Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Samma med distansen...
Är det antal godkända KM totalt eller hur svåra tävlingar de gått?
Om 2 hästar har gått lika långt... en gått Vm o en annan har gått en massa 12 mila i Sverige...vilken är bäst?

I Distans vill man ha en häst med många tävlingskm från längre tävlingar. Då är det en talangfull häst med hållbarhet o rätt huvud. Men givetvis sliter det mer att "tävla" distans än att "genomföra". Det måste man tänka på.
Att meritera en hingst, sto eller avkomma på 1-3st 50km distanser med placeringar säger inget. Det låter kanske bra i annonseringen för de som inget kan om distans.
// Linda

Tack Carina!:)
Det är så jag försöker göra men när man läser här så kanns det som att det inte räcker på långa vägar. Många sågar liksom vid knäna att kan man inte massor ska man inte avla.
Nu ska jag sträcka på mej och fortsätta mitt liv som lyssnare och försöka att våga lita till magkänslan!
Mvh Lena

KL

Med tanke på en klubb för nya.
V har SAHF
Vi har Arabgaloppklubben
Vi har distansklubben/förening
Vi har AHIS
Vi har ARAB, registraturen.

Behöver vi fler klubbar, föreningar inom arabvärlden
i Sverige?
Är det inte dags att påbörja en samverkan istället?
AlltiEtt?

I rimlighetens namn borde allt ligga inom SAHF.
Jag har full förståelse för att de olika
klubbarna/föreningarna uppstått.

När man själv sitter i en styrelse så märker man hur lätt det är för alla andra att gnälla om saker som inte är bra. Men när man vill ha hjälp och ideer då försvinner folk.
Jag tror inte att det blir bättre av att starta nya klubbar till allt. Därimot så tror jag på klubbar för tex distans. Man behöver samla folket i regionala klubbar så man får hjälp samt stöd. De behövs även för att arrangera tävlingar.
// Linda

Samsheik är själv en mycket bra galoppör men hur är det med hans avkommor? Av hans 6 startade avkommor har i Sverige 1 tagit en 2:a plats som bäst! Så är det med avel!

Feeel, han vann idag! :D :D :D
(..och två andraplatser har han.)

Hans treårssäsong har nu raden 8(1-2-3-1). Inte illa pinkat tycker jag...

Knapplån!
Ok..det pratas om kunskap o magkänsla.
Vissa besitter enorm kunskap utan att hållt på så många år.
Andra kan ha hållt på hur många år som helst utan att greppat det ändå.
Ibland är det inte antalet år som räknas utan hur mycket o snabbt man lär sig.
Visst är magkänsla bra men om man inte har den i början är ett bra avkommebedömningssystem bra att tillgå.

Annika!
Jag håller med dig om att man inte ska splittra upp föreningen ännu mer.
Men visst kan det vara bra med underavdelningar för dem som håller på med samma diciplin.
Men in med allt under samma tak.
SAHF är en avelsförening säger många...ja men varför visas bara utställningshästarna i tidningen. O någon liten artikel om sportcupen.
Är det inte av intresse för tex distansarna att se tex en artikel om en distans tävling o resultatlistan?
Vilka är de bästa hästarna efter osv.
Samma med galoppen.
Man kan inte komma ifrån att sporten o avel går ihop.
Även distansfolket föder upp hästar. O galopp folket.
Vart finns det i tidningen???
Kan det vara så svårt att be resp förening(distans o galopp) tex om en "tio i topp" lista för året.
För att folk ska se vilka de tio i topp är efter osv. Kan ju alltid hjälpa dem i sitt val av hingst.
Jag vill se annat i tidningen än bara utställning.

Senast ändrad:

KL

Att hemsidan skall moderniseras med mer uppgifter om våra
hästar samt en engelsk översättning är nödvändigt.
Ringde två samtal igår, fick två ja, angående extraresurser
till hemsidan.

Vad bra! Vem har du pratat med? Det är jag som är webmaster, så hör av dig till mig så samordnar jag jobbet. Vilka extraresurser har du i åtanke? Den engelska översättningen är på gång (inte jag som gör den). När det gäller mer uppgifter om hästarna har jag tidigare i omgångar sökt hjälp med att skicka in tex gamla utställnings- och premieringsresultat, men det har varit endast enstaka som hört av sig. Där behövs egentligen en databas som gör att man kan söka på hästens namn och sedan få upp den hästens resultat i olika sammahang. Det blir inte meningsfullt att ha utställningsresultaten listade i pdf-filer (om jag någonsin får in några gamla, dvs opublicerade idag) för ingen kommer att orka leta igenom dem i jakt på resultaten av en speciell häst. Försökte få in någon sådan funktion i stamboken på arab, men det är inte aktuellt i dagsläget. (Ekonomiska resurser + arbetsinsats + att stambokssökning kommer att kosta i den digitala versionen.)
Jag välkomnar alla initiativ att vidareutveckla hemsidan!

Vore helt lysande med en sökfunktion. Precis som du säger så är det svårt att sitta o leta igenom alla filer som finns.
Men kan vi dela upp resurserna så kanske vi kan få till en hemsida av världsklass...
Ingen kritik riktad mot dig. Mycket jobb för en person.

Knapplån!
Ok..det pratas om kunskap o magkänsla.
Vissa besitter enorm kunskap utan att hållt på så många år.
Andra kan ha hållt på hur många år som helst utan att greppat det ändå.
Ibland är det inte antalet år som räknas utan hur mycket o snabbt man lär sig.
Visst är magkänsla bra men om man inte har den i början är ett bra avkommebedömningssystem bra att tillgå.

Annika!
Jag håller med dig om att man inte ska splittra upp föreningen ännu mer.
Men visst kan det vara bra med underavdelningar för dem som håller på med samma diciplin.
Men in med allt under samma tak.
SAHF är en avelsförening säger många...ja men varför visas bara utställningshästarna i tidningen. O någon liten artikel om sportcupen.
Är det inte av intresse för tex distansarna att se tex en artikel om en distans tävling o resultatlistan?
Vilka är de bästa hästarna efter osv.
Samma med galoppen.
Man kan inte komma ifrån att sporten o avel går ihop.
Även distansfolket föder upp hästar. O galopp folket.
Vart finns det i tidningen???
Kan det vara så svårt att be resp förening(distans o galopp) tex om en "tio i topp" lista för året.
För att folk ska se vilka de tio i topp är efter osv. Kan ju alltid hjälpa dem i sitt val av hingst.
Jag vill se annat i tidningen än bara utställning.

Jag har sagt det innan men upprepar igen - senaste numret av sam var ett nödnummer pga en mängd olyckliga omständigheter. Ett tag övervägdes det tom att slå samman 3 och 4 till ett tjockt nummer där allt var med, men det beslutades annorlunda. Distansen har jag skrivit om i vartenda nummer av SAM under lång tid. Bortsett från senaste numret: Varför skriver jag om distans i SAM? Jo, därför att jag vill läsa om distans där och jag tror att jag inte är den ende. Likadant är det med andra grenar - vill man att sporten ska synas måste man också skicka in material. Ett tävlingsreferat, träningstips, en artikel om en häst/linje/uppfödare som utmärkt sig inom sin disciplin. Idéerna är många, så in med artiklar! In med bilder! (Detsamma gäller då nyhetsrapporteringen till webben såklart)

Och snälla, skicka inte bara in en länk till någon sida eller en resultatlista - SKRIV artikeln, sätt text till bilderna.

Jag skall be dom kontakta dig.
Hoppas deras kunskap räcker.

Superbra!

Det skulle ju sitta underbart fint med någon som är en baddare på att bygga databaser... :angel: Fylla på med uppgifter till en befintlig bas kan vi alla hjälpa till med, men att bygga den, det kräver sin gumma! ;)

Jag är fullt medveten om att sista nr var ett nödnummer. Det är trist. Själv kan jag ju sitta o önska men jag är å andra sidan inte ute på några tävlingar i just distans o galopp.
Men finner det jättekul att läsa om det i tidningen. Det brukar ju stå i ridsport iaf om distansen. Kanske kan man be samma skribent skicka samma artikel till SAM?? För som jag förstått det så är det inte många här som har ridsport?
Något jag gärna skulle vilja ha igång är "senaste nytt" på hemsidan. Ett lysande ex på det är asrp.se .
Deras senaste nytt är ständigt nya inlägg. Kan vara en ponny som placerats i lokal tävling o med bild. En fölunge som premierats med en viss poäng osv. Ingen nyhet är för liten. Mycket bilder o många inskick.

Svar till Annika L nr 2589.

Det spelar en mkt stor roll i avels arbetet att man är väl insatt i stammarna. Är man nybörjare så var inte rädd utan ta hjäp utav de äldre uppfödarna.
¤ Att man har stamböckerna och att man går igenom sitt sto´s härstamning eller sina ston ordentligt, och då pratar vi om minst 6-7 generationer. Forskar man vad tex mamma har lämnat och med vad, pappa har lämnat, hur dom ser ut. När man har gått igenom ett par generationer så upptäcker man snart en röd tråd i avelsarbetet som ligger bakom stoet och man har då en sk bottenplatta att stå på och kan på så vis gå vidare, och snart räkna ut vad för hingst man behöver.
¤ Se hur andra har avlat med likartad stam.
¤ Det handlar om att man tillbringar många och åter många timmar vid skrivbordet, och idag finns internet, det fanns inte förr.
¤ På min tid när jag började 1985, så hade jag mkt kunniga gamla uppfödare, som lärde mig stammarna, idag så har många av dom mkt duktiga uppfödarna dragit sig tillbaka tack vare bråket som har varit/är i SAHF.
¤ Det är viktigt att ha ett avelsmål, vad man själv vill ta fram, att man avlar efter sin egen smak inte vad marknaden vill ha.
¤ Även om avelsmatrialet är extriört visad, och fått bra poäng, så är det ingen garanti att avkomman blir det, det är trots allt ett antal gener som spelar en roll som stoet eller hingsten bär med sig.
Det kan ge riktlinjer men det är inget man skall hänga upp sig på.
¤ Viktigt är att man själv är kunnig och kan se, vad som är rätt och fel.
¤ Eftersom stammarna är så pass utbredda i Europa så innebär det att även kunna se över gränserna, vad man använder sig utav för hingstlinjer till sitt sto stam. Det är här som man kan tanka nya ideer och insperation i sin avel.
¤ SAHF är inte vad det en gång var, ledsamt.

Då passar jag på när vi ändå är igång:

Vad jag har förstått så finns det inte på kansliet en sammanställning över alla resultat (jättekonstigt, men ja...) så då kollar jag igen här, finns ni därute som liksom jag "samlar på allt" inklusive resultat?

Om ja, scanna in dem, spara dem som pdf-filer och skicka till webmaster@sahf.se. Även om det känns som ett oändligt arbete så måste vi på något sätt få ihop de resultat vi kan till en kunskapsbank. Likadant premieringsresultat. Mycket intressant.

Jag vill även att vi kopierar in ASVHs avelsvärderingsomdömen till SAHFs sida, men har någon resultaten som är äldre än de som publicerats på deras sida?

Mycket olyckligt har ju Gert släckt ner distanslistan, vilket gör att gamla resultatfiler nu inte finns att uppbringa mer. (Ingen reda med Ridsportförbundets resultatrapportering inom distansen.) I den mån vi även har distansare som har resultatfiler från 2004 och tidigare här, så skicka de också.

-----

Just det ja, det glömde jag skriva innan: När det kommer till utbildning inom avel så håller Eva Günter på med att få till något. Hoppas kunna presentera mer om detta ganska snart.

-----

...och när jag nu ändå håller på att skriva en halv roman; en stor eloge till Chris och Madde som håller utställningsclinics och endagsutställningar runt om i landet. Rörwall också, fast den fick för få anmälningar i år. Hoppas de orkar komma tillbaka 2008. Tack också till alla andra som försöker på olika sätt att föra oss samman för clinics och seminarier oavsett tema. Linda Carlsson som hållt dressyrclinic, Oppreva som hållt fölkurser, Sportcupsgänget som levererar otroliga tävlingsdagar, alla tävlingsarrangörer som jobbar ideellt för att vi ska få göra detvi älskar. Underbart med människor som fixar!

Kan inte annat än att buga för dem som sliter :bow::bow::bow:

Vi får hoppas att du får in massor av resultat som du o dina förhoppningsvis nya resurser kan lägga in i en bas.
Vill du så kan jag maila SH o kolla om de kan ordna fram alla gamla Bruksprovsresultat.
Jag kunde iaf få fram Salle efter mailkontakt o det gick fort. Så de har nog i en bas.

Något jag gärna skulle vilja ha igång är "senaste nytt" på hemsidan. Ett lysande ex på det är asrp.se .
Deras senaste nytt är ständigt nya inlägg. Kan vara en ponny som placerats i lokal tävling o med bild. En fölunge som premierats med en viss poäng osv. Ingen nyhet är för liten. Mycket bilder o många inskick.

Jag publicerar allt jag får in, men jag håller med om att det som missas är tex om en arab tävlat i icke-arab tävlingar. Jag vet heller inte riktigt hur man skulle fånga upp sådana nyheter. Jag har en känsla av att många som har EN arab och tävlar den kanske inte ens kommit på tanken att SAHF finns. Man har på sin höjd kontakt med registraturen vid ägarbytet, men sedan har man liksom bara sin häst som vilken annan häst som hellst.

(...och ja, jag är usel på att uppdatera gallerierna. Gör ryck lite då och då och får in en del, men det tar liksom aldrig slut...:o)

Vill du så kan jag maila SH o kolla om de kan ordna fram alla gamla Bruksprovsresultat.
Jag kunde iaf få fram Salle efter mailkontakt o det gick fort. Så de har nog i en bas.

Ja, det hade varit super! Runnbackens sida innehåller ju en del omdömen, men att sitta och kopiera in häst för häst.. njae...
Kalas om det går att ordna - då har vi i alla fall det samlat sedan.

Hur är det då med premieringsresultat - kan de tänkas finnas samlade någonstans?

..och resultaten/protokollen för de hingstar som gjort bruksprov för tex anglo, halvblod osv? Även tillbaka i tiden?

¤ Det är viktigt att ha ett avelsmål, vad man själv vill ta fram, att man avlar efter sin egen smak inte vad marknaden vill ha.
¤ Även om avelsmatrialet är extriört visad, och fått bra poäng, så är det ingen garanti att avkomman blir det, det är trots allt ett antal gener som spelar en roll som stoet eller hingsten bär med sig.
Det kan ge riktlinjer men det är inget man skall hänga upp sig på.

Jag höll med om mycket av det du skrev, ff a tror jag att det är jätteviktigt att ta tillvara på det gamla gardets kunskaper om rasen och stammarna.

De punkter jag citerar av dig är jag dock lite frågande till. Ett avlesmål som varje uppfödare sätter upp själv riskerar att splittra rasen ganska rejält. Ett övergripande avelsmål för rasen med mindre eller större tyngdpunkt på olika punkter från olika uppfödare är ok, men inte ett helt eget avelsmål för varje enskild.

Vitsen med en exteriörbedömning är ju att man ska veta vad man avlar på. Och även för araber gäller genetiken. Man har visat i hur många studier som helst att exteriöregenskaperna har en arvbarhet, dvs att de nedärvs i större eller mindre utsträckning. Så jag tycker visst man ska hänga upp sig på den, även om man naturligtvis ska ta hänsyn till en rad andra faktorer.

Jag publicerar allt jag får in, men jag håller med om att det som missas är tex om en arab tävlat i icke-arab tävlingar. Jag vet heller inte riktigt hur man skulle fånga upp sådana nyheter. Jag har en känsla av att många som har EN arab och tävlar den kanske inte ens kommit på tanken att SAHF finns. Man har på sin höjd kontakt med registraturen vid ägarbytet, men sedan har man liksom bara sin häst som vilken annan häst som hellst.

(...och ja, jag är usel på att uppdatera gallerierna. Gör ryck lite då och då och får in en del, men det tar liksom aldrig slut...:o)
Svenska ridsportsförbundet är väl dem som alla klubbar är skyldiga att rapportera in resultat till ...eller är jag helt fel ute nu? tror iaf att det är dem.
Kanske kan de vaska fram resultat..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka