Att hålla stallmöte?

kvandi

Trådstartare
Jag behöver bukes samlade kunskaper kring att hålla stallmöte.

Har haft ett litet stall i många år med mina bästa vänner som inackorderingar. Det har varit smidigt och enkelt. Har aldrig hållt ett stallmöte och eftersom jag inte heller varit inackorderad själv så har jag noll erfarenhet av detta. Nu har mina nyare inackorderingar begärt stallmöte så dags för mig att step it up a notch. Det är bara tre inackorderade så inget stort stall eller stort möte...Men...

Vad är era erfarenheter kring bra möten? Hur skall jag lägga upp det på bästa sätt? Jag har typ scenskräck och är konflikträdd så tycker sånt här blir riktigt jobbigt... Så jag blir nervös! Hjälp...
 
Varför vill dom ha ett stallmöte? Det är nästan omjöligt att säga hur du ska agera på det mötet om man inte vet vad saken gäller.
 
Jag behöver bukes samlade kunskaper kring att hålla stallmöte.

Har haft ett litet stall i många år med mina bästa vänner som inackorderingar. Det har varit smidigt och enkelt. Har aldrig hållt ett stallmöte och eftersom jag inte heller varit inackorderad själv så har jag noll erfarenhet av detta. Nu har mina nyare inackorderingar begärt stallmöte så dags för mig att step it up a notch. Det är bara tre inackorderade så inget stort stall eller stort möte...Men...

Vad är era erfarenheter kring bra möten? Hur skall jag lägga upp det på bästa sätt? Jag har typ scenskräck och är konflikträdd så tycker sånt här blir riktigt jobbigt... Så jag blir nervös! Hjälp...
Var inte orolig! Det kanske inte är några klagomål.
Jag tycker möte är bra dvs sätta sig ner och prata när alla har tid.
Fundera på om du har några saker som du vill ta upp.
 
Har de sagt varför de vill ha ett möte? :)
Jag hade frågat om det var något speciellt de önskade att prata om.

Vi har möte två gånger per år, vi är fyra inackorderade och en stallägare. alla vänner sedan tidigare och med många år tillsammans.
Vi pratar alltid om hur haguppdelningen ser ut inför vinter/sommarbete. När fodringarna ändras från två till tre till fyra per dag samt hur vi lägger upp avmaskningen. (sköts av stallägaren)
-Alltså sådant som är typiskt för säsongen.
Stallägaren tar också upp sådant som blir ändrat, ev. kosntagshöjningar eller om de behöver hjälp med fodringar under någon semester osv. (Vi har fullservice).
Jag som är pedant vill alltid hitta ett datum där vi kan städa och rensa våra skåp och förvaringsplaster..:D

Oroa dig inte i förväg, köp gott fika och ha en trevlig kväll! Kanske ni kan planera in en gemensam träning eller föreläsning? :up:
 
Jag håller ofta i möten, inte stallmöten (ännu) men diverse möten på jobbet. Det är allt från informella möten med några kollegor till större arbetsgrupper och kommittéer. Vid mindre möten som inte är så väl förberedda brukar jag börja med att gemensamt göra en dagordning. Kanske har jag själv några punkter och när jag berättat vad jag vill ta upp låter jag de andra fylla på med sina punkter. Det ger delaktighet och man kommer ifrån känslan av 'jag mot dom' om det finns såna tendenser.

Att folk vill ha ett möte betyder i regel inte att något är vansinnigt fel, men där kan finnas nåt de inte är så nöjda med och då är det bra att vara lite beredd. Att ta kritik vid sittande bord är en träningssak, men om man bara behåller sitt vanliga vuxna rationella jag och inte börjar försvara sig går det bra. Mitt bästa knep är att verkligen lyssna intresserat på vad folk har att säga (hur tokigt det än är). Låt sen andra säga vad de tycker. Är det nåt du inte är så pigg på att göra så säg att förstår vad de säger men att du måste fundera på saken, kolla upp grejer, etc. Ge en ungefärlig tidsplan när du kan ge besked. Och träffas igen. Då har du också tid att förbereda dina argument. Ska man säga nej är det ju enklare om man ger en konkret anledning. Totalt ogenomförbara saker är det däremot bättre att säga nej till direkt, men då finns det ju i regel ett bra skäl.

I slutet av ett möte är det bra att sammanfatta vad man bestämt och kolla att alla är med på det. Att bestämma ungefärlig tid för ett nytt möte är också ofta bra om det är många lösa trådar att nysta i. Fördelen med att träffas regelbundet är också att man diskuterar saker innan de blivit problem.

Klart det går bra:D
 
Hej!

Jag håller med @akleja om att se till att antingen ha en agenda innan eller göra upp en i början av mötet, risken är annars att det drar ut i evigheter och inget vettigt blir sagt (ffa inte det man ville säga). Sammanfatt i slutet är också bra.

Att dina inackorderingar vill ha möte behöver inte betyda något dåligt, de kanske bara vill få en chans att synka så alla är överens och vet vad som gäller?

Lycka till iaf!

/L
 
Oroa dig inte, det behöver inte vara något negativt. Jag tycker stallmöten som fenomen är jättebra. Vi är fyra hästägare i vårt stall, och vi har en bra stämning i stallet, men vi har stallmöten ändå. Vi jobbar väldigt oregelbundet, så vissa träffas nästan aldrig i stallet om vi inte planerar för det. Det kan också vara bra för att räta ut frågetecken som annars lätt uppkommer.

Hittills har vi haft två möten, ett mer "grundläggande" efter betet där vi gick igenom hur vi ville lägga upp det med tider, stallpass och mer allmänt kring saker som stallägaren hade velat att vi tog upp (stallägaren har själv inte häst i stallet, utan äger bara gården och hyr ut stallet till en av oss), i och med att det kom in två nya efter sommarbetet. Sen hade vi ett till nu i veckan där vi enbart pratade om stallpass under de kommande storhelgerna, i och med att det annars lätt kan bli något av ett problem när man står där nyårsaftonsmorgon och ingen vill ta varken in på kvällen eller ut morgonen efter. Been there, done that i ett tidigare stall, och det här är absolut att föredra.

Om du inte vet vad det är de vill ta upp, fundera på om det är något du själv vill ta upp och fråga dem kanske om det är något särskilt, så du kan förbereda en "agenda". Att ha spaltat upp vad det är ni vill prata om ger ett proffsigt och seriöst intryck. När ni inte är så många behöver ni säkert inte ha så många möten heller, men att ha ett höst och vår låter väl egentligen inte helt fel.
 
Jag har haft ungefär samma upplägg som dig, inackorderade som varit mina vänner och jag har alltid haft sista ordet (oftast första ordet också iofs). Funkat tipptopp.
Sen flyttade jag till annan ort några år, när jag sedan flyttade tillbaka stod det några människor i stallet som jag inte tagit dit eller kände. De ville ha stallmöte... Vi hade ett stallmöte, aldrig mer, för mig är det MINA direktiv som gäller i mitt stall. De ville diskutera jättekonstiga grejer som inte ens är genomförbara.
Jag diskuterar gärna med mina stallvänner, allt, och det är väldigt fritt, men det går inte att utmanövrera mig. Som diktator bestämmer jag när det ska släppas på bete, när de ska tas hem, när det ska tas maskprov etc:D

Nu tror jag ju inte att det blir så för dig, men det kan ju vara bra att fråga vad de vill diskutera på mötet.
 
Vi håller möte regelbundet bara för att alla ska vara "på samma sida" och veta vad som händer. Det betyder inte att det finns några problem, men det är sällan alla är i stallet samtidigt.

Vi slänger upp några datum i vår facebook chat (där alla utom stallägaren är tillagda), sen kommer vi överens om ett datum de flesta kan på. Väl på mötet brukar vi ta upp det som vi behöver snacka om, och skriver ner de innan vi diskuterar (t.ex. vatten till hagar, sopkvastar, nyckel till sadelkammaren osv).

Sen sitter en med papper och penna och antecknar det vi kommer fram till. Denna fixar också sen protokollet från mötet på datorn och skriver ut och sätter upp i stallet så man ser vad vi pratat om.

Vi bjuder också alltid på tårta och kakor på mötena och har en allmänt trevlig stund. :D

Det är sällan det är några problem som tas upp, utan snarare allmänna saker som vem ska gå vart, hur man gör med vattnet i vintern, städdagar osv.
I mitt förra stall var det helt nybyggt och de hade aldrig haft stallmöte tidigare, men vi frågade stallägaren om det var möjligt då vi skulle behöva gå över några punkter. T.ex. avmaskning, hur vi gör med hö osv. Just för att vi aldrig träffades samtidigt. :)
 
I förra stallet hade vi stallmöte någorlunda regelbundet. Inte överdrivet ofta, men återkommande. Stallet var relativt stort och stallägaren hade alltid sista ordet (annat hade aldrig funkat - dels för att nån måste bestämma och dels för att vi var så pass många..). Men det stämdes av att alla trivdes, vad som gällde, om det fanns något lite jobbigare att ta upp, stallägaren drog igenom om det skulle till några förändringar... osv. Vi fikade och hade mest trevligt :)
 
En stående agenda som håller för framtiden är min rekommendation. Och att tydligt förklara att vi tar mötet snabbt och effektivt, snackar och fikar efteråt. För att slippa sitta i timmar utan att komma någonstans. En stark ordförande är en framgångssaga för varje möte.

Beroende på vad som behöver tas upp kan det ju vara:
* Uppföljning åtgärder (förra mötets beslutade uppgifter följs upp så de är utförda)
* Schema
* Hagar
* Stall
* Ridbana
* Övrigt

Viktigt tycker jag är att ha uppföljningspunkt först och inte stryka förrän en uppgift är utförd. Den kan alltså hänga med många möten, om inte någon får tummen ur.
 
Jag är inget fan av stallmöten och håller helt med lady_vip:up: om att visst finns det korkade möten med stallfolk:eek:

Utifrån att du beskriver att du önskar hjälp med hur du kan tänkas göra vid ett stallmöte samt att du beskriver dig själv som konflikträdd och har scenskräck så ger jag förslag på hur du även kan tänka mentalt inför mötet.

Jag reagerar på att du skriver att de inackorderad har begärt ett möte. Redan i det ordet ”begärt” har du lagt ”makt till de inackorderade” och minimerar dig själv till intetsägande genom att beskriva att ”dom” begär gentemot dig. Ordet begär är helt ok ordval men betänk vilken makt det sitter i just det ordvalet utifrån att du beskriver dig själv som konflikträdd..... Tänk istället att de önskar ett stallmöte med dig för att ni ska klargöra ngt tillsammans. Den mentala inställningen till att genomföra ngt som inte känns helt hundra är viktigt för att kunna slappna av och kunna lyssna och ta in det som sägs.

Att välja att se det som ex att ngn önskar sig ngt av dig är mentalt ett givande och tagande med förståelse dvs det är önskvärt med ex en förändring. Att någon begär ngt av dig är ett krav och kan uppfattas som stressande och ses inte alls som ett givande och tagande.

Överlag anser jag att många ”stallmänniskor” inte har en susning om hur ett effektivt möte ska avhandlas:confused: Dvs information ska utbytas och inte en massa utläggningar om hur den ena vill ha saker och ting och hur den andre inte vill ha saker och ting. Lady_vip återger ett helt korrekt korkat stallmöte som jag med har upplevt. Människor som har helt horribla uppfattningar om hur de vill att saker och ting ska vara i ett stall.....

Jag har ofta möten i mitt jobb och jag har en tydlig agenda hur mötet ska löpa, en start med information om vad mötet gäller sen följer infomationsutbyte mellan mig och respektive som är med på mötet och sen gör jag en sammanfattning och mötet avslutas. Dvs jag är inte intresserad av att diskutera vad den ene handlade på ica igår kväll eller vad denne ska göra i helgen......min tid är dyrbar för mig och jag har inte möten för att vara social jag har möten för att avhandla saker.

Möten är enligt mig helt överskattat. Är ngn inackorderad i ett stall så har de fått information när de flyttade in och har de frågor så fråga stallägaren. Har stallägaren däremot ngn stor förändring på gång så bhv ju inackorderade få reda på vad som väntar.

Mer förslag är att du ber de inackorderade att skriva ned på ett papper innan mötet vad de vill ha möte om dvs vad vill de diskutera? På så sätt så får du ett hum om vad de går och funderar på och vad de möjligvis vill ha ändringar på och du kan utifrån frågeställningarna förbereda dig mentalt på ett informationsutbyte.

Vill de ha några ändringar på någonting så svara inte under mötestiden utan säg att du tagit till dig information och återkommer med svar senare när du har begrundat frågan samt har tänkt igenom hur du vill ha det. Glöm inte bort att det är ditt stall och dina regler som gäller och visst folk köper en tjänst av dig att vara inackorderade där och visst är det tillåtet att som inackorderad fråga om ngn vill ha en förändring. Men därmed inte sagt att du bhv genomföra den förändringen.

Ett förslag till är att du kanske har möjlighet att ta med ngn vän som kan stötta dig i mötessituationen. Ex ngn av dina gamla kompisinackorderingar som känner dig och vet hur stallet har fungerat bra samt att de kan kanske komma med bra synpunkter.

Det är bara att vara ärlig mot dina nya inackorderingar och säga att du aldrig haft behov av att ha ngt stallmöte och vet inte riktigt hur det ska vara och att din kompis kommer att vara med...(återigen tänker jag på din konflikträdsla, inte så kul att du sitter själv och har tre som argumenterar mot dig samt att de har stöd av varandra. I flock/grupp är mnsk stöddigare än ensam)

Notera alla frågor, ta hem dom och fundera över om du vill göra några förändringar. Skriv en lista med för och nackdelar och vänd och vrid på allting för att se om det är ngn bra förändring för dig över tid.

Fundera även på om du vill ha återkommande möten eller inte? för frågan kommer kanske upp under mötets gång.

Lycka till:)
 
Skitbra tips! Särskilt detta med att ta med hem och lämna besked senare. "Jag får fundera på ditt förslag och återkomma". Det kan vara bra att ha månadsmöten om det är så att de inackorderade känner att de har mycket på hjärtat. Med ett väl uppstyrt möte en gång i månaden kommer det att ebba ut, eftersom det inte blir någon majoriteten-vinner. Bara kort och effektivt av vad de och du vill ta upp.

Ett bra tips är att redan i mötets inledning berätta hur mycket tid som är avsatt för mötet "idag ska vi prata igenom schemat för kollektiva fordringar och reparation av hagarna, jag har planerat 45 minuters möte"
 
Skitbra tips! Särskilt detta med att ta med hem och lämna besked senare. "Jag får fundera på ditt förslag och återkomma". Det kan vara bra att ha månadsmöten om det är så att de inackorderade känner att de har mycket på hjärtat. Med ett väl uppstyrt möte en gång i månaden kommer det att ebba ut, eftersom det inte blir någon majoriteten-vinner. Bara kort och effektivt av vad de och du vill ta upp.

Ett bra tips är att redan i mötets inledning berätta hur mycket tid som är avsatt för mötet "idag ska vi prata igenom schemat för kollektiva fordringar och reparation av hagarna, jag har planerat 45 minuters möte"
Ja, det vikigaste är att ha en start och stopptid så alla vet vad som gäller, och att någon som är lite driven leder mötet och sammanfattar på slutet som sagts.
 
Jag är inget fan av stallmöten och håller helt med lady_vip:up: om att visst finns det korkade möten med stallfolk:eek:

Utifrån att du beskriver att du önskar hjälp med hur du kan tänkas göra vid ett stallmöte samt att du beskriver dig själv som konflikträdd och har scenskräck så ger jag förslag på hur du även kan tänka mentalt inför mötet.

Jag reagerar på att du skriver att de inackorderad har begärt ett möte. Redan i det ordet ”begärt” har du lagt ”makt till de inackorderade” och minimerar dig själv till intetsägande genom att beskriva att ”dom” begär gentemot dig. Ordet begär är helt ok ordval men betänk vilken makt det sitter i just det ordvalet utifrån att du beskriver dig själv som konflikträdd..... Tänk istället att de önskar ett stallmöte med dig för att ni ska klargöra ngt tillsammans. Den mentala inställningen till att genomföra ngt som inte känns helt hundra är viktigt för att kunna slappna av och kunna lyssna och ta in det som sägs.

Att välja att se det som ex att ngn önskar sig ngt av dig är mentalt ett givande och tagande med förståelse dvs det är önskvärt med ex en förändring. Att någon begär ngt av dig är ett krav och kan uppfattas som stressande och ses inte alls som ett givande och tagande.

Överlag anser jag att många ”stallmänniskor” inte har en susning om hur ett effektivt möte ska avhandlas:confused: Dvs information ska utbytas och inte en massa utläggningar om hur den ena vill ha saker och ting och hur den andre inte vill ha saker och ting. Lady_vip återger ett helt korrekt korkat stallmöte som jag med har upplevt. Människor som har helt horribla uppfattningar om hur de vill att saker och ting ska vara i ett stall.....

Jag har ofta möten i mitt jobb och jag har en tydlig agenda hur mötet ska löpa, en start med information om vad mötet gäller sen följer infomationsutbyte mellan mig och respektive som är med på mötet och sen gör jag en sammanfattning och mötet avslutas. Dvs jag är inte intresserad av att diskutera vad den ene handlade på ica igår kväll eller vad denne ska göra i helgen......min tid är dyrbar för mig och jag har inte möten för att vara social jag har möten för att avhandla saker.

Möten är enligt mig helt överskattat. Är ngn inackorderad i ett stall så har de fått information när de flyttade in och har de frågor så fråga stallägaren. Har stallägaren däremot ngn stor förändring på gång så bhv ju inackorderade få reda på vad som väntar.

Mer förslag är att du ber de inackorderade att skriva ned på ett papper innan mötet vad de vill ha möte om dvs vad vill de diskutera? På så sätt så får du ett hum om vad de går och funderar på och vad de möjligvis vill ha ändringar på och du kan utifrån frågeställningarna förbereda dig mentalt på ett informationsutbyte.

Vill de ha några ändringar på någonting så svara inte under mötestiden utan säg att du tagit till dig information och återkommer med svar senare när du har begrundat frågan samt har tänkt igenom hur du vill ha det. Glöm inte bort att det är ditt stall och dina regler som gäller och visst folk köper en tjänst av dig att vara inackorderade där och visst är det tillåtet att som inackorderad fråga om ngn vill ha en förändring. Men därmed inte sagt att du bhv genomföra den förändringen.

Ett förslag till är att du kanske har möjlighet att ta med ngn vän som kan stötta dig i mötessituationen. Ex ngn av dina gamla kompisinackorderingar som känner dig och vet hur stallet har fungerat bra samt att de kan kanske komma med bra synpunkter.

Det är bara att vara ärlig mot dina nya inackorderingar och säga att du aldrig haft behov av att ha ngt stallmöte och vet inte riktigt hur det ska vara och att din kompis kommer att vara med...(återigen tänker jag på din konflikträdsla, inte så kul att du sitter själv och har tre som argumenterar mot dig samt att de har stöd av varandra. I flock/grupp är mnsk stöddigare än ensam)

Notera alla frågor, ta hem dom och fundera över om du vill göra några förändringar. Skriv en lista med för och nackdelar och vänd och vrid på allting för att se om det är ngn bra förändring för dig över tid.

Fundera även på om du vill ha återkommande möten eller inte? för frågan kommer kanske upp under mötets gång.

Lycka till:)
Jag tycker absolut att du ska be att få in punkter som ska behandlas i förväg, så du kan göra en dagordning. Om du misstänker att det kommer bli konflikter kan ju din kompis agera som ordförande - det är oftast mycket lättare för en person som inte är personligt berörd att ha den rollen på ett professionellt sätt. Kom också ihåg att er relation inte är jämställd - de är kunder till dig.
 
Jag behöver bukes samlade kunskaper kring att hålla stallmöte.

Har haft ett litet stall i många år med mina bästa vänner som inackorderingar. Det har varit smidigt och enkelt. Har aldrig hållt ett stallmöte och eftersom jag inte heller varit inackorderad själv så har jag noll erfarenhet av detta. Nu har mina nyare inackorderingar begärt stallmöte så dags för mig att step it up a notch. Det är bara tre inackorderade så inget stort stall eller stort möte...Men...

Vad är era erfarenheter kring bra möten? Hur skall jag lägga upp det på bästa sätt? Jag har typ scenskräck och är konflikträdd så tycker sånt här blir riktigt jobbigt... Så jag blir nervös! Hjälp...
Är det obehagligt, alltså känns det obehagligt, avstå.

Dina inackorderingar kan ha Stallmöte utan dig och skriva protokoll.
 
Vi hade stallmöte igår. Var "dags" för det då vi har en del nya inackorderingar i stallet. Så vad som gjordes igår var att vi drog igenom de allmänna reglerna (som är bifogade till hyreskontraktet, men nu gick vi igenom punkt för punkt), uppdaterade städområdena, pratade om hur bokning av ridhuset går till (NÄR behövs det bokas tex) osv.

Det behöver inte bli så hemskt, men det kan helt klart finnas stallmöten som inte är lika trevliga (been there... :angel:). Tycker också att begära stallmöte låter jättekonstigt, däremot att man som nya kan önska ett stallmöte för att man ska få grepp på stället -det är en annan sak. Jag hade varit intresserad av att veta vad det är de vill ha möte om? Är det något man behöver ha möte om eller är det något man som stallägare bara kan informera om rätt upp och ner? oklarheter/osäkerhet i rutiner? konflikter??
 
Vilka bra tips alla kommer med.

Nu har jag ännu inte ställt inför problemet då jag inte har inackorderingar men kan känna igen detta sedan förr. Vissa stall var det enhälliga bestämmare, så det var aldrig några problem. Där det inte var det, eller lite mesigare ägare, var det alltid katastrof.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: mattson
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 309
Senast: cherie
·
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 933
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 789
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp