Att fundera över syskon...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Barn nummer ett gick ganska snabbt för oss.
Vi visste att vi ville ha barn.
Vi visste att vi ville ha det tillsammans med varandra.
Vi visste att vi skulle klara av det.
o.s.v...o.s.v...

Nu har vi börjat fundera på barn nummer två (redan?).
Allt känns inte lika lätt.
vi vet att vi vill ha barn.
Vi vet att vi vill ha det tillsammans.

Men orkar man med två så små?
Samtidigt vill jag att de ska vara "nära varandra, åldersmässigt".
Vi älskar "N" så otroligt mycket. Och ja, jag vet att det går, men ibland känns det som att man inte kan älska ett barn till, precis lika mycket och helt utan att tumma på kärleken till "N".
Försummar vi deras småbarnstid om vi skaffar två så tätt? Istället för bebislukt, promenader, mammafikor och bebisprat, kanske allt blir skit, skrik, fula ord, gråt och kaos??
 
Sv: Att fundera över syskon...

Visst går det - och man älskar nästa lika mycket! Man är lite tröttare, och det kräver lite mer planering. Men det är inte större problem än man gör det till. Säger Tajger som hade en nioåring som gick på ridskola när syskon kom, sedan 22 månader och sedan 18 månader! Nu är de 27, 18, 16 och 15 och det går fortfarande bra, fast den äldsta har ju flyttat förstås;)
 
Sv: Att fundera över syskon...

Vi funderar också, så det knakar. I början kändes det omöjligt att orka/klara av mer än ett barn! Men nu, när vår son närmar sig ett, så känns det inte lika oöverstigligt längre. :)

Men vi kommer att vänta lite till, jag tror att ca 2,5 år emellan skulle vara lagom. Dels känns det som att man i så fall hinner med nr 1s första viktiga tid lite mer och dels att han hinner bli lite större och kan förstå mer innan nr 2 kommer.

Jag har ju ingen erfarenhet av det själv, och som alltid blir det nog mycket vad man gör det till(?), men det verkar som om många tycker det är väldigt jobbigt att ha två barn, speciellt de första åren. Men jag vet inte som sagt, fast jag måste erkänna att det man hör andra berätta om att ha två små barn är lite lagom avskräckande. :D
 
Sv: Att fundera över syskon...

Vi kommer att få precis 2,5 år mellan våra barn. Det tycker jag känns lagom.
Om man väntar allt för länge tror jag risken är att man blir för bekväm i stället och att barnen kanske inte har så mycket glädje av varandra under sin uppväxt (nu är det ju inte bara det man ska tänka på men det kan ju vara en fördel).
Det är precis 2,5 år mellan mig och min bror och vi har haft jättekul under vår uppväxt. Vi har alltid haft varandra på semestrar osv.

Har några vänner som har 1,5 år mellan sina. De har tyckt att det är jättejobbigt i början. Men när de väl kommit in i det och kommit över en blöjtid så tycker de att det är helt underbart i stället med två så täta.

Det som jag märkt enorm skillnad av nu mot förra graviditeten är att jag varit enormt mycket tröttare och haft ett värre illamående. Och det har varit urjobbigt. Det bör också tas in i beräkningarna om man ska vara hemma med ett barn och orka med det hela tiden.
 
Sv: Att fundera över syskon...

Till Cocos och Yahoo:

Det är 2,5 år mellan mig och min bror också och vi har verkligen haft jättekul tillsammans!! :)



Jo, vi har verkligen inte bestämt oss men har pratat en del om det och det lutar väl åt att ålderskillnaden blir ngt liknande hos oss (eller våra barn).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 255
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 692
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp