Att sova hos föräldrarna...

Sv: Att sova hos föräldrarna...

Och för att svara trådstartaren skulle jag väl säga 12-13-årsåldern. Därefter kan man nog förvänta sig att barnet är tillräckligt självständigt för att klara av att lugna ner sig av egen maskin om det vaknar med mardrömmar etc.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Vad skönt att vakna utsövd! För oss var det tvärtom, vi lät dottern sova i eget rum, men jag vaknade till alldeles för mycket av att gå upp och peta ín nappen eller höra henne skrika när sambon gick upp. Under långa perioder hade jag i stort sett varje natt en period på 2-3 timmar då dottern somnat om för länge sen men jag inte kunde det. När jag började jobba fick det vara nog, hon får sova hos oss så kan jag halvvaket peta in nappen och somna om, funkar mycket bättre!
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Har aldrig haft en speciell ålder på när barnen "ska" sluta komma till våran säng om de vaknar på natten.

Det har bara fungerat av sig själv rätt vad det är.
Det är många år sedan 15-åringen & 13-åringen kom till vår säng på natten..

5-åringen kan komma ibland och vill sova med oss, vilket är helt ok. Hon blir aldrig bortkörd och får inte höra *suck och stön* från oss när hon kommer tassande utan hon kryper in och vi myser en stund och sedan slocknar hon som ett ljus :love:

De gånger hon kommer har hon antingen drömt en mardröm eller så har hon legat i sitt rum och fått för sig att det ska komma spindlar/myror ner i hennes säng, fast vi har ett spindel och myrfritt hus.. :cool:
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

En liten vändning i tråden..till hur länge den nyfödde babyn ligger hos mamma och pappa tills han/hon klarar att sova i egen säng???

Har erfarenheter av båda varianterna genom mina gudbarn, den ena familjen har haft sina barn i sängen upp till 5 års ålderna, (pappan sov i barnkammaren)

Den andra familjen, hade barnen efter bara 6 månader sovande i spjälsäng i egna rum, självklart fick de komma till mamma och pappa om det ville, men det gick väldigt bra för dem att sova där.

Själv väntar jag mitt första, men funderar en del, det känns nämligen som att man som vuxna behöver ha sitt eget rum och inte sätta i system att barnet till 100 % och i flera år ska bo i vår säng
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Här sover 2 åringen i vår säng när jag är hemma:love: . Jobbar jag natt så sover han i egen kupe. Vi tog bort 2 garderober i vårt rum ch har istället byggt in en våningssäng där till småpojkarna. Tjejerna kommer aldrig in till oss. De kryper ner hos varandra om det är ngt.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Min erfarenhet är att det inte är så lämpligt att bestämma sig i förväg hur det skall vara. Man kan nämligen få ett barn som inte alls är med på noterna och då är det lätt att stånga pannan blodig och slösa bort massvis med energi på att jobba "emot naturen", så att säga. Mitt tips är att ha några olika tänkbara strategier i rockärmen så att man kan välja det som man tycker passar bäst för stunden.

Några orsaker till att vi valt samsovning i flera år:

  • Jag är kroniskt sjuk och får svåra skov av sömnbrist
  • När man sover tillsammans så synkroniserar man i allmännhet sina sömncykler
  • Vi tror att närheten är viktig, speciellt för min man, som jobbat heltid när barnen varit nyfödda
  • Jag har kunnat amma medan jag sover
  • Vi har aldrig behövt vara vakna till mer än max ett par minuter för att kolla till barnen

För mig har det varit livsviktigt att inte vakna till mer än absolut nödvändigt, så samsovningen har varit ett säkert kort för oss. Jag har bara behövt lyfta ett ögonlock, dra barnet till mig och somna om. Om jag är vaken mer än två minuter är min sömn förstörd och jag kan inte somna om, jag hade aldrig klarat att resa mig och ta upp barnet (man blir kall, måste sätta igång kroppen osv), eller ännu värre - gå in i ett annat rum och hämta ett klarvaket och skrikande barn som sedan behöver lång tid på sig att somna om. Vi har 13 månader mellan barnen och har lidit av sömnbrist två gånger - en gång när båda hade magsjuka och spydde 70 ggr på en natt och en gång när de båda hade falsk krupp och astma.

Det tar ungefär två månader att synkronisera sömncyklerna och att känna sig bekväm med ett spädbarn i sängen tycker jag, men det är det värt. Vi har använt ett snuggle nest i början.

När jag fick mitt första barn så köpte jag såklart spjälsäng, det skulle man ju ha. Men barnet vaknade var tionde minut om jag försökte lägga honom där, medan han sov 8 timmar i sträck som nyfödd om han fick ligga bredvid mig. Valet var ganska enkelt...
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

ja, det är nog lättare när man har syskon och de kan söka sig till varandra :)

Ja kanske får en helt annan inställnig till detta då barnet har anlänt, men just nu känns det lite främmande, vill helst att babyn skall lära sig att sova själv efter första levnads halvåret.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Min erfarenhet är att det inte är så lämpligt att bestämma sig i förväg hur det skall vara. Man kan nämligen få ett barn som inte alls är med på noterna och då är det lätt att stånga pannan blodig och slösa bort massvis med energi på att jobba "emot naturen", så att säga. Mitt tips är att ha några olika tänkbara strategier i rockärmen så att man kan välja det som man tycker passar bäst för stunden.

Sunt svar! det säger någonstans mitt förnuft oxå att det kan vara knepigt att få en nyfödd baby att sova själv om det inte vill, inget man kan veta i förväg, men jag är mest fundersam över att få barnet att vänja sig att sova själv om det har legat för lång tid hos oss

Några orsaker till att vi valt samsovning i flera år:

  • Jag är kroniskt sjuk och får svåra skov av sömnbrist
  • När man sover tillsammans så synkroniserar man i allmännhet sina sömncykler
  • Vi tror att närheten är viktig, speciellt för min man, som jobbat heltid när barnen varit nyfödda
  • Jag har kunnat amma medan jag sover
  • Vi har aldrig behövt vara vakna till mer än max ett par minuter för att kolla till barnen

Helt underbart att du trots sjukdom kan få till sömn och amning samtidigt, låter otroligt för mig som är frisk men har svårt att sova bara av att det är små störande ljud i sovrummet :o Men jag är snart 40 och rätt bortskämd med att sova hela nätter, det är min första lilla ängel jag inväntar :)
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jo, det kan vara en omställning... Faktum är att jag sovit bättre sedan jag fått småbarnen (har haft svåra sömnstörningar i över 15 år), det är som att rutinerna gör mig gott.

Jag brukar ibland sova med öronproppar när barnen är oroliga i sömnen. Då hör jag det som behövs höras och jag slipper sånt som är ovidkommande men ändå störande.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jag har inte heller några egna barn, men sambon har två tjejer på 12 och 8 år.

Den äldsta av dem är väldigt trygg i sig själv, kommer nästan aldrig in till oss och har inte gjort det så ofta heller. Jag minns en gång för flera år sedan när hon var i 6-7 årsåldern då jag låg och var lite halvvaken och hörde en rejäl duns från hennes rum. Sedan hörde jag att hon stod och grät i hallen och förstod att hon ramlat ur sängen. Jag var precis på väg upp för att se hur det var fatt när det blev tyst igen, jag hörde hur toaletten spolade och sedan gick hon tillbaks in till sig och somnade om på en gång. Sådan är hon helt enkelt. Hon behöver inte oss på det sättet.

Den yngre av dem är fortfarande väldigt osäker och sover dåligt ibland. Då kommer hon in på natten och lägger sig hos oss, men det händer faktiskt inte så ofta nu längre. Hemma hos mamman vet jag att hon går in varje natt, jag har funderat mycket på vad det beror på. En gissning är att hon helt enkelt har en mycket bättre säng här och därför sover bättre. Ibland har hon fått somna ordentligt i vår säng, så har vi burit över henne i hennes egen sedan.

De är naturligtvis välkomna in till oss båda två när de vill och behöver! Och det säger jag inte bara för att de alltid lägger sig på sambons sida av sängen så han får jättelite plats medan jag har min vanliga yta. :D :angel:

Sista gången jag sov i mammas säng var jag 13 år, jag minns inte ens varför den gången för då hade jag egentligen slutat med det. Men när jag var liten var jag ett rent helsicke att ha och göra med, mina föräldrar (som då var på väg att separera) sov i varsin 90-säng fast i samma rum och gav tillslut upp och ställde in en säng till mig där också. Jag kom ändå alltid... Men inte ens det fungerade, utan jag skulle sova hos mamma, så enkelt var det. Jag vet att hon var väldigt arg på mig vissa nätter eftersom det blev så fruktansvärt trångt i hennes säng, men jag kunde bara inte sova annars. :crazy: Det räckte inte med att sova 2 meter bort. Jag tror jag var så gammal som 10 år sista perioden där. Och med det ville jag väl säga att det ordnar sig även med extremfallen till slut...
 
Senast ändrad:
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jag är säker på att mina barn inte kommer in till mig pga otrygghet, utan för att de tycker det är så himla gosigt.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Vid vilken ålder ungefär tycker ni att barnen är för "gamla" för att komma och sova hos mamma och pappa på nätterna?

Och hur talar man om för barnet att det nu är för gammalt?

Våra två yngsta är 9 och snart 11 och det händer att de kommer på natten ibland! Ffa om de drömt mardrömmar eller om det är "läskigt" väder som storm, åska etc. Vi har aldrig nekat dem att sova hos oss, det ger sig förr eller senare!! (de tre äldsta är 15, 17 och 19 och de sover i sina egna sängar numera :angel: men en period var vi ibland 5 pers i sängen; jag, maken, en nyfödd, en 2-åring och en 6-åring :D )
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jag var ett sånt där "snällt barn" som sov hela natten i eget rum. Mina föräldrar hade aldrigen uttryckligen sagt att jag inte fick komma till dem, men det behövdes inte. Jag minns fortfarande tillfällen då jag låg ensam och var ledsen och längtade efter att gå in och lägga mig med dem, men det gjorde jag inte och på morgonen låtsades jag som ingenting. Antar att jag uppfattades som ett supertryggt barn.

Ajdå, det var ett allmänt svar på tråden inte specifikt på lippans inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jag minns fortfarande tillfällen då jag låg ensam och var ledsen och längtade efter att gå in och lägga mig med dem, men det gjorde jag inte

Varför gjorde du inte det?
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

För att de ingjutit känslan av att jag inte var välkommen, utan jag skulle vara duktig och ligga kvar själv och inte störa. Givetvis inget de sade rakt ut. Eftersom jag av olika orsaker hade en inbyggd vilja att vara till lags så låg jag givetvis kvar ensam i mitt eget rum.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Jag passerar nog också som jiddische mamme, fast jag är mer van vid uttrycket jiddische mutti.

Jag fattar inte varför barn inte kan få sova hos föräldrarna om de vill det. Nästan alla vuxna jag någonsin hört talas om föredrar att sova tillsammans med någon annan - men barn ska sova ensamma från späd ålder. Skumt.

Jag kommer inte ihåg när sonen sista gången sov med mig, men han kan ha varit 10-12 år sådär. Jag har aldrig hört talas om någon som i vuxen ålder absolut ska in till sina föräldrar på natten, och jag ser inte detta som något man behöver lägga "uppfostringsjobb" på.

Någon gång, i samband med nattliga besök av någon annan, har jag nog burit in honom i hans rum efter att han somnat i min säng. Vill minnas att jag vacklade fram med en sovande tioåring i famnen en gång, tex.

Dessutom, om det nu är av otrygghet de kommer in till föräldrarna på natten, då är väl det knappast rätta tillfället att slå fast att de borde vara trygga nog att sova ensamma? Mardrömmar kan väl göra vem som helst lite otrygg.
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Att jag är knäpp vet väl de flesta här nu så jag vågar svara ärligt.

Jag sov varje natt mellan mina föräldrar tills jag var nio.Det var då de var hemma typ.:D

Senast jag sov mellan dem var jag 31 år, men då suckade pappa och gick till min säng .....( bodde där för jag var ledsen )

Min son och mina fosterbarn sover hos oss ofta.Blir det trångt är det sambon som får flytta på sig.

// Åsa

Men det är väl underbart att det fortfarande finns plats att sova mellan sina föräldrar när man är ledsen fast man blivit 31!:love:
 
Sv: Att sova hos föräldrarna...

Självklart kan man ha sex på andra ställen än i sovrummet och andra tider än kvällar och nätter men just sovrummet är väl i princip en av de få tillfällen där man kan passa på att njuta av tvåsamheten (kvalitetstid utan 6).

Det har de beskrivit som låter sina ungar sova i egna sängar.
Även Jag uppskattade något helt enormt just tvåsamheten i sängen, att sova ihop/kela, på den tiden när det begav sig sas.

Nog kan man ha kvalitetstid och njuta av tvåsamheten trots att man är fler i rummet. Vill man prata och gosa så går det utmärkt med sovande barn. Våra små (snart 2) sover i vårt sovrum med sina sängar just nedanför vår. De kommer upp i föräldrasängen när andan faller på men sover oftast i deras egna sänger (försöker dock tränga ihop sig i en säng ibland vid nattning. Det är nog något halvår bort innan deras sovrum är klart att användas men jag har inga som helst problem med att de fortsätter sova hos oss. Det är en förmån att få snusa på sina sovande barn:love: .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 938
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
1 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp