Avelsledare ASVH

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare poff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 140
Sv: Avelsledare ASVH

Har aldrig hört talas om henne:confused:

Fanns det inga mer välbekanta namn att välja mellan?

Har aldrig hört talas om henne:confused:

Fanns det inga mer välbekanta namn att välja mellan?
Måste man vara kändis för att vara lämpad för tjänsten?

Tyckte för övrigt att jag kände igen namnet, det måste vara hon som snackade BLUP mm på Hippocampusdagarna på SLU förra hösten...

Det beror på hur du definierar kändis.

För mig som hängt med i halvblodsaveln så länge känns det märkligt att aldrig ha hört talas om henne.

Jag har inte heller hört hennes namn innan.
Antar att hon var den mest kvalificerade som sökte tjänsten.
Om man godtar att en nytillsatt medhjälpare börjar sitt nya jobb med att vara tjänstledig över ett halvår så måste man ju verkligen vilja ha den personen på posten antar jag:)

Om det inte är så illa att det inte funnits några andra sökanden:eek::o

Jag känner igen hennes namn från artiklar i Ridsport där t ex (det) årets nya BLUP kommenteras. Jag tror hon hjälper till att sätta ihop dem och har varit med och sätta ihop det nya BLUP-systemet som finns nu.
Jag kan ha fel, men tror det är så?

Superbra val! Emma är fantastiskt kompetent och tillräckligt känd om man är lite insatt. Hon har bl.a utvecklat BLUP-systemet som nämndes tidigare.

Jag känner inte henne, tyvärr. Vad har hon för bakgrund?
För mig handlar det om att den/de personer som skall vara i ett avelsråd, har många, många års erfarenheter inom aveln, kontra den europeiska avels verksamheten.
De/den personen måste har ett stort kunnande inom stammarna och blodslinjerna.
För mig personligen och de erfarenheter som jag har med mig ifrån min tyska avelsförening och dess avelsråd, bestod utav en grupp äldre männ som har avlat hannoveranare mellan 30-40 år.
Och de var kunniga vill jag lova. Och där så fanns den möjligheten att man kunde diskutera sig fram i djungeln av hingstar och så småningom hitta det man letade efter.

ALLT handlar inte om siffror, utan det handlar om att ha öga och känsla för avel.

Det beror på hur du definierar kändis.

För mig som hängt med i halvblodsaveln så länge känns det märkligt att aldrig ha hört talas om henne.

Man kanske ville ha någon som inte var jävig, utan kunde ge opartiska råd? Då faller ju alla "kändisar" med egen hingst och egen uppfödning bort, exempelvis.

Se det positivt - avelssverige är större än vad du trodde, där finns nyheter och människor som till och med du inte hört talas om!:)

Jag känner inte heller till henne, men antar att de valt henne på goda grunder. Säkert kan man ha goda, djupa kunskaper i avelsfrågor utan att vara en gammal man!

Men...det är som avelsledare hon anställts inte i ett avelsråd.

Tanken är nog inte alls att hon - som är förhållandevis välkänd för mig som inte varit i avelssvängen speciellt länge - inte i sin tjänst skall ansvara för avelsrådgivning till uppfödare utan främst kommer att vara en sammahållande länk för avelskontakter såväl nationella som internationella och där har hon med sin bakgrund säkert både kontakter och erfarenhet som gör henne väl lämpad för tjänsten.

Detta betyder inte som jag ser det att man hittat en lösning för det uppenbara behov av ren avelsrådgivning som finns bland oss uppfödare - men det är en helt annan fråga.

Kanske skall man i detta sammanhang utveckla och intensifiera de samarbetsvägar och de diskussioner som i många sammanhang sker nästan i clinicform mellan medlemmar i de olika regionala föreningarna och företrädare för AVN eller andra med gedigen kunskap på området.

Att på detta sätt ges möjligheter att förutsättningslöst fundera över, vrida och vända på olika avelskombinationer och dessutom få kunnig respons på mina tankar har åtminstone för mig varit otroligt värdefullt.

Nu har jag googlat lite och kollat runt vad hon pysslat med, och jag tror verkligen att hon kan tillföra någonting åt avelssverige.

Vad hon har för "öga" och "känsla" för vissa av sina uppdrag får ju framtiden utvisa.

Jo, så "okänd" var hon ju inte när man googlade lite - doktorand på SLU på en avhandling om Metoder och möjligheter för internationell avelsvärdering av sporthästar (min gissning är att anledningen till att hon börjar med att vara tjänstledig är att hon ska skriva klart sin avhandling först), sitter i ASVHs styrelse, varit deras representant vid WBFSH:s årsmöte de senaste åren, jobbat med Interstallion, ledare vid fölbedömning, har liten egen (Görel kan glädja sig åt att hon tycks gilla svenska stammar), föräldrarna föder upp halvblod sen många år (i liten skala, men ändå). Så det kan nog bli bra!

Jag har haft förmånen att få lysna på Emma vid några tillfällen och upplever henne mycket kompetent. Upplever att hon är lika känd utolands som i Sverige vilket borde gagna svensk avel

Jag känner igen hennes namn! :idea:
Hon kan väl få en chans? De valde nog inte henne om de inte ansåg att hon skulle kunna klara av arbetet. ;)

Ja om man läser pressmeddelandet på Tidningens eller asvh:s hemsida framgår det ju tydligt både vad uppdraget är o vad avelsledaren INTE ska göra, nämligen ge avelsråd, för det ska lösas på andra sätt typ det som testades i våras bl a.

jag känner väl till Emma och hon är synnerligen kompetent och självständig. Ni skulle höra henne lägga ut texten om populationer och avelsframsteg etc, hon kan sina saker!
Hon har också utstrålning och håller bra föreläsningar.
Grattis, Emma!!

Jag har förstått nu:o att man ska 2skämmas" lite för att man inte kände igen hennes namn först:rofl:

Ber om ursäkt Emma, och önskar dig all lycka till i ditt nya arbete!
BRA och KUNNIGA hästmännsikor är alltid välkomna att hjälpa till med att föra svensk avel framåt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SWB ska se över sin avelsledarfunktion. Detta efter att nuvarande avelsledaren Emma Thorén Hellsten har sagt upp sig.
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns avelsindexen ute för de hopp- och dressyrhingstar som verkar i SWB-aveln - i topp hittar vi rutinerade herrar som Johnson och...
Svar
0
· Visningar
290
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
967
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För SWB och avelsledare Emma Thorén Hellsten är det en stor dag. Förbundets populära webbsida och avelsdatabas har fått en rejäl...
Svar
0
· Visningar
540
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka