Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Aha! Glömde skriva stam! Hon är e.Wän Sahib u.Fermenta ue.Eleis
Hon har stora och luftiga gångarter för att vara arab! Mycket lik min Zadek till gångarter och ridning. Hon skulle säkerligen kunna gå 120 cm hoppning och MSV dressyr. Det tvivlar jag inte på! Hon har ENORM arbetsvilja! Därför vill jag ha in henne i aveln. :idea:

Det står på hemsidan att de klassade upp honom till stor häst..
Han gjorde tydligen 30 starter mot stora hästar och tog 7 vinster och 14 övriga placeringar bla en 2:a i 1.30..
Men det är hämtat från deras hemsida..

Senast ändrad:

Oj då det var ju super. Men gå kan han inte gått ner till ponny igen.
Vilket år var det. Hittade ingen licens löst på stor häst...kollade kanske fel år.
Ska kolla igen

Det står att han gjorde debut mot stor häst 1997 det var då han gjorde de resultat jag berättade om tidigare:O)

Ok ..men han har aldrig löst licens för stor häst. Kanske räckte det med hans ponnylicens...men det brukar det inte göra.
Kolla själv.
http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainr.htm
Skriv i hans namn o sök. Upp kommer 3 alternativa hästar varav en avkomma till honom.
Välj rätt häst o sen på visa resultat.
Har man valt ponny så kommer det upp rätt häst, men väljer man häst så kommer en annan häst med det licens numret. Ett hbl.
Tyvärr kan man bara se resultat tillbaka tom 2003, men licens gäller livet ut.

Tillägg! Ska kolla ...kanske räckte med ponnylicens då...

Hmmmpassade på att kolla upp medalj också. Men han hade inga resultat mellan 2003-2007.
Men löst licens.
Vet någon när han tävlade?

Senast ändrad:

Jo visst får man klassa ner en ponny som klassats upp till häst. Men inte samma år, har jag för mig, om man inte gjort stadigvarande ryttarbyte.

Ja vid ryttarbyte får man det, det vet jag men inte samma år. Eller borta från tävlandet ett år.
Hittar inte reglerna på svenska ridsportsförbundet.
Vet du hur det är med licensen ??? Måste de lösa hästlicens eller räcker det med ponnylicensen?

Nu svävade det här ut...men hur som helst är det ingen tvekan om att den araben kunde hoppa.

Aha! Glömde skriva stam! Hon är e.Wän Sahib u.Fermenta ue.Eleis
Hon har stora och luftiga gångarter för att vara arab! Mycket lik min Zadek till gångarter och ridning. Hon skulle säkerligen kunna gå 120 cm hoppning och MSV dressyr. Det tvivlar jag inte på! Hon har ENORM arbetsvilja! Därför vill jag ha in henne i aveln. :idea:
Är hon avelsvärderad?

Hittar inte heller något om det. Men jag hittar att man måste vara överårig som ryttare och att det måste till ett ryttarbyte, precis som du skriver.

Det skulle förmodligen de flesta hingstar oxå kunna!! Inte bara ditt sto!

Hon skulle säkerligen kunna gå 120 cm hoppning och MSV dressyr. Det tvivlar jag inte på! Hon har ENORM arbetsvilja! Därför vill jag ha in henne i aveln. :idea:

Det är det här jag menar. Säkerligen?
Alla har en stjärna i stallet på ett eller annat sätt. Man behöver bara fråga "grannen" om vem som har en arab med rörelser. Du får napp överallt!

För prestation gäller resultat. Har inte hästen presterat har den inga resultat. Vilda gissningar och magkänningar gills inte, om du frågar mig, för då är alla araber kanoner.
Om inte annat bakåt i stammen "farfar årets galoppör, morfar flest gdk km o.s.v"

Inget fel i att avla på sitt favoritsto om hon inte har allvarliga brister, men som jag fattat det så ställer du höga krav på hingsten, borde du inte ställa samma krav på stoet?

YES, mycket bra skrivet. Vill se alla ston i aveln premieringspoäng och meriter på tävlingsbanorna. Kanske vore något att tänka på för hingstägare, innan de beviljas betäckning!? Minst klass1 eller tätplacering i de högre klasserna:idea:

YES, mycket bra skrivet. Vill se alla ston i aveln premieringspoäng och meriter på tävlingsbanorna. Kanske vore något att tänka på för hingstägare, innan de beviljas betäckning!? Minst klass1 eller tätplacering i de högre klasserna:idea:
Jo, det vore väl en önskedröm, men jag är rädd att det inte skulle födas så många araber i Sverige då. Av Sveriges ca 300 avelsston skulle det kanske bli 25 kvar?

Carina på Silver Arabians

Det är såklart jätteviktigt att man ställer krav, även på stoet. Det är man jättenoga med inom halvblodsaveln.

Morgana eller "Moggis" som hon kallas är avelsvärderad, har jag för mig. Hon är 14 år nu. Fick tag i henne via en annons! Hon har gått mycket distans och western som sagt och hoppar fint med mig på träning. Det man kan hoppa på träning, kan man även hoppa på tävling. Hon KAN hoppa och hon KAN dressyr! Hon är jättemjuk och fin att rida. Aldrig varit skadad eller sjuk, vilket tyder på hållbarhet. Hon är inget kasst sto i mina ögon! Det är nu eller aldrig, om man vill ha föl på henne.

Håller med. Däremot som hingstägare kan du ju gå ut med att du ger saftiga rabatter till de få meriterade ston som finns.

Bra ston får förhoppningsvis bra fölungar=bra reklam för hingsten. :D Jag vet att en del hingstägare gör så men det är inte alltid de marknadsför det.

Om man då ser på dem som endast avla på presteraende araber så måste man kanske se om sitt eget hus innan man ställer krav på hingsten.
Prestation är prestation i båda led, inte bara från en sida, om man nu ska avla på prestation endast, som jag tror att Cairo vill.
Och 25 av 300? Då måste man fråga sig av hur många araber -
vilka avlar endast på prestation?

Personligen så anser jag att alla korrekta och friska araber ska kunna prestera bra (men med begränsning för individen) med rätt träning, men då är man åter inne på: vad ÄR prestaion och ridbarhet?

Jag tror (när jag tänker efter på hur jag tänker), att för mig är en hög ridbarhet när hästen med lätthet bär sig själv och senare ryttare på ett lättsamt sätt och utan hjälpmedel bär sig i ev "vinnande form" som den utför med ett rörelsemönster som är till fördel.
(Äum, hur det där nu blev) :eek:
Kort sagt: En häst som har lätt att bära sig i korrekt och bärande form och utför fysiskt krävande röresler på ett bra och vinnande sätt.
Svårt att skriva. :crazy:

Prestationer är inte samma sak som resultat, då en 6:e plats lokalt är ett resultat och att placera sig bland de 3 bästa på SM är en prestation.

jag hittar iaf ingen licens på henne, har hon tävlat distans innan 2003? för annars har hon ju bara tävlat 50 km, och det tycker iaf inte jag är någon vidare prestation..

men du skriver att hon har gått en hel del distans, hur mkt? och när? (gud vad jag saknar distanslistan...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka