Att handla alla saker som behövs..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bebben

Trådstartare
Igår beställde jag hem bebiskläder! :love: Idag ska jag köpa lite småsaker och tillbehör.. Vad konstigt det kändes att sitta där och välja bebiskläder, storlekar, färger/mönster och utformingen på kläderna.. Men roligt och spännande! Det kändes lite mer verkligt på något sätt.

När har ni börjat att handla? Och när har hela listan varit färdighandlad?

I och med att jag kommer att få en hel del baskläder i strl 50-62/68 så behöver jag inte köpa så himla mycket. Har köpt lite av varje, för en del nytt vill jag absolut ha till vårt första barn. Så när dessa kläder kommer hem, och allt jag ska få har skickats från Sthlm av familjen så har jag alla kläder klara.

Idag köps nästan alla diverse-saker. Bilstol, nappflaskor, febertermometer, badtermometer och allt sådant.
Vagn är redan inhandlad.

Så, det mesta är egentligen klart när allt det kommer hem. Det enda som är kvar då är alla saker till barnkammaren, som ska inhandlas i slutet av graviditeten eftersom det rummet renoveras för tillfället och måste göras klart innan vi kan köpa hem säng, skötbord och liknande. Några saker från Apoteket ska jag köpa när det närmar sig, och några enstaka kläder i storlekar jag inte kunnat hitta nu.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Handlade i stort sett ingenting, mamma hade sparat det som jag hade när jag var liten.
Vagnen köpte vi ny en stor i klarröd poplin med polkagrisrandigt foder. Tror vi beställde den 3 månader innan.
En omgång kläder och en filt som jag hade med till BB köpte jag i förväg, då fick bebisarna ha landstingskläder och bo i barnsalen.
Det viktigaste att köpa hem är amningskupor och bindor.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bindor är sådant som jag köper hem från Apoteket sen i slutet av graviditeten.
Amningskupor får vi se ifall jag köper eller inte. Kommer med 99% säkerhet inte att amma, och får då piller efter förlossningen så att mjölken inte ska komma igång. Enligt min BM så behövdes oftast inte sådana då..
Så jag tänkte att om det skulle behövas ändå, så får jag skicka iväg sambon att köpa helt enkelt.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Vi köpte inte så mycket innan Elin föddes, vagnen, sötbord och några klädesplagg, sen så skickade jag karln och svägerskan att handla när vi kom hem... Svägerskan jobbar på apoteket och är tre barns mamma, så hon kom med lite smått och gott. Och så hade vi fått två papperspåsar med kläder från släkten.

Det jag köpte till Fredrik innan han föddes, det var en sjal... Det bästa hjälpmedlet!! ;)

Annars så lite blöjor och rejäla bindor åt en själv och amningskupor är bra att ha, och minst en stor amningsbehå, brösten brukar bli som fotbollar ibörjan...
Ok såg nu att du inte tänkte amma, men det kanske är någon annan som kan ha nytta av rådet så det får stå kvar.
Om du tänker ge ersättning så ha lite sånt hemma, du kan ju kolla vad de har på erat sjukhus så det är samma ibörjan ialla fall, sen kan man ju prova sig fram. www.nappflaskan.com har bra information om flaskmatning.
 
Senast ändrad:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Tack för länken!

Ja, jag kommer med största sannolikhet inte att amma utan istället börja med mediciner igen. Visst, jag skulle överleva utan dom också i några extra månader.. Men mitt mål är att ha provat ut en medicin som passar mig, och ha hunnit landa på den i slutet av nästa sommar. Förhoppningsvis ska jag nämligen kunna avsluta min sjukskrivning och antingen börja jobba eller plugga då. Efter mååånga år av att bara ha gått hemma, så vill jag självklart inte dra ut på tiden innan jag kan hitta en bra medicin om jag inte verkligen måste.

Det jag kollat upp om ersättning hittills är att folk väljer mellan NAN och BabySemp, och att dom flesta i slutändan tycker bäst om NAN. Vad jag inte hittat än, är var man köper dom bara :angel: :o Så det ska köpas hem det med, jag ska bara hitta först :D

Blöjor, våtservetter, salva och allt sådant köper jag hem precis innan tänkte jag. Finns ju på alla ICA-affärer i princip, och där är jag 1-2 gånger i månaden och storhandlar så..
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

ersättning finns väl i alla mataffärer? har inte gett själv men har för mig att jag har sett det vid barnhyllorna...

men det är så lätt att gå in där och bli helt överväldigad - min syster fick sitt första barn i våras och hon tänkte att hon skulle införskaffa ett paket blöjor innan det var dags - och hon gick därifrån efter att ha sett mängden olika märken, typer och storlekar, hon ringde mig sen i panik och frågade - vad ska jag ta...
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bebben skrev:
Tack för länken!

Ja, jag kommer med största sannolikhet inte att amma utan istället börja med mediciner igen. Visst, jag skulle överleva utan dom också i några extra månader.. Men mitt mål är att ha provat ut en medicin som passar mig, och ha hunnit landa på den i slutet av nästa sommar. .

Varje dag du ammar är ju viktig för bebin. Den allra första råmjölken är superviktig för att ge infektionsskydd. Lika viktig som för föl ! Så hur du än tänker göra sedan tycker jag det ska väldigt mycket starkare skäl till inte ens försöka amma de första dagarna.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jo, jag vet det. Därför överväger jag att pumpa ur råmjölk i någon dag. Det beror på vilken av dom två (?) pillersorterna som ska ges till mig, enligt min BM. En sort ska tas i princip direkt, och den andra kan tas trots att mjöken kommit igång.

Det handlar inte om att ens försöka amma för min del, utan det blir till att pumpa ur om bebisen ska ha bröstmjölk och det oavsett hur länge den ska få det.

Finns en del skäl till det, psykiska skäl, som jag föredrar att inte skriva ut här.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Ja, jag fick fråga min syster idag och hon sade att det fanns i alla mataffärer. Jag har aldrig kollat, så tanken har inte ens slagit mig :o
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bebben skrev:
Ja, jag fick fråga min syster idag och hon sade att det fanns i alla mataffärer. Jag har aldrig kollat, så tanken har inte ens slagit mig :o

jamen det är ju inte så lätt att veta om man inte har barn...
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Nej, det är ju inte det. Jag har tagit hand om många småbarn, men aldrig behövt handla åt dom :D
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Vi gav babysemp eftersom det var det som barnen fick på neonatalavdelningen (de var för tidigt födda så amningen tog tid på sig att komma igång).

Sedan blir jag lite förgrymmad över att någon ska påpeka att hennes skäl bör vara starkare för att inte amma. Amning är helt personligt och det är ingen som ska döma ner någons val att amma eller inte. Jag är övertygad om att hennes bm kommer att informera om alla amningens fördelar men man ska ha fullkomligt klart för sig att barn faktiskt klarar sig även utan amning. Bestämmer man sig av någon anledning för att inte amma kan det av infektionshänsyn vara bra om man orkar med att försöka pumpa ur några droppar råmjölk åt bebin.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag har redan fått höra allt om amningen åtskilliga gånger och förväntade mig inte att jag skulle slippa undan här heller.. Tyvärr.

Men, vad folk tycker och tänker påverkar inte mig alls. Min BM har redan berättat om amning vs ersättning, hur det går till med pillrena efter förlossningen och allt jag någonsin kan behöva veta :)
Vill folk sen tycka att jag är en dålig mamma ändå, så får dom gärna göra det. Jag vet om att vi kommer att bli utmärkta föräldrar, trots att det stackars barnet kommer att födas upp på ersättning ;)
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Bebben skrev:
Jag har redan fått höra allt om amningen åtskilliga gånger och förväntade mig inte att jag skulle slippa undan här heller.. Tyvärr.

Men, vad folk tycker och tänker påverkar inte mig alls. Min BM har redan berättat om amning vs ersättning, hur det går till med pillrena efter förlossningen och allt jag någonsin kan behöva veta :)
Vill folk sen tycka att jag är en dålig mamma ändå, så får dom gärna göra det. Jag vet om att vi kommer att bli utmärkta föräldrar, trots att det stackars barnet kommer att födas upp på ersättning ;)

Jag vet en mamma som valde att inte amma. Folk var som galna i att tala om amningens alla fördelar, men hon hade bestämt sig.
Jag tycker att kvinnor skulle slippa ha skäl till varför de inte ammar. Varför krävs någon motivering alls?
Om man ammar eller ej är var och ens ensak, i synnerhet när det finns rent vatten i detta land.
Inte många ifrågasätter vad föräldrarna ger sina barn till frukost innan de går till skolan varje dag. Så varför denna hysteri kring ammningen? Ersättningarna är ju bra nuförtiden, sägs det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Om man inte är beredd att ta omaket att ens FÖRSÖKA ge sitt barn råmjölk under åtminstone ett par dagar tycker jag inte man ska bry sig om att sätta dem till världen heller. :mad:

Jag säger ingenting om att en del av olika skäl väljer att inte amma. Det är inte det det handlar om här. Det går precis lika bra att pumpa ut råmjölken och ge i flaska.

Men skulle ni föda upp föl utan att se till att det fick i sig råmjölk ??

Ska man behandla bebisar sämre ? Mammans råmjölk är unik, den har precis rätt antikroppssammansättning för bebisens miljö.

Bebben, för helvete, kan du inte se lite vuxet på det här?

Såååå besvärligt kan det inte vara att skjuta upp din medicinering ett par dagar extra och att pumpa ut några deciliter mjölk.

Bebin struntar i om den får nya kläder eller inte. Men en nyfödd som inte får infektionsskydd kan vara mycket illa ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Sar skrev:
Bestämmer man sig av någon anledning för att inte amma kan det av infektionshänsyn vara bra om man orkar med att försöka pumpa ur några droppar råmjölk åt bebin.

Ge mig ett enda skäl som håller för att man inte ska ta sig det lilla omaket. Det är garanterat inte det jobbigaste man gör som småbarnsförälder, orkar man inte det (med hjälp av erfaren personal dessutom) - hur ska man orka med resten då?
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Skäl att inte amma?
Ex.vis att man varit utsatt för incest och därför har det tufft att acceptera sina kroppsliga funktioner, väljer att föda med snitt och inte amma men är en fullgod mor till sina barn ändå.
Men sådana personer ska enligt dig inte få skaffa barn?
Skärp dig!:mad:

Jag förordar också att pumpa ut råmjölk i flaska men inte under de premisserna att mamman mår så dåligt av det att hon inte orkar finnas till. Det är ett ytterst fåtal personer som har och får sådana problem och har man sådana problem finns ingen anledning att lägga sten på bördan.

Till Bebben, om du orkar så hoppas jag att du kan tänka dig mjölka ur några droppar råmjölk även om du inte tänkt amma. Läkarna och bm borde veta precis hur länge du kan vänta med att ta pillren, har du dessutom redan fått lite mjölkavgång har du kanske turen att kunna få ut litegrann utan alltför stor kämpainsats.
Jag önskar dig all lycka och hoppas att allt går bra!
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Jag har absolut inga problem att se vuxet på det hela. Det är ju just därför jag överväger att göra precis det, pumpa ur råmjölken. Bestämma mig KAN jag inte göra än, innan min BM har sagt vilken variant av pillrena dom kommer att ge mig på förlossningen. Så det handlar inte om att orka, vilket du inte borde dra förhastade slutsatser om heller. Råmjölken har absolut ingenting med medicinen att göra, eftersom jag inte kommer att påbörja den nya medicineringen förrän jag kommit hem igen.
Men det är ett av skälen till att jag inte kommer att AMMA, som jag skrev högre upp.

Så som "mjölken" rinner ur tuttarna på mig nu lär det för övrigt inte behövas någon erfaren personal för att hjälpa till med att få ut den. Jag behöver bara peta lite så börjar det att droppa direkt.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Tack! :) Jag är fullt övertygad om att allt kommer att gå bra! Som sagt, jag har vissa anledningar till att inte klara av att amma psykiskt men känner inte att det ska hindra mig från att behålla barnet för det. Vilket min BM verkligen håller med mig om. Och hennes reaktion och svar gällande råmjölken var långt ifrån lika intensiv och upphetsad som Silverkedjans.

Med den ena sortens piller kunde jag vänta i max ett dygn efter förlossningen tror jag det var, och på den tiden hinner man få ut litegrann i alla fall. Pumpa ska jag klara av, så länge som jag får sköta det själv.
 
Sv: Att handla alla saker som behövs..

Sar skrev:
Skäl att inte amma?
Ex.vis att man varit utsatt för incest och därför har det tufft att acceptera sina kroppsliga funktioner, väljer att föda med snitt och inte amma men är en fullgod mor till sina barn ändå.
Men sådana personer ska enligt dig inte få skaffa barn?
Skärp dig!:mad:

Nej, en gång till - skäl att inte ge sin bebis råmjölk var det det handlade om !

I bebbens fall skulle det ju typ bara behöva vara att sätta en uppsamlingskopp på tuttarna, eller hur?

Man bestämmer själv hur man vill ha det och vilka mediciner man lägger ned amningen med och när. Om man säger att man vill ha möjlighet att ge sin bebis en bra start med råmjölk först när man ändå redan HAR mjölk så självklart får man behandlingen anpassad till det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 195
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp