Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Eller bärryggsäck kanske.. vet inte vad de heter... Men de där "ryggsäckarna" man kan ha barnen i, inte de små bärselarna man kan ha först.
När kan man börja använda dem?
Vi har fått en av brorsan, men vi har inte vågat använda den än, och idag är det mulet väder så idag skulle det passa utmärkt med en promenad...:bow:
 
Sv: bärsele

Det beror ju lite på hur stort barnet är och hur bärstolen ser ut, men vi lånade en gamal och hade när Elin var runt 7 - 8 mån när vi var på semester. Fast jag gillade aldrig att bära med den, medans karln tyckte att det var bra.

Själv bär jag med Ergo sele numera och det är himla smidigt och skönt! Även den går att bära på ryggen! ;)
 
Sv: bärsele

När barnet sitter med huvudet stadigt går det bra, från ca 5 mån brukar vara lagom.

Är det en med ställning, eller en mjuk? Jag ÄLSKAR min Ergo, bär även 17 kg barnet i den (dock korta sträckor) vid behov.
 
Sv: bärsele

Jag tyckte inte heller bärstolen var bra, men maken gillade den. Den kanske inte är konstruerad för tjejkroppar?

Det är ju en himla bra grej annars när de växt ur babybjörnen!
 
Sv: bärsele

Vi har en bärsjal. Vet inte vad som skiljer mellan den och det du har. Vi började ha lillen i sjalen när han var knappt två veckor.

Här är en bild, men där är han nog fem eller sex veckor:
Sjal.JPG
 
Sv: bärsele

Ergo och Patapum är jättesköna att bära på ryggen med :) har sånna där gamla bärryggsäckar också men dom är f-n i mig inte sköna *flin*
 
Sv: bärsele

min ser ut som en stor ryggsäck :) .

Vet inget märke eller så, men det är en "ryggsäck" med stålställning i liksom... (har inte sett andra än den och babybjörnen) (ja sjalarna också då)...
Men ergo och nått mer vet jag inte vad det är.
Jag tycker att den här känts skön när jag haft den (utan barn) på ryggen, men jag är i o f lång, de tär kanske därför...
 
Sv: bärsele

Ergo och Patapum är bärselar som tja..... nästan känns som sjalar att bära i, avlastar jättebra!!!
 
Sv: bärsele

Är man långt så funkar det kanske bättre med en sån där stålställning, jag som är kort funkar det inte allt på. Dessutom blir det en del extravikt ändå med ställningen.

En killkompis kom på besök med sin 1 åring i en sån med stålställning. Min mamma frågade om han inte bar i sjal, han som bott i Afrika i många år. Han asgarvade och svarade "Alla ungarna sprang ju runt helt kobenta" :rofl:
 
Sv: bärsele

*kl*
Testade igår, funkade jättebra, förrutom att mina axlar är skrot så jag klarade inte av att bära för det (är så öm i axlarna, och det ger huvudvärk i flera dagar efteråt...).Borde jag ha räknat ut i o f i o m att jag aldrig har kunnat ha ryggsäck pga det... :(
Men hon trivdes i alla fall :) .
 
Sv: bärsele

Har en bärstol som både jag, sambon och Stina gillar skarpt. Jag får lite spänningsar i nacke och axlar om jag bär länge, men tycker att det går bättre och bättre ju mer jag bär. Och det är hur händigt som helst att kunna vara ute och pyssla på gården med Stina på ryggen, hon ser allt som försigår då!

Jenny
 
Sv: bärsele

Hänger inte med så mycket på Buke och Barn är jag inte in så ofta på så jag vet inte hur gammalt ditt barn är. Nåväl Babybjörn verkar ändå vara ett passerat stadium. Själv gillade jag Babybjörnen när barnen var riktigt små. Ungefär till den åldern då mina knän/lår började slå i barnens fötter då man gick. Tyckte just det var jobbigt och då slutade jag använda den.

Bärstol är bra om man hittar en som passar. Det finns flera sorter på marknaden och trots att Haglöfs är störst, äldst osv så är jag inte så säker på att dom är bäst. Vi har en sån och jag tycker i bland att det är kanon att ha den. Kortare turer i city. Slippa släpa på vagn. Lätt att klara trappor mm. Smidigt att ta sig fram med på gatan och i butiker. Barnet har bra utsikt och även om barnet somnar så är det ingen större fara. (förutsatt man har huvudstöd på den). Ett paraply räcker om det regnar och barnet tycker ofta det är spännande och kul att sitta i den. Påsen rymmer en hel del och man behöver ingen extra väska för ombyte, extra blöja osv. Kan dock vara lite svår att ta på och av om man inte hittar smarta grepp.

Så visst - den funkar jättebra i vissa lägen, men inte långa pass. Framförallt inte för min fru som helst inte alls bär med den. Våra bekanta hittade en annan sort på Stadium eller nåt sånt och den var kortare, mer vadderad och hade fler justeringsmöjligheter. Dessutom fanns det ett stöd på den så man kunde ställa i från sig den. Enda fördelen med Haglöfs var att barnen kunde ha den något längre tid. Dvs - Man växte ur den andra lite fortare. Tyvärr kommer jag inte håg vad det var för märke på deras stol. Det kan dock vara idé att kolla upp markknaden om man vill ha just en bärstol.

Bärsjal är mkt bekvämare än bärstol och väljer man en lång sådan så kan man knyta på en mängd sätt. Mage, rygg, sida. Framåtvänd eller mot kroppen. Nackdelen är att det tar lite tid att lära sig knyta rätt och att klä sig rätt. Man glömmer att det handlar om extra lager tyg så ofta klär man sig för varmt i början innan man blir van. Har man väl lärt sig knyta (tar eg inte så lång tid) så är det det absolut mest bekväma man kan tänka sig. Finns inget som slår det!! Skulle tro att du kan bära barnet hela dagarna utan att bli nämnvärt trött, speciellt om man knyter det på ryggen. (förutsatt man orkar vikten förstås). Vi har en Storchenwiege som funkat bra.

Själv har jag gillat ringsjalen bäst eftersom den är så enkel att på på och av. Dessutom tar den nästan ingen plats så den är lätt att ha med i fall det skulle behövas. Men man bär inte fler timmar i den. Kanonbra för kortare stunder (storhandling, gnälligt barn då man lagar mat osv) och passar även för lite större barn (typ 2år). Riktigt små barn kan ligga i en sådan sjal. Vi har en Moms in Mind.

Läs mer på t ex :

http://www.sjalbarn.se/

http://www.babydesign.se/
 
Sv: bärsele

filiduttan skrev:
Ergo och Patapum är bärselar som tja..... nästan känns som sjalar att bära i, avlastar jättebra!!!

Verkar smidiga och lätta att ta på och av. Kanske skulle kunna vara ett alternativ om vi skulle välja nytt "bär-redskap" i dag. Fördel attd et verkar passa både små och stora, precis så som bärsjalarna.
 
Sv: bärsele

Åh ja, Ergon är underbar... Även om jag älskar min långsjal oxå så lyckas jag inte med ryggknytningarna, men Ergon gör allt så lätt och smidigt... ;)
Det finns ett flertal återförsäljare i sverige, om du tittar på sjalbarn så finns många av dem där.
Sen är det tydligen lite olika om man trivs bäst med Ergon eller Patapumen, det är utformade lite olika.
 
Sv: bärsele

Jag har också funderat på en ergo så småningom, den ser väldigt nätt ut jämfört med de klumpiga bärväskorna (typ haglöfs).

ergo-denim.gif


Annars har jag varit inne på en dansk Mei Tai från Slynger (färgen på bilden är dock rätt ful men finns tex i camo).

slynger.dk_279.jpg


Bilderna är tagna från nätet, det är alltså inte jag på någon av dem... ;)
Båda dessa går att använda även på ryggen.
 
Sv: bärsele

Jag har Ergon på bilden... :love:
JAg har även provat MT men det var en från BabyHawk och den kom jag inte överens med, medans Meitai "sköldpaddan" som den kallas ser bekvämmare ut!
 
Sv: bärsele

Nu var ju frugan i första hand ute efter just en sjal då vi köpte våra, men vi gjorde lite kontroller på nätet och vi hittade inte så mycket bärhjälpmedel alls. Det fanns Haglöfs (och nån mer) när det gällde bärstolar. Sen Babybjörn för de små och så några enstaka sjalar/modeller. Det verkar som om detta med bärhjälpmedel fullkomligt exploderat de sista två åren. Jättekul! :)
 
Sv: bärsele

Ja idag finns det en uppsjö av olika sjalar! "Tyvärr" så skiljer de inte sig så mycket i färgerna än, men det kommer nog vart efter!
Även ergonomiska selar börjar komma mer och mer och gränsen för vad som är en sele och vad som är en fyrkantssjal är ganska så flytande... "egentligen" så är Mei taien en fyrkantssjal, men den blir ju lika ofta kallad sele... Och bara det fungerar för ägaren att bära så tycker jag inte att det spelar någon som helst roll vad den kallas! ;)
 
Sv: bärsele

Hejja hejja! :D Men det går fort att sy sedan!! Och så blir man beroende och syr fler och fler... Idags läget har jag fyra ringsjalar... Fast en är inte riktigt färdig sydd.... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 579
Senast: turbofling
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp