Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Feeel, han vann idag!![]()
![]()
(..och två andraplatser har han.)
Hans treårssäsong har nu raden 8(1-2-3-1). Inte illa pinkat tycker jag...
Svenska ridsportsförbundet är väl dem som alla klubbar är skyldiga att rapportera in resultat till ...eller är jag helt fel ute nu? tror iaf att det är dem.
Kanske kan de vaska fram resultat..
Databasen är snart klar.
Skoja lite, men allvarligt så har krafter satts igång.
Din samsheik hingst har väl inte startat i sverige? Det maste vara samwise som avses ovan, med en andra plats som bästa resultat. (nagon förresten som vet varför han inte tävlar längre?)
sa din s-avkomma är ytterligare en av samsheiks tävlande avkommor. Grattis till segern!
För övrigt fick samsheik klass 1 med 38 poäng exteriört. Han har manga presterande avkommor utomlands. sa han kanske är lite fel exempel att använda för prestationshingstar som inte förärver sig.
Hls Limona
Gamla gardets kunskaper! Låter jättebra men var hittar man dom? Har en känsla av att en del av "dom" skriver här ibland men det är få som skriver ut namn. Eller har dom backat undan och vill inte bli tillfrågade? Är det någon som kan rekommendera några i gamla gardet som man snällt och ödmjukt kan be om hjälp?
Mvh Lena
De flesta uppfödare brukar enligt min erfarenhet bara tycka det är roligt om man hör av sig och frågar om deras uppfödningar, linjer, lämpliga kombinationer osv. Oavsett om de är "det gamla gardet" eller ej.
Jag har mest haft mailkontakt med utländska uppfödare dock.
Sen finns det massor av internationella arabhästforum där erfarna uppfödare och internationella domare huserar också och mer än gärna diskuterar exteriör, blodslinjer osv.
Ovanstående påstående gäller dock inte alla. Kom även ihåg att vi i Sverige fortfarande har hästar med stam av världsklass.
Gräset är inte grönare på andra sidan!!
. Araber som är lugna på utställning får tyvärr aldrig lika höga poäng som de som är lite "stimmiga", eller showiga som det heter på finare språk. Det är ju när de är nervösa som halsen, det typiska utställningssteget och resningen kommer fram.
Vad är det för slags databas som startas upp? Vad eftersöks för data bas? Nyfiken![]()
Ja men okej, då är jag med på hur du menar.
Jag har vridit och vänt på det och hur jag än tänker så handlar det ju om att araben i många hundra år - i alla led, har presterat.
De showinriktade (väljer att skriva så) uppfödarna har sysslat med det dom gör i en så liten tid av arabens historia.
Ännu finns det inga "icke presterande linjer".
De uppfödare som inriktar sig mot show tror jag ändå om kanske 100 år att ha delat in araben i 2 olika "raser" (fast araben alltid kommer förbli en arab).
Tänker närmast på dölehästen som förgrenat sig i kallblodstravaren och diverse welsh i olika kategorier.
Hur det än är, så ser man stor (läs milsvid) skillnad på galoppörerna och de rena showhästarna. Redan idag.
Det ÄR samma ras, det FINNS bara en arab. Men människorna kring de olika gengrarna kommer säkerligen att se till att araben inte förblir mångsidig inom tid.
De "normala" araberna kommer inte ha något att hämta i ringen och kanonerna i ringen kommer inte ha något att hämta på galoppbanan.
Sedan alla de som hamnar mellan stolarna harvar runt på dressyrbanan med "godkända" poäng på utställning.
Tyvärr... jag tror det kommer bli så.
Vad tror ni?