Äta och inte äta?

sussisus

Trådstartare
Vad kan/får en hund äta och vad bör man undvika - alltså när det gäller människomat?

Choklad, vitlök och lök vet jag ju är mer eller mindre giftigt.

Saken är den att en bekant envisas med att ost är farligt för hundar - är det så?

Hur är det med vindruvor/russin?
Korvar typ salami eller rökt medvurst?

Jag hoppas ju att min bekant har fel om osten för Izor älskar ost (speciellt goudaost), och lika mycket älskar han bulgur.

Varför jag frågar är för att Izor är extremt petig med maten, så det är svårt att hitta något som han gillar utöver levergodiset. Jag vill ju kunna belöna honom med något extra någon gång. Bulgur får han till torrfodret lite nu och då.
Izor äter Hill's I/D (både torr- och blötfoder) då han verkligen äter upp den maten + att magen/tarmarna funkar bäst då.

Och nej, det hjälper inte att svälta ut honom, tro mig, vi har provat det.

Sv: Äta och inte äta?

Vindruvor och russin är inte bra, dom har en något mildare men liknande effekt som lök. Sen finns det ju xylitol som kan vara giftigt men inte dödligt. Salt är ju känt. Ost kanske inte är nyttigt men det är inte farligt för hunden:)

Izor är som sagt petig med vad han äter så mycket onyttigheter äter han inte, så ost lite då och då kan ju inte göra så mycket.
Om det sätter sig på vikten (pga fet ost) så är inte heller det något problem då Izor legat stadigt på 7 - 7½ kilo i två års tid nu (han är 3 år).

Oj, min absolut älskar vindruvor.... :crazy:

Hundar kan bli dåliga av lök - även här beror det på att de ibland äter mycket stora mängder. Löken innehåller ämnen som är giftiga även för oss människor, men inte i de mängder vi brukar äta. Dessa ämnen gör att hunden kan få blodbrist och blod i urinen. Ett exempel är en labrador på 27 kg som åt en hel lökpaj med nästan ett kilo lök i. Hunden fick dåliga blodvärden och behandlades hos veterinär och var helt återställd först efter omkring två veckor.

Det har också visat sig att hundar kan få njurskador av vindruvor eller russin om de får i sig en större mängd. Exakt vad detta beror på vet man än så länge inte.

Xylitol, som bland annat används som sötningsmedel i sockerfritt godis och tuggummi, är ett annat ämne som hundar är känsliga för. För mycket xylitol leder till att hundens blodsocker sjunker, vilket ger symtom som darrighet, vinglighet, svårigheter att stå och gå, och i allvarliga fall kramper och medvetslöshet. Beroende på hur stor mängd hunden ätit kan man ibland behöva ge socker som förebyggande åtgärd. I vissa fall behöver hunden behandling hos veterinär. Människor är inte känsliga på samma sätt[/

Ojäst deg kan leda till berusning hos hundar. Hundar kan när tillfälle ges glufsa i sig stora mängder och det är ofta orsaken till att de blir dåliga. Jästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa, det bildas alkohol och hunden blir berusad! En tio veckor gammal valp åt tolv ogräddade bullar. Tolv timmar senare var hunden kraftigt berusad och vinglig. Ingen speciell behandling gavs. Vingligheten kvarstod i två dagar, och först på tredje dagen var hunden helt återställd. Teoretiskt kan detta hända även människa, men vi äter sannolikt mindre mängder deg och då är risken liten

Hittade denna lista på vovve.net:

Alkohol - har ett ämne i sig som heter etanol är giftigt, och då hundarna är betydligt mindre än människor kan de väldigt lätt råka ut för alkoholförgiftning & i värsta fall dö.

Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt - om en hund äter stor mängd av dessa frukter eller deras löv och/eller kärnor, kan det bli farligt. Dessa frukter innehåller ämnen som liknar cyanide som är giftigt och påverkar t.ex. andning, ögon och kan ge chock etc.

Avokado - skal, kärna, löv och själva frukt är giftigt för hundar. Det giftiga ämnet är persin, och har många symptom så som andningssvårigheter, svullen mage, vätskesamlingar i bröstkorg och hjärta.

Bakpulver & bikarbonat - en betydlig konsumtion av dessa ämnen kan ge hjärtfel hos hundar.

Choklad - innehåller ofta mycket fett, koffein, theobromine som påverkar hundarnas nervsystem & kan i värsta fall orsaka hjärtinfarkt.

Fet mat - kan förutom fetma relaterade sjukdomar också ge problem så som kräkningar, diarré och magvärk.

Mjölkprodukter - hör kanske inte till det farligaste men kan ge besvär så som kolik och diarré, då hundar saknar det enzym som kan bryta ner laktos och får då symptom som liknar människor med laktosintolerans. Och bör därför begränsas.

Vindruvor & russin - är nyligen upptäckta som farliga för hundar. De ger problem med njurar och i värsta fall död (10 fall med direkt relaterad död är rapporterade till ASPCA de sista åren).

Muskot - i större intag är farlig för hundar och kan leda till död. Symptom kan t.ex. vara skakningar, epilepsi, nervproblem etc.

Lök & vitlök
- Hundar saknar det enzym som smälter lök. Om en hund äter mycket lök kan den få symptom som t.ex. kolik, kräkningar, diarré, alvarliga matsmältningsproblem. Om en hund äter mycket lök eller vitlök blir de röda-blodkropparna känsliga och kan brista tillslut, detta p.g.a ett ämne som heter thiosulfat. Symptom kan komma direkt eller efter några dagar. Om en hund får för stor mängd i sig utan hjälp, kan den dö.

Källa: www.ivis.org

Det där med lök har jag funderat på. Jag brukar ge min matrester rätt ofta, då även rätter med lök i. Det handlar ju om så små mängder så det kan ju inte vara farligt, eller hur? Jag menar om jag ger honom en tallrik överbliven pasta och pastasås med lite lök i så handlar det ju bara om ett fåtal bitar och det kan väl knappast orsaka nån skada? Det har jag i alla fall svårt att föreställa mig. :laugh:

Alla de där sakerna som är farliga, är de farliga om de äter mycket under längre tid, eller är de farliga "pang-bom" (inte i pyttemängder kanske, men om de äter en mängd som man kan tänkas ge dem i matrester/som godis eller liknande)?

Om man gett sin hund avokado innan man visste att det var farligt, ska man då gå och hålla utkik efter symptom en längre tid, eller är det någorlunda direkta händelser? (Samma med alla sakerna, inte bara avokado.)

Vindruvor har jag fått lära mig innehåller ett ämne som hunden inte kan bryta ner och som sätter sig i lederna, inte njurarna? Någon mer som hört det?

/Syrsa

Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt - om en hund äter stor mängd av dessa frukter eller deras löv och/eller kärnor, kan det bli farligt. Dessa frukter innehåller ämnen som liknar cyanide som är giftigt och påverkar t.ex. andning, ögon och kan ge chock etc.

det där måste vara högst individuellt hur mycket de tål. min hund har i alla år satt i sig kopiösa mänder (vi pratar kilon...) körsbär och plommon när det är säsong. eller är det bara farligt om de krossar kärnorna? hos min hund kommer de nämligen ut med samma utseende som de kom in, dvs hela.

Det beror på vad det är för ämne hunden har fått i sig;
Äpplen och plommon t.ex (som innehåller cyanogeniska glucosider) är akut toxiska och du märker symptom rätt snabbt.

Avocado däremot är inte giftigt för hund (det är endast bekräftat att persinet påverkar hästar, idisslare och vissa fåglar - som strutsar) och symptom ses främst i form av hjärtfel, ödem i huvudregionen och andningssvårigheter.

Angående lök och vitlök så är det både och; en för stor mängd på en gång = tidiga symptom, liten mängd konstant (om du Tambourine varje dag ger din hund matrester med mkt lök i) = symptom efter en längre tid

Vindruvor och russin innehåller polyphenoler (tannin - samma som finns i choklad), som indelas i icke-lösliga = ej giftiga, och vattenlösliga = giftiga för lever och njurar (i stora mängder!!). Röda vindruvor innehåller en högre mängd av polyphenoler än gröna.
Att vindruvor skulle innehålla ett ämne som lagras i leder, tror jag inte riktigt stämmer.

Problemet med ost är antagligen det höga fettinnehållet. Så jag tror din vovve sussisus kan fortsätta mumsa ost, i små mängder ;) Ju större mängd av ngt man får i sig, desto större är ju risken för att ämnet blir giftigt.

Ang xylitol så är det säkert individuellt men det behövs inte speciellt mycket för att en hund ska bli riktigt dålig. Min hund som då vägde ca 30-35kg satte i sig några tuggumin (typ extra) som unghund i ett obevakat ögonblick och blev så dålig att han höll på att hamna i liknande "diabeteskoma", han klarade sig dock utan men men det var mycket otäckt.

Det där med lök har jag funderat på. Jag brukar ge min matrester rätt ofta, då även rätter med lök i. Det handlar ju om så små mängder så det kan ju inte vara farligt, eller hur? Jag menar om jag ger honom en tallrik överbliven pasta och pastasås med lite lök i så handlar det ju bara om ett fåtal bitar och det kan väl knappast orsaka nån skada? Det har jag i alla fall svårt att föreställa mig. :laugh:

Kanske inte men det känns väl ändå ganska onödigt. Är det inte bättre att hunden äter sig mätt på BRA mat istället?

Ang xylitol så är det säkert individuellt men det behövs inte speciellt mycket för att en hund ska bli riktigt dålig. Min hund som då vägde ca 30-35kg satte i sig några tuggumin (typ extra) som unghund i ett obevakat ögonblick och blev så dålig att han höll på att hamna i liknande "diabeteskoma", han klarade sig dock utan men men det var mycket otäckt.

Det där måste vara vääldigt individuellt ja, min hund som väger ca 30 kg har sat i sig hela tuggummi paket (25st) och hon mår inte det minsta dåligt..

Det där måste vara vääldigt individuellt ja, min hund som väger ca 30 kg har sat i sig hela tuggummi paket (25st) och hon mår inte det minsta dåligt..

Där ser man...visste inte att det kunde variera så mycket mellan individ,skönt att det gick bra för din. Min höll som sagt på att hamna i diabeteskoma innan vi förstod att det var xylitolen och kunde ge honom socker, det tog ändå många timmar innan han piggnade till igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vår lhasa apso matvägrar i perioder och då vägrar hon verkligen. Såvida man inte lägger i tex korv, då äter hon korven men inget annat...
Svar
14
· Visningar
2 945
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Jag funderar på hur jag ska göra med mina, Nike är lite smal och Nessie skulle kunna gå ner lite. Ingen av mina hundar är matvrak just...
Svar
17
· Visningar
1 089
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 465
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka