• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Quati
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 160
Q

Quati

Behöver mkt hjälp =) Har tänkt para min lilla chihuahua/Prazsky Krysarik tik
men jag har absolut ingen erfarenhet inom detta så skulle behöva all råd i världen..
vad ska man tänka på,var hittar jag hanen..osv
Och om jag skulle vilja ha en dvärgpincher på henne..skulle det bli svårt för henne? eller den blandningen kanske man inte kan göra?ja all hjälp behövs:o:bow:

Hoppas någon kan hjälpa mig:D

Sv: Avel

Kan jag få spinna vidare och fråga Gnist om en ruskigt bra, gärna tjock, bok på ämnet? :D

Annars blir det dog breeding for dummies snart känns det som :angel: ;)

Hunduppfödarens handbok är en bra förstabok, om den går att få tag på. Visst; delen om avtal och så är inte "up to date", men mkt matnyttig bok som sagt.

Tack för svar:bow:

Men hur hade ni gjort om ni haft en chihuahua..blir det för tufft för tiken med en dvärgpincher hane? (önskar jag aldrig kastrerat min dvärgpinscher) :(

Lite nyfiken...varför vill du blanda just med dp?

Visst ser man valpar av denna blandning chihuahua/dp ofta på blocket..men vet inte om det oftast är mamman eller pappan som är chihuahua..

Om jag hade haft en chihuahua så hade jag om tiken uppfyller åtminstone de basala avelskraven parat med en chihuahua-hane som också uppfyller minst baskraven för avel.

Jag hade alltså inte blandat.

Om jag hade haft en chihuahua så hade jag om tiken uppfyller åtminstone de basala avelskraven parat med en chihuahua-hane som också uppfyller minst baskraven för avel.

Jag hade alltså inte blandat.

Så tänkte jag också...eller en prazsky krysarik hane som uppfyller baskraven.

Jag håller med föregående två.
Jag hoppas också att du har kollat upp hälsostatus på tik och hane. Alla de raser du räknar upp har problem med patellaluxation så kolla upp det.

Ofta parar man en dp tik med en chi hane för att få större kullar.
Om du nu absolut ska para med en dp så kolla mentaliteten super noga, de här blivit riktigt usla de senaste åren.

Börja med att tänka på vad du har för mål med aveln? Vad vill du få fram, och hur ska du ta dig dit?

Det kan dessutom vara otroligt svårt att hitta en hanhundsägare till en renrasig hund som är villig att låna ut sin hane, eftersom detta inte är okej enligt SKK.

En dp tik är ju större än en chi tik, är ju inte konstigare än att t.ex. en rottis får fler valpar än en dp. Och ju större hund ju fler valpar får plats. En valp kan inte vara hur liten som helst när den föds.
Sen kanske jag var lite otydlig, hanens ras har inte att göra med hur många valpar det blir utan det är det tiken som styr genom att släppa ägg (sen kan ju hanens spermakvalitet påverka men det är ju en helt annan sak). Men många vill ju ha just blandningen dp/chi och då får du ofta större kullar och då också indirekt tjänar du mer pengar om tiken är dp.

hur fungerar det där? mindre storlek på valparna, så att fler får plats? men hur kan HANENS ras påverka hur många ägg som släpps/blir befruktade? *nyfiken*

Det där tänkte jag också på...o kunde inte riktigt få ihop det.. :p Dessutom, i detta fall är ju tiken chi(mix) o hanen skulle vart en dp, så...det hade väl inte medfört en större kull? Tiken har ju ett antal ägg hon släpper...

Jag tror faktiskt också att ett stort problem med chihuahuas är att man inte avlar för fertilitet direkt. Vet om tikar som fött 5-7 valpar utan problem. Det handlar nog mycket om vilka linjer man väljer

ah, ok, så det är mer utrymme helt enkelt...
anledningen till att jag inte riktigt fick ihop det var att jag fick för mig att dp-tiken tillsammans med en dp-hane skulle få färre valpar än om hon parades med en chihuahua... ack så konstigt tankarna kan vandra :D

Medelvärdet för chis kullstorlek är 3 och för dp 4. Sen kommer det ju alltid födas fler eller färre valpar av olika orsaker.

Hur är det med chi hanarnas parningsdrift? Dp hanarna ligger ju väldigt högt och är ofta väldigt lättparade.

ah, ok, så det är mer utrymme helt enkelt...
anledningen till att jag inte riktigt fick ihop det var att jag fick för mig att dp-tiken tillsammans med en dp-hane skulle få färre valpar än om hon parades med en chihuahua... ack så konstigt tankarna kan vandra :D

Detta kan faktiskt också vara sant. Många raser är väldigt inavlade, speciellt vissa linjer där man faktiskt bedrivit linjeavel. Ett resultat av denna typ av avel är låg fertilitet. Korsar man ut med en annan ras så finns det en chans att kullstorleken ökar. Man har ju hört om vissa byrackor som får uppåt 10-15 valpar..

Men det är ganska mycket om och men i det fallet (vilka raser som korsas, hur hårt inavlade de är sedan tidigare o.s.v.), men som sagt så kan det vara sant!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 699
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar
  • Dressyrsnack nummer 18