Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så, inte riktigt en vallhund - men en vallhund?
Jo jag vet att det är kofösare och jag har fått känna på tänderna också.
Jo de är vallhundar bara inte riktigt så extrema som BCn.![]()
Jag tror att det jag är rädd för och vill undvika är missförstånd pga att han är signalkänslig. Något jag tolkar som trots kanske är något helt annat. Jag har sett exempel på känsliga hundar där folk kör med bulldozermetoden vilket resulterat i nervösa hundar som inte litar på sina ägare.
Som exempel försökte jag igår lära honom att ta en godis fint ur handen (och inte hugga av två fingrar på köpet...) genom att lyfta handen om han "högg" och säga "ah ah". När han satte sig gjorde jag om och han fattade supersnabbt och tog så försiktigt så. Tyvärr blev det efter ett par försök så att han inte ville ta godisen alls utan bara tittade på mig med stora ögon...
Han är väldigt lätt-lärd (!), lyssnar superfint på mitt röstläge, är signalkänslig som sjutton men samtidigt envis, superkaxig och väääääldigt påhittig.
Det jag är rädd för... är att jag ska trubba av honom så att känsligheten försvinner eller att hans känslighet ska slå över så att han övertolkar mig och blir osäker. Jag är ju inte perfekt... faktiskt.
.
Det jag har mest problem med just nu är kloklippningen. Det tog mig häromdagen en timme att klippa 4 klor och min metod var att sätta honom i knät, hålla i en tass, klippa när han var lugn och sluta när jag kunde göra det utan att han brallade ur. Inte tjafs, inga hårda tag utan bara lugn envishet och vänta ut. Han blev bara värre och värre....
Det är inget som helst problem att lära honom något om jag bara visar vad han får ut av det, men kloklippningen fattade han inte alls vitsen med och det räckte inte att jag sa "därför" på frågan "varför".
Som att hålla en inoljad gris....
Får jag fråga, hur funkar kloklippningen för dig? Hur gick du till väga för att vänja din hund som valp?
Är de generellt så att de inte gillar att bli fasthållna utan att man måste lirka lite runt deras egon?
Succé!! A breakthrough!! I did it!!!
Efter några dagars trälande med att dutta klotången mot tassen kunde jag idag klippa två klor medan vovven satt som ett ljus i mitt knä!!
Eftersom det låg en kycklingbit framför nosen strax utom räckhåll...
Nu ska jag bara komma på hur jag ska få honom att sluta valla katterna.![]()
Blir till att träna in stoppet i tidig ålder alltså![]()
Du dresserar givetvis katten till att attackera så fort hunden försöker sig på någon form av vallningsteknik![]()
Han eyear alltså.
Låt honom inte göra det, då det oftast ser harmlöst ut men i realiteten stressar många hundar ofantligt.