Att vänja av fölet tidigt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 10 583

MiaMaria

Trådstartare
Jag har hittat en fölunge som jag vill köpa. Jag och ägaren kommer överens om nästan allt kring köpet, och båda är nöjda, men vi har olika uppfattning om när fölet ska lämna sin mamma. Ägaren vill att fölet åker från mamma vid 5 månaders ålder, vilket jag tycker är för tidigt. Tidigast vid 6 månder, vill jag, men helst ännu senare.

Hur har ni andra gjort? Är det någon som vant av så tidigt, och isåfall hur har det gått? Har det varit några problem just vid tillfället för avvänjning, eller senare?

Sv: Att vänja av fölet tidigt

Jag tycker att 5 månader är för tidigt, själv blir jag tvungen att vänja av min vid knappa 6,5 månader o det är inte heller optimalt. Allra bäst är väl egentligen runt 7-8 månader men det finns ju olika skolor om allt.

Vad är anledningen till att hon vill vänja av vid 5 månader? Beror det på den ekonomiska biten?? Kommer ni överrens om allt annat men hon inte vill ge med sig så kanske du kan erbjuda henne en liten slant för foder mm som det kostar att ha ett par månader extra. Det är ju inte så många kronor i längden.

Mvh Maria

Fem månader låter alldeles för ungt. Ta inte hem fölet! Det är inte "färdigutbildad" av sin mamma än och risken är att du får en problemhäst. Fråga säljaren varför denne vill bli av med förlet så tidigt. Om det beror på ekonomi är väl förre talarens förslag bra. Betala för att ditt föl får vara kvar ett tag till. Jag tror det blir bäst både för dig och ditt föl i längden.

Man får nog allt utgå ifrån hur fölet är i sin natur. Många föl är mkt självständiga vid den åldern andra inte. Utan om jag hade varit dig så titta på fölet och låt han avgöra om det är dags eller inte.
Det är precis som med barn, alla utvecklar sig olika, en del är sena medans andra är tidiga.

Alltså, grejen är att idag går man mot allt senare avvänjning av fölen, men när jag fick mitt första föl 1993 så var den gängse rekommendationen att vänja av vid 4-6 månaders ålder. Det är mycket möjligt att det inte var optimalt, men det blev hästar av de flesta ändå... Bland annat min egen första avkomma, som vandes av vid 4 månaders ålder, när mamman såg ut som ett vandrande skelett (för att jag hade för lite kunskaper om hur hon skulle utfodras - tur man lär sig med tiden....)

OM Ni vänjer av vid den åldern så är mina råd följande:
  • Se till att fölet hamnar i en flock där det finns en bra ledare som den kan känna sig trygg med. Helst även jämnårig kamrat.
  • Ge fölet fölpellets av något slag, med högt innehåll av mjölkpulver. Fölens tarmflora är inte fullt utvecklad förrän vid 8-10 månaders ålder och innan dess har det svårt för att tillgodogöra sig all näring ur grovfoder och vuxenanpassade kraftfoder, även om de på pappret täcker dess behov.

Jag har ju fött upp 3 föl som förlorat sin mamma vid 4 dagar, 6 veckor resp drygt 3½ månads ålder, man lär sig en del av det...

Men är det inte så att det har blivit lag, eller är det förslag att det ska bli lag??? att man inte får vänja av förrän tidigast vid 6 mån? Jag tror bestämt att jag har läst det någonstans.

Jag hade fel, tog mig en titt på jordbruksverkets hemsida.

Senast ändrad:

Nej, det handlar inte om pengar. Det handlar om en annan sak som jag har full förståelse för, så det är ett mycket svårt läge för ägaren. Men, å andra sidan säger hon att hon brukar vänja av vid fem månader...

Mamman ska också säljas, så det är isåfall om nya ägarna kan tänka sig att ta sig an fölet någon månad... men vet inte om det är en bra lösning heller. Känns inte riktigt ok att lämna sitt föl till någon jag inte känner.

Tusen tack för ditt svar! Fölet kommer att gå med ett ridponnysto och en valack som är mycket snäll mot föl och unghästar, dock mycket ranghög och har svårt att komma överens med äldre hästar. Valacken har gått med föl mer än en gång, och har alltid varit mycket "pappig" och lekt med fölen på ett snällt sätt. Jag hoppas att han även denna gång ska ta på sig den rollen...

vande av min på natten när han var 4 månader och helt när han var 5 månader. han är 2 år nu och har inte fått några men av det :bump:

Vi har också vant av föl vid 4 månaders ålder, mest beroende på att det varit äldre ston, som är dräktiga år efter år och som själva valt att avvänja så tidigt.
Har aldrig märkt att de skulle tagit skada av det hela.Men det är väldigt viktigt med ordentligt foder, samt en bra flock att ha fölet i.

När jag köpte föl, så var hon drygt 5 månader + två veckor.
Jag tyckte absolut att det kändes för tidigt, då jag vant av mina egna vid 6-8 månaders ålder.

Hon hade vid det läget aldrig varit i från sin mamma, och vi hade dryga 55 mil att köra. Att det blev något tidigt var att uppfödarens andra föl som var 2 månader äldre åkte den helgen, och att avelsstoet som fått föl varje år och även var dräktig, behövd bli av med fölet.

Det var inga som helst problem. Jag släppte ihop henne med min tinker valack och det gick bra direkt. Han blev inte ens sur när fölet försökte dia......

Det går säkert jättebra för dig, jag gav inte min något speciellt fölfoder, men så har hon alltid varit ovanligt välnärd.

Jag skulle iofs vara lite tveksam att släppa ihop mitt föl med ett väldigt dominant sto till att börja med.

Jag skulle iofs vara lite tveksam att släppa ihop mitt föl med ett väldigt dominant sto till att börja med.
Kanske inte jättedominant, i betydelsen att hon styr och ställer med andra hästar, men ändå min flockledare. Och till henne skulle jag gladeligen släppa in vilken fölunge som helst...
mimmiochisessa1.jpg

LECH skrev:
Men är det inte så att det har blivit lag, eller är det förslag att det ska bli lag??? att man inte får vänja av förrän tidigast vid 6 mån? Jag tror bestämt att jag har läst det någonstans.

Jag hade fel, tog mig en titt på jordbruksverkets hemsida.
Skulle ju vara synnerligen olämpligt att lagstifta om en sådan sak, för då skulle det ju vara olagligt att föda upp moderlösa fölungar. Det skulle vara olagligt att tvingas dela på dem för att mamman blir sjuk. Och det skulle vara olagligt att ha ett sto som SJÄLV vänjer av sina föl så som ancan skrev. (jag har också haft ett sånt sto)

Vi har också vant av föl vid 4 månaders ålder, mest beroende på att det varit äldre ston, som är dräktiga år efter år och som själva valt att avvänja så tidigt.
Har aldrig märkt att de skulle tagit skada av det hela.Men det är väldigt viktigt med ordentligt foder, samt en bra flock att ha fölet i.

Jag kan bara hålla med dig. Många slarvar på tok för mycket med maten.

Jag började vänja av fölet när han var ca 4½ månad, började då med att han fick stå i egen box. Vid drygt 5 mån skiljdes de även i hagen (gick dock i hage bredvid varandra).

Anledningen till att det blev så tidigt är att hans mamma blev måttligt trött på sin något överaktiva, kaxiga son - hon började sparka efter honom och lät honom knappt dia.
Det har gått smärtfritt, inga problem alls :).

Eldman är nu drygt 6 mån, äter med God aptit (och bra foder, noga uträknad foderstat) och växer så det knakar!

Min unghäst har nu mammarollen, och det trivs både fölis och han med :D.

Skulle ju vara synnerligen olämpligt att lagstifta om en sådan sak, för då skulle det ju vara olagligt att föda upp moderlösa fölungar. Det skulle vara olagligt att tvingas dela på dem för att mamman blir sjuk. Och det skulle vara olagligt att ha ett sto som SJÄLV vänjer av sina föl så som ancan skrev. (jag har också haft ett sånt sto)

Jag kan bara hålla med.
Givetvis är det ideala om man kan låta fölet gå med sin mamma längre, men man måste också vara realist och inse att ute här IRL, så fungerar det sällan som i drömmarnas värld:angel:

Med fölavvänjning, precis som i all annan hästhantering så måste det SUNDA FÖRNUFTET få råda!
Det är det absolut bästa hjälpmedlet som vi har!

håller med dig, har vant av föl tidigt pga stoet. Vårt varmblodssto (travare) som vi hade innan brukade få självständiga föl som klarade sig själv ganska tidigt, med henne fick man gå efter vad hon och fölet ville.

3-åringen jag har blev avvand när han var 4-5 månader pga att han tog så mkt på mamman (hon magrade av), först bara på natten och sen helt å hållet (han fick byta stall). Fick gå med en jämnårig hingstunge först (funkade inte så bra tyvärr), sen fick han gå med en äldre valack och det har funkat kanon. De går ihop fortfarande.. :)

Fölet som föddes i år är redan avvand eller vad man ska säga, hon förlorade sin mamma vid 11 veckors ålder - nu är fölet 19 veckor. Får lite mjölkersättning fortfarande och även lite fölpellets. Hon går med ett annat sto i hagen, antar att jag kommer att få "skilja av" henne från det stoet senare.. De är som mor och dotter!

Senast ändrad:

mimmiochisessa1.jpg

Men asså.. Så där söta bilder borde det nästan finnas förbud mot :love: Jag smälter!!! :love: :love:

Till TS: En föl unge hos oss blev avvand redan vid 4,5 månaders ålder pga av olika, lite olyckliga omständigheter och det blev en jätte fin och go unghäst iaf :)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 821
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 157
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka