Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Då undrar ju en sån som jag, vem man ska fråga och framför allt lita på, vad gäller avel på araber. Här är ju många som iallafall verkar veta vad som gäller men hur ska jag veta vem som har rätt? Den som pratar högst eller mest eller... Kanske ingen alls här....En sån som jag är alltså en sån där hobbyavlare! Försöker att plugga stammar, meriter och resultat. Vill gärna lyssna och lära men det finns inte så många ställen att göra det. Mycket tjafs, vem har rätt??
Ska man behålla det polska? Ska man blanda blod?Importerade hingstar? Ajabaja enligt en del! En sån som Justice med vacker hals och huvud men tydligen inte någon lysande kropp!(har inte sett honom utom på bild) Frågorna är hur många som helst men var får man svar som är vettiga?
Hoppas inte någon tar detta som kritik, jag vill verkligen lära mej! Och betäckningssåsongen närmar sej igen med stora steg!!
Mvh Lena

Likadant för min del.. så vi får bilda klubb:angel:

Då undrar ju en sån som jag, vem man ska fråga och framför allt lita på, vad gäller avel på araber. Här är ju många som iallafall verkar veta vad som gäller men hur ska jag veta vem som har rätt? Den som pratar högst eller mest eller... Kanske ingen alls här....En sån som jag är alltså en sån där hobbyavlare! Försöker att plugga stammar, meriter och resultat. Vill gärna lyssna och lära men det finns inte så många ställen att göra det. Mycket tjafs, vem har rätt??
Ska man behålla det polska? Ska man blanda blod?Importerade hingstar? Ajabaja enligt en del! En sån som Justice med vacker hals och huvud men tydligen inte någon lysande kropp!(har inte sett honom utom på bild) Frågorna är hur många som helst men var får man svar som är vettiga?
Hoppas inte någon tar detta som kritik, jag vill verkligen lära mej! Och betäckningssåsongen närmar sej igen med stora steg!!
Mvh Lena

Förstår dig..det är en djungel o vem du än frågar så har alla olika smak o favoriter.

Senast ändrad:

Vet inte vem du är men du kanske är en av dom som verkligen "uppfann hjulet" och kan hjälpa mej med några av mina frågor? Även Pibalill verkar som hon kan en del!
Hjälp oss som vill ha hjälp!!:)
Mvh Lena

Jag har ett halvblodssto f.-98 e.D-Day 935 u.Siluette (36) ue.Martini 744. Jag köpte henne som 4-åring och har själv utbildat henne. Då mitt hoppintresse var väldigt stort vid den här tiden, utbildades hon då mest i hoppningen och vi tävlade tom LA i hoppning. Hoppade 130 på träning. Vet inte exakt när eller hur jag kom in på dressyren, men en dag så sa jag bara NEJ, dags för dressyr. :o Har inte tävlat henne jättemycket i dressyr utan endast till LA, men hon kan rörelserna till MSV. Hon har inte varit i tävlingskondition de senaste två åren pga skola och annat som stulit tid. Hon har mycket fina gångarter och fick en stark 8:a på traven av min tidigare instruktör i dressyr.

Varför ska du betäcka ditt halvblodssto med en arabhingst? Finns det ingen halvblodshingst som passar henne?

Vet inte vem du är men du kanske är en av dom som verkligen "uppfann hjulet" och kan hjälpa mej med några av mina frågor? Även Pibalill verkar som hon kan en del!
Hjälp oss som vill ha hjälp!!:)
Mvh Lena

Det vore en bra idé om ni som verkligen VILL lära er något "bildade en klubb".;)
Om ni är några som har samma brinnande intresse för att lära er något är det ett bra tillvägagångssätt.
Ni lyssnar på 25 personers idéer var och sedan har ni en genomgång av allt ni hört och låter sedan förnuftet gallra bort allt som verkar orimligt. Ni ska åka runt till de större uppfödarna och fråga men framför allt svälj inte allt ni hör utan sovra. Studera alla böcker ni kan komma över. Prata även med erfarna uppfödare inom ex.vis travet för att få deras syn på avelsarbetet. Det är en god början!!
Tack för ditt vänliga inlägg. Visst går det bra att fråga i PM form, men ingen kan ge 100%-iga svar när avel egentligen är ett lotteri, men man måste använda det bästa till det bästa och hoppas på det bästa!!
Medelmåttor kommer som tidigare sagts ändå!

Fata Morgana är utställd! På en utställning fick hon ett snitt på 80,33 poäg (78, 82, 81) och det får man väl helt klart vara nöjd med. Araber som är lugna på utställning får tyvärr aldrig lika höga poäng som de som är lite "stimmiga", eller showiga som det heter på finare språk. Det är ju när de är nervösa som halsen, det typiska utställningssteget och resningen kommer fram. Moggis har ju alltid varit en lugn arab vilket har gjort att hon inte riktigt har passat in i utställningsringen. Hon är ju inte direkt någon supertypad arab, men det som är intressant är ju att om man kollar på riktigt gamla bilder av arabhästar är hon väldigt lik dem. Den där extrema arabtypen är ju något som har avlats fram på senare år och det är den som ger bra poäng på utställning. Moggis ser mer ut som de äkta originalaraberna och det är ju mer värt! Hingsten Nazeer, han förekommer åtta gånger i hennes stamtavla och hon är väldigt lik honom.

Jag har ett halvblodssto f.-98 e.D-Day 935 u.Siluette (36) ue.Martini 744. Jag köpte henne som 4-åring och har själv utbildat henne. Då mitt hoppintresse var väldigt stort vid den här tiden, utbildades hon då mest i hoppningen och vi tävlade tom LA i hoppning. Hoppade 130 på träning. Vet inte exakt när eller hur jag kom in på dressyren, men en dag så sa jag bara NEJ, dags för dressyr. :o Har inte tävlat henne jättemycket i dressyr utan endast till LA, men hon kan rörelserna till MSV. Hon har inte varit i tävlingskondition de senaste två åren pga skola och annat som stulit tid. Hon har mycket fina gångarter och fick en stark 8:a på traven av min tidigare instruktör i dressyr.

Varför ska du betäcka ditt halvblodssto med en arabhingst? Finns det ingen halvblodshingst som passar henne?

Här är väl typexemplet!!
Man har ett intresse (hoppning) som man är inriktad på under en kort tid. Då ska avlas och hellst ändras (araber) för att uppfylla det kravet!

Sen ändrar man inriktning och ska plötsligt börja avla för den nya inriktningen!!
Förlåt, men vad gör man då med allt "spill" man har tillverkat/avlat under sin korta maniska tidsperiod?

D-day o Martini.. låter som ett rätt vasst sto stammässigt. Då D-day är känd just för sitt knepiga temperament. Vem var hon dräktig med? Hoppas det är en hingst med coolt temperament. Båda hingstarna har ju fö lämnat rörliga individer.
Vart har du tävlat henne? Finns inga som helst resultat ens i lätt klass på henne. O LA brukar ju ske regionalt...men det kanske är så att lokala tävlingar inte registreras?
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=113073

Wilma är en typisk allroundhäst. Hon är bra på både hoppning och dressyr! Därför lade jag Cairo 869 på henne som både gått 1,40 hoppning och dressyr tom S:t George. ;) Jag red såklart dressyr på henne under tiden vi enbart tävlade i hoppning också, men när jag blev helt såld på dressyr struntade vi i hoppningen nästan helt och hållet. Här är en film på när hon hoppar, så ni kan se att hon kan hoppa. Tss! http://www.youtube.com/watch?v=06MGombFwck och här är en film på när min fd ridinstruktör rider henne. OBS! Det är första gången han rider henne och hon tjaffar alltid lite med nya ryttare. http://www.youtube.com/watch?v=BzB1vAsnIO8

Senast ändrad av en moderator:

Hon har ganska så vass stam, men hon är ingen vass häst själv. Tvärtom! Hon är en helt underbar arbetskompis! :bow: Jag ville dock inte riskera att hennes sto skulle ärva D-Days temperament, utan därför tog jag Cairo 869 till henne som har fått betyget 10 på sitt temperament. :idea:

Låter ju bra med en hingst som har bra temperament till henne. Hon ser inte så ridbar ut. Kanske problem i munnen??
Men varför skriva att du tävlat LA när det inte finns några resultat på det?
O vart har du fått ifrån att Cairo har tävlat 140cm hoppning o st georg dressyr?
Han har gjort 3 starter i msv hoppning o 13 starter i msv dressyr.
O Wilma inga starter....
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=113073

Ser gärna ett svar men sen återgår vi till araber som denna tråd gäller.!!!

Senast ändrad:

Det stämmer långt ifrån att alla som gör bra ifrån sig är nervösa i showringen. Mitt sto Noora bestämmer själv vilket humör hon är på. Antingen så showar hon av bara den och bockar till och med i ringen :o sen somnar hon utanför. Eller så sover hon både ute och inne och man får släpa runt henne. Oavsett hennes humör så hamnar hon oftast på guldpoäng. En bra arab får oftast bra poäng vilket humör den än är på.

tittade på filmen på Wilma, kanonfin häst verkligen! Men är det inte att hon är ung eller otränad då som hon är ojämn i formen? Eller att hon inte gillar ryttaren, denne såg ju ut att smygsåga hästen lite?

Premieringspoäng skulle jag också vilja ha på stona o hingstarna.
Gärna det gamla hederliga C, B, AB A o Elit infört.
C På alla ston o hingstar där fynd som enligt SHs defektlista leder till kassation.
B På alla ston o hingstar som blivit avelsvärderade. Inget ridprov krävs.
AB till alla som fick diplom (40p o uppåt)

A o Elit utefter vad avkommorna o individen självt presterat.

Inom ponny sidan har G systemet blivit väldigt vedertaget, medan rp, hbl o anglo har detta med B, AB, A o ELIT.
Det känns som om ska araben verka utanför arabaveln så är det inom dessa 3 "raser" den gör det o då vore det ju bra med ett likadant system. Det säger ju en hel del till stoägaren tex om hingsten o hans nedärvning. Precis som det säger till köparen om stoets nedärvning osv.
Tror att det skulle kunna motivera både sto o hingstägare att premiera sina hästar. Framförallt när man inte kan "tvinga" någon idag ...så är det bra med motivering.
Sen är det kul att låta hästen plocka poäng för att höja bokstav.
Tänk om man kan säga till köparen att detta sto är A premierat o mamma o mormor är ELIT ston.
Då tror jag på allvar att vi kan få bort aveln på sämre individer.

På detta sätt kan ett rent avelsto utan meriter bli elit om hennes avkommor presterat. Eller blivit klass I.

Sedan tycker jag att man ska kunna hitta uppgifterna på iaf hingstarna på hemsidan, så att det blir lättare för stoägarna att kontrollera uppgifter. Många hemsidor är hyfsat vinklade o uppgifter utelämnade.
Sådana uppgifter jag skulle vilja ha där är:
Namn exteriörpoäng Premierad (tex) A Rtg resultat

Övriga uppgifter får hingsthållaren hålla med.

Tycker förövrigt att hemsidan kan delas ut på minst 3 personer som kan ha olika ansvarsområde.
För ensam orkar nog ingen med ett sådant system.

Jag är för värdebokstäver för både ston och hingstar!

Att SAHF's hemsida skulle behöva flera aktiva personer som orkade uppdatera och fixa med den. Att ha den både på Engelska och Svenska kan ju vara en idé :P Den är hyffsat dåligt uppdaterad i dagens läge.

Jag tycker även jag att det borde vara en självklarhet. Hur det sedan ska utformas är något man får diskutera om.

//Lotta

Ja det är nog ett stort jobb på en person. O delas det upp i olika ansvarsbitar så kan man nog få med mer grejer på sidan.

Vad gäller premieringssystem så är det väl en stor omställning o folk brukar vara rädda för det. Men som sagt jag tror man behöver det som en morot att avelsvärdera sina djur.
O en lysande hjälp för stoägarna utan någon form av pekpinnar.

1. Nämn en uppfödare i Sverige som bara avlar för show. Den uppfödaren kan inte vara något större affärsgeni, i så fall. 90% av alla som köper våra uppfödningar vill ha en ridhäst. Varför skulle vi vara så korkade att vi avlar för enbart show? Vilket leder till nästa fråga...

2Carina på Silver Arabians

Nämner dem inte vid namn här, men jag känner väl till ett känt stuteri som inte äger en sadel och där ingen av ägarna rider överhuvudtaget. Förvisso hör sådant till undantagen i Sverige, men det finns, javisst.

Araber som är lugna på utställning får tyvärr aldrig lika höga poäng som de som är lite "stimmiga", eller showiga som det heter på finare språk. Det är ju när de är nervösa som halsen, det typiska utställningssteget och resningen kommer fram.

:cool: :confused:

Min häst har fått 85p (guld) och hon är ingen nervös häst som "stimmar omkring". Stälde sig som en ko. Travade som en ko. Ville ha koll på sin bebis. Var desutom väldigt fet ! Hon har inget jätte dish (hon har väldigt rakt huvud) och hon fick ändå väldigt bra poäng. (ibland högre poäng på överlinje å kropp än vinnarna) Så att dom inte skulle få bra poäng för att dom inte är helt nerviga är helt fel. Domarna ser om de är en bra häst eller inte !!

Det vore en bra idé om ni som verkligen VILL lära er något "bildade en klubb".;)
Om ni är några som har samma brinnande intresse för att lära er något är det ett bra tillvägagångssätt.
Ni lyssnar på 25 personers idéer var och sedan har ni en genomgång av allt ni hört och låter sedan förnuftet gallra bort allt som verkar orimligt. Ni ska åka runt till de större uppfödarna och fråga men framför allt svälj inte allt ni hör utan sovra. Studera alla böcker ni kan komma över. Prata även med erfarna uppfödare inom ex.vis travet för att få deras syn på avelsarbetet. Det är en god början!!
Tack för ditt vänliga inlägg. Visst går det bra att fråga i PM form, men ingen kan ge 100%-iga svar när avel egentligen är ett lotteri, men man måste använda det bästa till det bästa och hoppas på det bästa!!
Medelmåttor kommer som tidigare sagts ändå!

:bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?