Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Databasen är snart klar.

Skoja lite, men allvarligt så har krafter satts igång.

Senast ändrad:

Feeel, han vann idag! :D :D :D
(..och två andraplatser har han.)

Hans treårssäsong har nu raden 8(1-2-3-1). Inte illa pinkat tycker jag...

Din samsheik hingst har väl inte startat i sverige? Det maste vara samwise som avses ovan, med en andra plats som bästa resultat. (nagon förresten som vet varför han inte tävlar längre?)
sa din s-avkomma är ytterligare en av samsheiks tävlande avkommor. Grattis till segern :banana: !

För övrigt fick samsheik klass 1 med 38 poäng exteriört. Han har manga presterande avkommor utomlands. sa han kanske är lite fel exempel att använda för prestationshingstar som inte förärver sig.

Hls Limona

Svenska ridsportsförbundet är väl dem som alla klubbar är skyldiga att rapportera in resultat till ...eller är jag helt fel ute nu? tror iaf att det är dem.
Kanske kan de vaska fram resultat..

Jo det är sant, från regional och uppåt ska allt till ridsportförbundet, men hur särskiljer vi resultat från araber? (Lokala tävlingar redovisas från de olika distrikten.)

Din samsheik hingst har väl inte startat i sverige? Det maste vara samwise som avses ovan, med en andra plats som bästa resultat. (nagon förresten som vet varför han inte tävlar längre?)
sa din s-avkomma är ytterligare en av samsheiks tävlande avkommor. Grattis till segern :banana: !

För övrigt fick samsheik klass 1 med 38 poäng exteriört. Han har manga presterande avkommor utomlands. sa han kanske är lite fel exempel att använda för prestationshingstar som inte förärver sig.

Hls Limona

Ja just det ja, Samwise tänkte jag inte på. :o
Jamen då så, då har vi ju fler Samsheikungar som kan! (Min är svenskfödd men tränar/tävlar i PL.)

Kom att tänka på Samsheiksonen Sambal Oelek som redan går mycket bra i distansritt också.

Senast ändrad:

Gamla gardets kunskaper! Låter jättebra men var hittar man dom? Har en känsla av att en del av "dom" skriver här ibland men det är få som skriver ut namn. Eller har dom backat undan och vill inte bli tillfrågade? Är det någon som kan rekommendera några i gamla gardet som man snällt och ödmjukt kan be om hjälp?
Mvh Lena

Ja det kan ju vara värre. Det är ju oftast bara de placerade de skriver ut stam på också.
Men vi ska se vad de kan göra.
I värsta fall får man väl maila alla distrikten o höra med dem.

Gamla gardets kunskaper! Låter jättebra men var hittar man dom? Har en känsla av att en del av "dom" skriver här ibland men det är få som skriver ut namn. Eller har dom backat undan och vill inte bli tillfrågade? Är det någon som kan rekommendera några i gamla gardet som man snällt och ödmjukt kan be om hjälp?
Mvh Lena

Britta Fahlgren är en.
Ann Nordén en till.
Penelope Lewenhaupt.

Det man vill är ju helst människor som sett mycket även utanför landets gränser. Var inte blyg för att maila stora utländska stuterier/statsstuterier osv. Ju mer kunskap från olika håll desto roligare. En som är duktig utomlands är Elisabeth Chat på Gestüt Chat i Österrike. (Hon är en av huvudaktörerna i arrangemangen runt EM för arabhästar.) Hon har tagit fram många starka sporthästar.

Andra kan säkert fylla på. Jag med om jag tänker en stund. Robbie den Hartog på Kossack har mycket stamkunskap på ryska hästar.

Senast ändrad:

TACK!
Jag blir jätteglad för sådana här tips! En av kvinnorna har jag kontaktat och jag hoppas att jag får svar! :) Hoppas på flera!
Tack igen/Lena

De flesta uppfödare brukar enligt min erfarenhet bara tycka det är roligt om man hör av sig och frågar om deras uppfödningar, linjer, lämpliga kombinationer osv. Oavsett om de är "det gamla gardet" eller ej.

Jag har mest haft mailkontakt med utländska uppfödare dock.

Sen finns det massor av internationella arabhästforum där erfarna uppfödare och internationella domare huserar också och mer än gärna diskuterar exteriör, blodslinjer osv.

De flesta uppfödare brukar enligt min erfarenhet bara tycka det är roligt om man hör av sig och frågar om deras uppfödningar, linjer, lämpliga kombinationer osv. Oavsett om de är "det gamla gardet" eller ej.

Jag har mest haft mailkontakt med utländska uppfödare dock.

Sen finns det massor av internationella arabhästforum där erfarna uppfödare och internationella domare huserar också och mer än gärna diskuterar exteriör, blodslinjer osv.

Tyvärr ligger det mycket i detta påstående. Har av den orsaken eftersökt information på egen hand under alla år. Har minutiöst gått igenom stamtavlor under många år (långt INNAN jag köpte häst för att veta vad jag sysslade med!) och genom att kolla upp varje sto bakåt för att se vad dom lämnat och med vem. Även internationellt. Har även kollat upp andra stammar som jämförelse. Det tar tid, men lönar sig i slutändan!;)
Ovanstående påstående gäller dock inte alla. Kom även ihåg att vi i Sverige fortfarande har hästar med stam av världsklass.
Gräset är inte grönare på andra sidan!!

Ovanstående påstående gäller dock inte alla. Kom även ihåg att vi i Sverige fortfarande har hästar med stam av världsklass.
Gräset är inte grönare på andra sidan!!

Det beror ju lite på vilka blodslinjer man är intresserad av också. ;) I vissa fall är det tunnsått med insatta uppfödare i Sverige. Medan det ju finns mkt kunskap om polsk stam här exempelvis.

. Araber som är lugna på utställning får tyvärr aldrig lika höga poäng som de som är lite "stimmiga", eller showiga som det heter på finare språk. Det är ju när de är nervösa som halsen, det typiska utställningssteget och resningen kommer fram.

Belle är väl inte direkt vad man kan kalla en stimmig arab...
Men showig kan hon vara om hon vill, det är stor skillnad.
Hon sover i boxen på utställningsplatsen (ligger ner och sover) innan hon ska in och står sedan kolugn tills man ber om annat.

Hon har fått höga poäng, runt 90, och blivit ungstochampion på Blommeröd bla. Sällan kommit sämre än trea i klassen.

Och hon är en sån häst som en riktig nybörjare kan rida, ett litet barn kan leda etc. etc. Dvs INGEN stimmig arab.

En nervös/rädd arab visar inte upp sig på något bra sätt. Det är när de tycker att det är roligt och vet vad som väntas av dem de är som bäst.

// Anna

Oj jag visste inte att Belle gått så bra, vad kul stort grattis! Vet du eller någon annan om var man kan läsa gamla utställningsresultat, förutom de som står på SAHFs hemsida, de var lite svåröverskådliga.

Vad är det för slags databas som startas upp? Vad eftersöks för data bas? Nyfiken :)

Annika: jag menade inte att starta en ny klubb, det var ett uttryck! Men man kan ju göra något i den gamla klubben. Jag har inte startat en ny klubb för endagsutställningarna.

Jag har mycket kontakt med många av de "gamla" uppfödarna. Finns så många som har mycket kunskap. Christina Wale, Ingalill Mårtensson, fam Uhlén (de finns ju i flera generationer), Rolf Axelsson, Penny Lewenhaupt, men det finns många fler. Har även kontakt med folk utomlands Ismer, Rothenberg, Adam King mfl. En del är det ju ganska långt till :o, men andra bor nära.

madde++++

Gamla klubben, du menar SAHF eller....?

Dina utställningskurser håller du väl i privat regi.
Alltså de står utanför SAHF.

Ja, det har gått bra för henne :banana:
Fast nu är det några år sedan jag visade henne senast. Sist fick hon 89.87 vill jag minnas (eller var det 89.93... nåja, nåt på 89 iallafall :D)
Ungstochampion är det ju Jättelängesedan hon blev, hon börjar ju bli gammal nu!! :eek: 14 år till våren :eek: Usch vad tiden går!!!!

Kanske visar jag henne igen till sommaren, men troligen blir det Bliq som får komma ut. Iallafall om hon fortsätter att utväcklas på samma sätt som nu. :love:
Men det är jättekul att visa Belle eftersom hon verkligen kan om hon vill och är så väldigt enkel att ha med sig. Tyvärr har jag inte råd med att visa båda samtidigt... :(

Vet tyvärr inte var du kan hitta gamla utställningsresultat.. :(

// Anna

Ja men okej, då är jag med på hur du menar.
Jag har vridit och vänt på det och hur jag än tänker så handlar det ju om att araben i många hundra år - i alla led, har presterat.

De showinriktade (väljer att skriva så) uppfödarna har sysslat med det dom gör i en så liten tid av arabens historia.
Ännu finns det inga "icke presterande linjer".

De uppfödare som inriktar sig mot show tror jag ändå om kanske 100 år att ha delat in araben i 2 olika "raser" (fast araben alltid kommer förbli en arab).
Tänker närmast på dölehästen som förgrenat sig i kallblodstravaren och diverse welsh i olika kategorier.

Hur det än är, så ser man stor (läs milsvid) skillnad på galoppörerna och de rena showhästarna. Redan idag.
Det ÄR samma ras, det FINNS bara en arab. Men människorna kring de olika gengrarna kommer säkerligen att se till att araben inte förblir mångsidig inom tid.

De "normala" araberna kommer inte ha något att hämta i ringen och kanonerna i ringen kommer inte ha något att hämta på galoppbanan.
Sedan alla de som hamnar mellan stolarna harvar runt på dressyrbanan med "godkända" poäng på utställning.
Tyvärr... jag tror det kommer bli så.
Vad tror ni?

Hrm..vad menar du med godkända poäng, och vilka utställningar avser du?? Sen att harva runt på dressyrbaban, ja det får väl du stå för det är ju din åsikt eller kanske så som du ser på din egen ridning.
Jag har då aldrig fått det omdömet på varken tävling eller träning med min arab som även gått bra på utställning...:confused:
Sen kan du ju också se dig omkring, det finns faktiskt araber som gått på galopp och sedan även blivit Champion på utställning (umeå 2006 om du minns??) bara att ha startat i galopp tycker jag är merit i sig-det krävs TRÄNING och bra metalitet och en hållbar exteriör- främst i benen(korrekthet) Medalj, Etman har väl också startat galopp sen de som kommer från Polen, hingstar och ston de brukar väl provas i galopp.
Bara att araber kommer ut och tävlar ser jag som positivt:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka