Avskräcka tonåring från att röka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miran

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips.
I går upptäckte jag att min 17-åring börjat röka. Jag tycker att det är svårt att hantera.

Han vet mycket väl alla rökandes faror - åtminstone visste han det på den tiden jag rökte och han försökte få mig att sluta ...:smirk: (det var sex år sedan jag äntligen lyckades med det).

Minns mycket väl hur det var i den åldern. Vad föräldrarna sa spelade inte speciellt stor roll. Men samtidigt har jag ingen lust att bara strunta i det.

Vi har förstås pratat om det och han säger att han skäms och genast ska sluta. Men ... jag tror inte att det går så lätt.

Har ni några tips på hur jag ska göra?
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Röker han frekvent eller har han bara testat?

Jag tror det är enormt svårt att som förälder få sitt barn att sluta röka. Han kommer ändå bara uppleva dig som "jobbig morsa" om du blir sur på honom eller så. På nåt sätt tror jag inte att "skämmas" någon bra anledning till att sluta - det du måste få honom att göra är att han själv tycker det är dumt att han röker. Kanske slutar han inte på en gång då men förhoppningsvis kommer han en vacker dag fram till att han inte vill längre, och istället vill sluta.

Äsch, jag har inga bra tips... Själv rökte jag första gången (och sista) när jag var 26 så jag har ingen direkt erfarenhet av rökande tonåringar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Han VET att det är dumt att röka, det är ju därför han skäms.

Och han har bara rökt några veckor, men han är den sorten som har svårt att bryta dåliga vanor. Så jag vill helst inte att det ska hinna bli någon vana.

Eftersom han inte ens bor hemma på veckorna har jag inte en chans att hålla koll på honom. Och jag tror inte heller att det hjälper att tjata. Och just därför behöver jag lite effektivare metoder.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Dra in pengarna till honom. Sätt dit de som köper ut åt honom. säg att om han håller sig rökfri betalar ni körkortet, om inte så får han betala det själv (klassiker bland mina vänner)
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Betala körkortet om han slutar - har funkat i vår familj - men då måste man lita på ungen!!! att han fått en viss moral genom uppfostran alltså och förstår att ett löfte är ett löfte.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Oh my God!

Skrik Nej, nej, nej! Skrik att han SKA inte röka! Tjata honom blå, tystna aldrig med att fördöma.

Lite mer sansat så menar jag att även om det mottas med missnöje så nöter du in att du inte accepterar det.

Visst spelar vad föräldrarna tycker roll, även om man väljer att göra tvärt emot,

Vad min egen rökarkarriär gäller så blev jag förvånad över att jag inte mötte mer motstånd. Att du själv rökt är inget som sanktionerar hans bolmande, tvärt om.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jag kan svara som själv rökande tonåring.. (17 år även jag)

Jag vet att det är dumt att röka. Kan inte komma med ett enda positivt argument till att jag gör det. Men ändå gör jag det. Ibland försöker jag sluta, men orkar för det mesta inte ta tag i det ordentligt. Kommer antaligen sluta om några år eller så, men just nu är det så mkt innat i mitt liv som kräver mer kraft och vilja, och känns mer viktigt för stunden.

För mig spelar det ingen roll vad mina föräldrar säger. Visst är det jobbigt, de är besvikna, eftersom de alltid sagt att jag inte ska vara så dum att jag nånsin börjar röka, eftersom det är så jävla onödigt (vilket jag håller med om till hundra procent)
Dock hjälper det inte mig att sluta.

Skillnaden är väl att anledningen till att jag började röka var att jag var så otroligt ung och dum, och mest tyckte det var coolt (jag var 12 år)
Att börja när man är sjutton år är bara pinsamt korkat, idiotiskt och omoget, säg det till honom på ett bra sätt.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jag vill förtydliga att jag inte menade att du ska låta saken vara helt. Du ska naturligtvis bestämt hävda hur fel det är - han ska absolut veta din ståndpunkt i frågan. Vad jag menar är att det förmodligen är en smartare metod att lugnt prata om hur fel det är än att bli jättearg och skuldbelägga.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Miran skrev:
Han VET att det är dumt att röka, det är ju därför han skäms.

Och han har bara rökt några veckor, men han är den sorten som har svårt att bryta dåliga vanor. Så jag vill helst inte att det ska hinna bli någon vana.

Eftersom han inte ens bor hemma på veckorna har jag inte en chans att hålla koll på honom. Och jag tror inte heller att det hjälper att tjata. Och just därför behöver jag lite effektivare metoder.

Vad min mamma gjorde å jag röker inte idag.

Hon tvingade mig ta ett ordentligt halsblos när jag var 4 år. Sen lät jag bli ciggareterna.

Men jag feströkte bra länge ett tag men slutade med det, mamma tjattade aldrig på mig under denna tid eller brydde/märkte kanske inte ens av att jag så att säga rökte. Å då kunnde jag ändå kedje röka på fester å ta ett par cigaretter i sträck på varandra.

Jag tror det är individuelt vad som är bästa sättet att få sitt barn att lägga ner rökandet. en del funkar nog bäst på sättet jag bart med om å en del hjälps utav vi betalar körkortet, men dom kan ju börja igen efteråt om det var enda anledningen till dom att sluta...
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jolie_Madame skrev:
Jag vet att det är dumt att röka. Kan inte komma med ett enda positivt argument till att jag gör det. Men ändå gör jag det. Ibland försöker jag sluta, men orkar för det mesta inte ta tag i det ordentligt. Kommer antaligen sluta om några år eller så, men just nu är det så mkt innat i mitt liv som kräver mer kraft och vilja, och känns mer viktigt för stunden.

Problemet är att det fortsätter kännas så och ju längre tid du håller på, desto svårare blir det. Trust me ...jag hade VÄLDIGT svårt att sluta.:crazy:

Tack för era tips, jag tycker att det är ursvårt. Visst kan jag tjata hål i huvudet på honom (ungefär som jag tyckte att han gjorde på mig när jag rökte ...:smirk: ), men jag tycker att vi har gjort ett sådant bra förberedande jobb på den här fronten. Trodde faktiskt att han skulle klara att hålla emot (och det har ju gått bra hittills).

Lyckades ju till slut sluta röka själv så gott som enbart på grund av att jag inte ville vara ett sådant dåligt föredöme för ungarna.

Åh, alla ni med små nyfödda! Det här stora ansvaret följer med hela livet. Man vill ju sina barn det allra bästa även om de råkar vara huvudet högre än en själv. Små barn kan man ju bestämma över. NEJ! Inget godis utom på lördag! Och se till att det följs. Men en tonåring som inte ens bor hemma, typ kört, känns det som.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jag tänkte skriva något liknande men det räcker att du läser Janes rader igen.

Möjligen kan du inte förhindra det, men du kan uttrycka ditt absoluta fördömande och vik inte en millimeter!

Han skall få det riktigt besvärligt med dig om han fortsätter.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jag talade om för min tonårsdotter att började hon röka så skulle vi skicka hästen på rökning, hon har nu talat om att hon var så jäkla rädd för det att hon inte tordes vara med rökande kompisar.
Men det enda som gäller är indragna förmåner, går killen i skola på annan ort så att han bor borta?
Dra in matpengarna och skicka med mat, inga fickpengar som inte kan redovisas. Var så besvärlig det bara går.
Lova ut körkortet om det sköts bra men ta ett par års prövotid så att han inte kan börja efter 18-årsåldern.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Det blir ju inte lättare med tiden, det vet jag också. Men förhoppningsvis kommer jag inte må som jag gör just nu om tio år eller så. Och inte ha dom problemen jag har nu heller.

Isåfall lever jag inte om tio år
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Jag tycker att du ska vara väldigt tydlig med att rökning som sådant fördömer du. (Till skillnad från att fördöma rökaren). Hos dig får man inte stinka rök eller röka på balkongen. Visa med alla medel att du är emot rökning. Kan du ge honom en morot att sluta, tex pengar, så att han har ett skäl att sluta?

För övrigt är det ute att röka. Köp honom sånt där Choice kryddsnus (ofarligt) om han nu prompt måste ha nåt i truten.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Min morfar dog i lungcancer när jag var 14 år och hade börjat testa på lite smått.
Det var verkligen nyttigt att få se honom sitta på sjukhuset och hosta upp stora blodiga klumpar av sina lungor, få se honom kvävas till döds.

Efter de bilderna kan jag inte förstå varför någon gör så mot sej sjävl!
Så mitt tips är att ta med sonen till sjukhuset och hälsa på några med lungcancer.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Betala INTe körkortet åt honom! Min kompis blåste sina föräldrar, hon rökte sen hon var 16 men aldrig så dom märkte det (bodde på annan ort) dock har hon nu fått sånt dåligt samvete att hon betalat tillbaka pengarna.

Redan när jag var 13 sa min pappa att han betalar körkortet åt mig, jag har mitt körkort, nyss fyllt 20, och jag har aldrig ens provat att röka eller snusa, trots att min mamma är rökare (Största borförklaringen i skolan "Min mamma röker, det har gjort mig beroende") Min syster lika så, aldrig provat (16) och min lillebror (14) har inte heller provat.

Jag tror han fallit för grupptrycket, som alla i princip gör, men när de inte är med sina vänner röker de inte alls.

Inga tips på hur han kan sluta. Men köp en dosa snus åt honom, töm det och ha i nikotinfira (polarna får ju inte ana nått;) ) så kan han ju spela ball på ett hälsosamtsätt.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Dra bort pengarna
Måste han handla så ska det ske mot kvitto
//Fritidsledarn Luff som inte fattar varför rökande ungar får ett enda rött öre av sina föräldrar om dom nu inte VILL att dom ska röka.
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

pmm skrev:
Inga tips på hur han kan sluta. Men köp en dosa snus åt honom, töm det och ha i nikotinfira (polarna får ju inte ana nått;) ) så kan han ju spela ball på ett hälsosamtsätt.

:rofl: :rofl:
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Svar från en "tillochfrån"-rökare.

Ska jag vara ärlig tror jag inte att det funkar om du blir "helt galen" och skäller hela tiden. Det gör att man bara blir arg och röker på "pin ki".

Däremot tror jag på det som många andra skrivit, att visa att du verkligen tar avstånd från rök och inte tillåter det på något sätt i din närhet. Prata med din son, men skäll inte utan prata sansat :)
 
Sv: Avskräcka tonåring från att röka

Miran skrev:
Nu behöver jag lite tips.
I går upptäckte jag att min 17-åring börjat röka. Jag tycker att det är svårt att hantera.

Han vet mycket väl alla rökandes faror - åtminstone visste han det på den tiden jag rökte och han försökte få mig att sluta ...:smirk: (det var sex år sedan jag äntligen lyckades med det).

Minns mycket väl hur det var i den åldern. Vad föräldrarna sa spelade inte speciellt stor roll. Men samtidigt har jag ingen lust att bara strunta i det.

Vi har förstås pratat om det och han säger att han skäms och genast ska sluta. Men ... jag tror inte att det går så lätt.

Har ni några tips på hur jag ska göra?

Håller med den som skrev ngt om att försöka sätta dit den som köper cig åt din son!! Det är faktiskt lika olagligt som att "köpa ut" alkohol!!
Sen är det en förälders uppgift att vara "a pain in the ass" dvs. bara nöta om hur dumt och onödigt det är! Lycka till!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 715
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp