Sv: Status och samsyn
Camilla_H skrev:
I hoppning är det inte direkt för drivning (inte oftast iaf) utan man vill kunna hindra hästen från att vägra på hinder. Här kan jag också ha mina synpunkter på spöanvändningen men det hör inte till tråden,
Jag tycker absolut det tillhör tråden, och jag tycker att spö-för-att-hindra-hästen-ta-annan-väg-än-över-hindret är lika mycket drivning som spö-för-att-hindra-hästen-att-sakta-ner.
Några menade att spöförbudet är till för att "tvinga" ryttarna att kommunicera och samarbeta med sina hästar. Inte ta den enkla spö-metoden. Ok, en god tanke, även om måååånga inte är där ännu, och alltså inte kommer att kunna tävla på många år. (De hinner kanske både tröttna och bli för gamla innan...?
) Men visst, vi kan lägga ribban där, för hästarnas skull. Men då ska man värna om
alla hästar - inte bara distanshästar!
Och då ska man vara skeptisk till hästfolks hästhantering i allmänhet - inte bara mot distansryttare. Det är antagligen så att alltför många använder spö till både drivning, bestraffning, tvång o s v, och att det därför behövs inskränkningar.
Men det känns som en alltför snabb och överförmyndande väg att gå, tycker jag.
En jämförelse: När man införde förbud mot aga gällde det alla barn. Det hade varit lika absurt att enbart förbjuda föräldrar ur en viss socialklass/i ett visst bostadsområde/från en viss yrkeskategori att aga sina barn, medan övriga fick fortsätta.
Jag håller med Wanilj:
Så visst är ett felaktigt användande av spö och sporrar ett problem som genomsyrar alla grenar... tyvärr!
Tveksamt om förbud är rätt väg att gå, men som sagt, för mig är det viktigaste att man behandlar alla grenar lika!