Avskräcka tonåring från att röka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Prata om hur ful man blir. Överdriv att det går fort och det ploppar upp tusentals finnar. Hur gul hyn blir, för att inte tala om andedräkten. Ingen vill pussas med en ;)

Jag gick på det :angel:
Och har i stortsätt inte rört en cigg sedan 15årsåldern, vilket jag är väldigt glad för :D
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

När jag var 12 sa min pappa at than betalar mitt körkort om jag inte röker eller snusar, jag är 21 i december och har aldrig ens provat.

Det du kan göra är (som funkade åp mina kompisar i den åldern) att de till att en som opererat strupen så den har ett såntdär vidirigt andningshål besöker t.ex klassen och berättar vad som hänt, det som fick alla i min ena kompis klass att sluta var att han som var där tog loss "filtret" i hålet och drog ur och rengjorde det och satt tillbaka.

Att prata går knappt in i öronen när man är i den åldern ;)
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Olika belöningar i form av betalat körkort och annat är väl en bra ide, men frågan är hur bra det funkar egentligen då jag har en snart 40 år gammal arbetskamrat som fick en resa till Gambia av sina föräldrar för att hon inte rökte.. och jo hon röker som en borstbindare och har väl alltid gjort (maken röker också så det är ju naturligtvis därför hon luktar rök :smirk: ) och nej -hon har inte berättat för sina föräldrar ÄN.
Det systemet fodrar att ens barn inte under några omständigheter kan ljuga eller att det syns på dem när de ljuger.. det gör det när jag försöker ljuga (rodnar, stammar, fnittrar..så det är inte lönt ens att försöka :cool: ).
Jag började och min mor blev jäkligt förbannad när hon fick veta det, jag slutade på gymnasiet men det var för att jag hade andra saker att slösa pengarna på. Sen började jag igen när jag började tjäna pengar :smirk: .
I ärlighetens namn finns det ingenting mina föräldrar kan ha gjort för att jag inte skulle rökt, min mamma tycker inte om det för fem öre och hos henne röker jag inte, hon har skällt och gnällt och det enda det medfört är att vår relation blev mindre bra (var redan dålig) -pappa sa inte så mycket, han är som van vid att både farmor och faster röker och har rökt under hela hans uppväxt.. så jag tror att han tycker det är lönlöst att tjata.
Jag smygrökte (!) för honom och han kom på mig en gång och sa att "du får väl röka för mig" på ett ungefär.. tack :crazy: :D

Just nu är jag själv inne på att sluta, vi får se hur det är när den här limpan är slut. Anledningen till att jag vill sluta är för att tycker det är otroligt jobbigt att dra på sig kläder för att gå ut och röka, att jag inte luktar så gott och att man blir rätt slemmig och äcklig.. det kan du ju tala om :idea: Att man hostar på ett jättesexigt vis särskilt på maran :D
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

*knapplån*

Visa honom de här:
drobson26a.jpg

Friska lungor vs. rökarlungor.

Fler bilder: http://www.tobaksfakta.org/files/214_sw_pictures.pdf

Ännu fler:
Länk.
Länk.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

ramonarunds skrev:
Min morfar dog i lungcancer när jag var 14 år och hade börjat testa på lite smått.
Det var verkligen nyttigt att få se honom sitta på sjukhuset och hosta upp stora blodiga klumpar av sina lungor, få se honom kvävas till döds.

Efter de bilderna kan jag inte förstå varför någon gör så mot sej sjävl!
Så mitt tips är att ta med sonen till sjukhuset och hälsa på några med lungcancer.

Skulle skriva precis som du. Min farfar fick lungefysem och det fick jag uppleva i början av tonåren. Att se och höra honom be min bror hämta hans jaktbössa för att slippa undan sitt lidande.

Vet inte om det finns möjlighet att göra det, men att besöka ett sjukhus med lungsjuka människor kan vara en idé...
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Om du blir arg och bara skäller på honom kan göra att röker utan att berätta.
Då tror du kanske att han slutat.
Jag berättade aldrig för min mamma att jag rökte.
Var rädd att hon skulle bli arg och inte ge mig pengar.
Rökte i 10 år, med uppehåll på 2 år när jag fick barn.
Och hon vet fortfarande ingenting.

Eftersom du vet nu att han röker skulle jag vägra ge pengar till honom.
Men framförallt prata utan att vara arg.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Håller helt med Luff och er andra. DRA IN PENGARNA! se till att visa konsekventer av rökning. Visa ditt absoluta missnöje men gör det på ett fint sätt, behandla honom m respekt ändå. Som nån skrev; säg att hemma hos dej är det inte ok att lukta rök, röka på balkongen/utanför dörren. men skäll inte på honom. ta det lugnt och sansat. Han är 17 år, försök få honom att TÄNKA själv.

Men sist men inte minst; om han ändå inte slutar. Du är ingen dålig mamma för det. Du har gjort allt i din makt (du kan ju inte binda fast honom hemma) Han är snart vuxen i lagens mening, det är hans liv. han måste få ta besluten själv. Tala om ditt missnöje på ett "respektfullt" sätt, sen är det upp till honom att visa sin mognad
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

För ungefär ett år sedan fick jag reda på att min son hade börjat snusa. Inte riktigt samma sak men ändock ett beroende som jag inte vill att han ska ha. Det var min son och hans kompis som hade börjat, hans kompis är son till min kompis....

Min kompis skällde livet ur sin son. Hon skrek och gormade och hotade. Sonen snusar fortfarande.

När jag fick veta detta blev jag naturligtvis jättebesviken. Och jag visade det för min son. Jag satte mig ner och pratade med honom och talade om att jag visste allt och att jag var just jättebesviken.

Hans pappa (vi lever inte ihop) har lovat honom moppe om han inte röker, snusar eller dricker innan 15 och jag sa till honom att jag tyckte att detta kändes som ett svek. Jag menar, han försökte ju dölja det, han gick ju inte hem och direkt talade om som det var.

Jag skrek inte, jag hotade inte. Jag berättade bara hur jag kände och sonen grät. Jag talade om att sålänge jag inte kan lita på dig så kan jag heller inte ge dig några pengar. Så det tog ett tag innan han fick sin veckopeng igen som han hade då.

Men han är snusfri idag. :)
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

vacasso skrev:
Olika belöningar i form av betalat körkort och annat är väl en bra ide, men frågan är hur bra det funkar egentligen då jag har en snart 40 år gammal arbetskamrat som fick en resa till Gambia av sina föräldrar för att hon inte rökte.. och jo hon röker som en borstbindare och har väl alltid gjort (maken röker också så det är ju naturligtvis därför hon luktar rök :smirk: ) och nej -hon har inte berättat för sina föräldrar ÄN.
Det systemet fodrar att ens barn inte under några omständigheter kan ljuga eller att det syns på dem när de ljuger.. det gör det när jag försöker ljuga (rodnar, stammar, fnittrar..så det är inte lönt ens att försöka :cool: ).

Jag VET att jag skulle märka om något av mina barn började röka. Jag har aldrig rökt i hela mitt liv, aldrig ens provat och jag är MKT känslig för cigarettrök.
Min man "smygröker" ibland och jag känner det så fort han har stigit innanför dörren. Här går det inte att skylla på rökande vänner eller kollegor - det är bara att andas på mig så känner jag direkt. Det spelar ingen roll hur många tuggummin som tuggats eller hur många ggr dom borstat tänderna för att försöka dölja - äckellukten går igenom.. ;)
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Argument som att det är farligt att röka kan vara svårt att ta till sig när man är tonåring och livet leker. Att man kan få hjärtinfakt om 30 år - so what?
Bättre då med argument som biverkningar som visar sig NU. Taskig andedräkt, dålig hy, dålig kondis, ekonomin inte minst osv. Det är lättare för en tonåring att ta till sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 715
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp