Argument ikväll

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
Tittar just nu på argument och ställer mig helt mållös till argumetet att man ska skaffa större nätverk, be en granne eller helt enkelt byta jobb om man gör valet att få barn och har ett jobb där man arbetar obekväm arbetstid, nattetid helger osv.

Visserligen har jag själv gjort ett yrkesval nu för att kunna ha så normala "kontorstider" som möjligt men de som vill jobba som ecxempelvis kulturarbetare, där man jobbar mycket kvällar och helger då. De ska bara ha ett nätverk som funkar, eller ska de säga upp sig och byta jobb för att inte behöva barnomsorg nattetid? Om det inte finns något jobb att byta till då? Om man blir ensamstående? Om man är tvungen att flytta till ny ort för att få ett jobb, där man inte har något nätverk? Hur gör man då?

Vad tycker ni? Personligen tycker jag att det pratas oerhört mycket om att alla ska jobba till varje pris men man har inte alltid tänkt igenom hur det ska ske.

Här fick de också veta att man bör tänka efter ordentligt, innan man "skaffar" barn om läget är sådant att man har ett jobb med tider då det saknar barnomsorg. Jag trodde ju att man ville att fler barn skulle födas? Jag förstår verkligen inte hur de tänker?
 
Sv: Argument ikväll

jag förstår inte heller hur dom tänker. Just ni är det ramaskri i våran kommun ang. barnomsorgen, där något ljushuvud har kommit med naziregler om dagistider o.s.v. :mad:

Nu jobbar jag bara 7 dagar i månaden, men dom dagarna jobbar jag ett dygn, och det fungerar ju bra, eftersom jag bor med pappan till dottern, men om vi skulle separera och jag skulle få ensam vårdnad (spekulerar hejvilt), ja, då har jag skitit i det blå skåpet. Då får jag väl säga upp mig och bli arbetslös medan jag letar ett jobb med tider som passar dagis.
 
Sv: Argument ikväll

Det är så snett. Vi matas med budskapet jobb till alla, till varje pris och dessutom vill de ha fler barn. Men när det uppstår problem, då borde vi tänkt efter innan vi skaffade barn? Hur vill de ha det egentligen? I dagens samhälle är mor- och farföräldrar dessutom själva yrkesarbetande. Förslaget om att höra med grannarna fick mig att se rött.
 
Sv: Argument ikväll

Jag håller med, och ett sådant dagis ger ju faktiskt fler människor jobb!
Samhället förändras hela tiden mot senare öppentider (Jag tycker det är helt underbart!) affärer är öppna senare, öppna på helgdagar, alltså kommer det krävas mer och mer dagis med "ob arbetstider".

Jag jobbar som personlig ass, och jobbar ibland natt. Då tar jag ensam hand om en annan person. (sovande jour är dock pinsmt dåligt betalt, så jag tar mest vakna nätter)

På ett dagis så skulle ju en person kunna ta hand om flera barn, så det borde ju gå runt ekonomiskt på ett par barn.

Verkar ju vansinning att folk ska behöva bli arbetslösa bara för att det inte finns barnomsorg!

(däremot begriper jag inte hur det fungerar med nattis rent praktiskt, efter att man slutat jobbet vid 8 så behöver man ju sova?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 693
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 384
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp