• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lojsan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 8 712
Sv: Avlivning

Tjo! Mkt diskusioner kring det här med bult eller spruta! Sj vet jag inte vad jag föredrar. Men iaf skulle avliva våra får för ett tag sen. Så kom det en sådan där gubbe! Skulle skuta med bult. Allt gick bra i början tills vi kom till det sista fåret ,som efter han hade skutit sticker iväg!! Hur jävla snett få man ha skutit??:S Sprang bort till en äng och ställde sig o bara titta på oss. Den hemskaste dagen i mitt liv. Så det vart ju bara till att försöka få tag på henne igen och göra om det:S! Inte direkt det mest skönaste sättet att få tillbringa sina sista minuter i livet!:cry:

Jag valde spruta för min skull, och för att min egna vet rekommenderade det.
För mig gick det jättebra, hon bara trillade ihop. Det kan ju gå fel med bult också så eg tror jag inte att skillnaden är så jättestor förutom att spruta blir mer "människo-vänligt".
Jag var helt bombsäker på att jag skulle bulta fram till några veckor innan avlivningen då jag började tänka om. Man ska ju göra det som känns bäst för sig själv.

vi tog bort vårat sto den 14/9 och då hade vi förväg pratat med kommunen om att gräva ner hemma, djurskyddsinspektören hade varit ut och kollat på "gravplatsen" och vi hade grävt ett hål..

Sen kom vet ut och vi tog mitt sto och tänkte ge henne lugnande men nitt sto var en pärla, hur lugn som helst så det behövdes inget lugnande. Sen gick mamma o vet ut med stoet till gravplatsen medan jag stod o storgrät hos min andra häst. :cry:
Mamma berättade sen att vet hade gett henne en spruta med medel som dödar direkt och sen tagit grimskaftet då hästen lagt sig ner. Nån sekund senare var min flicka borta. :cry:

Om jag ska ta bort nån mer häst så tänker jag göra samma sak, begrava hemma och vet får komma o spruta.

Vi har bestämt oss idagarna för att ta bort vår häst:cry:svårt...men ändå gör man ju rätt.Ska boka tid i morron.Finns inte alternativet kremera och begrava askan?Dottern undrar,det är ju hennes ögonsten..

Finns inte alternativet kremera och begrava askan?

Kolla upp med den som avlivar hästen, de brukar veta vilka möjligheter som finns.
För min del skulle en separat kremering av en häst gå på ca 15 000 kronor, och det tål att tänka på.
Nu är det ett hästkrematorium under uppbyggnad här i min kommun, och där kommer priserna enligt uppgift att ligga på omkring 5000 kronor för en stor häst.

Immer

märkligt att det är såpass lönande då att sälja hästar (många högst troligt även varit beh. med tex. butta) till slakt i tex. italien då :angel: och uppenbarligen är det såpass vanligt att även tidningarna gått ut med "varning" att man inte bör sälja under 10.000 just pga. alla bulvanköpare.

Det handlar nog inte så mycket om buttabehandlingar för den som låter sin häst åka till Italien. Uppköparna betalar bra, eftersom italienarna betalar bra och de italienska slakterierna får fina bidrag från EU.

Immer

Det var ju lite väl mkt pengar ...Men tack för svaret iaf:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 499
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka