Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Blev ju nyfiken på ditt halvblodssto som du har hemma! Vad har hon för meriter samt fått för bedömning? Har nämligen själv ett tilltänkt avelssto e: Feliciano-Robin Z ,(visad med klass I som gått banor på 1,30 under sin tid som hippologhäst på strömsholm) här hemma. Tyvärr inte tävlad på mer än riksmästerskapen (plac 3) för ridskoleryttare samt mindre tävlingar:O(

Hon kommer något år betäckas med arabhingst för att få en lättare, kvickare och mer "närvarande/sensetiv häst. Vill ha en hingst med mkt typ dvs ädel högställd med lång välansatt vacker hals, med god övegång huvud-hals, riktigt god trav och rund galopp ( ej galoppgalopp:D), bra ben. Har ni något förslag på hingst som ni vet präglar sina föl mycket och stämmer in på önskemålen så vore det tacksamt!) Elcatero är en underbar hingst men jag vill ha ännu mer luft under magen, längre hals och mer typ. Just det damen är en hopphäst men med 8 på skritt och 7 på traven..
Någon som har förslag?

Lite off topic TS hoppas att du ursäktar:o men det rör ändå hingstval kanske lite ursäktad då?

Synd att Tanam flyttat...
Vet inte hur hans ben ser ut samt galoppen, men
annars stämmer mycket ganska bra på honom.

Synd att Tanam flyttat...
Vet inte hur hans ben ser ut samt galoppen, men
annars stämmer mycket ganska bra på honom.

Håller med om att Tanam hade varit högintressant om han vart kvar i landet, men det är lite långt till Norge.. Vart så deppig när han var till salu och jag inte hade möjlighet att köpa honom..

Börjar bli rätt så trött på allt svammel om avelsvärderingar hit o dit på ston o hingstar o ridbarhet o gud vet allt. Hur klarade sig arab-Sverige förut? Var inte dom ”gamla” uppfödarna bra på det dom gjorde? Har inte ALLA uppfödare ett ansvar att se till att aveln förs framåt genom att använda sig av korrekta individer som passar in i deras avelsprogram?
Det spelar ingen roll hur mycket vi stöter o blöter dessa ämnen, faktum är att det alltid funnits olika ”typer” (egentligen inte rätt ord) av araben som uppskattats av sina ägare o uppfödare.
En snygg arab i mina ögon behöver inte vara snygg i någon annans ögon lika väl som att jag inte gillar alla araber jag ser. Jag kommer så väl ihåg ett arab-stuteri som hade ganska många araber o alla såg mer eller mindre lika ut. Tråkiga, tyckte jag. Man kunde verkligen peka ut en arab från deras stuteri bland massor av andra araber o jag tyckte som sagt att dom var såååå tråkiga. Men så en dag gick det upp för mig – dom hade ju verkligen lyckats med sin avel! Det var ju så dom ville att araben skulle se ut!
Att skilja på rasen genom att säga att ”Detta är en bruksarab” o ”Detta är en utställningsarab” är ren idioti! För mig känns det som att ”bruksaraben” är en ursäkt till ett misslyckat försök till avkomma eftersom den oftast totalt saknar den typ o elegans som en arab SKA ha. En arab är en arab o ska kunna användas till både ”bruks” o utställning och den är ridbar! Den har alltid använts till ridning på ett eller annat sätt sedan urminnes tider. Att sen alla inte vill/kan/törs/orkar rida sina araber innebär INTE att rasen inte är ridbar! Det innebär inte heller att hästen har sämre avelsvärde.
Vi kan heller aldrig jämföra arabens tävlingsresultat i hopp o dressyr med SWB lika lite som vi jämför SWB:s galoppmeriter med arabens. Den som har arab har skaffat den för att personen i fråga VILL ha arab, inte för att den vill ha ett mindre halvblod.

Skillnaden är att förut var röntgen och avelsvärdering obligatorisk.
Det är den inte idag, samt att premieringar hade ett större värde än idag.

Jag menar INNAN dess, på 60-70-80-talet

Jag menar INNAN dess, på 60-70-80-talet

En tanke bara, jag har ingen aning om hur det fungerade på 60-talet, men det kanske inte var lika många hobbyavlare då som nu? Många som avlar idag både arab och andra raser är "glada amatörer" som har ett sto som de vill ta föl på.. Man kanske är en ypperlig ryttare men kan inte lika mycket om avel och allt som hör dit?

Stuterierna , de allra flesta, vet ju vad de söker, hur en korrekt häst ska se ut, hur olika komb blir mm..
Men som jag skrev tidigare, jag har ingen aning...bara en tanke..

Ja för man ser ju ABU ALI FA 85/68-69 i hingstkatalogen fr 1983.
Där står han är född hos ägarna och är B-premierad. Ägarna är Blommeröd, de har ju varit med ett tag. Så jag undrar också, hur kom det sig att de även förr ville premiera, eller var det obligatoriskt?
Står även att han har fina hoppanlag.
Vidare...
ALCAZAR B-prem
BILBAO A-prem
CADYK B-prem
CASHMIR B-prem
CEDAR B-prem
CHAIBAR B-prem
CHALIF B-prem
CID BEN AFAS B-prem
DANSER B-prem
DARDIR A-prem
osv.
De är födda på 60-talet och framåt

På 80-talet avlades det nog en del på araber som det inte borde avlats på pga höga priser och exportmarknaden. Och mkt av det bästa gick ju tyvärr till USA.

Börjar bli rätt så trött på allt svammel om avelsvärderingar hit o dit på ston o hingstar o ridbarhet o gud vet allt. Hur klarade sig arab-Sverige förut? Var inte dom ”gamla” uppfödarna bra på det dom gjorde? Har inte ALLA uppfödare ett ansvar att se till att aveln förs framåt genom att använda sig av korrekta individer som passar in i deras avelsprogram?
Det spelar ingen roll hur mycket vi stöter o blöter dessa ämnen, faktum är att det alltid funnits olika ”typer” (egentligen inte rätt ord) av araben som uppskattats av sina ägare o uppfödare.
En snygg arab i mina ögon behöver inte vara snygg i någon annans ögon lika väl som att jag inte gillar alla araber jag ser. Jag kommer så väl ihåg ett arab-stuteri som hade ganska många araber o alla såg mer eller mindre lika ut. Tråkiga, tyckte jag. Man kunde verkligen peka ut en arab från deras stuteri bland massor av andra araber o jag tyckte som sagt att dom var såååå tråkiga. Men så en dag gick det upp för mig – dom hade ju verkligen lyckats med sin avel! Det var ju så dom ville att araben skulle se ut!
Att skilja på rasen genom att säga att ”Detta är en bruksarab” o ”Detta är en utställningsarab” är ren idioti! För mig känns det som att ”bruksaraben” är en ursäkt till ett misslyckat försök till avkomma eftersom den oftast totalt saknar den typ o elegans som en arab SKA ha. En arab är en arab o ska kunna användas till både ”bruks” o utställning och den är ridbar! Den har alltid använts till ridning på ett eller annat sätt sedan urminnes tider. Att sen alla inte vill/kan/törs/orkar rida sina araber innebär INTE att rasen inte är ridbar! Det innebär inte heller att hästen har sämre avelsvärde.
Vi kan heller aldrig jämföra arabens tävlingsresultat i hopp o dressyr med SWB lika lite som vi jämför SWB:s galoppmeriter med arabens. Den som har arab har skaffat den för att personen i fråga VILL ha arab, inte för att den vill ha ett mindre halvblod.

:bow: myket bra skrivit. :D

Skillnaden är att förut var röntgen och avelsvärdering obligatorisk.
Det är den inte idag, samt att premieringar hade ett större värde än idag.

Premieringar har idag liksom förr samma värde, det är bara att det inte utnyttjas.

det kanske inte var lika många hobbyavlare då som nu? Många som avlar idag både arab och andra raser är "glada amatörer" som har ett sto som de vill ta föl på.. Man kanske är en ypperlig ryttare men kan inte lika mycket om avel och allt som hör dit?

Just det! Det är det som är mycket sorgligt idag. Tidigare hade alla som höll på med avel någon tidigare förankring, genom familj eller nära släktingare, till hästar och avel. Det fanns alltid gamla kloka erfarna hästkarlar att diskutera med. Idag är det ett glapp på flera generationer och alla tror givetvis att de har uppfunnit hjulet igen. Läs bara i denna tråd hur okunskapen härskar. I slutändan är det hästarna som blir lidande av alla underliga experiment som okunskapen kommer att skapa.

Jo, det vore väl en önskedröm, men jag är rädd att det inte skulle födas så många araber i Sverige då. Av Sveriges ca 300 avelsston skulle det kanske bli 25 kvar?

Carina på Silver Arabians
Men Carina..du kan väl ändå inte mena att det finns endast 25 ston i avel som är klass I. Är resten sämre menar du? Hon skrev ju klass I ELLER topp placering i de högre klasserna.... inte båda.

Om resten är sämre så krävs verkligen ett krafttag för att få bukt med den dåliga trenden.

Men Carina..du kan väl ändå inte mena att det finns endast 25 ston i avel som är klass I. Är resten sämre menar du? Hon skrev ju klass I ELLER topp placering i de högre klasserna.... inte båda.

Om resten är sämre så krävs verkligen ett krafttag för att få bukt med den dåliga trenden.
Nä, jag läste den övre meningen:

Vill se alla ston i aveln premieringspoäng och meriter på tävlingsbanorna.

Annars vore det väl illa... ;)

Carina på Silver Arabians

det kanske inte var lika många hobbyavlare då som nu? Många som avlar idag både arab och andra raser är "glada amatörer" som har ett sto som de vill ta föl på.. Man kanske är en ypperlig ryttare men kan inte lika mycket om avel och allt som hör dit?

Just det! Det är det som är mycket sorgligt idag. Tidigare hade alla som höll på med avel någon tidigare förankring, genom familj eller nära släktingare, till hästar och avel. Det fanns alltid gamla kloka erfarna hästkarlar att diskutera med. Idag är det ett glapp på flera generationer och alla tror givetvis att de har uppfunnit hjulet igen. Läs bara i denna tråd hur okunskapen härskar. I slutändan är det hästarna som blir lidande av alla underliga experiment som okunskapen kommer att skapa.

Där kom det några riktigt kloka ord, tack asteria!

madde++++

Då undrar ju en sån som jag, vem man ska fråga och framför allt lita på, vad gäller avel på araber. Här är ju många som iallafall verkar veta vad som gäller men hur ska jag veta vem som har rätt? Den som pratar högst eller mest eller... Kanske ingen alls här....En sån som jag är alltså en sån där hobbyavlare! Försöker att plugga stammar, meriter och resultat. Vill gärna lyssna och lära men det finns inte så många ställen att göra det. Mycket tjafs, vem har rätt??
Ska man behålla det polska? Ska man blanda blod?Importerade hingstar? Ajabaja enligt en del! En sån som Justice med vacker hals och huvud men tydligen inte någon lysande kropp!(har inte sett honom utom på bild) Frågorna är hur många som helst men var får man svar som är vettiga?
Hoppas inte någon tar detta som kritik, jag vill verkligen lära mej! Och betäckningssåsongen närmar sej igen med stora steg!!
Mvh Lena

Det var inte menat till dej:) Jag kan inte det här med knapparna!! Och inte kan jag stava heller Säsong!!:D

Premieringspoäng skulle jag också vilja ha på stona o hingstarna.
Gärna det gamla hederliga C, B, AB A o Elit infört.
C På alla ston o hingstar där fynd som enligt SHs defektlista leder till kassation.
B På alla ston o hingstar som blivit avelsvärderade. Inget ridprov krävs.
AB till alla som fick diplom (40p o uppåt)

A o Elit utefter vad avkommorna o individen självt presterat.

Inom ponny sidan har G systemet blivit väldigt vedertaget, medan rp, hbl o anglo har detta med B, AB, A o ELIT.
Det känns som om ska araben verka utanför arabaveln så är det inom dessa 3 "raser" den gör det o då vore det ju bra med ett likadant system. Det säger ju en hel del till stoägaren tex om hingsten o hans nedärvning. Precis som det säger till köparen om stoets nedärvning osv.
Tror att det skulle kunna motivera både sto o hingstägare att premiera sina hästar. Framförallt när man inte kan "tvinga" någon idag ...så är det bra med motivering.
Sen är det kul att låta hästen plocka poäng för att höja bokstav.
Tänk om man kan säga till köparen att detta sto är A premierat o mamma o mormor är ELIT ston.
Då tror jag på allvar att vi kan få bort aveln på sämre individer.

På detta sätt kan ett rent avelsto utan meriter bli elit om hennes avkommor presterat. Eller blivit klass I.

Sedan tycker jag att man ska kunna hitta uppgifterna på iaf hingstarna på hemsidan, så att det blir lättare för stoägarna att kontrollera uppgifter. Många hemsidor är hyfsat vinklade o uppgifter utelämnade.
Sådana uppgifter jag skulle vilja ha där är:
Namn exteriörpoäng Premierad (tex) A Rtg resultat

Övriga uppgifter får hingsthållaren hålla med.

Tycker förövrigt att hemsidan kan delas ut på minst 3 personer som kan ha olika ansvarsområde.
För ensam orkar nog ingen med ett sådant system.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka