Att hålla sig.

Gabbi

Trådstartare
Hur länge tycker ni att er hund kan hålla sig dagtid? Dvs, vid vilket antal timmar skyndar ni er hem om hunden är ensam, alt. pallrar ni er upp ur den varma soffan.

Jag har en mental femtimmarsgräns. Efter fem timmar vill jag rasta min hund, även om hon inte brukar se särskilt desperat ut. Eller vill och vill, om vädret ser ut som idag vill jag helst skicka ut husse.

Sv: Att hålla sig.

Fem-sex timmar brukar jag tycka är lagom, men krisar det ska de kunna hålla sig i åtta timmar. Det gör de ju lätt på natten så det är ingen omöjlighet.

Det gör de ju lätt på natten så det är ingen omöjlighet.

Fast så tycker jag det är lite taskigt att tänka. Sover jag så kan jag hålla mig i 15 timmar om det vore så men är jag vaken, aktiv, äter och dricker så kan jag inte alls hålla mig lika länge. Samma borde ju gälla för hunden.

Mina sover när de är ensamma så det är ingen skillnad. Jag har filmat rottisen en gång i tiden när hon var ensam och det är i princip noll aktivitet på henne. Äter eller dricker gör de inte heller.

Jag har också själv en mental 5 timmars gräns. Ibland max 6 timmar då jag är hemma om det är spöregn då hunden inte är så glad att gå ut. Om han är hemma själv så är det max 5 timmar.

Jag har max sex timmar men det är i extrema nödfall och då mår jag nästan dåligt och sitter som på nålar när jag väl är på väg hem igen till dom.

Generellt går dom ut var fjärde timme.

6h är max max då måste jag hem snabbt

Han är oftast hemma själv 5h/vardag och det håller han sig, hans gräns för att han ska klara hålla sig under dagen går vid 7-8h ungefär. Av någon anledning så kan han inte hålla sig längre än så, vet dock många hundar som håller sig 12h+, antar att det är individuellt.

*kl*
Förr hade jag en 5h gräns men eftersom mitt dagsschema ser väldigt olika ut från dag till dag kollar jag sällan på klockan längre.

Vissa dagar är hundarna ute nästan hela dan och andra går det lång tid mellan promenaderna. Är jag hemma kan de ju alltid säga till om de vill ut och får då komma ut på gården om jag är upptagen med annat.

Är jag borta en längre stund dagtid ordnar jag så att någon rastar dem ca var 5:e h alt. släpper ut dem på gården. Är jag borta kvällstid får de stanna inne tills jag kommer hem. (sålänge sambon inte är hemma vilket han oftast är).

KL
Min hund håller sig 8h utan problem. Dock så går gränsen för mentalt välmående vid 6h, längre än så är han inte ensam om det inte är en nödsituation el liknande. Han äter inte och dricker sällan när han är ensam (fri tillgång på torrfoder)
Nattetid håller han sig lätt 12h, det är nästan vår normala tid mellan kvälls och morgonpromenad (kvällspromenad mellan 21-24, morgontur mellan 9-10). Det har hänt att 10h förflutit på dagtid när jag varit sjuk nån enstaka gång, utan att hunden sagt till.

Min hund är överlag väldigt "duktig" på att hålla sig, men han är väldigt låg i aktivitet hemma, vilar mest. På morgonen tittar han surt på mig om jag måste upp tidigt och reser sig inte förrän jag tar på mig jackan.

De äldre hundarna kan få vara inne upp till 5h på vardagar och de dagar jag arbetar på helgen. Då arbetar jag 5 min från lägenheten och går alltid hem för att låta hundarna kissa och ev bajsa. Både tiken och den kastrerade hanhunden kan hålla sig längre om de behöver- det har ju hänt kriser, sjukdom eller annat som har gjort att de har fått varit inne längre. Men, det är inget som man strävar efter.

Sedan vi nu också har två valpar så blir det ut mycket mycket oftare. Jag och min sambo turas om från jobbet och när vi är hemma. Våra hundar sover också i stort sett bara när vi är borta. De sträcker på sig och gäspar lite lätt när man kommer hem och blir sedan super glada när de fått vaknat till. Det mest intressanta är hanhunden som avskyr att behöva släppas upp och ut tidigt på morgonen. Där kan man snacka om taskigt morgonhumör!

Jag satsar på var 4:e timme. Men ligger vi och slappar allihopa så har jag inte bråttom. Om hundarna däremot är vakna och aktiva tror jag att de behöver gå ut oftare! Jag är en sådan som gärna går ut direkt på morgonen och låter hundarna snabbkissa. Sen kan jag slappa och dra benen efter mig och ta en längre promenad 2 h senare.

Mina sover när de är ensamma så det är ingen skillnad. Jag har filmat rottisen en gång i tiden när hon var ensam och det är i princip noll aktivitet på henne. Äter eller dricker gör de inte heller.

Fast jag tror Haukur menade om man är hemma och grejar, går omkring, städar, hunden dricker vatten mm. Då är hunden vaken och med.
Då tycker jag också att de måste ha svårare att hålla sig än om de bara ligger och sover i 8 timmar.

Jag har också ungefär 5 timmar som regel, men båda klarar iaf 8 timmar utan att gå ut.

Jag satsar på var 4:e timme. Men ligger vi och slappar allihopa så har jag inte bråttom. Om hundarna däremot är vakna och aktiva tror jag att de behöver gå ut oftare! Jag är en sådan som gärna går ut direkt på morgonen och låter hundarna snabbkissa. Sen kan jag slappa och dra benen efter mig och ta en längre promenad 2 h senare.

Samma här.

Hur länge tycker ni att er hund kan hålla sig dagtid? Dvs, vid vilket antal timmar skyndar ni er hem om hunden är ensam, alt. pallrar ni er upp ur den varma soffan.

Jag har en mental femtimmarsgräns. Efter fem timmar vill jag rasta min hund, även om hon inte brukar se särskilt desperat ut. Eller vill och vill, om vädret ser ut som idag vill jag helst skicka ut husse.

Har nog en mental gräns på fem timmar om jag är hemma.. Är dom ensamma så blir det tyvärr lite kortare i dagsläget eftersom Kiera till och från får för sig att slakta div papper i lägenheten:crazy:
Hade jag bara haft Gabbi så hade gränsen vart sju timmar, eftersom jag vet att hon bara sover:)

Jag har aldrig vart med om att dom själva har sagt till att dom vill ut....

Jag försöker hålla en gräns på 4 timmar men ibland kan det hända att det blir upp till 6 timmar.Beror lite på vad som hänt innan på dagen.Har vi vart i skogen ett par timmar innan så tror jag gått och väl hon hunnit uträtta sitt och det tar ett tag innan hon fått tillbaka vätskebalansen så hon behöver ut igen.Jag väcker henne inte om hon sover,bara för att det gått 4 timmar....

Annars tycker jag att man ska rasta ganska ofta även om det blir korta runder,hur juste är det att gå omkring och vara kissenödig även om man kan hålla sig.

Dagtid brukar jag försöka hålla mig runt 5 timmar. Dock brukar de inte vara speciellt nödiga då men tycker det är lagom att gå ut då.
På natten håller de sig 10-12 timmar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 055
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 650
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 725
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 157
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka