Avla på "sjukt" sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 285
H

Helan

En rent hypotetisk fråga sedan jag fått olika svar på mina tankar.

Detta handlar om ett sto som föddes för liten och tillsammans med ett stort nästan fullt utvecklat stenfoster. Det levande fölet var lite sen i utvecklingen de första dygnen har senare i livet haft problem med sina leder. I övrigt fullt frisk.

Som 1½-åring hade hon en pigg/nästan lös benbit i vb knä, senare piggar i framknäleden. Opererades båda gångerna med bra resultat. Ena veterinärens diagnos "osteochondros" medan en annan påstod att det var pga ofullständigt utvecklade leder pga tvillingen. Efter den andra operationen belastades andra framknäet med inflammation som sprutades men tyvärr kom det troligen in bakterier i det hela för en tid efteråt fick hon ett kraftigt stafylokockangrepp i knäet och opererades igen. Idag är hon så gott som frisk men lite böj-öm i ena knäet fram.

Jag anser inte att denna häst ska avlas på OM den haft osteochondros, MEN andra anser att det inte alls kommer att gå i arv eftersom det troligen berodde på andra omständigheter. Har också hört att osteochondros inte bevisats gå i arv, och att man avlar på detta utomlands.

Detta är ett litet vackert halvblod på 153 cm som visats med 8-8-8 som 1-åring, och hon är mkt vacker och klok idag. Skulle kunna bli en perfekt korsning med en ädlare ponnyhingst.

Vad anser ni här på Buke? Kan man prova att ta ett föl och se eller vore det dumt? För och emot-tankar mottages tacksamt.

Sv: Avla på "sjukt" sto

Det första jag hänger upp mig på i ditt resonemang är att du utgår från hennes egen storlek. Bara fär att hon är lite finns det inget som säger att eventuella avkommor kommer att bli små. Hennes egen storlek beror ju troligen på att hon var tvilling inte på arvet.

Det andra är om man ska sätta en tvilling i avel efter som det är ärftligt om inte mamman hormonbehandlats Tycker nästan frågan väger tynger än benbitarna där man tydligen inte kan säga helt säkert om det är ärftligt eller ej. .

Det första jag hänger upp mig på i ditt resonemang är att du utgår från hennes egen storlek. Bara fär att hon är lite finns det inget som säger att eventuella avkommor kommer att bli små. Hennes egen storlek beror ju troligen på att hon var tvilling inte på arvet.

Det andra är om man ska sätta en tvilling i avel efter som det är ärftligt om inte mamman hormonbehandlats Tycker nästan frågan väger tynger än benbitarna där man tydligen inte kan säga helt säkert om det är ärftligt eller ej. .

Mamman var 154 cm hög, morfar 159 cm, mormor också ganska liten. Så om jag sätter en c-ponnyhingst på henne kan det väl knappast bli en stor häst?
Mamman blev hormonbehandlad, veterinären såg två blåsor men sa att det ena bara var en luftbubbla eller liknande så den klämdes aldrig. Jag var väldig nybörjare då och litade förstås på veterinären.

Så med den faktan, vad tycker du/ni då?

Har ju inte sett själva stoet. Vet inte heller hur stor pappan är. Men om du är villigt att ta konsekvenserna om det inte skulle gå bra. Att det visar sig att det är ärftliga orsaker eller att höjden på avkomman inte blir vad du tänkt dig. Så visst går det att prova.
Det enda som jag kan säga säkert med de uppgiffter du har lämnat är att hon själv är för liten för att bli godkänd inom halvblodsaveln. 154 cm är lägsta höjden. Med det i bakhuvudet så är jag inte säker på om klarar kraven för ridponny.

Hade inte tänkt att sätta henne i halvblodsaveln, utan i så fall welsh-partbreed. Den intressantaste hingsten är 139,5 cm.

Visst kan jag ta konsekvenserna, även om det är tråkigt om det inte blir vad man tänkt sig. Skulle ju vara skönt att "veta" hur stor risken är att avkomman ärver problemen, men det går ju inte.
Bryr mig inte så mkt om hur storleken blir egentligen, det finns ryttare till alla hästar.

Du får också väga in den ekonomiska aspekten. Det kostar att ta föl oavsett om det blir bra eller inte. Har du råd att ha ett misslyckat föl? Det är ju något som bara du kan svara på.

Där har du en poäng, men de pengarna kan jag nog avvara. Har eget stall, inte så stora utgifter i övrigt. Klart det kostar att få en sjuk avkomma, men i så fall får man väl avväga om den ska leva eller inte.

Usch, det låter ju inte klokt egentligen, det finns ju så många friska ston att avla på..... men alla älskar vi våra egna "stjärnor".

En sak till som jag tyvärr har fått mycket erfarenhet av själv. Det är inte riskfritt för stoet heller att betäckas och föla. Så tänk också på hur du skulle ställa dig till att det händer stoet något.

Tack för alla dina inlägg, det är sånt jag behöver!
Jag har själv haft erfarenheter av att ston råkat illa ut vid fölning, det är ju en stor risk man tar, och det gäller ju även om stoet är kärnfriskt innan. Alltid händer det något oväntat.

Varför skulle inte hon kunna betäckas? Det enda som jag kan tillföra är att hon är tvilling och där kan det bli problem med att få henne dräktig, behöver inte bli det, men du får kanske ha det i beräkning.
Och jag hade valt en snäpp mindre hingst om du vill ha fram ponny.

Varför skulle inte hon kunna betäckas?

För att vissa veterinärer säger att det är osteochondros hon haft, och att man inte ska avla på detta pga arv.... medan andra veterinärer säger annat. Vad vet jag, kan inte så mycket om detta!

Vilken storlek på hingst skulle jag ta i så fall?

Liknande trådar

S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 680
Senast: Sand
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 511
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Gnist
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka