Att säga upp sig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Kloka, erfarna bukemänniskor.

Jag ska ha lönesamtal med min arb.givare i morgon, och jag är ganska övertygad om att vi inte kommer att komma överens.

OM jag skulle lacka ur och säga upp mig, skaffa en projektanställning på heltid tills mammaledigheten - vad gäller då?

Får jag ersättning "som vanligt folk"?
 
Sv: Att säga upp sig

Ringde FK och frågade: de sa att det inte är några problem alls. Under mammaledigheten får jag ersättning för det, när jag sedan börjar söka jobb igen, då får jag A-kassa (dvs under mammaledigheten behöver jag inte söka jobb)....
 
Sv: Att säga upp sig

Tänk bara på att söka jobb efter mammaledighet kanske inte är så lätt, du kanske inte vill jobba heltid och är inte lika attraktiv när du har småbarn.
Tänk till en extra gång innan du säger upp dig från ett fast jobb speciellt om du ska gå på föräldraledighet, även om ni inte kommer överrens om lönen. Vilken lön du än får blir det väl mer än a-kassa?!
 
Sv: Att säga upp sig

ariel79 skrev:
Tänk bara på att söka jobb efter mammaledighet kanske inte är så lätt, du kanske inte vill jobba heltid och är inte lika attraktiv när du har småbarn.
Tänk till en extra gång innan du säger upp dig från ett fast jobb speciellt om du ska gå på föräldraledighet, även om ni inte kommer överrens om lönen. Vilken lön du än får blir det väl mer än a-kassa?!
Hej hej!
Absolut ska jag tänka mig för typ... hundra gånger... innan jag säger upp mig från en fast anställning. Självklart så förstår jag att det kan vara problem att söka jobb när jag är mammaledig. Å andra sidan så får jag faktiskt mer på A-kassan om jag tar denna projektanställning, än om jag jobbar kvar!!! Skrev en tråd om detta på senior, jag är nämligen extremt underbetald och är erbjuden ett jobb där jag får den lön som jag är förtjänt av.
Men, åter igen, självklart så vill jag absolut inte vara arbetslös, men det är heller inte någon höjdare att känna sig utnyttjad på ett jobb som inte leder till någon som helst utveckling...
 
Sv: Att säga upp sig

Låter inte alls roligt att var så underbetald.
Det va ju betydligt enklare för några år sedan då det va arbetstagarens marknad, nu är det ju tyvärr arbetsgivarens och det håller ju nere lönerna.

Jag har en kompis som sa upp sig, inte pga lönen utan för att jobbet inte var roligt, hon började studera men blev gravid och slutade. Nu efter 4 år är hon fortfarande arbetslös och ångrar bittert att hon sa upp sig från jobbet som var tråkigt (vilket jobb är inte det...)
 
Sv: Att säga upp sig

Jag har pm-at dig.

Vill bara tillägga: Säg inte upp dig under lönesamtalet. Säg upp dig efteråt om du nu vill det. Lacka inte till. Och om du gör det, se till att det inte syns (det är aldrig bra att vara oense med varken nuvarande eller tidigare arbetsgivare).
 
Sv: Att säga upp sig

Hej allihop, hej Ulda (tack för ditt PM)!

Nu har jag överlevt mitt lönesamtal, och jag är riktigt upprörd, arg, förbannad, ledsen, besviken. Men jäkligt nöjd över att jag lyckades få henne "ur balans" och omvärdera hennes beslut om att INTE höja min lön till att åtminstone fundera över saken.

Jag förberedde mig väl igår kväll och det hade jag mycket nytta av idag. Jätteskönt att kunna framföra goda argument och motargument.

Så nu väntar jag besked, vi får se vad som händer.

I övrigt hade vi ett bra samtal, jag gillar min chef egentligen. Hon är rak och tydlig, och det uppskattar jag.

Jag har lagt ut lite lovar här och där idag, och förhoppningsvis kan det leda till ett annat jobb. Tyvärr är lönen en stor morot för mig just nu... allra helst när jag jobbar med något jag tycker är omåttligt tråkigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Att säga upp sig

Menar du att du hade ett lönesamtal och fick ingenting??? :confused:
 
Sv: Att säga upp sig

ulda skrev:
Menar du att du hade ett lönesamtal och fick ingenting??? :confused:

Jo då, jag fick 300 kr - det som ALLA får enligt den vanliga procenten. Men ingenting mer! Visst är det sjukt!!! :mad:

Men eftersom jag kunde presentera åtminstone 10 punkter på saker som jag utvecklats på och lärt mig, samt andra saker som prestation etc. och borde premieras så har hon i alla fall valt att be att få återkomma. Får se om jag hör något idag eller på fredag...
 
Sv: Att säga upp sig

Vi får hoppas det!!! Jag håller med om att 300 kr är väldigt lite - det täcker ju inte ens inflationen (bra argument f ö).

Själv fick jag 500 spänn i löneökning idag. Jag fick ingen chans att förhandla och jag får ju inte ut nånting av det eftersom jag är mammaledig men det var ju ändå trevligt att få veta... Jag ska få ett nytt samtal när jag börjar jobba igen. Vet inte om det innebär lönesamtal men jag hoppas på det. Min chef sa dessutom "ja det är inte mycket men..." så det är ju bra att hon tycker att 500 spänn är lite.
 
Sv: Att säga upp sig

Kalaspinglan skrev:
Jo då, jag fick 300 kr - det som ALLA får enligt den vanliga procenten. Men ingenting mer! Visst är det sjukt!!! :mad:

Men eftersom jag kunde presentera åtminstone 10 punkter på saker som jag utvecklats på och lärt mig, samt andra saker som prestation etc. och borde premieras så har hon i alla fall valt att be att få återkomma. Får se om jag hör något idag eller på fredag...

Hoppas hon ändrar sig. Pressa henne annars och fråga vad hon förväntar sig av dig, vad ska du göra för att få en högre lön om inte de 10 punkter du redan listat är tillräckligt?
 
Sv: Att säga upp sig

ulda skrev:
Själv fick jag 500 spänn i löneökning idag. Jag fick ingen chans att förhandla och jag får ju inte ut nånting av det eftersom jag är mammaledig men det var ju ändå trevligt att få veta... Jag ska få ett nytt samtal när jag börjar jobba igen. Vet inte om det innebär lönesamtal men jag hoppas på det. Min chef sa dessutom "ja det är inte mycket men..." så det är ju bra att hon tycker att 500 spänn är lite.
Fast jag såg till att få ett lönesamtal fast jag är mammaledig. Du vet väl att om du får tex den lägsta delen av löneförhöjning ska din chef kunna komma med förklaring varför. Att du är mammaledig är ingen anledning till en låg löneförhöjning, då kan facket ge dem bakläxa. Så håll koll på vad andra fått, har alla fått därikring är det väl inte mycket att göra...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 173
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 797
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 257
Senast: lilstar
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp