Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Dingelass

Trådstartare
Misstänksam som man e så har jag klurat på detta nu...

Försäkringskassan drar bara av 25% i skatt på utbetald FP,för d e väl inte bara för mej d gör såhär?
Visst att man kan ringa o be dom dra mer men om man inte har koll på hur mkt dom drar då...?
Isåfall får man ju mer pengar att spendera varje månad:d
o en rolig skatt att återbetala när det ska deklareras nästa år:eek:

Finns det en politisk baktanke med det här,att om man har mer pengar att spendera så handlas det mer-blir fler jobb-fler som kan handla mer...osv...??

Varför drar dom bara 25%,måste ju bli en massa merjobb med alla som vill att dom ska dra mer i skatt...?

Nån som har en logisk förklaring?
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Ofta så kommer man inte upp i så hög inkomst från FK om man är mammaledig, och det är ju ett visst antal tusen som man inte behöver skatta för, så ju mindre man tjänar desto mindre behöver man skatta i genomsnitt, typ. Antar att det är därför de drar "för lite" (jag har ändrat så de, och även min arbetsgivare, drar 33% skatt, hellre får jag tillbaks pengar än att man måste skrapa ihop pengar man inte har för att betala kvarskatt!)
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

De drar 32% skatt på min FP. Jag har inte meddelat hur mycket de ska dra men de utgår väl ifrån vad jag tjänar.
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Med tanke på inflationen är ju beloppet mindre värt ett år senare. Så du tjänar ju på att betala för lite nu, men det kanske är lite jobbigt att betala allt på en gång.
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Jag har ringt och ändrat så de drar runt 30% för mig, det var smart gjort för jag kommer få tillbaka nästan 5000:- :bow:
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Vad är det som är smart med att låna ut pengar räntefritt? :confused:

TS: Procentsatsen är troligtvis baserad på din årsinkomst från FK och du kommer då inte behöva fyllnadsbetala såvida du inte har andra inkomstkällor eller skattpliktiga ägodelar.
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Jag har alltid bara betalat mellan 24 och 25 % skatt på fp och har ALLTID fått tillbaka mellan 2000 och 3000 kr.

Nu jobbar jag och ska betala restskatt....
 
Sv: Baktanke med för lågt dragen skatt av FK?

Jag känner inte alls igen det du beskriver. Har inte läst de andras inlägg, vill jag också meddela.

Här drar de vår kommunskatt dvs 28%. Men eftersom jag vill att de ska dra mer från mig, vilket jag anmäler när jag skickar in om hur många dagar jag vill ta ut, så dras det 29% av min fp.

Det var t om en kvinna som ringde från fk och frågade om det var ok att de drog 29% isf det belopp jag ville de skulle dra. Det blev ungefär samma, men underlättade deras arbete. :)

/Timsetim
 

Liknande trådar

Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 633
Senast: Squie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 601
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 176
Senast: Anonym6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp