avmaska vid frostnatt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 937
H

Hanna

det påstårs att man skall avmaska hästarna vid en frostnatt för att ta död på maskarna,
men enligt veterinär stämmer det absolut inte och att det är äggen avmaskningsmedlet dödar..
Vad har ni för erfarenheter?
Jag tror att detta bara är struntprat?

Sv: avmaska vid frostnatt?

Man behöver inte avmaska vid en frostnatt, däremot är det bra om det har varit någon eller några frostnätter vid avmaskning. Främst om man avmaskar för bl a styngfluga, den försvinner efter ett par frostnätter.

Enda gången man bör fundera på om det varit frost eller inte är när man avmaskar mot styngflugan.

Har det varit frost kan man vara ganska säker på att hästen inte kommer att återsmittas efter avmaskningen, eftersom flugorna då är borta och inte kan lägga nya ägg på hästen.

Övriga vanliga parasiter går dock i dvala i hästen under vintern, och en alltför sen avmaskning kan väcka dem så att de börjar lägga ägg och "leva om" i onödan. Så länge de är i dvala kan de varken lägga nya ägg eller orsaka skada på hästen.

Det finns för övrigt inga avmaskningsmedel som dödar själva äggen, som din veterinär påstår!:crazy:
Det som sker när man avmaskar är att de vuxna maskarna dör, och inga nya ägg kan läggas.
Moxidectin dödar även blodmaskens larver, men med övriga medel blir larverna kvar och utvecklas till vuxna, äggläggande maskar.
Det är därför det är så viktigt att verkligen följa intervallet för det aktuella preparatet, annars kommer man aldrig åt parasiterna fullständigt.

Jag tror att detta bara är struntprat?

Ja, visst är det struntprat, förutom vad gäller avmaskning mot styngflugans larver. I det fallet ska man vänta tills det varit några frostnätter och styngflugan gett sig av för året.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 624
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka