Att hålla stallmöte?

När vi hade stall med inackorderingar så hade vi stallmöte när det kommit nya för att hälsa dem välkomna och gå igenom rutiner och annat som gällde på gården. Vi hade även möten ibland bara för att få tillfälle att träffas så många som möjligt, då alla hade olika tider som de kom ut till sina hästar. Och fikastunden var ju alltid mötets höjdpunkt!
 
När vi hade stall med inackorderingar så hade vi stallmöte när det kommit nya för att hälsa dem välkomna och gå igenom rutiner och annat som gällde på gården. Vi hade även möten ibland bara för att få tillfälle att träffas så många som möjligt, då alla hade olika tider som de kom ut till sina hästar. Och fikastunden var ju alltid mötets höjdpunkt!
Uh jag ryser av ditt inlägg=)
Ses bara för att få fika ihop, alla är vi olika, jag skulle göra allt för att undvika en fika :)
Om jag vore inakorderad i ett stall skulle jag inte vilja känna att jag behövde umgås med de andra bara för att.
 
Jag behöver bukes samlade kunskaper kring att hålla stallmöte.

Har haft ett litet stall i många år med mina bästa vänner som inackorderingar. Det har varit smidigt och enkelt. Har aldrig hållt ett stallmöte och eftersom jag inte heller varit inackorderad själv så har jag noll erfarenhet av detta. Nu har mina nyare inackorderingar begärt stallmöte så dags för mig att step it up a notch. Det är bara tre inackorderade så inget stort stall eller stort möte...Men...

Vad är era erfarenheter kring bra möten? Hur skall jag lägga upp det på bästa sätt? Jag har typ scenskräck och är konflikträdd så tycker sånt här blir riktigt jobbigt... Så jag blir nervös! Hjälp...

Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte om du har fått dessa synpunkter. Att ha ett stallmöte är väl bra, då får alla chans att föra fram åsikter och annat. Det ser inte jag som något konstigt.
Det du ska göra är att be alla lämna in vad de vill ta upp på mötet några dagar före mötet. På så sätt kan du förbereda dig på detta. Gör sedan en dagordning utifrån det och vad du eventuellt vill ta upp.Det som inte är inlämnat ska inte tas upp till diskussion.
Skriv ett protokoll med vad som beslutas, läs igenom det tillsammans när ni är klara så att alla håller med om att det är vad som ni har kommit överens om.
Sätt upp en ny tid för möte där ni går igenom hur beslutet har efterföljts eller om det är något annat som behöver göras. Lycka till!
 
Uh jag ryser av ditt inlägg=)
Ses bara för att få fika ihop, alla är vi olika, jag skulle göra allt för att undvika en fika :)
Om jag vore inakorderad i ett stall skulle jag inte vilja känna att jag behövde umgås med de andra bara för att.
Då kan du ju hoppa av när fikat börjar och bara vara med på mötet
 
Uh jag ryser av ditt inlägg=)
Ses bara för att få fika ihop, alla är vi olika, jag skulle göra allt för att undvika en fika :)
Om jag vore inakorderad i ett stall skulle jag inte vilja känna att jag behövde umgås med de andra bara för att.

:confused: Är det verkligen så hemsk att "behöva" träffa människor som man delar stall med? Man kanske kan knyta kontakt med någon så man kan få hjälp av/ge hjälp om det skulle behövas.

Fikastunderna var säkert frivilligt också.
 
Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte om du har fått dessa synpunkter. Att ha ett stallmöte är väl bra, då får alla chans att föra fram åsikter och annat. Det ser inte jag som något konstigt.
Det du ska göra är att be alla lämna in vad de vill ta upp på mötet några dagar före mötet. På så sätt kan du förbereda dig på detta. Gör sedan en dagordning utifrån det och vad du eventuellt vill ta upp.Det som inte är inlämnat ska inte tas upp till diskussion.
Skriv ett protokoll med vad som beslutas, läs igenom det tillsammans när ni är klara så att alla håller med om att det är vad som ni har kommit överens om.
Sätt upp en ny tid för möte där ni går igenom hur beslutet har efterföljts eller om det är något annat som behöver göras. Lycka till!
Sen måste man ju komma ihåg att ett inackorderingsstall inte är en demokrati - det kan vara bra att förtydliga så alla är med på spelreglerna.
 
:confused: Är det verkligen så hemsk att "behöva" träffa människor som man delar stall med? Man kanske kan knyta kontakt med någon så man kan få hjälp av/ge hjälp om det skulle behövas.

Fikastunderna var säkert frivilligt också.
Det kanske det inte är, men jag tycker det=) tycker inte om att fika och umgås , om jag vill umgås med en stallkompis kan vi ta en ridtur istället=)
Men jag är som jag är , har inte något behov av att umgås med folk på detta sättet=)
 
Då kan du ju hoppa av när fikat börjar och bara vara med på mötet
Jag ska inte på något stallmöte, men ja, fast stallmöte skulle jag självklart vara med att fika på=)
Men att fikat är höjdpunkten och fikor utöver vid obligatoriska möten är blääh för min del=)
 
Sen måste man ju komma ihåg att ett inackorderingsstall inte är en demokrati - det kan vara bra att förtydliga så alla är med på spelreglerna.[/QUOTE
]Nä, givetvis är det stallägaren som dikterar villkoren, men samtidigt behövs ju ofta ett samarbete och att diskutera olika saker är väl ok.
 
Absolut, det håller jag med om. Men det är viktigt att alla är med på syftet och funktionen av mötet.
 
Uh jag ryser av ditt inlägg=)
Ses bara för att få fika ihop, alla är vi olika, jag skulle göra allt för att undvika en fika :)
Om jag vore inakorderad i ett stall skulle jag inte vilja känna att jag behövde umgås med de andra bara för att.
Jag tror att om man är inackorderad får man vara beredd på att ta tex ett stallmöte. På samma sätt på ett arbete
så har man möten då och då för att stämma av.
Jag gillar att jobba självständigt och få vara ifred i stallet. Men jag känner ändå att det är rimligt att tex en stallägare vill samla alla ibland.
 
Jag tror att om man är inackorderad får man vara beredd på att ta tex ett stallmöte. På samma sätt på ett arbete
så har man möten då och då för att stämma av.
Jag gillar att jobba självständigt och få vara ifred i stallet. Men jag känner ändå att det är rimligt att tex en stallägare vill samla alla ibland.
Det sa jag absolut inte emot, det jag menade var fikastunder.. utöver stallmöten.
 
Är det obehagligt, alltså känns det obehagligt, avstå.

Dina inackorderingar kan ha Stallmöte utan dig och skriva protokoll.
Fast risken är att det blir väldigt mycket "jag (stallägaren) och dom (inackorderingarna)" då.
Även om de inte är missnöjda med något så blir det lätt så att de liksom snackar ihop sig utan att man varit med i diskussionen och jag tror att det är svårare att vara diplomatisk då.
Som inackordering har jag också känt det otillfredsställande när ägaren inte är med eftersom det kan vara svårt att bolla saker utan att veta om det överhuvudtaget är genomförbart.
Men det beror ju också på hur det funkar i stallet; om man har en mer "envåldshärskare" som bestämmer allt efter sitt huvud eller om man gemensamt vill komma fram till bra beslut, även om stallägaren givetvis bör vara den som har sista ordet och kan sätta ner foten vid eventuellt tjafs.

Vi har stallmöten varje månad (14 hästar i stallet), det finns alltid något som behöver tas upp, man kan stämma av så att alla har rätt information och man kan ta tag i saker folk är missnöjda med innan de legat och sjudit för länge (vilket har hänt).
Det innebär också att mötena inte tar lika lång tid som när vi hade två om året då det blev massor som skulle gås igenom.
 
Vi har haft "stallfika" några gånger och då har stallgrejer tagits upp. Det är ju sällan, typ aldrig, som alla är i stallet samtidigt.
Vi har pratat om allmänna regler. Påmint om sånt som slarvats med, typ göra rent gången, lägga tillbaka saker på samma plats osv. Ibland kan det ju vara så att en part slarvar med mycket, då kan man avdramatisera det genom att generellt gå igenom regler och pressa på att alla måste hjälpa till.

Sen har vi pratat om att hjälpa till med att kolla över hagar, skotta ut lösdriften och större projekt. Det har inte varit något regelrätt möte, mer fika med diskussion kring stallet.
Men stallet är rätt komplikationsfritt. Det är lösdrift, fri tillgång på grovfoder ingår. Det kan då inte bli tjafs om mat, stalltjänst, mockande eller liknande. Den irritation som finns är mest när det slarvas med att göra ren stallgången, eller folk "lånar" saker som man kan hitta överallt. Det beror på barn där föräldrarna inte har full koll.
 
Har varit på ett antal och hållt många själv. Det är väl inte värre än att man tar en fika ihop tycker jag. Om det är hyresgästerna som vill ha mötet kan du ju fråga dem vad du vill att mötet ska innehålla. Det kan ju vara så att de vill prata om något speciellt och därför vill ha mötet. :) Vi hade tex ett larm om att en häst som stått hos oss visat sig ha stora blodmasken. Då blev det ju prat om att betet var smittat och jag behövde innan möte ringa runt till hästägaren och SVA för att få klarhet i om det faktiskt fanns en risk eller inte att vårt bete var smittat så att jag kunde svara på hyresgästernas frågor - och i detta fall komma med positivt besked.

För det mesta brukar vi ta upp saker som berör alla, tex:
Foder - planera inköp, fodergiva, start/stopp av utfodring i hagen mm.
Träckprov - planera kommande träckprov om det inte ligger allt för långt fram i tiden.
Vaccination/vet - ska någon ta ut vet inom kort? Samkörning av vaccination tex.
Info från markägare - Senaste informationen från markägare, vart får man rida och inte just nu tex. Åkrar osv.
Planer/aktiviteter - tex gemensam städdag eller liknande.
Önskemål/funderingar/tips och tankar - från alla.
Rutiner - behöver man gå igenom några rutiner eller ändra på något? Funkar allt bra?
Priser - om priser ska ändras, tex på foder, strö eller hyra är stallmötet ett bra tillfälle att informera om det. Då kan hyresgästerna ställa frågor och få förklarat varför det blir en ändring och komma med synpunkter.
Nya inackorderingar - om det planeras komma nya hästar eller annonseras om ledig plats.

När vi hade kollektiv så slutade det med att vi bestämde att ha ett möte i månaden för det fanns alltid saker att ta upp. Det gjorde att samarbetet fungerade bättre och stämningen var aldrig dålig.
 
Fast risken är att det blir väldigt mycket "jag (stallägaren) och dom (inackorderingarna)" då.
Även om de inte är missnöjda med något så blir det lätt så att de liksom snackar ihop sig utan att man varit med i diskussionen och jag tror att det är svårare att vara diplomatisk då.
Som inackordering har jag också känt det otillfredsställande när ägaren inte är med eftersom det kan vara svårt att bolla saker utan att veta om det överhuvudtaget är genomförbart.
Men det beror ju också på hur det funkar i stallet; om man har en mer "envåldshärskare" som bestämmer allt efter sitt huvud eller om man gemensamt vill komma fram till bra beslut, även om stallägaren givetvis bör vara den som har sista ordet och kan sätta ner foten vid eventuellt tjafs.

Vi har stallmöten varje månad (14 hästar i stallet), det finns alltid något som behöver tas upp, man kan stämma av så att alla har rätt information och man kan ta tag i saker folk är missnöjda med innan de legat och sjudit för länge (vilket har hänt).
Det innebär också att mötena inte tar lika lång tid som när vi hade två om året då det blev massor som skulle gås igenom.
Japp, håller med. Dock är det inte ovanligt med otrevliga hästmänniskor med abstrakta, världsfrånvända krav eller rentav mobbing. Jag vet ingenting om detta TS stall och deras stallmiljö ellera personinteraktion och eftersom TS startade tråden så var det nog en konstig situation och det behöver ingen utsätta sig för. Stallmötet gick säkert bra , eller???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: mattson
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 309
Senast: cherie
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 933
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 789
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp