Avmaska föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 8 251
Sv: Avmaska föl.

Man bör alltså vänta till 12 veckors ålder och ta träckprov istället för att avmaska fölet vid 8 veckors ålder med tex Axilur?

Jag skulle ta Axilur nu och sen ett ivermektin-medel när övriga ska avmaskas mot styngflugan, då kommer du också åt blodmasken.

Har inte du förordat Pyrantel förut vid 12 veckors avmaskningen på föl ?

Varför nu ändring til Axilur ,eller minns jag fel angående rekomendationen .

Mvh Mia

Man bör alltså vänta till 12 veckors ålder och ta träckprov istället för att avmaska fölet vid 8 veckors ålder med tex Axilur?

Jag gör så numera. Om det inte är så att fölet ser angripet ut, har hostat (ett stadie i spolmaskens utveckling är de i lungorna och hostas upp) eller är på ett ställe där jag vet att det är högt smitt-tryck.

Har inte du förordat Pyrantel förut vid 12 veckors avmaskningen på föl ?

Varför nu ändring til Axilur ,eller minns jag fel angående rekomendationen .

Mvh Mia

Eftersom hon redan använt Axilur två omgångar och ska ta ett medel mot styngflugan finns det ingen anledning att blanda in ytterligare ett preparat.

Såg nu att du efterlyste ett svar från mig;) Är inte inne här så ofta:)
Jo, jag har kört Equimax i år och då även på fölen. Mig veterligen så har jag inte resistenta maskar. Tar aldrig träckprov då jag inte litar på dessa som jag skrev tidigare.
Jag maskar mina hästar typ max 2 gånger om året förutom unghästarna och fölen. Avmaskningsdjungeln och dess experter ändrar ideligen sin uppfattning om hur, var och när man skall avmaska och med vilka preparat för att komma åt de olika maskarna. Jag följer det jag en gång lärt mig och det har funkat på mina djur.

Ja, jag har bandmask på mina hästar vilket väldigt många har men inte vet om. Därav har jag alltid på hösten avmaskat med dubbel dos Banminth tidigare och välkomnade nu Equimax som även skall ta bandmask.

Man gjorde för ganska länge sedan en studie på maskangrepp hos häst vid vårt slakteri i staden. Ägarna som lämnade in djur för slakt fick redogöra för hur och när de avmaskade och med vilka preparat. Studien visade att en mycket hög procent av hästarna var angripna av just bandmask. Bandmask är svåra att komma åt just för att det inte finns så många preparat som tar dem och de preparat som funnits kräver så hög dos för att de skall ge med sig.

Avmaskning är då inte lätt;)

Och just hon som gjorde den undersökningen (du bor i Linköping alltså!) är den jag tar råd av vad gäller avmaskning. 65% av hästarna hade bandmask, men ingen INGEN hade symptom eller problem av detta.

Hur har du fått konstaterat bandmasken hos dina hästar? Och du använde väl bara Equimax vår och kanske nu i höst, inte hela tiden? Max var 16e vecka med Equimax, behöver man oftare mot blodmasken så väljer man "rent" ivermektin. Dessutom så har samma person som gjorde undersökningen du hänvisade till, nyligen gjort en studie om spolmask (som föl/åringar har) där det visade sig att ivermektin inte hade någon som helst verkan. Har du då bara använt Equimax i år har du missat den farligaste parasiten för dina föl.

Så ofta ändrar sig inte forskarna, du får gärna komma med exempel. Däremot ändrar sig maskarna som vänjer sig vid våra medel och rutiner.

Avmaskning är inte så svårt som många vill tro, däremot är det svårt om man låser fast sig vid att det ÄR svårt och att man tänker göra som man alltid gjort.

Träckprov är alltid bäst att ha som bas för sitt parasitprogram. Många avmaskar fortfarande mot fölmask inom 24 tim efter fölning med ivermektin-medel, dock är fölmasken väldigt ovanlig nuförtiden.
Vi gör så med våra ston. Det fungerar jätte bra. Dom fölar vldigt nära inpå varandra med. Dussutom så går dom i en liten hage några dagar och då passar det ju bra. r inte fölmasken helt utrotad i sverige?

Vi gör så med våra ston. Det fungerar jätte bra. Dom fölar vldigt nära inpå varandra med. Dussutom så går dom i en liten hage några dagar och då passar det ju bra. r inte fölmasken helt utrotad i sverige?

Inte helt. Ett stort stuteri neråt i landet ska ha (ha haft?) för inte alltför länge sen iaf.

Jag vet att jag har bandmask på mina hästar tack vare att jag avmaskar mot det. Det kommer helt enkelt ut bandmask;)

Jag har varit på mången föreläsning om inälvsparasiter och diskuterat detta på mässor osv och JO de ändrar en hel del på uppfattningen om när man skall avmaska hästen med de olika preparaten för att uppnå bästa effekt.

Intressant att de även gjort studier på spolmask vilket förekommer på de flesta unga djur mer eller mindre.
Ja, jag varvar maskmedel!

Tills någon bevisar motsatsen så kommer jag köra på som jag gjort tidigare eftersom det funkat. Har aldrig haft problem med föl eller hästar som varit nedsatta pga inälvsparasiter.

Jag vet att jag har bandmask på mina hästar tack vare att jag avmaskar mot det. Det kommer helt enkelt ut bandmask;)
Är det första året du använder Equimax (el. Droncit)? I så fall är det då nu första gången du blir av med ALLA bandmaskar i hästarna. Dubbel pyrantel (samt ivomec comp, cydectin comp) tar bara vuxna bandmaskar.

Jag har varit på mången föreläsning om inälvsparasiter och diskuterat detta på mässor osv och JO de ändrar en hel del på uppfattningen om när man skall avmaska hästen med de olika preparaten för att uppnå bästa effekt.
Och jag har varit specialintresserad av parasiter i många år och INTE upplevt några förändringar, mer än att det går mer mot provtagning och mindre avmaskning än ändring av medel. De som propsar mest på att det är viktigtare att avmaska är avmaskningsmedelföretagen. T.ex. Equimax verkar ha lyckats bra med sin massiva marknadsföring...

Intressant att de även gjort studier på spolmask vilket förekommer på de flesta unga djur mer eller mindre.
Japp, och den slenterianmässiga avmaskningen ger problem. Som du kan få nu som använder ett medel i år som med stor sannolikhet inte kommer åt spolmasken...

Ja, jag varvar maskmedel!
Vad mer än Equimax i år? Det svaret har jag inte fått.

Tills någon bevisar motsatsen så kommer jag köra på som jag gjort tidigare eftersom det funkat. Har aldrig haft problem med föl eller hästar som varit nedsatta pga inälvsparasiter.
Det finns hur mycket bevis som helst, men är man inte intresserad så får man heller inte reda på något. Att "som man alltid gjort" inte är nån höjdare kom man väl på redan på 80-talet när lilla blodmasken "plötsligt" var resistent mot fenbendazoler? Det finns en helt ny rapport om bandmask och hur de INTE hittade samband med kolik, utan att varningarna är klart överdrivna.

Varför ska någon aktivt övertyga dig istället för att du tar ansvar för din framtida hästhållning? Bara för att det funkar idag betyder det inte att det funkar om 20 år. Vad ska du använda då när inga medel funkar längre, för att alla kört "som man alltid gjort"?

Jag har hört både från veterinärer och andra att man ska varva mellan preparaten i 2-årsintervaller. Alltså om man använder pyrantel i 2 år så använder man ivermektin nästa 2 år osv. Detta för att minska risken för resistens....

Jag har hört både från veterinärer och andra att man ska varva mellan preparaten i 2-årsintervaller. Alltså om man använder pyrantel i 2 år så använder man ivermektin nästa 2 år osv. Detta för att minska risken för resistens....

Det är ett bra upplägg, men det hänger också på vad för parasittryck man har. Helst avmaskar man ju inte alls...

På de stall jag jobbat med parasitbekämpningen så har alla gått från regelbunden avmaskning till provtagning 1g/år och avmaskning av 10% av hästarna. STOR besparing både för miljö och plånbok.

Jag håller med dig absolut, alltså att det bästa är att ta träckprov innan man avmaskar. Men vad kostar det? Har man många hästar så blir det dyrt med träckprov....:crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka