Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Prestationer är inte samma sak som resultat, då en 6:e plats lokalt är ett resultat och att placera sig bland de 3 bästa på SM är en prestation.

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på ett citat ur senaste numret av Galoppmagasinet: "I ett löp med 15 startande finns det 1 vinnare och 14 ursäkter"

Tyckte det var så bra!

:cool: :confused:

Min häst har fått 85p (guld) och hon är ingen nervös häst som "stimmar omkring". Stälde sig som en ko. Travade som en ko. Ville ha koll på sin bebis. Var desutom väldigt fet ! Hon har inget jätte dish (hon har väldigt rakt huvud) och hon fick ändå väldigt bra poäng. (ibland högre poäng på överlinje å kropp än vinnarna) Så att dom inte skulle få bra poäng för att dom inte är helt nerviga är helt fel. Domarna ser om de är en bra häst eller inte !!

Klart att domarna ser om det är en bra häst! Dom flesta domare har dömt fler araber än vad många av oss Bukare har sett så varför skulle dom inte göra det. Håller dessutom med på att "showarna" inte är nervösa, en del araber bara ÄLSKAR att visa upp sig!:)

Jag återgå till inlägg längst ner på sid 127 angående premierade och meriterade ston.
Jag har avlat hästar som har presterat på hög nivå (bl. a. kriterium vinnare) från föräldrar som inte har presterat.
Hur förklarar man Probats avkommors framgång på galopp banan? Probat hade inga egna galoppmeriter, faktiskt inga meriter alls! (Min Kriterium vinnare har Probat som morfar).
Hur förklara man Parnassos´, (en av Sveriges bästa galoppörer någonsin) framgånger på banan – hans moderslinje är mest känd i Sverige för framgång i utställningsringen! Faktum är att hans moderslinje är starkt prestationsnedärvande i Polen och övriga världen. Den i USA och Mellanöstern rekordhållande BIG EASY har Rusnega som mormor!
Samsheik är själv en mycket bra galoppör men hur är det med hans avkommor? Av hans 6 startade avkommor har i Sverige 1 tagit en 2:a plats som bäst! Så är det med avel!
Det jag vill säga är att det inte finns någon mall för avel. Det kanske låter tokigt, men jag tror att det gäller att ”tänka rätt ”, mycket hänger på känsla, speciellt kvalitéts känsla och den får man inte på en kafferast. Det tar många år!
Individen är viktig, men stamtavlan är bara intressant om den representeras av en bra individ.
Fullblodsaraben är en prestationshäst – det är inbyggt i rasen. Försök inte splittra den för det finns bara en fullblodsarab.

Jag har ett halvblodssto f.-98 e.D-Day 935 u.Siluette (36) ue.Martini 744. Jag köpte henne som 4-åring och har själv utbildat henne. Då mitt hoppintresse var väldigt stort vid den här tiden, utbildades hon då mest i hoppningen och vi tävlade tom LA i hoppning. Hoppade 130 på träning. Vet inte exakt när eller hur jag kom in på dressyren, men en dag så sa jag bara NEJ, dags för dressyr. :o Har inte tävlat henne jättemycket i dressyr utan endast till LA, men hon kan rörelserna till MSV. Hon har inte varit i tävlingskondition de senaste två åren pga skola och annat som stulit tid. Hon har mycket fina gångarter och fick en stark 8:a på traven av min tidigare instruktör i dressyr.

Varför ska du betäcka ditt halvblodssto med en arabhingst? Finns det ingen halvblodshingst som passar henne?

Jo då, hon kommer gå upp på semin i vår om nu allt går som det ska.. Så hon kommer först att betäckas med halvblod. Men om möjligheten finns så vill jag hemskt gärna ha en avkomma efter en arabhingst i framtiden. Varför tror jag att jag förklarade i tidigare inlägg:O)

Jag återgå till inlägg längst ner på sid 127 angående premierade och meriterade ston.
Jag har avlat hästar som har presterat på hög nivå (bl. a. kriterium vinnare) från föräldrar som inte har presterat.
Hur förklarar man Probats avkommors framgång på galopp banan? Probat hade inga egna galoppmeriter, faktiskt inga meriter alls! (Min Kriterium vinnare har Probat som morfar).
Hur förklara man Parnassos´, (en av Sveriges bästa galoppörer någonsin) framgånger på banan – hans moderslinje är mest känd i Sverige för framgång i utställningsringen! Faktum är att hans moderslinje är starkt prestationsnedärvande i Polen och övriga världen. Den i USA och Mellanöstern rekordhållande BIG EASY har Rusnega som mormor!
Samsheik är själv en mycket bra galoppör men hur är det med hans avkommor? Av hans 6 startade avkommor har i Sverige 1 tagit en 2:a plats som bäst! Så är det med avel!
Det jag vill säga är att det inte finns någon mall för avel. Det kanske låter tokigt, men jag tror att det gäller att ”tänka rätt ”, mycket hänger på känsla, speciellt kvalitéts känsla och den får man inte på en kafferast. Det tar många år!
Individen är viktig, men stamtavlan är bara intressant om den representeras av en bra individ.
Fullblodsaraben är en prestationshäst – det är inbyggt i rasen. Försök inte splittra den för det finns bara en fullblodsarab.

Bara en snabb undran kring de hästar som presterat med föräldrar som ej gjort detsamma... Har föräldrarna fått möjligheten själva eller har de "endast" verkat i avel? Kanske en jätte dum fråga:o
Jag är själv ett blåbär när det kommer till avel men tycker att det är såå intressant, har inom halvblodssvängen vid flera tillfällen hört talas om sk "slutproduker"...Det som jag också tycker verka vara tydligt det är att starka stofamiljer många gånger är mycket förvärvningssäkra.. med ett visst undantag.
Varför är det konstigt att Parnassos har gått bra? Han har väl galoppstam och god extriör, så med rätt träning och ett gott löphuvud så ska det väl vara möjligt?
(Tycker att detta är sååå intressant:D)

Förstod inte riktigt vad det hade med premierade ston att göra??:confused:
Som du skrev i första raden?
Vad anser du om ett premieringssystem som visar vad hingsten eller stoet nedärvt o presterat?

Då kan ju stoägarna få en vägledning om tex Samsheik inte får någon bra avkomma kan han ju aldrig få sitt A eller ELIT. Medans Parnassos kan det om hans avkommor är bra.
OBS...bara exempel på hingstar.

Senast ändrad:

knapplån

vi har ju en rasförening som skall tillvarata medlemmarnas intresse och verka för aveln av det arabiska fullblodet, allt enligt stadgarna i SAHF.

Att man tillvaratar medlemmarnas intresse ter väl sig oomtvistligt vad gäller tillhandahållande av medlemstidning, arrangemang av utställningar och säkert ytterligare saker. Litet tråkigt att föreningen inte kan tillhandahålla även ridbiten, utan att denna ligger i en separat organisation, det hade ju varit toppen om föreningen hade kunnat ha ett helhelstänkande för rasen, där alla aktiviteter inom olika discipliner skedde under samma tak. Vill föreningen stimulera tävlandet inom riddiscipliner med arabiska fullblod mot andra raser kanske det mer är ett marknadsföringsproblem än att det saknas arabiska fullblod bland såväl ponny- som hästtävlingar.

Men, vad gör föreningen när det gäller att främja aveln av det arabiska fullblodet?

Vilken information delger man sina medlemmar? Som det verkar idag kör alla sitt eget race och det är upp till var och en att försöka samla in så mycket kunskap som möjligt för att minimera risken i sin avel. Det verkar ju litet korkat att hundra person skall, var och en på sitt håll, sitta och leta efter samma information.

Att det finns en avelsgrupp är ju ett steg i rätt riktning, framför allt om denna kan utarbeta en långsiktig strategi för hur man inom föreningen skall främja aveln av det arabiska fullblodet.

Efterlyser dock mer än ett avelsvärderingsprogram, ett sådant är ju bara ett hjälpmedel - i bästa fall - för de som avlar.

Vill se mer aktiviteter vad gäller just kunskapsöverföring om stammar, hästar etc. Så här kommer några förslag till avelsgruppen och andra:

- Börja med seminarier där de som har gedigen kunskap får tillfälle att tala om "sitt område" (polsk avel, egyptisk osv), det finns flera mycket kunniga personer som det vore ett nöje att få lyssna till. Eftersom alla kanske inte kan resa hur som helst, så kan man ju lösa detta på flera olika sätt; föreläsningar på olika platser, bandupptagning/dokumentation av föreläsningarna etc.

- Samla in kunskap om vad de i Sverige aktiva, men även gärna de äldre, hingstarna lämnat i avkommeväg. Gärna då med redogörelse för mödernelinjen på avkommorna.

- Själva avelsvärderingsmomentet har jag ju stött och blött tidigare och min åsikt står fast vad gäller såväl avelsvärdering som premiering. När det gäller avelsvärderingsbiten skulle jag gärna se, som jag nämnt tidigare, rekommendationer och uttalande om hingstarna och deras stamtavlor samt vad de kan tänkas passa med för ston. Detta finns ju inom ASVH och det är ju många gånger rekommendationerna går tillbaka på exteriörbiten, typ bör ej användas på ston med lång rygg etc.

- Om man tycker att aveln är på väg åt fel håll vad gäller exteriörbiten så kanske man skall fundera på att införa någon form av stimulansbidrag á la travet för att styra över ston till hingstar som är klass 1 exteriört. gör man detta rätt så kanske man delvis kan stävja buskaveln med grannens hingst som oftast är både billigare och enklare att betäcka med än att åka till en kanske exteriört sett bättre hingst. Ta i så fall med hur hingsten förärver sig, stamtavla etc.

Till alla som är intresserade av polsk avel kan jag varmt rekommendera boken "Register of Polish Purebred Arabian Stallions used for breeding in Poland between 1944-1993". I denna går man igenom de olika hingstlinjerna man använt, vilka som varit huvudbeskällare, vad de nedärvt och inte (delvis i alla fall) och man talar också om vissa svagheter och styrkor med de olika hingstlinjerna och enskilda hingstar.

Låter kalas!
vidare *knapplån*
Inte ett endaste litet piiiip i mailboxen från SH -suck!

/Ann

KL

För att gå vidare med araben så må väl moment 1 vara att
sudda ut begreppen bruksarab och showarab.

Bruksarab uppfanns på 80-talet till de hästar som inte
räckte till i showringen. Showhästarna reds bara inte.
Trots att dessa showhästar vann sina tävlingar och
champions betäcktes med champions så blev resultatet
ofta inte helt lyckat. De mer olyckade hästarna för show
fick namnet bruksarab, underförstått att de dög mer
till ridning än de som showtävlade.

I början på 2000-talet gick åtskilliga stuterier i konkurs
och hästarna såldes till vrakpris till mer eller mindre okunniga
inom avel.

Olika är arabtyperna som egypt, polskt osv.
Fullt godtagbart.

Ett registrerat arabiskt fullblod är ett arabiskt fullblod.
Sen kommer inriktningarna, hopp, galopp, dressyr osv.
Ett arabiskt fullblod är som Elsbehta skrev en prestationhäst.
Avlad i tusentals år för sitt ändamål. Så avelsmålet är
på sitt sätt klart och vi som har araber skall förvalta det.

Showerna under årens lopp har alltmer minskat.
Alltfler har däremot hoppat upp på hästryggen
och det är ju helt underbart.

Många vill ta ett föl på sin häst, väljer så noga man
kan men har inga verifierade resultat, exteriörbedömningar
att luta sig emot.
Man tittar på showhästarna rusar till
vinnande hingst och vips beställer en betäckning i god
tro att det här blir kanon med den hingsten eller tar
en billigare variant hos "grannen".
Och visst finns förhoppning att tjäna en slant eller åtminstonde
få fölkostnaderna att gå ihop. Betäck då inte med en hingst
som står på stuteri där ägaren själv betäcker med sin hingst.
Ägaren kan hela tiden hålla en lägre prisnivå.

Jag tror att vi inom SAHF måste bli mer lyhörda för
nuvarande omgivning, nuvarande och nästkommande generationer.
Varenda förening har (rätta mig om jag har fel) avelsvärdering som grund.
Det kan inte då vara helt fel att SAHF utfärdar åtminstonde
en frivillig avelsvärdering "idag".

Det Kicket skrev tidigare, exteriörbedömning, avkommebedömning och
hästens egna meriter måste väl vara ett alldeles utmärkt komplement
till stamforskning bl.a.
Det finns några oerhört stamkunniga i den här tråden
bl.a och kanske någon av de kan komma med konkreta
förslag hur vi skall traska vidare.

Att hemsidan skall moderniseras med mer uppgifter om våra
hästar samt en engelsk översättning är nödvändigt.
Ringde två samtal igår, fick två ja, angående extraresurser
till hemsidan.

För övrigt så tycker jag att SAHF styrelse skall aktivera sig mer.
Orkar man inte så avstå till någon annan som brinner. Dom finns!

För övrigt så tycker jag att SAHF styrelse skall aktivera sig mer.
Orkar man inte så avstå till någon annan som brinner. Dom finns!

Inför nästa årsmöte är det nog bäst att ragga upp personer som vill engagera sig, och se till att DE blir invalda i styrelsen.
Nu vet jag itne vilka som sitter i valberedningen, men det är ju fritt fram för alla att ta fram kandidater till nästa styrelse.

Cairo är tävlad i 1,40 hoppning med Helena Persson och dressyr tillsammans med Elin Johnsson tom Prix S:t George. Det sistnämnda kan du läsa på http://www.ostnora-stuteri.se/, medans det förstnämnda inte står på den hemsidan. Det har stått på http://www.ridponny.net/ när han stod på deras seminstation i våras. Jag vet även att han tävlats i 1,40 hoppning med Helena Persson, men jag kan även minnas att det stått där.

Wilma är tävlad mest klubbtävlingar, men vi har även varit ute på ett par lokala. Jag har aldrig sett sidan du länkade till, så jag vet inte hur pass noga de är med att lägga upp resultat. Jag har bara startat kanske tre lokala tävlingar med henne.

Wilma håller precis på att sättas igång under tiden filmen spelades in. Hon har vilat i nästan två månader innan och detta är första arbetspasset efter vilan. Därför tjaffsar hon en del, eftersom att hon tycker det är lite jobbigt. Det får ni ha i bakhuvudet! ;) Jag har fler filmer på när hon är lite mer iform. Här är en http://www.youtube.com/watch?v=sIPKTJj3kys , dock ingen film där hon är speciellt skärpt. Hon är riktigt busig här vill jag minnas!

Det är ju roligt att Du är så engagerad i både arab och SWB, men SWB-diskussioner, speciellt utan paralleller till arabaveln hör knappast hemma på denna tråd, tror att det finns andra trådar som passar bättre för den typen av diskussioner. Detta är en tråd, om Du och andra läser rubriken, som handlar om arabavel med litet olika utvikningar kring detta ämne, låt oss hålla oss till detta.

knapplån

Skulle vilja knyta an till tidigare diskussioner om avel kontra fölproduktion. För att kunna avla måste Du ha kunskap, att bara ta föl på sitt/sina ston, utan kunskap, blir bara ren produktion av föl, hur snällt/gulligt stoet än är.

Du måste veta stoets och hennes förfäders svaga sidor, vad som kan förväntas ploppa upp, likaväl som vad Du behöver komplettera och inte minst undvika, för att få en avkomma som ligger så nära Ditt avelsmål som möjligt. Därefter kan Du börja leta hingst...

Men först måste Du ha ett avelsmål, och ställ Dig då också frågan, vem är potentiell köpare till avkomman eller är alternativet att producera föl, det blir vad det blir och sedan hoppas på att någon dyker upp och köper fölet, till så bra pris som möjligt. Har jag tur får jag igen en del pengar. Olika mål, olika filosofier.

Eftersom araben trots allt är en ganska liten ras i förhållande till de största raserna och inte minst att efterfrågan på arabhästar inte är så överdrivet stor, påverkar den s k fölproduktionen marknaden/priserna negativt. I många fall är det också så att vi "konkurrerar" med de mindre bra SWB, ridponnier etc som säljs ut till låga priser för att de inte håller måtten, de s k medelmåttorna. Inte minst påverkar det synen på arabhästen när/om det kommer ut undermåliga hästar, skapade utan eftertanke, bara för att någon vill ta ett föl.

Att mycket sker av ren okunskap är rent ut sagt sorgligt.

Därför tror jag att det behövs en stark rasförening och avelsförening som agerar som balans till enskildas intresse och sätter rasens främsta i fokus och samtidigt hjälper dem som verkligen vill avla seriöst och önskar hjälp av någon oberoende part.

Sidan jag länkade till är ASVH dit samtliga föreningar SKA skicka in sina tävlingsresultat. Gör dem inte det så får klubben tävlingsförbud.
Så finns inte resultaten där så tvivla på dem.
Vad sen folk skriver på sin hemsida är helt upp till dem.
Med mördande reklam går allt att sälja.
Han har gjort 13 starter i msv dressyr förmodligen msv B kanske någon enstaka msv A.
O startat 3 msv hopp o varför skulle han då hoppa över 130cm o gå direkt på 140?? Känns inte troligt för mig.
Denna isa finns just för att stoägarna ska kunna kontrollera hingstarnas nedärvning o prestationer själva. Även stonas. Ingen ska behöva leta uppgifter eller behöva tro på resp ägares uppgifter.

Nu släpper vi SWB o håller oss till araberna!!!

Du menar alltså att Östnora Stuteri ljuger? De har fött upp Cairo, så de borde ju veta. Du är nog lite ute och cyklar. ;)

Du menar alltså att Östnora Stuteri ljuger? De har fött upp Cairo, så de borde ju veta. Du är nog lite ute och cyklar. ;)

Flytta över Cairo till halvblodstråd. Han hör inte hemma här!! Spelar ingen roll om han innehar världsrekord i höjdhoppning. Han representerar en annan ras.;)

Jag håller med om mycket av det du säger, men inte allt.

T ex hur vet man att det fortfarande är prestationsegenskaperna man avlar på när man aldrig testar dem? Vad är det som säger att de hästar som man idag berömmer och belönar på utställning ens har en prestationsgen kvar i kroppen? Hur vet man att show och utställningsanlag är kopplade till prestation, uthållighet etc?

Det finns två sätt att veta; antingen testar man hästarna, eller så vet man den genetiska kopplingen.

Hur bra man än tycker att ens egen ras är så finns det en normalfördelningskurva. Man kommer alltid ha sämre individer av en ras, och fortsätter man att avla på dem så kommer rasen att gå åt fel håll. Säg att rent teoretiskt så är det de hästar som går bäst på show som har minst prestation i kroppen. Och man avlar bara på dem, då tar det ett par generationer så är prestationen borta. Även den potentiella.

Håller med dig.
Tror att om man i grunden avlar på korrekta hästar så ökar ju sannolikheten att de ska kunna prestera.
Kanske har Parnassos bättre exteriöra möjligheter att även nedärva till sina avkommor än Samsheik(vet inte hur han vart bedömd).
Men Parnassos är ändå Klass i hingst..kanske inte med topp på typ men exteriört korrekt.
Om han sen har korrekta individer bakåt så ökar ju chanserna att han även nedärver detta till avkommorna.
Samsheik kanske är en lyckträff o sånt nedärvs inte.
OBSERVERA....jag tog bara dessa hingstar som exempel o vet ingenting om Samsheiks exteriör eller stam.

En fråga helt off ämnet.
Ni som håller på med galopp...
Hur värderar ni en hästs meriter?
Är det antal starter resp placeringar eller i antal vinstpengar?
Tex en häst har sprungit in 100000:- på 10 starter o en annan har gjort 14starter o vunnit 99000:-?
Är det den som hållt längst eller den som vid minst antal starter vunnit mest?
Bara nyfiken....

Samma med distansen...
Är det antal godkända KM totalt eller hur svåra tävlingar de gått?
Om 2 hästar har gått lika långt... en gått Vm o en annan har gått en massa 12 mila i Sverige...vilken är bäst?

Vi har börjat med arbetet att försöka efterapa de andra föreningarnas "premieringar". Vi har börjat med en förberedelse för avelsvärdering, vi har i två år haft fölmönstring för bara araber (men det finns ju även fölmönstringar för andra raser), vi har sportcupen tex. Man måste ju börja någonstans.....

I vårt förslag fanns klass 1-3 + att vi skulle ha haft en form av BLUP. men vi hann inte komma till något beslut. Det finns ju så klart en hel massa olika sätt att dela in hästarna. Bokstäver, siffror eller stjärnor. Det spelar väl ingen roll vad vi använder, bara vi kan enas om ett förslag som gynnar alla inriktningar.

Asterias förslag om en "klubb" för nya (och kanske även gamla;) uppfödare) är väl super! :bow:Man kan lyssna på många olika människor, sen måste man sålla själv och använda det som fungerar bäst för en själv. Det finns lika många tips om avel som det finns uppfödare. De uppfödare som har hållt på i många år har enorma erfarenheter, man måste ta tillvara deras kunskap. Det finns så många som man skulle kunna ha som föredragshållare..... Både inom show-avel och galopp-avel tex.

Själv fick jag mitt första arabföl 1986 men jag har långt ifrån lika mycket kunskap som de som har hållt på i 40 år (och det finns faktiskt ganska många såna). Helt klart en sak som man ska ta upp på avelsmötet, det behövs ju utbildning!

Förra året hade vi ju avelsseminarium i Skara, med stor uppslutning, det kan man ju vidareutveckla. Har varit på gång själv men har tyvärr inte tid med allt.

madde++++

Det är tur att du skrivit de sista två meningarna i det inlägget:smirk:
annars hade det nog känts meningslöst att avla överhuvudtaget!
Känns som en känga att här har du inte något att komma med!
Citat : för att avla måste man ha kunskapen! Jag är den första att erkänna att jag har mycket kvar att lära.

Hur många av de 300 föl som föds i Sverige varje år, är rätt avlade tycker du? Hur många har förmåga att plocka fram en arab som inte endast är en medelmåtta? Med andra ord, vilka gör rätt och vilka har rätt att försöka? Skulle vara så roligt att veta vem du är, speciellt om du föder upp själv (vilket jag tar för givet) och sedan göra sej en uppfattning av vad du fått fram i ditt avelsarbete.
Och JA vad glad jag skulle vara om man kunde vända sej till några respekterade "gamla" uppfödare och få iallafall lite tips.

Sen skrev du "hoppas på att någon dyker upp och köper fölet".Antar att du menar inom vad man ska söka efter köpare. Distans, galopp osv men är det inte så de flesta gör när dom säljer något?:)
Väntar och hoppas!!;)

Eftersom det är så vanligt att folk tar illa upp här(alltid svårt hur man tolkar det skrivna ordet) så är detta bara undringar från en som gärna erkänner att jag har MASSOR att lära mej och VILL göra det!
Många hälsningar Lena

Och JA vad glad jag skulle vara om man kunde vända sej till några respekterade "gamla" uppfödare och få iallafall lite tips.
Inte för att jag är någon "gammal" uppfödare men jag har två goda råd, som även jag själv lever efter:

1. Samla så mycket åsikter och information du bara kan, från så många olika typer av människor som möjligt.

2. Följ bara de råd och åsikter som stämmer överens med din egen magkänsla. Det är du som ska leva med konsekvenserna.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka