Avla fram ridskolehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare guppey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 933
Status
Stängd för vidare inlägg.

guppey

Trådstartare
Det här kommer låta väldigt luddigt, men vad jag förstått (rätta mig om jag har fel) så är det brist på ridskolehästar här i Sverige. Folk avlar för att få fram svårklass-hästar eller ivf hästar som ska gå på msv nivå, och med den aveln kommer ofta ett mer eller mindre hett temperament som gör att de inte klarar av ridskolelivet på ett bra sätt.

Jag tänkte att man kan bolla lite om det här ämnet bara. Är det någon som vet om en person som faktiskt avlar på att få fram en lugn ridskolehäst med lagom stora gångarter och liknande? ÄR det en brist? Hur ser det ut på era ridskolor - är det mest importer eller svenskfödda?

Är mest nyfiken. Red själv på ridskola de första 5 åren men slutade så fort jag skaffade häst så jag är inte insatt i den världen längre.

Sv: Avla fram ridskolehästar

På vår ridskola har vi nog flest importer.

Men min spontana tanke är att hur kan det vara brist på ridskolehästar när alla dessa lovande fölungar vi avlar fram aldrig blir bra nog? Själv har jag en egen uppfödning som visserligen är trevlig, rör sig bra samt hoppar väl men hon hade helt klart funkat på ridskola. 4 åringen som inköptes som 6 månaders lovande gångartstalang hoppar bättre än han rör sig men hade säkert också platsat på en ridskola... :grin:

Är det inte i själva verket hanteringen av unghästarna som brister lite?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: elfi
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 996
Senast: Ray
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka