Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag är fullt medveten om att det ser ut på det sättet idag med galoppörer och utställning. Det jag vill understryka är att en galoppör kan få 34 p exteriört, men prestaions mässigt världsklass. Är han mindre arab för det?
Så i alla fall för att fatta mig kort:

Godkända poäng är för mig över guld strecket och över.
Vissa nöjer sig säkert med mindre.
Det är min åsikt och speglar min avel.
Sen kanske du har mindre krav eller kanske högre, det kanske speglar din avel? Alla har vi olika sätt att se på uställning och prestationer.
Jag är å andra sidan en modern uppfödare som lever i nuet och högst 10 år tillbaka och kan inte jämföra poängen som gavs för 20 år sedan.

Jag är rätt överygad om att de flesta normalbegåvade hästar kan klara ett klubbmästerkskap med bra resultat, men det är inte alla människor som kan/vill komma längre eller ens komma till start.
Kapacitetmässigt kan nog de flesta friska araber komma dit som sagt.
Det är matte eller husse på ryggen som inte kan eller vill komma längre och det får man acceptera, jag är själv en riktig tävlingsfegis.

Gamla klubben, du menar SAHF eller....?

Dina utställningskurser håller du väl i privat regi.
Alltså de står utanför SAHF.
Hur är det med fölmönstringarna då? Är det SAHF som får ev förtjänst för dem?
Tycker det känns knepigt om vissa saker sker i SAHF regi o andra i eget men ändå annonseras i tidningen.
Om nu tex utställningskurserna sker i egen regi dvs pengar i privatficka, så ska väl föreningen åtminstonde ta betalt för annonsen som för vilken annan annons som helst.

Jag tycker det är rätt förvirrande vilket som sker i SAHF regi o vilket som inte gör det. Tycker det borde stå klart o tydligt i proppen.

Hur är det med Bollerup? Blommeröd? Kumla?
Bara nyfiken...ligger SAHF bakom någon av dem?
Vart går förtjänsterna?
Det pratas ju om föreningens dåliga ekonomi...

Tycker att det är bra att det arrangeras saker o att folk gör det jobbet, men vill gärna veta i vems regi det sker .Vill poängtera att jag vet inte hur det ligger till...det är därför jag är nyfiken.

Senast ändrad:

Vilka utställningar syftar du på det är ju en väldig skillnad på >85 på RIKS eller Blommeröd med en lokal /regional i norrland. Att du är en "modern" arabhäst debattör tyder det på att du inte haft så stora framgångar förut?? Själv tycker jag att det är jätte viktigt att blicka tillbaka, speciellt när man pratar om avel, man läser väl inte bara mor och far utan även längre bak samt vad dessa i sin tur har lämnat.

Det är matte eller husse på ryggen som inte kan eller vill komma längre och det får man acceptera, jag är själv en riktig tävlingsfegis.

Ibland är det plånboken som styr också, jag skulle hoppat på vartenda tävling och träning som fanns om jag bara hade ekonomin... :( Jag är inte ett dugg feg för varken starta 160 km i distans, dressyr, hoppning eller fälttävlan - what u want. Men jag har inga pengar :( Så har ni en ARABhäst och lite stålar så vet ni vem som är intresserad ;)

Hur är det med fölmönstringarna då? Är det SAHF som får ev förtjänst för dem?
Tycker det känns knepigt om vissa saker sker i SAHF regi o andra i eget men ändå annonseras i tidningen.
Om nu tex utställningskurserna sker i egen regi dvs pengar i privatficka, så ska väl föreningen åtminstonde ta betalt för annonsen som för vilken annan annons som helst.

Jag tycker det är rätt förvirrande vilket som sker i SAHF regi o vilket som inte gör det. Tycker det borde stå klart o tydligt i proppen.

Hur är det med Bollerup? Blommeröd? Kumla?
Bara nyfiken...ligger SAHF bakom någon av dem?
Vart går förtjänsterna?
Det pratas ju om föreningens dåliga ekonomi...

Tycker att det är bra att det arrangeras saker o att folk gör det jobbet, men vill gärna veta i vems regi det sker .Vill poängtera att jag vet inte hur det ligger till...det är därför jag är nyfiken.

Det står alltid i proppen vem som är arrangör. Utställningarna sker i SAHFs regi. Vinst? Njae... inte mycket. ;) RIKS gick till och med back en peng, men det SKA arrangeras RIKS såklart och då får man ibland skjuta till lite.

Men jag har inga pengar :( Så har ni en ARABhäst och lite stålar så vet ni vem som är intresserad ;)
Hur gick den ihop??:)
Du har inga pengar o om någon har en häst o inga pengar så är du intresserad...av vad? Tävla den om ingen av er har pengar;)

Annars har jag ett drös hästar här hemma som behöver ut o tävlas.
Bla 2 araber. Mina döttrar har visst inte så bra tävlingsnerver för de drar på det. O min ryttare som skulle tävla hoppning har ju varit så mycket sjuk. Just nu står hingsten utan ryttare sen 3 v.
Min distans granne ska försöka få med ena dottern o araben på distans i vår.
Hästar finns ju massor som tyvärr bara står så vill du ha en arabhäst att tävla så finns det nog flera intressenter.

Då vet vi vad du tycker i den frågan!

Neywaz: vilka anledningar till varför man väljer att inte tävla är upp till var och en.
Själv är det för att jag är en fegis. :rofl:

Knapplån!
Vill bara säga att jag fått uppgifter att Cairo tävlat både i Australien ,Frankrike o Sverige.
Dessa uppgifter kommer från en skribent som själv verifierat uppgifterna innan ett repotage om honom.
Hur högt står däremot inte.
Möjligen finns det resultat från tävlingar utomlands som inte kommit med bland ASVHs resultat.

Ber Cairo om ursäkt för det.
Men anser återigen att man inte ska hålla hingstägarens hemsida eller ord som enda sanningen. Kontrollera fakta.
Jag gjorde det på enda sätt jag visste ...genom ASVHs sida som brukar vara säker. O sen googlade jag.

Nog om Cairo.

Förlåt att vi kom in på halvblodsavel, men det var för någon frågade mig vad jag hade för ett halvblodssto. Nu PM:ar vi istället! :idea:

Jag har pratat både med ägaren till Chagal och Vokalist nu och båda målar ut sina hingstar som "den bästa", vilket gör det rysligt svårt för mig som nybörjare inom arabaveln. Vokalist har endast tävlats i galopp, eftersom att han har ett mycket tragiskt förflutet med diverse tragedier. Jag blev helt :eek: .. när ägaren berättade hans historia. Stackars lilla häst.. :(

Vem tycker ni jag ska ta? :confused:

Du har inte funderat på att jobba åt FBI eller starta en egen firma inriktad på spioneri? :rofl:

Det är väl kanonbra om man kollar upp så att uppgifterna stämmer avseende hingstarna, men nu vet jag personligen också att Cairo är tävlad 1,40 hoppning med Helena Persson i sadeln och att han är tävlad med Elin Johnsson tom Prix S:t George. Här är tex en hemsida där dessa uppgifter som jag redan visste är bekräftade för den som är intresserad.. http://www.onnekop.se/hastar/page4.html

Det är inte bara min hästs resultat som saknas på ASVH´s hemsida, utan jag har läst i flera andra trådar att många andras hästars resultat saknas. Trist, men jag hoppas att de skärper till sig!

Det är jättebra att saker kollas upp, själv kollar jag bara mina egna *s*. Jag skulle inte riiktigt orka. :D

Jo nog om Cairo. Jättesnygg hingst, men inte så arabtypisk!

Lycka till Cairo med ditt sto. Har inte så mycket råd att ge dig, har inte sett nån av dem live.

Om du nu tror att det är så lysande ekonomiskt att ha endagars så är du välkommen att arrangera något själv. Förra året gick jag back, totalt sett. Jag fick alltså BETALA för att arrangera utställningarna. I år en liten vinst som kompenserar förra årets förlust. Vet du egentligen vad det kostar att arrangera något?

Mini-sport cupen som vi också arrangerade gick inte heller ihop sig. Jag och Emelie sponsrade rosetter ur egen ficka. AHIS betalade för en rosett per ekipage.

Du tror att vi bara gör detta för pengar! Det visar bara hur lite du egentligen vet.

madde++++

Gamla klubben, du menar SAHF eller....?

Dina utställningskurser håller du väl i privat regi.
Alltså de står utanför SAHF.

Ja, mina utställningskurser som jag har hemma på gården är privata. De annonserna betalar jag också för i SAM. Jag betalar även för annonser om hingstvisningen. Och mina annonser om hingstar till avel.

Endagars är i SAHF´s regi och då står de för annonserna.

Har ni fler frågor om min ekonomi så får ni skicka PM!!!!

madde++++

Kommer du iallafall, trots förlust att ordna fler träningar? Det uppskattas av oss som vill ut för 1a gången och visa våra vackra hästar....
Sedan en fråga angående hingst, vad vet ni om Preference? tack.

Hur gick den ihop??:)
Du har inga pengar o om någon har en häst o inga pengar så är du intresserad...av vad? Tävla den om ingen av er har pengar;)

Neeeh jag skrev ju att om någon har lite stålar PLUS en häst de vill meritera men inte vågar själv så vet de vem som är intresserad ;) :rofl: Kan ju inte tänka mig att nån har lust att betala för mig och min egen hästs tävlande även om det vore ännu mer välkommet :banana: Jag rider gärna andras araber också :)

Varför inte tävla istället för att köpa på sig unghästar? Det är väl inte många som har råd att göra både och...

...kan ju vara att hon hellre vill köpa unghästar än tävla.
Eller rättare sagt: hellre avla än tävla.

Jag hoppas verkligen att jag snart kommer ur min garderob.
Ni kommer garanterat att få veta i sådant fall :rofl:

Vet att Madde utmanat flera här att tävla lite, men det vette tusan om jag är så sugen att åka 100 mil för att delta på nåt som jag undviker. :rofl:

Madde!
Det var därför jag frågade.;)
Tycker fortfarande att det ska ske i SAHF regi eller AHIS.
Inte som privatperson. Då slipper man också gå back.
Med en väl fungerande förening så ska det ju inte behöva arrangeras privat.
Jag satt som tävlingsansvarig i 10 år i vår ryttarförening, så jag är fullt medveten om att det kostar att arrangera.
O vilket enormt lass det är att ro i land. O att det endast är ett fåtal som sliter o andra vill ha.
Men dessa som sliter är få o då är det ett plus om de jobbar i föreningen o inte utanför.
Jag vet vilket jobb du lagt ner Madde...det är lugnt.
Men att sitta med en fot i föreningen o sen göra jobb utanför i samma anda...ger ingen god eftersmak hos mig.
Precis som detta möte som avelsgruppen kallade till som först inte var någon medlemsmöte.
En grupp tillsatt av föreningen....

Självklart kan du ordna kurser privat precis som vilken annan instruktör.
Förstått att de uppskattas mycket. Skulle även uppskatta att det fanns fler med den energin o företagsamheten du har...Tänk vilken förening vi skulle ha!!!

Senast ändrad:

Men du får ju reklam genom att du hela tiden marknadsför ditt stuterinamn :Turbos hederspris o.dyl.

TACK Kicki!:)

Mötet som kallades till först, var avelsgruppens alltså SAHF´s medlemsmöte. Nu fick vi även med styrelsen vilket vi är glada för.

Bonapple: Ja, vi kommer att anordna utställningar i fortsättningen också. I fortsättningen kanske det går ihop sig. Nu har det blivit lite etablerat och man vet lite var man kan vara och hur många som kommer.

Maria Magdalena: Vi får reklam på Sportcupen också.... Har du sett våra priser där?:angel:

madde++++

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka