Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....
Cetzyboy: Jag läste ett av dina inlägg under travtråden och jag tolkar det som att du ej har ägt honom så länge? Han har nog även han blivit tränad som unghingst?
Det som inte framkommer tydligt och som jag själv inte lyckats framhålla är att man måste få TRÄNA... och hur ska vi kunna få erfarenhet och träna starter? Det går inte så många träningsritter runt ikring som jag sett... Självklart klarar western/galopp/trav hästarna detta då de har kunnat TRÄNA på tävling och träning... Western är många gånger mkt "humant" om man nu får kalla det så
men det är inget dallt med hästarna! En hingst tillåts inte att sticka upp! Jag har själv en treåring hingst, grovt hbl på 165, som jag nyligen sålt.. Han är skolad enligt western/nh han är jätteduktig emn jag har fått markera mkt mkt kraftigt, ej med våld men med enorm dominans när han testade mig..
Han är en lågrangad kille och jag har enormt svårt att tro att han skulle visa aggresivitet i första taget.. MEN om ston kommer!!:
Han blir sååå glad!!! Han skötte sig super här hemma fast jag har ston här.. jag leder honom i grimma och grimskaft... men i ett stort fält så skulle han nog bli alldeles till sig i brasan...
Sen glömmer vi återigen att travkuskar/jockeys/western ryttare får lov att använda all utrustning på tävling..
Det vore bra med dispens de första starterna med en "färsking" så att man kan lära dem hur det ska vara!
Camilla: Skrev inte du att du hade använt spö på din unghäst ibörjan? Jag kan ha blandat ihop dig med annan....
Hingstar är ju självklart olika individer med olika styrka på sin drift.. det har inte enbart med träning att göra!
För min del handlar det om att den hingst jag rider blåser upp sig för show, kråmar sig, börjar brumma... I detta lägge lägger jag till spö.. en häst som man aldrig använt spö på reagerar på detta! Det blir en "klatsch" gör inte ont men märks..hästen tänker:
man ber den gå fram.. och vips
så har den ngt annat att tänka på
... Skulle tro att detta många gånger gör mindre ont en en stark drivning med benen eller ett bestämt tygeltag...
Vi vet om detta spöförbud som ni skriver om men man måste ju få lov att tycka eller hur?
Jag kan berätta ngt mkt pinsmat med ändå roligt som hände mig när jag red in min första hingst... Vi stod då ute i närheten av Säve och där var det militärövningar ute i skogen.. Jag var ute och skrittade killen i godan ro när vi hör hur det börjar "trampa" borta på vägen... Långt långt bort kommer ett helt kompani med soldater marcherande.. Vad tror ni hingsten gör???
Jo han blåser upp sig och "visar hela härligheten"
Men killarna skrattade gott!!!
Jag var då 15 och hade inte full koll på nhträning osv men han var en mkt snäll och trevlig hingst som stod i ett stall med massa flickor...
Men ibland händer saker som inte kan räkna med innan!!! hi hi hi
När det gäller mitt sto så har vi kommit så långt som till att det är en befarad höftbensknölsfraktur.. långt blev det ordet... flera muskler har ju sin infästning där men rpognosen är skaplig.. Har dock en större del gått sönder så ser en distanskarriär mörk ut för hennes del då det oftast ger rörelsestörningar och ojämnhet...
Jag kan givetvis med massage och laser hålla henne skpligt fräsch men avsaknad av en del infästningar kan jag inte göra så mkt åt...
Om det skulle vara en bäckengördelsfrakur så vågar jag inte ens tänka på scenariot...
Vi kan dock inte röntga henne då de måste söva och lägga henne så som man gör med hundar vid höftledsröntgen... Finns det då en skada så riskerar man förvärra den radikalt vid uppvaket..
Så det är bara att vänta och massera/lasra övriga hästen..