Att ta beslutet att sluta med hästar, sälja/ta bort

Jag tänker mig att ett livstidsfoderkontrakt kan vara en morot för en seriös person. Att du senare skänker hästen till denne när du ser att allt funkar, är ju fullt möjligt. Om bägge parter vill.
 
När jag skulle flytta långt och bara kunde ta med en häst fick min lite skruttiga travare bli pensionär på lösdrift så min mamma kunde ha kvar honom. Hon körde honom ytterst sporadiskt och gick promenader då och då, men han gick allra mest bara i hagen och sällskapade. Han stortrivdes med detta och har aldrig varit så frisk och fin i kroppen som under de åren.

Att låna ut hästen på foder (och senare överlåta om alla trivs) till någon som vill ha en sällskapshäst på lösdrift tror jag absolut kan vara en bra möjlighet. Även om man främst är ute efter sällskapshäst är det ju kul att kunna rida eller köra den ibland om man tillexempel vill ha sällskap ut i skogen.
 
När jag skulle flytta långt och bara kunde ta med en häst fick min lite skruttiga travare bli pensionär på lösdrift så min mamma kunde ha kvar honom. Hon körde honom ytterst sporadiskt och gick promenader då och då, men han gick allra mest bara i hagen och sällskapade. Han stortrivdes med detta och har aldrig varit så frisk och fin i kroppen som under de åren.

Att låna ut hästen på foder (och senare överlåta om alla trivs) till någon som vill ha en sällskapshäst på lösdrift tror jag absolut kan vara en bra möjlighet. Även om man främst är ute efter sällskapshäst är det ju kul att kunna rida eller köra den ibland om man tillexempel vill ha sällskap ut i skogen.
Vilket bra liv!!! Jag ska nog absolut ge det en chans!
 
Om det är så att han kräver vis utrustning tex mycket täcken, så kan ju det ingå i köpet. Tycker du ska satsa på sälja/livstidsfoder som körhäst/skogsmulle/sällskap till någon med erfarenhet. Tror inte det är så svårt att hitta ett hem som du tror, men du får ju räkna med att sälja för en symbolisk summa. Därför är foder för senare köp bättre, då har du kontroll över nya hemmet.
 
Om det är så att han kräver vis utrustning tex mycket täcken, så kan ju det ingå i köpet. Tycker du ska satsa på sälja/livstidsfoder som körhäst/skogsmulle/sällskap till någon med erfarenhet. Tror inte det är så svårt att hitta ett hem som du tror, men du får ju räkna med att sälja för en symbolisk summa. Därför är foder för senare köp bättre, då har du kontroll över nya hemmet.
Jag räknar med att skicka med allt, vagnar, selar, sadlar ☺. Summan är inte viktig, var bör man lägga sig för att det inte ska bli Italien? 5-10 000?
 
Jag räknar med att skicka med allt, vagnar, selar, sadlar ☺. Summan är inte viktig, var bör man lägga sig för att det inte ska bli Italien? 5-10 000?
jag vet inte hur det är idag, men när det var som mest snack om Italien så sa man minst 10.000
 
jag vet inte hur det är idag, men när det var som mest snack om Italien så sa man minst 10.000

Problemet är att folk inte vill lägga det på en outbildad travare. Hemskt att det är så, men de är i princip inget värda. Därför tycker jag det är bättre med fodervärd. Kolla upp personen på förhand.
 
Hästen är inte jättekrånglig. Har en ojämn trav och skuttar runt lite vilket skrämmer en del. Väldigt känslig och vill göra rätt, men vill han öka så tar han bettet och gör så om man inte stoppar i tid. När han väl har ökat så är han råstark och drar tyglarna ur händerna på en som inte är tillräckligt stark. Plus att han är rätt jäkla studsig, så det gäller att man kan balansera OCH vara stark med rumpan ovanför sadeln så att säga.

Tror han är för dåligt utbildad för att gå lektioner tyvärr. Han trivs inte riktigt med att gå i ridhus heller.
Detta kommer att låta väldigt hårt, men jag tror på ärlighet. Den där hästen vill ingen ha. En fd travare som är sådär, det finns ingen marknad för honom alls, om det inte är för sällskap och då kostar han under 5.000:-.

En person som kan någonting vill inte ha en fd travare som är ett projekt och de som vill ha det kan inte tillräckligt. Avliva hästen ifall du inte vill ha den.
 
Jag valde att ta bort min gamla travare just eftersom jag inte kunde tänka mig en vettig kundkrets åt honom. Han var också väldigt snäll, lätthanterlig och go på många sätt, men när man ställde krav på honom krävdes det en ryttare som vågade stå på sig. Det som också spelade in i mitt val var att han var 20 år när jag tog bort honom och tyckte även att han var för gammal för att sälja.

Jag hade precis börjat plugga vid tillfället och den person som hade honom på foder kunde inte ha kvar honom. Jag hade såklart kunnat pussla både med tid och ekonomi och kunnat behålla honom men det hade varit tufft och det hade inneburit mer jobb än vad det hade gett. Det var såklart jobbigt att ta bort honom men jag anser fortfarande att jag fattade rätt beslut där och då (är 6 år sedan).

Tror du inte att du kan hitta ett vettigt hem så anser jag att avlivning är det bästa. Men idéerna om att lämna ut på foder för senare köp låter som ett bra alternativ också.
 
Säljer man sådär billigt är det alltid risk att hästen hamnar hos någon oseriös. Jag sålde jättebilligt en gång och det blev så helt fel som det kan bli. Nu x år senare har hästen ett superliv men åren däremellan var nog inte så roliga. Och man förlorar ju all kontroll när man säljer.
 
Jag hade ett lite speciellt vblsto som jag försökte sälja billigt, låna ut på foder osv. Dock i grunden dösnäll, hade en tjej på 12 år som följde med ut och red osv. Ingen vettig människa hörde av sig, så jag avlivade istället. Hade henne i tio år och hon togs bort när hon var sjutton. Såhär i efterhand är jag nöjd med beslutet, då det är så lätt att dom hamnar hos okunnigt folk och slutar hängandes i en hage. Med tanke på hur du beskriver din häst skulle jag nog ta bort.
 
Säger som min ex-chef sa. Folk tycker det låter elakt. Men, en död häst lider inte. Om din hästs framtid ser svår ut med en annan människa, då är det mer rättvist att den inte blir en vandringspokal. Detta betyder inte att jag föredrar den utvägen per automatik. Det betyder bara att det inte alltid är den hemskaste utvägen. Du känner din häst bäst. Du vet vad din pärla mår bäst av - och du också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 568
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 744
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp