Att lämna tillbaka en vara-långt, behöver svar!

F

Fifi

En av stalltjejerna (13 år) hade köpt ett par sådana där moderna lite vida sammetsbyxor. Hon ångrade sig dock och dagen efter gick hon tillbaka till butiken med byxorna. Hon hade kvittot med sig men lappen med prislapp hade ramlat loss från byxorna, dock hade hon själva lappen med sig. Byxorna var provade hemma en enda gång. Väl i butiken sa kassörskan att byxorna inte fick lämnas tillbaka eftersom de var använda.
Flickan:"jag har bara provat dem en gång."
Kassörskan: "jaha, i tre timmar eller!?"
Flickan:"nej."
Kassörskan hävdade iallafall att de var använda, "titta på vecken och märkena här-de är använda, de är ju uttöjda i baken!" Då påpekade både flickan och hennes båda kompisar att det faktiskt var samma veck och märken på de andra byxorna som låg framme på ett bord. Det blir ju såna märken när kläder ligger vikta länge. Men kassörskan blev bara mer upprörd och sa i spydig ton till flickans ena kompis "skulle DU vilja köpa ett par byxor som ser ut såhär?!" "Ja, men nu har jag ingen lust att köpa nåt alls här" sa hon då tillbaka.
Flickorna kom då till mig och frågade om råd och jag skickade min sambo för att följa med dem, tänkte att butikspersonalen uppfattade tjejerna som fjortisar, mycket möjligt men jag kan inte se att det skulle spela nån roll vem som är kunden. Iallafall, min sambo följer med tjejerna tillbaka till butiken. Kassörskan säger att det är slutpratat, det där med att byxorna är använda kunde man kanske haft överseende med om prislappen suttit kvar. Min sambo säger då att "hur många presenter har du fått där prislappen sitter kvar?" Hon blir då ännu argare och säger att de har den policyn på den butiken att man inte får lämna tillbaka kläder där inte prislappen sitter kvar. (Observera att prislappen inte direkt var fastsatt på nåt supersäkert sätt.) Arga fick de lämna butiken, med byxorna. Min sambos sista ord till kassörskan var att det verkade otroligt korkat att förlora tre kunder för ett par byxor som inte kostade tvåhundra ens. Till några andra kunder som stått och lyssnat sa han "bara så ni vet, här får man inte lämna tillbaka nåt."
Frågan är alltså, hade kassörskan rätt att neka flickan att lämna tillbaka byxorna? Kan det här med att prislappen inte sitter kvar göra att man inte får lämna tillbaka varan? Jag trodde att det fanns nåt som hette ångervecka men gäller det inte om inte prislappen sitter fast på plagget? Hon hade ju faktiskt lappen och kvittot med sig...
 
Det har ingenting med prislappen att göra. Har man kvittot ska man få lämna tillbaka varan. Gå till konsumentombudsmannen.
 
Jag vet att JC kör den policyn att inte lämna tillbaka utan lappen kvar och det är ju jäkligt korkat som du säger, för inte ger man bort något med prislappen kvar!!!! :( Hade expediten en dålig vecka eller hon kanske inte ville ha fler kunder :smirk: Tala gärna om vad det var för affär för såna vill jag inte handla i!! Det är dålig stil att behandla kunder på det viset. Som sagt gå till Konsumentombudsmannen i din kommun, du hittar telnr i katalogen. :banana:
 
Jag tror faktiskt inte de har skyldighet att ta tillbaks byxorna så länge de är okej och de inte utlovat bytesrätt. Har de däremot någon form av öppet köp så bör ni anmäla dem till allmäna reklamationsnämnden så att de får ta ställning till ärendet.
 
Frågan är alltså, hade kassörskan rätt att neka flickan att lämna tillbaka byxorna?

Nej.

Det finns något som heter ångervecka. Hon hade kvittot med sig och det är allt som behövs. Gå till konsumentombudsmannen. :devil:
 
Ångerveckan gäller såvida det ej handlar om en vara med nedsatt pris där det klart och tydligt står att man ej kan byta.
 
Om jag förstått saken rätt, har jobbat på klädbutik ett tag. Man skall ha rätt att få lämna tillbaka ett klädesplagg, däremot kan polycin skilja sig åt hur man hanterar återköpet.

Vissa butiker lämnar pengar direkt, andra lämnar ett tillgodohavande/kvitto för senare köp tex.

Enklast är att vända sig till konsumentvägledaren och fråga, det är nämligen ett tag sen jag jobbade dä. :D
 
Nej, man har bytesrätt i en vecka om man har kvittot kvar. Jag tror att öppetköp, dvs pengarna tillbaka måste specifiseras på kvittot.

Jag antar att det är en stor klädkedja som beter sig såhär - för det är skitsamma för dem om tre kunder försvinner - jag har också stått bakom en i kön som blivit behnadlad på detta vis, hon fick visserligen byta sin tröja, men GUUUD så otrevlig personalen var mot henne. Själv lämnade jag mina grejer på disken och gick därifrån lite demonstrativt.
 
Hej!
Nu ska jag hjälpa dig med att reda ut lite saker! (Jag har läst juridik).
Den så kallade ångerveckan som har kommit på tal här är inte en vecka utan två veckor, MEN den gäller ENBART om man har handlat på internet, via postorder eller hemförsäljning, så den kan du tyvärr inte använda dig av i det här fallet.

Öppet köp gäller däremot om butiken har bestämt att de ska ha det (observera att det inte är någon lag på att butikerna måste ha det), och då spelar det ingen roll om prislappen sitter kvar eller ej, det kan de inte ha som policy.
Om butiken har öppet köp så brukar det för det mesta stå på kvittot eller någon skylt i butiken.
Hade butiken det?
Om butiken inte har öppet köp så finns det tyvärr inget att göra. Men så verkar ju inte fallet vara eftersom kassörskan hade sagt till flickorna och till din sambo att de inte fick lämna tillbaka byxorna pga att de var använda och att prislappen varit borta, inte för att de inte hade öppet köp i den butiken, eller hur?

Jag råder dig till att gå dig igen, säg att du har pratat med en jurist och om de trilskas ändå, hota med konsumentombudsmannen. Då borde de ge med sig, inga butiker önskar att få hamna på "svarta listan".
Var det i Uppsala du bodde? Om du vill så kan jag tänka mig att följa med, jag har gjort sånt här många gånger förut och de brukar ge med sig om man snackar lite juridik med dem.

Sen tycker jag att det är viktigt att du berättar vilken butik det var, man som kund vill ju inte gå dit och det är ju den makt man har som konsument, att om man blir illa behandlad så berättar man det för andra, så att de inte går dit och handlar och då drabbar det ju butiken som då bör sträva efter att ändra sitt beteende. Eller hur?

Lycka till och om du vill att jag ska gå med så får du gärna PM:a mig!
Ha det så bra!
Jenny
:)
 
Tack Jenny för ditt svar! Jag borde verkligen hängt med bättre när jag hade rättskunskap i skolan, hehe! Har också tänkt kontakta konsumentombudsmannen.
Trodde inte att man fick skriva namnet på butiken här på Bukefalos? Den som vill veta kan PM:a mej!
Mvh Sofi
 
Nu har ju ni varit tillbaka redan och försökt så det här faller ju lite. Men många butiker har tyvärr inte öppet köp (Det är som sagt frivilligt, de måste inte)

Däremot har jag ALDRIG blivit nekad att få pengarna tillbaka om man använder ursäkten "Det var en present och det är fel storlek" och så ser man till att ens egen storlek inte finns ;) (Lätt för mig som är nere på barnstorlekar i princip). Inte alltid man får pengar tillbaka dock, man kan få tillgodokvitto/presentkort istället, men det har aldrig varit problem att ta tillbaka plagget.

Annars - oavsett butik - så gör orden "Allmänna Reklamationsnämnden" ofta underverk. Jag skulle reklamera en begagnad sadel som visade sig ha knäckt bom en gång. Helt omöjligt, tills jag nämnde "anmälan till ARN" och VIPS fick jag mina pengar tillbaka ;)

*klarvaken på Rättskunskapen och har läst juridik vid sidan om..hehe*
 
Nä, att det inte är obligatoriskt med öppet köp vet jag men de erbjöd ju inte ens ett byte till annan storlek eller vara...
 
Bytesrätt är inte heller obligatoriskt. Är det inget fel på varan, t.ex. trasig söm så har affären ingen skyldighet att ta emot varan efter avslutat köp. Vad står det på kvittot om öppetköp/bytesrätt?
 
En annan ingång är att målsman går in med flickan och hävdar att hon som omyndig inte hade rätt att ingå avtal och att köpet därför ska hävas!
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
39 928
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 279
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 359
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp