hade andra skon rykt och det är mindre än 2 v sen han nyskoddes, bägge skorna fram fick läggas om och riktas för 4 dagar sen! Hovis trångskodde eftersom han skulle åka på semester nu och ÄNDÅ lyckas han trampa av sig :@

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 559
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 079
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka