• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lojsan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 8 712
Sv: Avlivning

Så vem som helst får avliva en häst?

Ja, det finns ingen vapen licenskrav på bultpistoler. Däremot får du ju inte avliva ett djur med ett vapen du inte har licens för, och djuret ska dö/bli medvetslöst på en gång och inte utsättas för onödigt lidande.

rosentorp skrev:
Många ger negativa reaktioner på att man slaktar sina hästar när tiden är inne. Jag skulle gärna höra varför du gärna låter dina gå till livsmedel.

Min häst och mina genom åren blivande hästar kommer jag göra allt för att kunna lämna vid slakteriet den dagen kommer.

Största anledningen är att jag vet att min häst haft ett bra liv, jag vet att personalen på slakeriet är super duktiga, det slaktas för lite hästar här i sverige, därför den stora importen för att kunna fylla efterfrågan på hästkött. Det hästkött som importeras har jag ingen aning om hur de levet och slutat sina liv, men många så som de filmer man kan hitta på you tube.

Slaktar jag min friska välmående häst på en slaktvikt på kanske 300-500kg. Så räddar jag säkert ett 10-20 hästar borta i USA. Jag tycker dessa hästars lidande är mycket värre än min häst som korv, stek eller pålägg.

Orkan skrev:
Han sa att vi var tvungna att ta av skorna annars skulle han hugga av benen.
Det är jätte enkelt att skära av benen, du behöver inte hugga av några ben. Du skär i leden och de är som att skära i smör.

Att skorna inte kan vara kvar är för att de tar sönder maskinerna som används vid destruktionen, och att skära av benen går betydligt mycket fortare än att dra av skorna på hovslagarvis.

Men visst var det dåligt av killen att inte istället frågat innan om hästen var barfota.

De ben som skärs av med skor på används inom kurser och utbildningar inom hovslageri. T.ex. kurser för tappskokompitens. Då får man börja dra av och slå på skor på "dö-fötter".

varför ska man inte ta till vara på hästköttet ? dom flesta hästar har levt ett bra liv, betydligt bättre än dom flesta kossor och grisar (även om dom har det bra). dessutom är det inte alls så dramatiskt som många tror att ta bort på slakteri, faktiskt inte dramatiskt alls utan går till som det gör "hemma" i stort. dessutom är alla våra hästar transportvana så för dom är det som vilken resa som.

dessutom tycker jag att slakteriets hantering är mer "värdig" än kadaverhanteringen och processen därefter. tyvär är det bara en av våra 5 som får gå till mat pga av mediciner som haft livstids slaktkarens. det tragiska är att dom hästar som blivit beh. med tex. butta kan "åka slakttransport" till tex. italien, sedan importerar sverige köttet. då tycker jag det är bättre att låta sverige producera sitt egna kött i största möjliga mån så att behovet av importerat kött (och därmed minskade slakttransporter)minskar.

varför ska man inte ta till vara på hästköttet ? dom flesta hästar har levt ett bra liv, betydligt bättre än dom flesta kossor och grisar (även om dom har det bra). dessutom är det inte alls så dramatiskt som många tror att ta bort på slakteri, faktiskt inte dramatiskt alls utan går till som det gör "hemma" i stort. dessutom är alla våra hästar transportvana så för dom är det som vilken resa som.

dessutom tycker jag att slakteriets hantering är mer "värdig" än kadaverhanteringen och processen därefter. tyvär är det bara en av våra 5 som får gå till mat pga av mediciner som haft livstids slaktkarens. det tragiska är att dom hästar som blivit beh. med tex. butta kan "åka slakttransport" till tex. italien, sedan importerar sverige köttet. då tycker jag det är bättre att låta sverige producera sitt egna kött i största möjliga mån så att behovet av importerat kött (och därmed minskade slakttransporter)minskar.

jag ville veta hur ni ställde er till slakt för att jag delar er inställning. jag tycker att om man kan mätta marknaden med "välmående" hästar och minskar risken och förtjänsten på att köpa billiga hästar som går till slakt som är friska, men jag får så mycket kritik för att jag gärna lämnar till slakt. Nu är dessutom slaktaren en bekant till oss och jag vet att mina hästar får en bra hantering i sitt slut. jag vet ochså att hästar som inte får gå till slakt pga medicinering kan vara till nytta ändå. de får inte gå till kött till oss människor men köttet kan användas till andra köttätar djur. hör med din slaktare.

tyvär så bor vi lite för långt bort för att kunna slakta som föda för tex. zoo djuren. har redan kollat den möjligheten. jo, vi har nog allt oxå möts av en hel del kritik för vårat "resonemang" ang. slakt :crazy: men men, jag sover iallafall gott om natten ;)

jag vet ochså att hästar som inte får gå till slakt pga medicinering kan vara till nytta ändå. de får inte gå till kött till oss människor men köttet kan användas till andra köttätar djur. hör med din slaktare.

Jag tror inte man får mata djur på t.ex. djurparker med djur som har behandlats med mediciner med livstidskarens.

Där emot djur som kasseras som människoföda på slakteri kan ändå klassas som tillräckligt friskt så det kan bli föda på djurparker, det beror helt på av vilken anledning djuret kasserats.
Våra kasserade grisar blir örnmat.

Och nytta gör hästarna även fast de går till destruktion, de blir till biomal, miljövänligt bränsle.

lantbrukstjänst har tydligen ett eget slakteri som tar hand om köttet som går till zoo djuren (står om det på deras hemsida). det är tydligen en särskild lastbil dom hämtar dom (döda) djuren med. "kravet" som stod va att det skulle vara inom ett visst geografiskt område och att slaktdjuret skulle väga minst 250 kg. ingenting om karenser. samt att det rådde "köttbrist"

men o andra sidan så en del av dom djur som inte får bli mat i sverige pga. livstids slaktkarens, går ju med slakttransport till tex. italien för att sverige sedan ska importera samma kött som dom inte ville ha när hästen va i sverige :crazy:

Jo man har ju faktiskt ingen aning om vad de importerade köttet har ätit och blivit behandlat med, gäller ju inte bara hästkött från italien utan från alla andra länder också.
Danmark t.ex. testar inte grisarna för trikiner.

Låter lite riskabelt bara för djurparkerna, men de kanske är en risk de får lov att ta? De har ju oftast väldigt sällsynta djur och driver forskning och avel för att rädda utrotningshotade arter.

Allt vårt slakteris kasserade kött blir i alla fall inte mat, utan det beror helt på vilka sjukdomar de har om de blir örnmat eller åker ner i kvarnen.

Att lantbrukstjäns hade även den tjänsten visste jag faktiskt inte. :bow: Åt dem.

riskabelt och riskabelt. någon form av koll finns säkert, köttet besiktigas säkert. det är ju inte så länge sedan det gick utmärkt att slakta alla hästar för matproduktion i sverige oavsett vad dom behandlats med, dock inte med vissa sjukdommar (minns jag rätt så tom. slutet av -90 ?) och utomlands (dom flesta länder, även inom EU) finns ingen sådan kontroll alls. det köttet går därimot fin fint att importera till den svenska "matmarknaden" :crazy: det är dubbelmoral så det skriker om det tycker jag :angel:

Danmark testar 99% av alla grisar för trikinos. Den otestade procenten är grisar för lokal konsuntion o får inte exporteras.
PL

vem har pratat om att "fuska vilt" ? iallafall inte jag...att det därimot går att kringgå många lagar på ett mindre tillfredsställande sätt för tex. slakthästar på väg för slakt i annat EU land.

som att tex. hästar beh. med butta inte får slaktas i sverige, men i ett annat EU land går det jättebra

eller att en gammal häst behandlad med butta i sin ungdom kan slaktas utan problem på svenskt slakteri, om inte nuvarande ägare känner till det eller bara väljer att "skita i det" om det inte är infört i hästens handlingar, som den kanske inte hade i slutet av -80 eller början av -90.

pratade med en kobonde (väldigt stor besättning)för ett tag sedan som va ganska irriterad. efter vad han berättade så "strävar" sverige för att alla länder ska ha samma regler vad gäller slaktkarens som finns här.

kontentan i dag är att jag kan tex. inte slakta mitt halvblod i sverige för att han ska få bli mat. därimot kan jag sälja honom till en slakttransport till tex. italien (det är ju oxå ett EU land). därefter är det inte aldeles omöjligt att inte hans kött är bland det köttet som sverige importerar.

är inte det dubbelmoral ?

Jag stöder mig på EU statistik. Alla labb redovisar hur många prover de kör så det är svårt att fuska med.
EU har obligatorisk trikinkontroll på alla grisar som skall kunna exporteras.
Vad har svenska metallspån med dansk trikinprovtagning att göra.
Metalldetektorn är frivillig.
PL

märkligt att det är såpass lönande då att sälja hästar (många högst troligt även varit beh. med tex. butta) till slakt i tex. italien då :angel: och uppenbarligen är det såpass vanligt att även tidningarna gått ut med "varning" att man inte bör sälja under 10.000 just pga. alla bulvanköpare.

men jag ska kolla upp det mer med namn och dyl. komer inte ihåg dom namn som nämdes i samband med dom beslut som finns i sverige och som sverige vill att övriga EU ska efterta.

om butta för åratal sedan inte har någon praktisk betydelse, så behövs ju ingen livstids slaktkarens. det är ju just det jag menade. kan man äta utlänskt kött där hästen ätit tex. butta, så kan vi väl äta svensk slaktad butta beh. häst... det gick ju bra förr...

Senast ändrad av en moderator:

Finns i vilket fall inga sådana svenska beslut när det gäller karensregler. Listan på vilka preparat som inte har livstids karens är beslutad av EU. Slaktreglerna är gemensamma sen 060101.
Visst kan fusk förekomma men jag tror media överdriver omfattningen. Hästar behöver pass för att slaktas inom hela EU.
Sen gillar italienarna hästkött o är beredda att betala bra för färskt sådant.
PL

Jag vet att man inte behöver hugga av benen och att det finns en anledning till att dom inte får ha skor på sig. Det var inte det jag reagerade på utan den här personens bemötande när vi ringer efter att ha avlivat hästen akut och han bara säger att vi ska dra av skorna annars hugger han av dom. Han kunde ju frågat om hästen var skodd och om vi isåfall hade möjlighet att dra av skorna.

Jag har själv slått på och dragit av många skor på döhovar och även dissikerat, det är jättebra att vi kan lära oss saker av våra vänner även efter att dom tagits bort.

*kl
tack alla ni som har svarat!
Har pratat med vet och fått ordning på allt!
Kul att tråden har utvecklats till andra små diskussioner, fortsätt gärna!

Hej, nu är det gjort...
För er som undrar så kostade avlivningen 1300 kr, jag valde efter mycket om och men att spruta och det gick jättebra. Vet. besiktning för utdömning kostade 1000 kr och tillstånd från kommunen att gräva ner 300 kr. Jag ska stå på potatisplocken hos bonden som grävde ner henne så det blir gratis.
Tack igen alla ni som svarade!

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 499
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn