Att handla alla saker som behövs..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag har gett dig ett fullt acceptabelt skäl till varför en människa skulle välja att inte ge sitt barn av sin mjölk, vare sig det gäller råmjölk eller annan. Självklart anser även jag att råmjölken och bröstmjölken är viktigt men jag anser också att ingen har rätt att döma någon annan för dennes val när man dessutom inte har någon vetskap om bakgrunden till beslutet!
Och att man kan sätta uppsamlingskoppar på brösten är väl bra om man nu har mjölk. Personligen hade jag kunnat klistra fast stora strutar på brösten utan att det skulle ha kommit en droppe, jag fick "jobba" igång min bröstmjölk själv eftersom bebisarna var för små och svaga för att orka suga i början.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

De skäl du angav kan vara en del i att man inte vill amma, visst. Men det är en stor skillnad mot det vi talar om här så blanda inte ihop det tack!

Bebben säger ju själv att hon inte skulle ha några problem med att själv pumpa ur brösten, och att det rinner av sig själv.

Jag vet flera som valt att inte amma, bl.a. här på forumet, men självklart gav de sina bebisar av råmjölken, om den fanns.

Något annat vore höjden av egocentrism och/eller en oerhörd svår psykisk problematik och då tycker jag faktiskt helt uppriktigt att man inte ska skaffa barn.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

De skäl jag angav är tillräckliga både från att avstå amning samt pumpning vare sig av råmjölk eller "vanlig" bröstmjölk.
Det är tråkigt att du har inställningen att kvinnor med traumatiska upplevelser i bagaget (som gör att varken amning eller någon form av pumpning kommer i fråga) inte är lämpliga som mammor. Personligen tror jag inte att mammaegenskaperna sitter i råmjölken och skulle aldrig drömma om att döma människor på samma sätt som du gör. Det är en ytterst liten grupp som har sådan problem och de behöver väl knappast sten på sin börda.
Det är väl bara att acceptera att vi har helt motsatta åsikter i frågan:crazy:
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Då nu båda sidor i råmjölksutsvävningen fått säga sitt så vore det trevligt om tråden får återgå till Bebbens ursprungsfråga:

När började ni handla saker till er nya familjemedlem, och när ansåg ni er färdighandlade inför ankomsten?


/ullo - moderator
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

När var det du skulle ha ??

Jag köpte dom första plaggen rätt tidigt, runt 3.e månaden.Kunde helt enkelt inte låta bli :love:

Men sen vågade jag inte köpa en enda pryl förrän i 6-7 .e månaden. då köpte vi en billig komplett barnvagn. Fick skötbord & spjälsäng av min sons farmor. Köpte lite mera kläder i storlek 56, som faktiskt var den minsta storleken jag någonsin köpte. Köpte även oxå en "speldosa" man hänger över spjälsängen.
Köpte även salvor och dylikt på apoteket.

Eftersom vi fick planerat snitt så gjorde jag själv iordning sängen och skötbordet dagen innan vi skulle in.Så att det blev som jag ville ha det :D


Stå på dig när det gäller att inte amma eftersom du tydligen har stark anledning att inte amma. Dessuotm så verkar vissa ha glömt att amning är frivilligt, och min son ammades bara 1 vecka pga att han saknade sugförmågan som krävdes.Han har inte lidit av sin ersättning, snarare tvärtom :angel:
Jag har testat både NAN och babysemp, och jag skulle rekommendera NAN till att börja med. Tyckte att den var lättare att mata i en hungrig liten bebis. Ska du ge ersättnig, så glöm bara inte att köpa en flaska med litet hål och koka det innan.
har du däremot möjligheet så tycker jag iaf att du kna testa om du är intresserad av att amma, för då har du ju kollat om vad som passar dig. Man kan alltid sluta amma men man kan inte börja amma om man redan börjat med flaska.
 
Senast ändrad:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag ska ha om 4 månader :) I början av oktober alltså!

Är lite knepigt med storlekarna ibland känns det som. Vi väntar en son, men man får ju tyvärr inte reda på i vilken klädstrl han kommer ut i :angel: Men jag har köpt det mesta nytt i strl 56 också. Några enstaka i storleken under och sen så får jag massor av kläder från strl 50 och uppåt, så något lär ju passa :D

Jag vill också gärna ha allt färdigt innan, så att både jag och pappan kan vara nöjda med kläderna/möblerna/vagnen osv. Så att inte bara han fixar allt när jag ligger inne, och så kommer jag hem och trivs inte alls med barnkammaren exempelvis.. Nej, då är det skönast att ha allt klart!

Jag tänkte som så nu, att jag ordnar så mycket som möjligt den här månaden, för sen vill jag kunna lägga "alla" pengar på min hund i sommar, samt resa till familjen och sådant också. Och sen så köper vi allt till barnets rum precis i slutet så att det kan ställas iordning direkt.

NAN är det folk verkar tycka bäst om, så kör inte sjukhuset med något annat så tror jag att jag provar det först i alla fall.
Nappflaskor med rätt strl på hålet är beställda :p
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag skulle rekommendera att ta med kläder i storlek 56 till BB, eftersom det kan komma en lång bebis.

Min son var tex 54 när han föddes, så jag var glad att jag bara hade köpt från 56 och uppåt. Lite stort gör inget om det skulle vara en 50 cm lång plutt. Iofs så vet man ju inte om den vill komma öfrtidigt heller.

Jo, man måste vara med att planera så att det blir som man vill. Andra människor har ju svårt att få till det där lilla extra som man själv vill ha i vagnen, sängen mm.

Lycka till med kotten :bump:
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

eftersom babykläderna är så små (tar ju ingen plats), så kan man ju ta med både strl 50 OCH strl 56 så är man garderad... sonen som kom på beräknat datum var 49 cm lång och dottern som jag gick över tiden med, hon var bara 47 cm...
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Ja, ingen i släkten är ju särskilt lång :angel: Tror att den längsta bebisen som fötts på min sida av släkten var 52-53 cm lång. Det är min äldre bror, och han var tvilling från början. Dock så dog hans tvillingbror i magen i femte månaden. Han vägde också mest av alla i släkten, en riktig tjockis var han :o

Sambons släkt är inte heller långa, så jag skulle faktiskt bli mäkta förvånad om det kommer ut en lång bebis :D

Jag hade också tänkt att packa ner båda storlekarna, så får man helt enkelt se vad som passar!
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Handlade knappt något innan.....inte i klädesväg i allafall. Fick lite kläder med själv köpte jag knappst något. ......det kändes konstigt att göra det innan....
kan tilläga att bodys är oerhört bra bas plagg, använde bara i stort sett det den första tiden
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bebben skrev:
Bindor är sådant som jag köper hem från Apoteket sen i slutet av graviditeten.
Amningskupor får vi se ifall jag köper eller inte. Kommer med 99% säkerhet inte att amma, och får då piller efter förlossningen så att mjölken inte ska komma igång. Enligt min BM så behövdes oftast inte sådana då..
Så jag tänkte att om det skulle behövas ändå, så får jag skicka iväg sambon att köpa helt enkelt.
En fråga bara, varför kommer du inte amma?????
Det som är så mysigt och smidigt om det fungerar.....
Läste nu att du skulle ta några piller, men antar att du inte har gjort det under graviditeten och har du då klarat det varför skulle du inte klara ett tag till.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Efteroms jag inte visste exakt när jag skulle ha så valde jag att köpa en del bebiskläder redan. Nu var jag på ul för en vecka sedan och då kom hon fram till v 12, alltså 13+1 i dag och det är kankse lite tidigat att handla allt redan:angel:

Allt från min två pojkar har jag gett bort så jag hade ingenting alls nu. Men nu har jag faktiskt köpt kläder i st 50 - 68, en vagn och spjälsäng:D Och så slog jag till på blocket när jag såg en bärsele billgt!

Har kvar ytterplagg att köpa, är beräknad till den 5 december ju, en bilbarnstol, matstol, babysitter, läragåstol, skötbord och leksaker. Men det är ingen bråska med det ännu.

Ett tips är att börja köpa ett paket blöjor i månaden redan nu för så slipper man det när bebben är nyfödd, jätteskönt tyckte jag!
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

plura skrev:
En fråga bara, varför kommer du inte amma?????
Det som är så mysigt och smidigt om det fungerar.....
Läste nu att du skulle ta några piller, men antar att du inte har gjort det under graviditeten och har du då klarat det varför skulle du inte klara ett tag till.....
Jag kan inte svara för Bebben, utan för mig själv här. Jag har valt att avstå amningen efteroms jag tycker att det är obehagligt, inte alls mysigt och smidigt. Dock ska jag pumpa ur så länge jag kna men att amma vill jag inte.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Enya skrev:
Jag kan inte svara för Bebben, utan för mig själv här. Jag har valt att avstå amningen efteroms jag tycker att det är obehagligt, inte alls mysigt och smidigt. Dock ska jag pumpa ur så länge jag kna men att amma vill jag inte.
Men är det inte jobbigt att pumpa? Jag minns att jag gjorde det en gång pga att jag skulle opereras och då var den lille inte gammal. Och det var jätte jobbigt, kände mig som en ko och inte kom det ut mycket heller:smirk: så jag fick hålla på en långstund för några droppar ......men jag kanske inte hade rätta tekniken???
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bland annat för att jag är manodepressiv, har svår panikångest, social fobi och BEHÖVER hitta en medicin som passar mig så att jag ska bli en så bra mamma som möjligt. Det handlar inte om att klara sig utan dom ett tag till, utan det handlar om att hinna med att hitta en ny och bra medicin och vänja in mig på den, inom en viss tid. Jag hade inte planerat att vara sjukskriven i flera år till i alla fall.. Förra medicinen tog det allt som allt 6 mån med, och då fick jag sluta för jag fick biverkningar jag inte kunde stå ut med. Så det kan utan problem ta upp till 1 år för mig att hitta en ny som passar, och det är tänkt att jag ska rehabiliteras så pass mycket det nästkommande året så att jag kan börja jobba eller plugga hösten 2007.

Och även för att jag inte klarar av ens tanken på det psykiskt, av diverse andra anledningar som jag inte tar upp här.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag ska köpa en babysitter också.. Och så säng, skötbord och alla tillbehör till dom. Sen är vi klara! :p Men allt det där tar jag sista månaden, så jag behöver inte köpa i sommar i alla fall..

Sen finns det ju saker som jag ska köpa efteråt också, men som inte behövs i början. Typ matstol, lära-gå-stol och liknande. Och så kläder i större storlekar då, jag ska vänta in och se hur mycket jag får i strl 62-68 först! Får jag mycket där (Är efter 2 pojkar) så kan jag vänta med att handla kläder och lägga pengarna på lite finare och roligare större kläder och bara komplettera lite :)
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Oj, jag har inte handlat nanting an. Har inte BF forran i borjan av november och tycker det kanns som en hel evighet kvar. Magen har knappt blivit storre an, sa det kanns fortfarande lite overkligt. Har dock bestamt oss for vilken vagn vi ska kopa och sa smatt borjat planera allt annat som behovs kopas, tror dock inte vi koper nat forran om nagra manader. Ar val lite skrockfull oxa kanske om att handla sa langt i forvag :o , men far val se hur lange jag kan halla mig :)
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Ja, det handlar nog mest om hur länge man kan hålla sig :D

Jag hade egentligen tänkt att ta allt sista månaden ungefär, men fick planera om så att jag kan spendera mina pengar på min valp och resor i sommar, istället för att spara dom. Jag fick ihop det till slut, och vi har bara saker för runt 4000-5000 kr kvar att handla.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

ersättning finns i mataffärer dock kan det ta slut och man får leta ibland så vi handlar alltid en massa så vi slipper åka runt och leta i panik.... vi ger nan, inga problem med magen har vi haft.... använder MAM-nappar och esska-flaskor..... inga andra nappar dög att suga på....
jag satte ju igång mjölken och ammade/pumpade 2 veckor sen lät jag det sina på egen hand, ville inte ha deras piller då jag läst på fass... gick utmärkt att sina brösten själv.... jag pumpade med handen jättelätt då dom var sprängdfylldra några dagar sen var mjölken helt borta, gick jättesnabbt....
Även om jag inte "klarade" amma så är jag glad hon fick i sig mjölk den korta tiden hon fick.... men jag är även glad jag valde ge flaska och ta mediciner igen.... eftersom jag nu inte är barnledig längre utan sjukskriven så tar ju sambon nästan all matning.... jag har sömnmedel på natten så jag är inte så aktiv då ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 195
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp