Återställa magen efter antibiotikakur

Ingela_S

Trådstartare
Ja, hur gör man det bäst? Min häst fick en antibiotikakur på 10 dagar (tog slut för en vecka sedan) och är inte helt okej i magen efter det. Inser så här i efterhand att han kanske skulle haft nåt fodertillskott undertiden för att inte störa tarmfloran för mycket, men det är så dags att tänka på det nu... :o Hur får man lättast tillbaka magens bakterieflora efter antibiotikan? Själv ät jag a-fil, men har svårt att tro att min kräsne kuse skulle äta det. :angel:

Hur har ni andra med antibiotika-hästar gjort? Tips är väldigt välkomna! :D

Sv: Återställa magen efter antibiotikakur

Prova med Lactobakterier, finns i foderbutiker eller välsorterade hästbutiker. På förpackningen står ibland att man bara ska ge 1-5 dgr eller liknande men min veterinär sa att man ibland behöver ge längre perioder.

Bakjäst (som köps i mataffären) 1/2 paket om dagen. Brukar jag själv använda.

Proviva tipsade veterinären om. Mängd vet jag inget om, men för människor behövs minst 2 dl dagligen för att ge någon effekt. Jag skulle nog prova med tre deciliter, antingen hallon eller nypon (som jag vet att min pålle tycker är gott).

Protexin brukar funka bra, lite dyrt men det är det värt tycker jag. Säljs på de flesta större vetkliniker.

många ger hästen afil i samband med antibiotika, (hjälper ju inte i ditt fall) men om då får det ordinerat én annan gång så köp ett par liter a-fil! Billigt och bra!!

Kan du inte blanda ner äppelbitar i a-filen?

många ger hästen afil i samband med antibiotika, (hjälper ju inte i ditt fall) men om då får det ordinerat én annan gång så köp ett par liter a-fil! Billigt och bra!!

Ja, jag tänkte inte alls på det när han fick medicinen... :o Men funkar det lika bra på hästar som på människor? Bakteriekulturen i a-fil är ju avsedd för människor och inte hästar..?

Kan du inte blanda ner äppelbitar i a-filen?

För att få hästen att äta det menar du? Tror att han skulle rata äpplena då helt enkelt. :p Han kan vara väldigt kräsen när det inte passar. :angel: Nej, jag testar nog att blanda ut det i kraftfodret, betfor är ju sött och lyckades dölja antibiotikan, så det funkar kanske med detta också. (Fast jag köpte Proequo istället för A-fil.)

Min häst har ätit antibiotika flera ggr.. i början så hade jag ingen a-fil, och han blev väldigt dålig i magen,, fick sedan förslaget av en vän att testa a-fil och han har inte haft några problem med den dåliga magen isamband med antibiotika sen dess så ja jag tror att det har samma effekt på djur som på människor, men du får ju givetvis ge han mer är 2 dl, gav min en halvliter och han bara älskade det!! (Knäppt kanske)?:d

Ska definitivt försöka komma ihåg det om det blir nån mer antibiotikakur. :D

Är det verkligen så bra att ge hästar A-fil?
Vuxna hästar kan inte bryta ner mjölksockret. Det är bara fölen som har tillräckligt av det enzymet.

Är det verkligen så bra att ge hästar A-fil?
Vuxna hästar kan inte bryta ner mjölksockret. Det är bara fölen som har tillräckligt av det enzymet.

Vuxna hästar är laktosintoleranta. Denna diskussion hade vi nyligen i en annan tråd.
Just mjölkbakterier är jättenyttiga att tillföra om man har rubbningar i tarmbalansen, t ex vid antibiotikakurer. Ska man ge t ex A-fil får man vara medveten om att laktosen ger en negativ effekt samtidigt som mjölksyrabakterierna ger en positiv effekt.
Själv tycker jag att det är att föredra att hitta rätt på mjöksyrabakterierna utan laktos, t ex ProEquo som innehåller 30 ggr(!) mer mjöksyrabakterier än fil.

Följande står i boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren, en relativt nyutgiven bok från 2003 - kanonbra (rekommenderas!).

Följande text står i ett kapitel om fodersmältning och ämnesomsättning i tunntarmen:
"Aktiviteten av sukras, det enzym som spjälkar vanligt socker, är också relativt lågt hos häst. Produktionen är dessutom inte fullt utvecklas förrän under fölets sjunde levnadsmånad. Däremot producerar fölet laktas som spjälkar laktos, dvs mjölksocker. Laktosproduktionen avtar successivt vartefter fölet växer upp och slutar dia. Vid 4 års ålder har den upphört helt. Vuxna hästar tål därför inte laktos. Hos dem passerar laktos tunntarmen utan att brytas ner och ställer därför till problem i grovtarmen."

Några sidor senare angående "Näringsämnenas sönderdelning och resorption", specifikt kolhydrater:
"...Den tredje av de vanliga disackariderna laktos (mjölksocker) spjälkas hos föl till glukos och galaktos. Hos vuxna hästar, som förlorat sin laktasaktivitet, går laktosen vidare genom grovtarmen och kan i stora mängder orsaka diarrée."

Pro Equo har vi fått till en av våra hästar som blev dålig i magen i samband med sjukdom.Funkade kanon!

Jag minns den förra tråden, ville kanske ha en liten repris på den diskussionen då jag fortfarande tycker att det är konstigt att man ger filmjölk till hästar. Mitt inlägg var en mycket förkortad sammanfattning av det som du själv beskriver i ditt svar till mig. Visst måste det vara bättre att bara hitta dessa bakterier som kan ta hand om mjölksyran utan att dessutom få laktosen med på köpet.
Jag har inte haft någon anledning att återställa hästmagar efter antibiotikakurer men däremot har jag en liten häst som lätt blir lös i magen. Han får bakjäst vilket det finns masssor av trådar om här. Hans mage har blivit mkt bättre.

ok laktos är kanske inte bra men hästen äter ju antibiotika i max 2 veckor. hade man gett fil livet ut fårstår jag att det kan ställa till med mer än det gör nytta.. men som sagt men ger ju bara fil så långe hästen äter antibiotika!

Jag tror att bieffekten av laktos i huvudsak är temporär, under tiden man ger laktos, liksom hos människor som är laktosintoleranta.
Det verkar liksom onödigt att ställa till med ett nytt problem i tarmarna när målsättningen är att "rädda" ett tarmproblem.
Själv påstår jag inte att fil är verkningslöst, kanske är det två steg framåt och ett bakåt i effekt?
Men att ge laktobaciller utan laktos samtidigt torde vara helt överlägset och kanske ge tre steg framåt istället? :idea:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Present 8-åring?
  • Hypotyreos

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat