att flytta med sin häst ?

hollypolly

Trådstartare
Hur gör man ? Hur hittar man stall . Mindre lugna stall på landet inte de stora anläggningarna.
Hur hittar man ett bra hem åt sin häst ?
Har annonserat och inte fått något som är intressant som svar.
Hur har ni gått tillväga när ni flyttat till ett främmande ställe ?
 
Hur gör man ? Hur hittar man stall . Mindre lugna stall på landet inte de stora anläggningarna.
Hur hittar man ett bra hem åt sin häst ?
Har annonserat och inte fått något som är intressant som svar.
Hur har ni gått tillväga när ni flyttat till ett främmande ställe ?
Kollat annonser, pratat med vänner, åkt och hälsat på i olika stall.
 
Jag brukar sätta ut en annons själv om att jag söker stallplats. Lite om vilka vi är och hur vi vill ha det. Står numera i ett jättemysigt litet stall där vi har jättekul. :)
Finns det en ridskola i närheten så kan man ju prata med personalen/folk där, finns ofta många med egen häst som känner någon som kanske har något stall. Kolla i närmsta hästsportsaffär där det ofta finns lite annonser på en anslagstavla.
 
När jag flyttade från en stad till en annan kollade jag mycket annonser och besökte olika stall. Sen satsade jag mer på att hitta "ett ställe att börja på" än att hitta det mest perfekta stallet, alla kategorier. Flyttade till ett stall och flyttade sedan igen till ett mer lämpligt stall efter ett halvår. När man inte vet något om stallen i nya staden, så måste man acceptera att det inte alltid blir rätt direkt, utan man kanske får flytta en/ett par ggr innan man känner sig hemma :).

En vän till mig satsade på att åka runt lite random på landet i nya staden istället och åka in och fråga om stallplats i lämpliga stall hon hittade. :)
 
Hur gör man ? Hur hittar man stall . Mindre lugna stall på landet inte de stora anläggningarna.
Hur hittar man ett bra hem åt sin häst ?
Har annonserat och inte fått något som är intressant som svar.
Hur har ni gått tillväga när ni flyttat till ett främmande ställe ?

Ridklubbarna i området brukar också ha ett stort kontaktnät.
 
Hur gör man ? Hur hittar man stall . Mindre lugna stall på landet inte de stora anläggningarna.
Hur hittar man ett bra hem åt sin häst ?
Har annonserat och inte fått något som är intressant som svar.
Hur har ni gått tillväga när ni flyttat till ett främmande ställe ?
Buke, facebookgrupper, hastnet, blocket.
 
Hur gör man ? Hur hittar man stall . Mindre lugna stall på landet inte de stora anläggningarna.
Hur hittar man ett bra hem åt sin häst ?
Har annonserat och inte fått något som är intressant som svar.
Hur har ni gått tillväga när ni flyttat till ett främmande ställe ?
Inte flyttat till ett främmande stall, men när jag har lediga platser annonserar jag det på en lokal hästsida, både på deras FB sida och på deras hemsida.
 
Numera finns ju så många ställen att lera på så det borde inte vara nåt problem. När jag skulle ha för 18 år sen bara öppnade jag munnen så hade jag en plats. Bokstavligen. Jag frågade första bästa om hen visste nån som hade stall och plats, ja jag sa hen och jag åkte och kollade. Så jag bokade plats innan jag hade hittat häst :)
 
Har inte flyttat häst på långe nu, men för min del vill jag gärna gå på personliga kontakter. Alltså fråga vänner, vänners vänner, arbetskamrater etc, hellre än att annonsera eller svara på annonser.
(Samma sak med rätt mycket saker, när jag tänker efter. Behöver jag t ex en hantverkare av något slag så vore det mig jättefrämmande att googla eller slå upp gula sidorna utan jag kollar i bekantskapskretsen efter folk med förstahandsreferenser så att säga.)
 
Jag har alltid bara kollat på annonser, har aldrig satt ut en annons själv. Känner jag till ett stall jag vill stå i så kan jag fråga stallägaren direkt och ev ställa mig på kö.
 
Hos oss har folk knackat på ibland och frågat om det finns stallplats.

Det där hade jag hoppats på o våga göra om det blev aktuellt o stalla upp hästen någon gång! Då har man ju redan fått en trevlig bild av hur hagarna är skötta o ser o hur omgivningen är o rida i. Rutiner som är en annan viktig del för mig får man ju alltid fråga om ändå.
 
Är det långt ifrån där du bor du?
Det bästa är ju om du har möjlighet att åka runt i det området som du är intresserad utav.
Sammla på dig alla annonser som du kan hitta i det området, sen tar du en dag och åker runt. Ser du något stall som ser trevligt ut så svänger du in och knackar på oavsett om det finns annons eller inte.

Jag har varit runt i många stall och förvånadsvärt många har faktiskt en plats över, sen ska det ju passa i övrigt med, men det ser man ju när man är där.

Lycka till!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
601
Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp