Avmaska föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 8 251

TwiggyM

Trådstartare
Jag är lite nyfiken eftersom det verkar vara väldigt olika råd från olika håll.

När avmaskar ni era föl och med vilket/vilka preparat?

Sv: Avmaska föl.

Helst inte alls... dvs försöker ha ett parasitfritt bete och så träckprov för att kolla vid 12v ålder.

Eftersom jag kan göra egna träckprov spar jag in mycket pengar på avmaskningar som ofta är i onödan.

De jag behöver avmaska använder jag ett pyrantelmedel på första året.

Jag har använt Axilur som är ett milt medel , då var fölet ca 12v

Jag har använt Axilur som är ett milt medel , då var fölet ca 12v

Milt medel på vilket sätt?

Axilur tar spolmasken, men inte blodmasken. Så om fölet går i hagar där det är hög blodmasksmitta bör man fundera över annat medel till nästa avmaskning.

Jag har planerat att avmaska mitt föl med Axilur nu när hon är 8 veckor men du kanske kan komma med ett annat förslag?
/ Qbaby

Jag har planerat att avmaska mitt föl med Axilur nu när hon är 8 veckor men du kanske kan komma med ett annat förslag?
/ Qbaby

Har det gått föl i hagen tidigare? Har fölet varit med till hingststation?

Om inte skulle jag avvakta med avmaskning till 12v och ta pyrantel om inte träckprov gjorts.

Det har gått föl på vallen tidigare år, men vi tar alltid en skörd innan vi släpper hästarna på bete... Men det kanske inte gör någon skillnad?
Inget träckprov taget ännu och fölet har ej varit iväg från gården eftersom mamman ej betäcks om.

Milt medel på vilket sätt?

Axilur tar spolmasken, men inte blodmasken. Så om fölet går i hagar där det är hög blodmasksmitta bör man fundera över annat medel till nästa avmaskning.

Vi hade ett bete som inte använts till några djur överhuvudtaget. Milt menade jag naturligtvis för fölet. Anser att man ska vara lite försiktig med maskmedel på småföl. Det får ju lite skydd genom stoet oxå.

lånar tråden lite om det går bra

hur ska man avmaska dräktiga ston? tänkte på slutet mot dräktigheten.
räcker det med träckprov?

Vi hade ett bete som inte använts till några djur överhuvudtaget. Milt menade jag naturligtvis för fölet. Anser att man ska vara lite försiktig med maskmedel på småföl. Det får ju lite skydd genom stoet oxå.

Hur menar du att de får skydd genom stoet? Och jag förstår fortfarande inte på vilket sätt medlet är milt mot fölet. Mildare än vilka medel och på vilket sätt.

Jag anser också att man ska avmaska bra då det behövs, men förstår inte hur stoet kan inverka.

Senast ändrad:

lånar tråden lite om det går bra

hur ska man avmaska dräktiga ston? tänkte på slutet mot dräktigheten.
räcker det med träckprov?

Träckprov är alltid bäst att ha som bas för sitt parasitprogram. Många avmaskar fortfarande mot fölmask inom 24 tim efter fölning med ivermektin-medel, dock är fölmasken väldigt ovanlig nuförtiden.

Jag avmaskar fölen vid ca 8-10 veckors ålder och sedan upprepar jag avmaskningen efter 8-15 veckor igen beroende på vilket medel jag använt. Min erfarenhet säger mig att fölen är de viktigaste att avmaska.
Träckprov litar jag inte på då jag vet om föl som varit nära att dö. Ägarna har tagit träckprov på dem under sommaren för att sedan avmaska dem på senhösten/vintern och då har de varit så fulla av mask så att de fått förstoppning och blivit riktigt dåliga. Träckproverna visade ingenting. Men mask i mängder hade fölen.

Tror att det är jättesvårt att undvika spolmask på sina fölungar. Möjligtvis om man alltid har fölen på ett helt parasitfritt bete och aldrig åker någonstans med dem.

I år har jag kört mina hästar och föl på Equimax.

I år har jag kört mina hästar och föl på Equimax.

Prazikvantel till föl? Varför? Och du ger väl det bara max vår och höst, inte varje avmaskning? Har du konstaterade bandmaskproblem? Och är du säkert på att du inte har ivermektinresistenta stammar spolmask på dina marker?

Ivermektin väljer jag inte alls till föl, just för att det på alltför många håll inte ger någon verkan på spolmasken.

Jag är uppriktigt intresserad av svaren på ovanstående frågor. Som jag även skrivit i PM.

Jag avmaskar aldrig i förebyggande syfte i vanliga fall utan tar träckprov vår och höst och avmaskar sedan vid behov utifrån resultatet. I år har "jag" fått mitt första föl och vände mig då till SVA med frågor om hur man skulle tänka kring avmaskning av sto och föl samt vad de rekommenderade. Svaret var att de aldrig annars rekommenderar avmaskning i förebyggande syfte, men just vad gäller föl rekommenderade de avmaskning av stoet inom 24 timmar med avseende på fölmask, sedan Axilur till fölet vid 2 månaders ålder, en vecka senare preparat som tar blodmask till alla hästar (inkl fölet), och sedan upprepas denna procedur när fölet är ca 4 månader. Jag har följt denna rekommendation (fölis är inte 4 månader riktigt än, men kommer fullfölja) och kommer sedan att köra som vanligt, dvs träckprov och ev åtgärder utifrån resultatet av dessa.

Hej Madick!

Jag har två föl hemma som är avmaskade vid 8-9 veckors ålder med Axilur, då var de på hingststation och gick där i ganska stora flockar med hästar från olika ställen. Nu är de hemma och det har snart gått 8 veckor sedan den förra avmaskningen.
Ska jag avmaska dem med Axilur igen eller något som även tar blodmask? Och när ska jag avmaska dem (8 veckor mellan eller)?

Senare i höst är jag tvungen att avmaska mot styngflugan då vi haft lite sånt i år!

Vårt sto modern till det ena fölet togs det träckprov på i våras som visade blodmask 30, spolmask 0, övrigt 0, avmaskades inte då. Det andra stoet är inte vårat, vet dock att hon är avmaskad, men inte när och hur osv, dock i varje fall minst årligen.

Jag skulle ta Axilur nu och sen ett ivermektin-medel när övriga ska avmaskas mot styngflugan, då kommer du också åt blodmasken.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka