Att uppfostra en vallhund.

Sv: Att uppfostra en vallhund.

Jo de är vallhundar bara inte riktigt så extrema som BCn. ;)

Nej men det vet jag ju, men de är inte som en golden retriever heller.

Jag trodde det framgick i första inlägget att det är en heeler jag har så jag antog att jag inte behövde förtydliga det i rubriken, men jag ser nu att jag missade det. Dock ÄR han ju en vallhund och det är kring sådana jag behöver tips.

Hittills har jag strategier krings hans naffsande i mina hälar och försöker undvika att han ska bli för flockbunden så att han även är trygg på egen hand/utan Loka/utan mig.

Senast ändrad:

Får jag fråga, hur funkar kloklippningen för dig? Hur gick du till väga för att vänja din hund som valp?

Är de generellt så att de inte gillar att bli fasthållna utan att man måste lirka lite runt deras egon?

Jag tror att det jag är rädd för och vill undvika är missförstånd pga att han är signalkänslig. Något jag tolkar som trots kanske är något helt annat. Jag har sett exempel på känsliga hundar där folk kör med bulldozermetoden vilket resulterat i nervösa hundar som inte litar på sina ägare.

Hm, nu har jag (nästan) bara haft vallhundar, så jag har liksom inte haft något "annat med mig" sedan innan, eller så.

Jag tycker att det där med signalkänsligheten faller på plats allt eftersom man lär känna varandra; det är inte hela världen om han blir lite mesig med att ta godiset ur din hand någon gång; peppa honom bara lite att ta den iallafall så ordnar det sig säkert.
Alltså; jag har inga direkta handfasta tips; det jag vill ha fram är bara att jag inte tror att du behöver oroa dig för att göra honom avtrubbad. Du kommer att lära känna hunden och veta exakt hur mycket eller lite du behöver göra i olika situationer och din valp kommer att lära känna dig och veta vad du menar ändå! :)

(Min egen vallhund blir rätt töntig när jag snackar lite allvar med mammas hund (som trä i huvudet) men då är det bara att dunka till henne i sidan och säga "äh, kom igen nu!" så släpps det.

Som exempel försökte jag igår lära honom att ta en godis fint ur handen (och inte hugga av två fingrar på köpet...) genom att lyfta handen om han "högg" och säga "ah ah". När han satte sig gjorde jag om och han fattade supersnabbt och tog så försiktigt så. Tyvärr blev det efter ett par försök så att han inte ville ta godisen alls utan bara tittade på mig med stora ögon... :o

Han är väldigt lätt-lärd (!), lyssnar superfint på mitt röstläge, är signalkänslig som sjutton men samtidigt envis, superkaxig och väääääldigt påhittig. :D

Det jag är rädd för... är att jag ska trubba av honom så att känsligheten försvinner eller att hans känslighet ska slå över så att han övertolkar mig och blir osäker. Jag är ju inte perfekt... faktiskt. :angel:

.

Det händer att Alfons (åtta månader, Heelerpojke) också blir sådär, att han bara sitter och tittar och verkar lite rädd att göra fel. Då brukar jag helt enkelt göra något annat för att få igång honom igen, jag vill inte traggla med honom för han lär sig så fort när jag bara gör rätt.

Jag skulle dock aldrig "neja" honom när vi tränar, det ska ju vara kul att lära sig! Gör han fel får han bara ingen belöning och det vill han ju ha ;)

Han är också envis som synden så vissa saker som han inte gillar (kloklippning till exempel :o) tar ju längre tid att lära in men jag tycker om att han har en egen vilja, det vill jag inte ta ifrån honom :D

Det jag har mest problem med just nu är kloklippningen. Det tog mig häromdagen en timme att klippa 4 klor och min metod var att sätta honom i knät, hålla i en tass, klippa när han var lugn och sluta när jag kunde göra det utan att han brallade ur. Inte tjafs, inga hårda tag utan bara lugn envishet och vänta ut. Han blev bara värre och värre....
Det är inget som helst problem att lära honom något om jag bara visar vad han får ut av det, men kloklippningen fattade han inte alls vitsen med och det räckte inte att jag sa "därför" på frågan "varför".
Som att hålla en inoljad gris....

Kan han sitta lugnt i ditt knä utan att klotången är framme? Jag tränade först på att lära sig att vara passiv i mitt knä trots att hon egentligen vill springa och busa med husse eller hundkompisen. Aldrig släppa hunden förrän den är lugn!
När hunden kan det så åker klotången fram. Var två i början så blir det enklare. En håller och en klipper. Jag har aldrig väntat på att hunden ska vara lugn innan jag klipper utan jag håller i hunden och klipper oavsett. Det ska gå snabbt och enkelt och inget tjafs tycker jag. Däremot släpper jag aldrig ner hunden innan den är lugn och den får absolut inte krångla sig ur mitt grepp och sticka iväg!

En annan variant är ju lite som en hanteringsövning. Ha hunden ståendes mellan dina ben och kasta en godis framför hunden. "Hetsa" hunden lite på godisen så att den verkligen är sugen! Men håll i halsbandet så att den inte kan ta godisen. Lyft sedan en tass och sedan skicka hunden på godisen. Gör om men håll kvar tassen lite längre. Utöka sedan övningen genom att ta fram klotången och hålla i tassen-belöna. Tillslut kan du kanske klippa en klo och sedan belöna osv. Jag har aldrig använt denna metod själv men det kan kanske fungera på din lille goding? :)

Han är inte förtjust i att bli fasthållen så det är något jag tränar på men jag gör det inte i samband med kloklippningen. Det var så jag försökte göra första gången men han är ju sån att han verkligen blir värre och värre ju längre jag håller i och det är som att försöka hålla en inoljad griskulting!! Höll på en timme.
Så hantering och fasthållande är en separat övning.

Idag har jag testat ungefär som ditt andra förslag, jag har en stor kudde på golvet som jag lockat upp honom på mellan mina knän. Sitter/ligger han fint där får han en godis. När det funkade tog jag fram tången och viftade och lät lite med den samtidigt som han satt/låg stilla med en tass i min hand. Sen gick jag vidare med att pilla på klorna (där började det tjorva så jag backade och slutade när det gick bra).
Efter det så hoppar han själv upp på kudden och "tigger" om att få fortsätta. :) Han verkar se att det finns en vits att stå ut med tången då.

Han har så pyttesmå och svarta klor att han måste vara lugn för att jag ska våga klippa.

Ja men då kanske den andra varianten passar bäst på din hund! Fortsätt som du gör men gå inte för fort fram utan sluta när det går som bäst. Se till så att han verkligen är sugen på godisen, ögonen ska nästan vara på väg ut om du förstår vad jag menar!

Angående dina andra funderingar om vallhundar så tror jag som någon annan skrev att du snart kommer att lära dig hur mycket du ska ta i både vad det gäller belöningar och korrigeringar. Använd gärna kroppsspråket och undvik ordet nej som kan vara "för hårt" för en signalkänslig hund. På min lilla räcker det att jag säger "appapp" och sedan skrattar lite och säger "hallå där, vad gjorde du nu? Nu blev det allt lite tokigt ..." om det gäller mindre saker (gäller det allvarligare saker som är absolut förbjudna tar jag givetvis i lite hårdare).

Får jag fråga, hur funkar kloklippningen för dig? Hur gick du till väga för att vänja din hund som valp?

Är de generellt så att de inte gillar att bli fasthållna utan att man måste lirka lite runt deras egon?

Min heeler hatar att bli fasthållen. Hon försöker verkligen komma loss även om man bara kelar med henne. :D
Jag sätter mig på knä på golvet och så har jag henne framför mig. Jag får liksom hennes rumpa mot min mage och upplever att jag har ett ok grepp på henne där. Men hon kämpar verkligen emot men jag tycker att det är lättare att korrigera om man gör så. Jag håller ett ordentligt grepp i tassen också. Jag provade att ha henne på rygg i famnen när hon var liten men det funkade inte alls.

Succé!! A breakthrough!! I did it!!! :D

Efter några dagars trälande med att dutta klotången mot tassen kunde jag idag klippa två klor medan vovven satt som ett ljus i mitt knä!!

Eftersom det låg en kycklingbit framför nosen strax utom räckhåll... :angel:

Nu ska jag bara komma på hur jag ska få honom att sluta valla katterna. :devil:

Succé!! A breakthrough!! I did it!!! :D

Efter några dagars trälande med att dutta klotången mot tassen kunde jag idag klippa två klor medan vovven satt som ett ljus i mitt knä!!

Eftersom det låg en kycklingbit framför nosen strax utom räckhåll... :angel:

Nu ska jag bara komma på hur jag ska få honom att sluta valla katterna. :devil:

Hej
heter din hunds pappa möjligtvis Melvin?

Blir till att träna in stoppet i tidig ålder alltså :D

Ah, tänkte inte så långt. Jag körde på "nej" helt enkelt och idag verkar det som om ett litet mynt trillat ner. :) Katterna ska inte vallas punkt, däremot "vallar" han gärna godisbollen runt hela huset. Det kanske slutar med att jag blåser upp min gamla övergivna pilatesboll ändå och vi ägnar oss åt treiballing. :D

Det svåra var inte att lära honom nej, det svåra var att nå fram till honom när han gått in i läge... Nu försöker han stirra bort katterna istället. *haha* Han hukar och stirrar ungefär som han försöker valla med telekinesi. "katten..... - VÄCK!"

Jag måste erkänna att det är skitkul med den här hunden hemma. Han är precis vad jag ville ha.

Senast ändrad:

Han eyear alltså.

Låt honom inte göra det, då det oftast ser harmlöst ut men i realiteten stressar många hundar ofantligt.

Du dresserar givetvis katten till att attackera så fort hunden försöker sig på någon form av vallningsteknik :idea::p

Det behövde jag inte lära katterna och nej - det hade noll effekt... :cool: Det resulterade i att det var den skröppliga gammelkatten som fick all uppmärksamhet och faktiskt blev rammad, vält och sedan for en nöjd valp iväg med stora gråa tussar i mungipan. Ett fult beteende jag ville ha stopp på omgående.

Han eyear alltså.

Låt honom inte göra det, då det oftast ser harmlöst ut men i realiteten stressar många hundar ofantligt.

Jag har avbrutit alla sådana försök också då katterna inte ska vara "måltavlor" för någon typ av beteende alls. :) Men bra att veta att det bör avbrytas överlag!

Din hund säger väl som mina dvärgpudlar: "Men katter är såna roliga bitleksaker..":devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 699
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 718
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 566
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31