Att vänja av fölet tidigt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 10 583
Sv: Att vänja av fölet tidigt

Är mamman ombetäckt?
Om inte kanske du kan få ta hem båda i någon månad istället för att fölet går kvar där? (är hon betäckt kan jag verkligen förstå om de inte vill flytta henne mer än nödvändigt!)
Tror som de andra säger att det nog går bra ändå, om man är mkt noga med mat, men hade det varit jag skulle jag ha försökt hitta en lösning som är gångbar för alla inblandade, där fölet får vara kvar med sin mor ngn månad till!

Sen skriver du ju inte av vilken anldening som ägaren vill skilja på dem tidigare? (tolkade inte det som att enda anledingen var att mamman skulle säljas? Men kanske har fel?!?:o)

Tusen tack för alla svar!

Nej, mamman är inte ombetäckt, men båda hästarna ska säljas pga privata omständigheter som jag inte kan gå in på, men som jag har full förståelse för.

Jag har att välja på att köpa fölungen och ta hem den, eller att inte köpa den... och jag vill VÄLDIGT gärna köpa den.

Fick just veta att fölis varit utan mamma några timmar idag, och att det gått hur bra som helst, så kanske jag ska sluta oroa mig och bara ta det som det kommer. Jag är säker på att ägaren kommar att göra sitt yttersta för att fölis ska bli avvand på ett bra sätt. :)

Jag vande av ett föl när hon var 5 månader och det var inga som helst problem ,brukar gå bra om man tar det lugnt med avänjingen ..

Har haft flera andra som jag köpt och då gått kvar hos mamma till 7-8 mån och då blivit bryskt avanda .Tycker snarare det har satt mer spår i dom än den som blev långsamt avanda som 5 månaders .

Mia

Jag köpte ett 5 månaders föl vid ett tillfälle och jag gör inte om det igen. Det svider i hjärtat när jag nu med mer erfarenhet kan förstå hur jobbigt det var för honom.
Köp ett annat föl om ni inte kan komma överens om en avvänjning som känns ok för dig.

Och på vilka grunder råder du henne till det?

Vill ju gärna ha en mera utförlig förklaring till vad som blev såå galet, eftersom du har så dåliga erfarenheter av avvänjning vid 4 månaders ålder!

kl

Vi ska börja vänja av en 5-månaders fölunge i stallet nu och det är för att köparen vill ha hem honom samtidigt som han får hem tre andra föl som han ska gå med. Risken är annars att han inte kommer med i flocken från början. Jag hade ett föl som var sent född ett år och han kom 2 månader senare till fölflocken, det var tufft för honom i början och han blev aldrig riktigt som en i gänget som de tre som kom samtidigt, det gör jag inte om.

En annan avvänjningsorsak är ju stoet som flera nämnt, i veckan var kompisen hos veterinären på UL 90 dygn med sitt sto med föl vid sidan som är 5 månader nu. Veterinären sa till henne att börja vänja av nu, stoet är 20 år och ger fölet ALLT. Fölet är en riktig tjockis, man ser knappt manken och korset är riktigt kluvet av fett. Vetrinären sa att " det är ju egentligen ett ädelt föl, men det ser man bara på huvudet nu". Liksom med barn ska man väl inte direkt banta föl, men här är det befogat att skilja dem åt.

Jag fick hem mitt föl när han var 5 månader, han åt bra själv och allt funkade.
Anledningen var att mamman var skadad och skulle avlivas så snart han var avvand.

25 mil i trailer med shettis-sällskap, box och äldre valack som sällskap i hagen och det gick hur bra som helst.

Grabben är idag 3 år och det verkar bli häst av han oxå.

*KL*

Min är 4.5 månad nu och mamma häst som visserligen bara är 4 år är riktigt trött på honom. Han får inte äta så mkt som tidigare och hennes juver har minskat. Hon har mao redan börjat vänja av honom själv.

Se bara till att fölet kan äta själv innan den flyttar, man behöver se sin mamma äta krafftfoder osv för att förstå.

Min fölis har ätit själv länge och har egen krubba, han är stor och robust och i gott hull. Han nya ledare och kamrat har är hans nuvarande boxgranne. I nästa månadsskifte åker mamma häst och fölis blir kvar med sin flock... En stor och kaxig hingstunge behöver inte heller gå för länge i mammas kjolar tycker jag....

När jag köpte mamman släppte jag ihop henne med en av hästarna först en snäll och stadig, den sk ledaren och när de andra sen kom så var hon under denna hästs "beskydd"....

Kanske inte jättedominant, i betydelsen att hon styr och ställer med andra hästar, men ändå min flockledare. Och till henne skulle jag gladeligen släppa in vilken fölunge som helst...
mimmiochisessa1.jpg

Har nu sett denna bilden vid ett par tillfällen och kan inte låta bli och få ett leeende på läpparna varje gång. Dom ser bara helt underbara ut ihopa:).

/Camilla

Jag tycker att han blev mer ängslig och osäker än de föl vi har som vi vänjer av så de går helt utan mamma först vid 7-8 mån, ålder.
Som vuxen häst ,( vi hade honom tills han var tre )var det kanske ingen skillnad, men när han kom och första året verkade han rent ut sagt olycklig. Vi köpte honom när han var tre månader och avståndet till ägaren gjorde att jag vet inte hur avvänjningen gick till, men jag tyckte han verkade helt ´knäckt `när han kom och lång tid därefter.

Jag ska kanske tillägga att vi hämtade honom inte när han var 3 mån, han var 5 mån när vi hämtade honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 821
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 157
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈