• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lojsan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 8 712
L

lojsan_

Har sökt lite bland gamla trådar men får fortfarande ingen rätsida på det hela...
Om man bara vill avliva hästen hemma, inte få den bortforslad (tänker begrava hemma) ska man då vända sig till sin vanliga distriksvet? Deras tidsbokning fungerar så att man bara pratar in sitt namn och telefonnummer på deras telefonsvarare så får man en tid sen, man pratar alltså aldrig med någon människa. Samma fråga när det gäller utdömnning. Hur mycket kostar "enkel" avlivning och utdömnnig i genomsnitt?
Hur långt i förväg bör man boka avlivning?
Vad gör man med pass och ägarbevis?
Om hästen är bökig brukar man då ge den lugnande innan själva bultningen? Verkar vara klokast då min ponny är huvudskygg, men det känns ju heler inte bra att hon ska vara drogad sina sista minuter i livet.
Måste man hålla i hästen eller klarar veterinären sig själv?
Skriv också gärna lite egna erfarenheter, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning

Kan du inte prata in ett meddelande då och tala om vad det gäller och säg att du gärna vill prata med vet. om hur det funkar.

Jag har tagit bort en travare hemma.Det var jättefint.Ingen bult här inte.!!
Hästen fick först lugnande,jag höll i hästen och klappade om honom.
Seda fick han injektionen då han segnade ner och var borta ganska snabbt,det gick bra till.

Kan dock inte svara på dina andra frågor om begravning.
Kommer inte ihåg om man själv avregistrerar hästen eller om det görs automatiskt.

Måste man inte ansöka om att begrava hemma?

Eller? Har för mig att jag läst det.

För att få begrava hemma krävs att man söker tillstånd, ta kontakt med miljö och hälsa i din kommun så kan de svara på hur du går till väga och vart du ska vända dig.

Veterinär bultar inte häst, de ger injektioner så att hjärtat stannar. Någon måste närvara när hästen ska få dessa injektioner, det klarar inte en veterinär själv.

Du får ett intyg som ska skickas tillsammans med pass etc till den som utfärdade detta.

Veterinär bultar inte häst, de ger injektioner så att hjärtat stannar. Någon måste närvara när hästen ska få dessa injektioner, det klarar inte en veterinär själv.

Du får ett intyg som ska skickas tillsammans med pass etc till den som utfärdade detta.

Veterinärer bultar visst det häst. Det är det minst smärtsamma för hästen. Snabbt och effektivt. (Men precis lika tragiskt)
Om jag inte minns fel så är det länsstyrelsen som ger tillstånd till att begrava djur hemma.

Veterinärer bultar visst det häst.

Tyvärr väldigt få veterinärer som gör det numera. Glömmer aldrig när vi hade en kolikhäst som vet vägrade/inte kunde bulta men den gick inte heller att avliva med spruta då cirkulationen var för dålig.
Det slutade efter flera timmar och efter att hästen var mer eller mindre självdöd på gräsmattan med att ägaren fick tag på en jägare som sköt hästen med gevär............

Samma sak med en häst med brutet ben, annan veterinär men ingen bult och en himlans tid innan h*n fick fram avlivningsvätska.

Veterinärer bultar visst det häst. Det är det minst smärtsamma för hästen. Snabbt och effektivt. (Men precis lika tragiskt)
Om jag inte minns fel så är det länsstyrelsen som ger tillstånd till att begrava djur hemma.

Ja inte de veterinärer vi har att tillgå, använder inte bult bara injektion.

Man måste ta ut kommunen för att besiktiga platsen för begravningen, sen skriver de ett papper/intyg som man sen skickar till länsstyrelsen som beslutar om det är okej eller inte att gräva ner. Dvs båda två är inblandade. Länsstyrelsen i Sörmland har tagit 400:- för detta.

Veterinären gav vårat sto en avlivningsspruta, det gick jättebra, vi såg aldrig något blod och hon var jättesnäll trots att hon var en livad dam. Det tog en stund men då hinner man ju prata igenom saken med veterinären, förbereda sig och klappa adjö ordentligt. När sprutan väl var där gick det jättefort, hon la sig ner på backen, hade inga kramper utan såg bara ut som hon sov. Det var jättefint och kändes super.

Jag bultar hästar, föredrar klart bultning framför injektion.
PL

Vet du de nyutbildade veterinärerna får lära sig att bulta? De två som jag hade i mitt exempel ovan var relativt nya i yrket (sommarvikarier) och de sa sig inte kunna.

Alla gånger våra ordinarie veterinärer av äldre modell har fått avliva akut så har det varit bult.

/kakan som väljer bult i alla lägen.

Senast ändrad:

Veterinärer bultar visst hästar och "vetten" klarar visst av att ge injektioner själv.

Avlivade min älskling :love:med bult för två veckor sedan :cry:, hon fick även domosedan innan.
Problemet med detta är ju att både veterinär och han som ska avliva måste komma samtidigt, fast det var inget problem i detta fallet men det kunde ju blivit.
Domosedan fick hon enbart för att det kändes bättre för mig.
Vet ringde mig kl 09:00 och meddelade dommen, 12:45 nästa dag var det över. Så visst går det att ordna snabbt om man vill det. (vilket jag rekomenderar då det dygnet var det värsta i mitt liv)
Skulle helt klart välja detta sättet igen om jag hamnar i samma sits fler gånger.

En gammal skolkompis till mig är rätt så färsk som veterinär och hon har iaf fått lära sig att bulta.

Härom veckan fick vi ta bort en skadad häst och detta gjordes med bult på min begäran eftersom ägaren inte orkade hålla själv pga chocken bla. Veterinären upplyste oss då att fram till typ nu nyligen så har alla som ansökt fått tillstånd, men så var det tydligen inte längre. Det var krångligare nu med platser som skulle pekas ut osv om jag fattade det rätt.

Vet inte om det är samma i alla komuner....

Det är inget snack, hon ska avlivas med bult, har hört för många skräckisar om sprutning och jag vill inte ens riskera att hamna i en sådan situation.
Jag har redan tillstånd från kommunen, mina frågor är:

Om man bara vill avliva hästen hemma, inte få den bortforslad (tänker begrava hemma) ska man då vända sig till sin vanliga distriksvet?
Hur mycket kostar "enkel" avlivning och utdömnnig i genomsnitt?
Hur långt i förväg bör man boka avlivning?
Vad gör man med pass och ägarbevis?
Om hästen är bökig brukar man då ge den lugnande innan själva bultningen? Verkar vara klokast då min ponny är huvudskygg, men det känns ju heler inte bra att hon ska vara drogad sina sista minuter i livet.
Måste man hålla i hästen eller klarar veterinären sig själv?

Tack alla er som har skrivit!

Jo, förresten, om inte distriktsvet vill bulta, var hittar man då någon som bultar men inte tar med?
Vad betyder trotjänaravlivning?

Jag bultar hästar, föredrar klart bultning framför injektion.
PL

Men långt ifrån alla gör det, i vårat område förekommer INTE bultning av veterinär utan uteslutande injektion. Den enda som använder bult är nödslakten, sen kan det säkert vara en personlig åsikt men frågan är väl om tillgången.

Veterinärer bultar visst hästar och "vetten" klarar visst av att ge injektioner själv.

Vetten får inte enligt försäkringsbolaget vara ensam med hästen under en avlivning, om jag inte missminner mig så har det även så enligt sina egna regler också. Då slipper man sådana problem som uppstod i samband med avlivning av en polishäst/kavallerihäst.

Vetten får inte enligt försäkringsbolaget vara ensam med hästen under en avlivning, om jag inte missminner mig så har det även så enligt sina egna regler också. Då slipper man sådana problem som uppstod i samband med avlivning av en polishäst/kavallerihäst.

Det stämmer inte, min vet hade pratat med f-bolaget innan och det var helt ok, han var ensam om man nu inte räknar med en bölande matte intill.:cry:

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 499
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka