årets första start!

B

bus_strecket

Vad har Ni planerat som årets debut?

förväntningar???:bump:

mål???!;)

Sv: årets första start!

Mantorp CNC*.

Går ut för att få en bra runda i kroppen innan vi går upp i ** på allvar.
Realistiskt mål för dressyr: under 50 straff gärna neråt 40.
Hoppning: felfritt
Terräng: felfritt på hinder, bra känsla. tiden mindre viktig men flyter allt på är den nemas problemas.

Ska oxå starta min första för året i Mantorp, CNC*. :D

Satsar på en dressyrstraff under 50, tveksam om jag lyckas komma närmre 40, riktigt så bra brukar det inte gå ;) Men jag trimmar på! :D
Hoppningen ska jag helt klart gå felfritt i! Mitt mål med hoppningen i år är att inte rida fel väg nån gång! :idea: Ett rätt så saftigt mål för min del! :o
Terrängen kommer att gå kanon! Hoppas på en riktigt skön skänsla där! :bump:

Ska ut på några hopp och dressyr innan fälten drar igång, det blev lite för få förra våren...:p

Längtar nästan ihjäl mig efter terrängana nu! Snön bara vräker ner här...BLÄÄÄ :mad: Men imorgon tänkte jag trösta mig med att tolka! :banana:

Det blir en Lättklass i Tranemo innan jag går upp i CNC* igen för att försöka etablera mig där.
Målet är en avslappnad häst i dressyren, felfri hoppning och en felfri terräng inom tiden där känslan ska vara bra.

Årets debut blir med min 5-åring, förmodligen i Tranemo. Det lär väl regna asmycket som vanligt innan den tävlingen, så vi lär väl halka runt på både hopp- och terrängbanan.

Mitt mål är en hyffsad bra dressyr(minsta problemet m den hästen, domarna tycker om honom:love: ). I hoppningen är målet att han tar sig runt utan att stanna och glo på nåt farligt hinder som kanske kan bita honom(något riv är inte hela världen), och terrängen ska vi komma runt, där kan han glo så ögonen nästan trillar ur ;) .

Det var några år sedan jag red Tranemos debutantbana, någon som har några synpunkter på den? Ursäkta om jag skäl tråden bara lite grann..!

Jag funderar också på att åka till Tranemo för årsdebuten.
Vill också gärna veta hur den banan är.

Mantorp sägs vara "svår" för debutanter, så jag tänkte ta Tranemo om den är "lättare".

Startar antagligen två hästar i Tågarp.

Den ena ska bara få en bra runda i 90 för han ska upp i lätt tävlingen efter. Hoppas på en dressyr på under 60 straff. Felfri i banhoppningen är han nästan alltid.

Den andra hästen kommer att debutera så jag vill bara ge honom en schysst och säker runda i terrängen. Inga krav på honom alls.

För mig blir det förmpdligen 100cm i Mantorp.
Har ingen aning om hur min säsong kommer se ut eg. nästan hela förra säsongen gick ju bort.
Men förmodligen inleder jag med 2 st 100klasser, beror på känslan, och sedan rider jag *.
Förhoppningsvis blir det debut i ** också.

Jag har ju tänkt att försöka kvala min numera 5-åring till Breeders så av den anledningen blir det start i Vinslöv istället för Tranemo. Detta pga att som någon skrev så blir det halt och eländigt i Tranemo om det regnar och det sista jag vill få är ju en unghäst som sträcker sig eller blir rädd i terrängen pga underlaget...:( Får räcka med att vi halkade oss runt i Mariestad förra året!

Jag hoppas på en dressyr runt 55 straff, nolla i hoppning och terräng men kanske lite tidsfel.:bump:

0,90 i Tågarp i April, om det går bra är det full fart mot 1,00 resten av året. Hästen har bara gått en fälttävlan hittills i sitt liv, men var helt fantastisk, det känns som om jag äntligen har hittat hans "nisch". Nu skall matte bara lära sig att sitta i sadeln som en dressyrryttare! :D

Jag hade planerat att åka till kinda som första start med den hästen jag haft sen i höstas. Målet var lätt klass till hösten, var ej startad förut. För en månad sen tyckte jag att hon tappade schvungen i gången och hade taktfel ibland så jag ställde av henne. Idag fick hon tyvärr sin dom av veterinären och hon kommer aldrig mer kunna gå under ryttare :cry: Hon kan gå som avelsmärr då det inte är ärftligt men som sagt kommer hon inte hålla för ridning så nu står jag helt utan ridhäst... Hon har nerver som ligger ikläm i ryggen som inte kan opereras, ska röntags innan beslut tas om hon ska tas bort eller ej. Ser ut som att jag får rida lite på någon kompis häst emellanåt och vänta in min 2-åring...

FY!
Vad tråkigt för dig.
Hoppas du hittar nån att rida tills det är dags att sätta tänderna i unghästen.

Japp det är hemskt trist, jag får glädjas åt att det kommer en liten fölis till om 2 månader istället!

Jepp, särskilt som förra säsongen blev som den blev när jag lämnade tillbaka fullblodet eftersom jag flyttade. Jag är sugen på terräng nu! Eller egentligen sugen på att rida en häst som kan lite mer överhuvudtaget. Jag har en treåring hemma som iofs är trevligt att rida men jag vill rida lite "på riktigt" nu :cry:

Hoppas du får en fin säsong med C ;)

hade du passat på i förra veckan kunde du ha fått min, han var billig då :angel: blev helt pucko så fort han såg en mörkbrun häst - i samma ridhus som han :eek:
men denna veckan är han inte billig :D
Tacktack, det hoppas jag med :)
Hoppas verkligen att du hittar någon häst att rida på!

Rackarns att jag inte passade på då ;) Jag hade inte haft något emot din pålle vare sig han såg spöken eller inte...

Yes, jag ska börja se mig omkring. Jag är ju tyvärr lite kräsen också, unghästar och äldre hästar utan utbildning har jag tillgång till i överflöd... Jag har ju inte heller råd att köpa utan vill helst ha en på foder i ett år och det finns ju så många utbildade hästar att låna på foder :( Fast jag förstår ägare som vill sälja istället, jag hade nog själv gjort det!

hade du passat på i förra veckan kunde du ha fått min, han var billig då :angel: blev helt pucko så fort han såg en mörkbrun häst - i samma ridhus som han :eek:
men denna veckan är han inte billig :D
Tacktack, det hoppas jag med :)
Hoppas verkligen att du hittar någon häst att rida på!

Kan du inte höra av dej rätt vecka :idea: inte den dyra alltså.. ;)

Hihi, du åxå :D min dressyrtränare erbjöd sig att ta honom direkt, så ni blir nog några som får slåss om honom då...
Fast vi får väl se när jag ruttnar på honom nästa gång om jag gör det - idag gjorde han byten i vartannat i snön och då är alla synder förlåtna för en mkt lång tid framöver :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Över 670 hästar gjorde under torsdagen sin första start under årets unghäst-VM i hoppning. I den svenska truppen tog sig två hästar i...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter OS i Paris har startat med fälttävlan och dressyrmomentet, där Sveriges första ryttare Sofia Sjöborg gjorde en imponerande debut. Efter...
Svar
0
· Visningar
152
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka