Att köpa ny häst.

sunsister

Trådstartare
Att köpa ny häst medför dubbla vardagliga kostnader vilket jag är medveten om. Är 20 år och har en tävlingshäst som jag efter många år och många andra hästar senare haft råd att köpa. Började med en oinriden 3 åring för 10000, sålde och tjänade lite pengar, köpte en bättre häst, sålde och tjänade lite pengar and now were here. Nu till min fråga, hur har folk (unga) råd att köpa nya (dyra!) hästar? Stöttande föräldrar? Lån?
Hopps någon kan hjälpa mig att svara!
 
Nästan alltid föräldrar som betalar/står på lånen. Känner även till några som fått pengar genom arv, eller att de är mediaprofiler och på så vis tjänar mycket.
Det händer ju också att man föder upp sina egna tävlingshästar, då är ju själva inköpet hingstavgifterna osv.
Vissa köper föl (men där är det också ofta förälder/sponsor som betalar).
 
Att köpa ny häst medför dubbla vardagliga kostnader vilket jag är medveten om. Är 20 år och har en tävlingshäst som jag efter många år och många andra hästar senare haft råd att köpa. Började med en oinriden 3 åring för 10000, sålde och tjänade lite pengar, köpte en bättre häst, sålde och tjänade lite pengar and now were here. Nu till min fråga, hur har folk (unga) råd att köpa nya (dyra!) hästar? Stöttande föräldrar? Lån?
Hopps någon kan hjälpa mig att svara!

Din fråga är väl egentligen: Var får folk pengar ifrån? Det vanligaste svaret på det är väl jobba, och det finns nog många jobb som är mer lönsamma än att köpa in, rida till och sälja hästar. Sen finns det förstås de som ärver pengar, eller får dem i present också, men det vanligaste skulle jag tro är jobba. Eftersom det inte är så vanligt att ha hunnit jobba ihop särskilt mycket pengar när man är 20, så torde det vara vanligare att arv eller gåva finansierar dyra hästinköp i den åldern.
 
Jag har föräldrar som stöttar/sponsrar. De äger hästen (betalt köpesumman) men jag betalar alla löpande kostnader och rider/utbildar hästen.
 
Att köpa ny häst medför dubbla vardagliga kostnader vilket jag är medveten om. Är 20 år och har en tävlingshäst som jag efter många år och många andra hästar senare haft råd att köpa. Började med en oinriden 3 åring för 10000, sålde och tjänade lite pengar, köpte en bättre häst, sålde och tjänade lite pengar and now were here. Nu till min fråga, hur har folk (unga) råd att köpa nya (dyra!) hästar? Stöttande föräldrar? Lån?
Hopps någon kan hjälpa mig att svara!
Sparade pengar, arv, lån av föräldrar, nån enstaka kanske lånar av banken.
 
Jag känner flera som har banklån och de som kan tänka sig att ta banklån för att finansiera hästköp.

Min första häst fick jag när jag var 16 och den köpte min mor. De betalade de största löpande utgifterna tills jag var 18 år.
När jag var 21 hade jag varit hästlös ett år och under den tiden sparat pengar. Hade dessutom turen att hitta en väldigt väldigt fin häst till ett lågt pris.
 
Lite blandat Pappa och jag har köpte min häst tillsammans när jag var 16... det var delvis ett arv, delvis att jag jobbat extra. Men hade aldrig gått utan pappa, som faktiskt red henne en del innan vi flyttade hemifrån så lite nytta fick han av sin häst ;) Skulle jag köpa häst idag skulle det nog se lite annorlunda ut. Hade förmodligen valt att betäcka det sto jag har.
 
Första hästen fick jag av pappa men ingen dyr (Övervuxen ponny) andra egen uppfödning (fick bra bjudet på han som unghäst, sålde inte) tredje fick från en ridskola (ponny) och fjärde köpte själv och den var inget dyr (en nästan ohanterad 3 årigt fullblod)

Sedan vet jag en del som har föräldrar med många miljoner på kontot och dyra hästar/ponnyer även en och annan har fått en egen gård.

Sedan vet jag en som tävlar hästar åt en hästhandlare och får en viss procent när hästarna han utbildat och tävlat säljs.

Så det finns lite olika vägar.

Jag har ändå haft tur som är uppvuxen på en mindre gård.
 
De som får/köper dyr häst i ung ålder är sådana som har det ekonomiskt väl förspänt. Man har föräldrar som har kunnat spara ihop pengar eller som är villiga att ta ett större lån.
Eller man lyckas själv få ett blancolån på banken för att man har en fast inkomst.

Och ska man tävla på lite högre nivå behöver man antagligen ha en dyrare häst.

Själv har jag inte köpt någon dyr häst utan ligger på genomsnittligt inköpspris på 10.000kr.
Jag har sedan i våras en SWB som väl är tänkt som en "riktig" dressyrhäst och den köpte jag för 50.000kr vilket är högt pris i mina ögon men inte dyrt i normalt SWB-perspektiv.
 
har världens snällaste mormor som ville stötta mitt yrkesval och gav mig en summa pengar "på vägen". Hade tur och fick erbjudande om en häst som ägaren var villig att släppa precis till maxgränsen jag satt. En rejäl summa pengar egentligen men en väldigt liten prislapp om man pratar fint swb.
 
Jag hade ingen möjlighet att köpa häst alls förrän efter jag tagit examen från universitetet, då var jag ca 25 år. Innan det försökte jag få rida så mycket som möjligt genom att hjälpa till i olika stall.
 
Mina föräldrar köpte min häst. Men han har blivit en så stor del av familjen så det är knappast som vilken present som helst man ger bort. De spenderar flera dagar i veckan tillsammans med honom och han har till och med charmat in sig ordentligt hos min bror som definitivt aldrig varit intresserad av något som har med hästar att göra.;)

Så egentligen var det väl snarare ett köp till hela familjen... haha.
 
Jag lånade till min häst, som egentligen var över min gräns för vad jag hade tänkt mig, i och för sig var lånet inte bara häst, utan både bil och hästtransport i ett.
Jag köpte inte min häst förrän jag hade ett fastjobb vid 27års ålder, ångrar inte att jag lånade dom där sista slantarna för att köpa min häst (som nu är återbetalda). :)
 
Jag lånade till min första häst, eftersom den blev till salu lite oväntat. Hade köpesumman på banken, men då hade jag inte haft någon buffert om jag använt de pengarna. Men då hade jag ett välbetalt fast jobb, och kunde betala lånet på ganska kort tid också.
 
Lite olika! När jag var yngre betalade mina föräldrar hästarna, jag är väl medveten om att jag hade det VÄLDIGT väl förspänt med fina hästar. Nu i vuxen ålder är själva köpesumman för min femåring betald med ett banklån (i mitt eget namn) men det är snart avbetalt. Jag har fast jobb med bra inkomst så jag räknar helt enkelt på det som en del av hästen månadskostnad. Jag gjorde en budget innan för att veta vad jag tyckte jag hade råd med. Ettåringen är pappas, han rider dock inte utan det är ju en häst köpt till mig. Vi har inte bestämt om jag ska köpa ut honom eller hur vi ska göra, tycker det är lite kul att pappa står som ägare för framtida tävlingar och så.
 
Ponnyerna jag hade på högstadiet var jag fodervärd på. Min familj har aldrig sponsrat med annat än uppehället då, men jag fick varken träna eller tävla eller sånt lyx. På den tiden kostade ponnyn max 2500 kr/mån inkl allt.
När jag blev äldre fick jag köpa min häst själv (6000 kr) och betala uppehället för den med egna pengar, studiebidrag samt ett arv som snabbt tog slut.
Sedan efter plugg och jobb och plugg igen och ny karriär kunde jag äntligen skaffa egen häst igen. Det är 4 år sedan och jag sparade pengar under mina första 6 mån som fast anställd. Har ett välbetalt jobb så det var inga problem att lägga undan och betala kontant, hästen kostade 60k och var 4,5 år. Ingen superhäst men hon har tillräcklig kapacitet för MSV dressyr.

Min nya häst finansierar jag också med sparade pengar och betalar kontant. Den är 3 år och inte superdyr den heller. Jag har tittat på hästar upp till 150k men alltid kommit fram till att jag inte varit nöjd med de dyra hästarnas sätt att bli ridna i förhållande till vad de kostat, eller så har de haft gamla skador etc. Därför gör jag samma sak igen och köper unghäst.
Jag anser inte att jag behöver köpa en svindyr häst för att rida upp till MSV nivå som hobbyryttare, där jag bor nu finns det inte ens såna förutsättningar vad gäller träning och tävling att det känns som nån vits. Jag tävlar inte mot elitens flashiga superhästar så det är viktigare att det är harmoniskt och lydigt än att den sprattlar med benen i hakan...
 
Jag har aldrig köpt en dyr häst. :o

Tror som tidigare nämnt på stöttande föräldrar, lån eller arv.

För min del kostade första hästen 7000 kr, den köpte min pappa åt mig när jag var elva. Vi hade egen gård, inkl såg, så kostnaden för uppstallning var typ kraftfoder. :p

Sedan betäckte vi hästen så jag fick en till... Det betalade dock jag, tillverkningskostnad 2500 kr...

Min tredje häst köpte jag för ihopsparade pengar när jag hade jobbat ett halvår efter studierna. Hon var dyr tyckte jag, för hon kostade 12000 kr. :cool:

Min fjärde häst var samma som min andra (sålde och köpte tillbaka). Det var en bra affär, sålde för 17000 kr och köpte tillbaka för 5000 kr inkl utrustning. :rofl:

Min femte häst tillverkade jag själv, min sjätte köpte jag för 12000 kr.

Nu har jag precis köpt min DYRASTE häst någonsin och även min första ponny. :D Hon kostade hela 16000 kr... :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 751
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 774
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp