Sv: Avlivning
Jo, förresten, om inte distriktsvet vill bulta, var hittar man då någon som bultar men inte tar med?
Vad betyder trotjänaravlivning?
Lantbrukstjänst, närmaste slakteri.
Det behöver inte vara en veterinär som avlivar hästen, det får du faktiskt göra själv om du klarar av det.
När min häst skall avlivas kommer jag definitivt låta en slaktare bulta min häst eller lantbrukstjänst som jobbar med att bulta.
Många veterinärer idag vet inte ens hur man laddar en bultpistol.
De som jobbar med avlivning är jätte duktiga, de är lugna och har bra hand om både hästen och människan, de bekantar sig med hästen först, kelar och gosar, mutar med lite godis, håller på med öronen, kliar i pannan osv. Bulten ryms i handen, och när hästen är lugn och allt känns rätt så läggs bulten emot och så är hästen borta. Vissa väljer att låta hästen stå och äta lite ur en havrehink under tiden.
Du behöver veterinären för att få ett utlåtande om att hästen är utdömd, efter det skickas papprena till ditt försäkringsbolag och när du får klartecken av dem så är det bara att ringa till den du vill ska avliva hästen.
Du behöver dock ett intyg om att du får gräva ner hästen, och sen en grävmaskin, kanske det finns någon bonde eller något i närheten som kan gräva för en billig slant?
Passet behövs bara om hästen skall gå till livsmedel och avlivas på slakteri, när hästen är avlivad skickar du passet till hästens förbund, det står i passet (i alla fall i min hästs pass).