• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lojsan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 8 712
Sv: Avlivning

Ja inte de veterinärer vi har att tillgå, använder inte bult bara injektion.
Bor, som du kanske redan vet, ganska nära en större hästklinik. Har veckokontakt med en anställd och där bultar de hästarna. Man kan även beställa andra hästveterinärer hem till sig och de bultar också.

Har sökt lite bland gamla trådar men får fortfarande ingen rätsida på det hela...
Om man bara vill avliva hästen hemma, inte få den bortforslad (tänker begrava hemma) ska man då vända sig till sin vanliga distriksvet? Deras tidsbokning fungerar så att man bara pratar in sitt namn och telefonnummer på deras telefonsvarare så får man en tid sen, man pratar alltså aldrig med någon människa. Samma fråga när det gäller utdömnning. Hur mycket kostar "enkel" avlivning och utdömnnig i genomsnitt?
Hur långt i förväg bör man boka avlivning?
Vad gör man med pass och ägarbevis?
Om hästen är bökig brukar man då ge den lugnande innan själva bultningen? Verkar vara klokast då min ponny är huvudskygg, men det känns ju heler inte bra att hon ska vara drogad sina sista minuter i livet.
Måste man hålla i hästen eller klarar veterinären sig själv?
Skriv också gärna lite egna erfarenheter, hur har ni gjort?

Bättre att ge lugnande än att missa huvudet. Någon bör hålla hästen åt vet. Kanske har du någon som kan göra det åt dig om du riskerar gråtattacker. Det är bättre med en lugn människan.

Jag har bara nödslaktat med hjälp av vet ute i skogen och tagit en utdömd häst till slakteri för avlivning. Skedde lugnt och fint bakom slakteriet på en gräsplätt med hästen mumsande.

Enklast verkar vara att vet kommer hem om du skall begrava hemma.

Man kan inte bara beställa tid hos vet för att få den utdömd. Det är veterinärens beslut. Däremot så kan man beställa tid för avlivning av vilken häst man vill som ägare utan att den är utdömd om man inte har försäkringspengar man vill åt.

Hälsning Maja

Jo, förresten, om inte distriktsvet vill bulta, var hittar man då någon som bultar men inte tar med?
Vad betyder trotjänaravlivning?

Lantbrukstjänst, närmaste slakteri.

Det behöver inte vara en veterinär som avlivar hästen, det får du faktiskt göra själv om du klarar av det.

När min häst skall avlivas kommer jag definitivt låta en slaktare bulta min häst eller lantbrukstjänst som jobbar med att bulta.

Många veterinärer idag vet inte ens hur man laddar en bultpistol.

De som jobbar med avlivning är jätte duktiga, de är lugna och har bra hand om både hästen och människan, de bekantar sig med hästen först, kelar och gosar, mutar med lite godis, håller på med öronen, kliar i pannan osv. Bulten ryms i handen, och när hästen är lugn och allt känns rätt så läggs bulten emot och så är hästen borta. Vissa väljer att låta hästen stå och äta lite ur en havrehink under tiden.

Du behöver veterinären för att få ett utlåtande om att hästen är utdömd, efter det skickas papprena till ditt försäkringsbolag och när du får klartecken av dem så är det bara att ringa till den du vill ska avliva hästen.

Du behöver dock ett intyg om att du får gräva ner hästen, och sen en grävmaskin, kanske det finns någon bonde eller något i närheten som kan gräva för en billig slant?

Passet behövs bara om hästen skall gå till livsmedel och avlivas på slakteri, när hästen är avlivad skickar du passet till hästens förbund, det står i passet (i alla fall i min hästs pass).

Ang. utdömning så kontakta ditt försäkringsbolag.
Det är de som "godkänner" om du får ut försäkringspengar för hästen om den avlivas.
Det är inte en veterinär som tar det beslutet.
Jag har varit med om fall där veterinär har rekommenderat avlivning men försäkringsbolaget satt sig emot och fall där försäkringsbolaget direkt har godkänt avlivning utan att behövt veterinärs expertis.

Jag tror säkert att de som utför trotjänaravlivningar avlivar utan att ta med hästen sen, ring och hör med dem.

Tack alla som svarat!

Men vem är det då som utför trotjänaravlivning?

Om hästen är bökig brukar man då ge den lugnande innan själva bultningen? Verkar vara klokast då min ponny är huvudskygg, men det känns ju heler inte bra att hon ska vara drogad sina sista minuter i livet.
Måste man hålla i hästen eller klarar veterinären sig själv?
Skriv också gärna lite egna erfarenheter, hur har ni gjort?[/QUOTE]

Jag har tagit bort en valack på 175 som var huvudskydd o ilsken mot karlar (blev illa behandlad av sin manlige uppfödare:mad:). Vi tog ut djurambulansen för en trotjänaravlivning. Hade redan via telefon förberett dom på detta. Vanligtvis kommer det bara en person som utför det tråkiga, men nu kom den ordinarie + högsta chefen (som startade djurambulansen!!)! Under rådande förhållanden ville han inte ta några som helst chanser.
Dom "sköt" honom med en bedövningspistol (sån som de använder vid sövning av vilda djur) inne i boxen (dom hade ingen kvinnlig som kunde ge honom en lugnande spruta o distriktan var upptagen). Han hann inte förstå ngt, ryckte till lite när pilen träffade o slappnade sedan av mer o mer. När han var tillräckligt "drogad" tog vi ut honom på gräset på baksidan. Han dog "lycklig" med munnen full av gräs! Det gick KANON!!! Använde bult. Tusen tack till djurambulansen.
Har även tagit bort en kompis häst (hon klarade inte av att se det själv..:cry:) med hjälp av nödslakt. Var lite skeptisk mot detta då dom oftast (detta var många år sen..) avlivar kor mm. Han hade full respekt för att det var en vän man tog bort och skötte det kanon. Vi använd bult även här.
Har vid ett tillfälle varit med om en olycka där vet avlivade med spruta på plats men det blev mkt onödigt lidande då hästen inte somnade in utan "stretade emot". Aldrig igen!!
Som andra redan skrivit måste du tillstånd för att begrava hemma.

har läst att en del har snackat om bultning??? var är det? har bara hört om den "vanliga" metoden att dom sommnar in...

Bolzenschussgeraet.jpg

En isär plockad, när du trycker av så skuter fjädern ut metallstången du ser på bilen.
Bolzenschussgeraetzerlegt.jpg

I där finns en "metallstång"(bulten) istället för en kula, som skuts ut med hjälp av en fjäder, krut eller lufttryck och sen sitter kvar i själva "vapnet".

Man sätter delen som är till höger mot djurets pannben och tycker av.
Stunning_with_captive_bolt_gun.jpeg

skull.jpg

Den grejjen du ser i mitten är den som skuts in i huvudet.
Bolzenschussgeraet-Ende.jpg

De kan se annorlunda ut
_1247234_gun_pa150.jpg

Så här der den ut som vi använder och den laddas med krut.

Den här varianten ser du nog inte på andra ställen en större slakterier som bultar många djur på kort tid, den drivs med tryckluft och är ju inte direkt smidig vid en avlivning hemma om man inte har en skutbox där man står "ovanför" djuret.
0293043.jpg

Länk för känsliga

aaah, då vet jag det också... :S är det mer humant att "bulta" dom än att låta dom sommna in?

Den nya avlivningsvätskan slår ut alla organ i kroppen otroligt snabbt, med den gamla vätskan så tar det längre tid och vissa hästar får panik, försöker fly osv innan organen stannar.

Så fort bulten är skuten så är hästen hjärndöd. Grejjen är den att hästar har väldigt liten hjärna och risken att missa finns, därför jag kommer låta en slaktare bulta min häst som jobbar med detta och inte en veterinär som kanske bultar 1 häst varrannan månad eller ännu mer sällan.

Vad som anses rätt och snällast handlar nog mer om hur vi känner och reagerar. Jag som jobbar som slaktare och sett många djur bultas är det självklart att välja det, bulten läggs emot pannan och sen är djuret borta, man hinner inte andas, blinka eller tänka. Första gången var det obehagligt då det gick så otroligt mycket fortare än jag hade tänkt mig. Nästan så att djuret föll innan ljudet kom från bultpistolen.

Sen måste hästen avblodas, tror detta gäller även vid spruta men är inte helt säkert.

Senast jag var med och tog bort en häst med spruta så avblodades den inte. det är dock ett par år sedan så jag vet inte hur det funkar nu.

Hejsan!
läste ditt inlägg om att din häst fick lugnande när den skulle sommna in
jag har en 27åring här hemma som börjar bli allt mer allmänt gammal i kropp och hull som jag villl ta bort innan hon sjuknar in mer men jag vill inte att nån kommer hit och tar bort henne med bult utan detta som du skrev lugnande, Hur fick du tag på en som gjorde det vart ringer man snälla hjälp mig!.

Det är krutladdningen som skjuter ut bulten även på den övre!
Fjädern trycker tillbaka bulten efter skottet.
Fjäderdrivna bultpistoler används bara på kaniner.
PL

Ok, hittade bilderna på en tysk sida (tror jag) och tyska är inte min starka sida ;) If väldigt logist att det krävs en krutladdning även i den.

Vi använder salongsgevär till de riktigt stora bamse tjurarna! Eftersom bulten är för klen, men hästar sägs det ju har så tunnt pannben att man kan slå ihjäl dem med en snusdosa *hrm*

Hur är det med avblodning vid spruta? Det räcker med att vet lyssnar så hjärtat stannat?

ja, det räcker. här har ingen häst blivit avblodad som avlivats med spruta.

en grannbonde har ett par olika bultpistoler beroende på om det är ungdjur eller tjur som behöver bultas, så tydligen finns dom i olika bultstorlekar och olika "kraftiga".

Jag, mitt nöt, trodde inte att det skulle smälla så högt ,höll på att göra på mig i blotta förskräckelsen när det small!:o
Annars tycker jag att lantbrukstjänst gjorde ett mycket bra jobb,trevlig personal som kunde hantera en ledsen matte. Faffie var kolugn men näsan i en havrehink.
Om(när) jag behöver avliva igen så är det bult som gäller./L

när min gammelkille skulle avlivas så ringde vi till slakteriets slaktjour så då kom en kille med bultpistol hem o gjorde det...

då hade vi redan grävmaskin här som grävt en grop...

jag själv var inte med utan jag gick iväg med andra hästen så att han inte skulle behöva se.. och pappa stannade kvar o höll i Eve...
alltihopa gick mycket fint till, alla var väldigt lugna o omtänksamma...

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 499
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka