Att hålla sig.

Sv: Att hålla sig.

Max 4 timmar och det är när hon är själv hemma, oftast blir det inte så länge.
Har blivit 5 en gång då satt jag på nålar på jobbet (mannen var bortrest).

Är vi hemma så kommer hon ut var 3:dje timma (utan att hon säger till).

På helgnätter så kan hon hålla sig ca 10 timmar, då jag vill ha en liten sovmorgon om mannen är bortrest (det är han som sköter alla morgonpromenader),vardagnätter så blir det ca 9 timmar

Jag har 5tim-gräns,men det är inte alltid hunden tycker lika..hon kan gärna sova vidare!

Hon är själv ett par dagar i veckan,och det är oftast 4,5-5 tim,så då skyndar jag mig från jobbet!
Och oftast då möter hon mig i dörren alldeles nyvaken och inte verkar ha någon panik ut!

Nattetid på vardagar så är sista promenaden senast vid 20,och ut sen på morgonen vid 4.30! Jag börjar jobba kl 5!

Sen går sambon ut med henne innan han sticker,runt 9-9.30,och jag kommer hem vid 14-14.30!

Är jag hemma-4 timmar
Jag borta och hunden hemma själv- 5-6 timmar.

Han klarar nog uppåt åtta timmar innan han börjar säga till.
Brukar gå ut sista gången på kvällen mellan 23-01. Han väcker mig runt 9-10.

Går ut var 4:e timme ganska exakt om promenaderna är korta, går jag en långpromenad så han får kissa av sig ordentligt så varken orkar eller behöver han gå ut på minst 6 timmar.

Mellan sista promenaden på kvällen och första på morgonen går det ca 10-12 timmar.

kl

Normalt går vi ut ca 4-5ggr per dag, jag tittar egentligen inte på klockan men det går nog aldrig längre än 8h mellan kissturerna.:)

är.det.inte.lag.på.att.hundar.inte.får.vara.ensama.i.mer.en.6h?

Fast bara för att man inte går ut med hunden betyder det ju inte att hunden automatiskt är ensam. Hennes hund kanske ligger bredvid familjen i TV-soffan och inte behöver kissa helt enkelt.

Jag satsar på var 4:e timme. Men ligger vi och slappar allihopa så har jag inte bråttom. Om hundarna däremot är vakna och aktiva tror jag att de behöver gå ut oftare! Jag är en sådan som gärna går ut direkt på morgonen och låter hundarna snabbkissa. Sen kan jag slappa och dra benen efter mig och ta en längre promenad 2 h senare.

*KL* Kör ungfär samma

När jag är i stallet och hundarna hemma brukar jag se till att jag är hemma efter 5-6 timmar, vill inte lämna dem längre än så. Men oftast är de med mig överallt :)
Är vi hemma brukar jag aldrig ta tid utan gå ut när jag själv tycker det har gått ett tag, allt mellan 2-4 timmar brukar det väl oftast bli.

Senast ändrad:

Nattetid: Upp till 8 timmar känns okej.

Dagtid: Det beror på. En "passiv" dag om vi bara är hemma (inträffar i princip aldrig, skulle ev vara vid sjukskrivning eller så;)) rastas han efter 3-4 timmar ungefär, "ut-och-pinka"-modellen mitt på dagen samt ett par längre svängar förstås.
Efter ett jaktpass kan det lätt gå 5-6 timmar.

Beror på, var 3e, 4e eller 5e timma går jag ut. Om det regnar så väntar jag, då ingen av hundarna vill gå ut i regn, de springer i princip tillbaka in genom ytterdörren om de får en droppe regn på sig.

Men i regel var 4e timma.

Ja när man jobbar också kan dom inte fått vart ute på va5timmar men inte mer. Och om jag är hemma så bruka dom få gå ut ungefär va 3-4e timme. Men sen om det är så att man har vart ute heladagen och dom är slut så sliter jag inte direkt upp dom efter 3-4timmar utan då väntar jag bara tills dom vaknar och tar ut dom då.

Men på nattten får dom hålla sig tills man vaknar sista promendaden bruka bli kring 12 och då får dom sen gå ut runt 9-10 på morgonen och det är utan problem i bland vill dom inte ens gå ut då på morgonen heller

*kl*

Jag lämnar helst inte längre än 5timmar men "stressen" kommer först vid 6 timmar, då SKA jag vara hemma!

Har hänt nån enstaka gång att hon fått vara ensam längre än så också (8 timmar) och klarat sig men då har det berott på omständigheter jag inte kunnat påverka.

Oj, vilken svår fråga, det beror ju på vad han/vi gör!

Jag tillhör dem som är "upp-och-ut" på morgonen, men om jag ska iväg ruskigt tidigt (vid fem/sex) går jag bara och kissar honom så får sambo ta promenaden och aktiviteten när han vaknar några timmar senare. Keo brukar inte direkt jubla över att behöva vakna fyra timmar tidigare än han brukar ;) Annars är morgonpromenaden min! Underbar stund tycker jag, gärna om det fortfarande är mörkt ute och inte så mycket folk.

Sover Keo och vi sitter och jobbar vid datorn så tar vi rastningen när det "känns dags" (han vaknar, vi tar paus, dags för mat eller så). Tre riktigare promenader, och kanske två tre minikissisar är väl vad en normal dag innehåller i rastning. Jag skulle tro att om han sover kan det gå upp emot sex timmar, men är han vaken blir det väl var tredje, ungefär.

Men annars sover han enormt mycket och är sällan ensam eftersom sambo arbetar hemma.

/Syrsa

Jag har olika gränser, mentala ideer kanske man ska kalla dem.

Jag lämnar henne heslt inte själv mer än 4 timmar
Men hon klarar 5 timmar när det är så
närmar de sig 6 timmar skulle jag nog känna en desperat Rasta känsla.

Nu är fallet så att min hund sällan behöver vara ensam, även om hon tar det med total ro. Jag tror de är därför de börjar gnaga i en vid 4 timmar. Om jag jobbade annorlunda och så kanske jag skulle ha annan syn på det....

Hur länge tycker ni att er hund kan hålla sig dagtid? Dvs, vid vilket antal timmar skyndar ni er hem om hunden är ensam, alt. pallrar ni er upp ur den varma soffan.

Jag har en mental femtimmarsgräns. Efter fem timmar vill jag rasta min hund, även om hon inte brukar se särskilt desperat ut. Eller vill och vill, om vädret ser ut som idag vill jag helst skicka ut husse.

Klarar den 8 timmar på natten så klarar den lika mycket på dagen.
Men lagstiftningen säger väl 6 timmar nu om jag minns rätt.
Viktigare än antal timmar mellan rastningarna är hundens totala aktivitetsnivå och att den inte är ensam för mycket. Hunden förväntar sig att det är husse/matte som tar initiativ till att det ska hända något, därför sover den för det mesta lugnt tills man själv reser sig ur soffan.

Klarar den 8 timmar på natten så klarar den lika mycket på dagen.
.

Det håller jag inte med om. Jag tror min hund skulle HÅLLA SIG 8 timmar om hon var tvungen dagtid, men det är givetvis enklare att hålla sig om man sover och aktiviteten är noll, än om det är spring och liv runt en.

En knapp uppåt...

Det är ett hormon som reglerar kissnödigheten när man sover. Därför håller man sig inte lika länge när man är vaken... Det har alltså inget med blåsans storlek.

Under dagtid så rastas Zaga var 4:e timme ungefär, men på nätterna går det så många fler timmar.

Hon går ut och kissar kväller 00.30-01.00 och sedan kan hon lätt sova till 11.00-12.00 dagen efter.

Vi går ut och kissar när vi vaknar helt enkelt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 055
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 650
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 725
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 157
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka