Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Haha! Din pojke(?) ser i alla fall mer ut som en arab än vad min gör. Superfin! :love:

Jag ser prestation i att bli placerad med sin lilla arabhäst i 1,10 och 1,20 hoppning, plus i lätt fälttävlan bland alla stora halvblod :)

Har jag skrivit att jag endast tänker avla fram hästar för lätta klasser inom hoppning och dressyr? :eek: Nej, jag har för mig jag skrivit i alla fall medelsvåra klasser? :)

Nej du skrev vilka hästar har gått bra i show ringen o sen har meriter.

Den andra halvan av mitt svar var riktat till alla. Min åsikt bara...lätta klasser anser jag inte vara en merit... oavsett galopp, distans, ja you name it.

Men om du nu vill avla fram en msv häst... då bör du väl ändå välja en hingst som ökar chansen för detta?
Vad har ditt sto för meriter o vad har Chagal för meriter förutom lätta klasser? Kan iofs tycka att 120(LA) hopp är en merit för en liten arab bland alla stora hästar. Svåra avstånd för en arab o det börjar bli lite bredd på hindren.

Aydin fick 39p exteriört men har inga lysande poäng från show.
Men däremot har han väl tävlats en hel del framgångsrikt.
http://www.stuterikan.se/
Resultat tävling o show.

Tillägg!
Såg era inlägg om 110 120cm efter jag postat.
Kan hålla med vad gäller hoppningen bland stora hästar men en arab i ponnymått ska ha meriter i msv hoppning för att i mina ögon ha presterat.

Liten och tunn? Skulle inte tro det, va? :D

Jubilanta106b.jpg

Carina på Silver Arabians

Jag har förstått att du inte tycker om galopp och distans men är inte dom "grenarna" lika meriterande för hållbarhet? Och westernridningen? Krävs stor ridbarhet för att fungera där! Krävs givetvis duktiga ryttare oxå. Jag har kikat in på ett antal hemsidor nu och det är många det står meriter på. Alltså ridning. Där det inte står exakt i vilka klasser hingstarna gått kan man ju göra sej omaket att maila el ringa och få bättre upplysning. Sen måste jag erkänna att jag är väldigt nyfiken på vad du har för något sto. Stam och meriter! Jag kanske har missat att du redan har skrivit det?
Mvh Lena

Jag har ett sött litet arabsto på knappt 152 cm. Hon är mest utbildad i Westerm och har även gått ett antal distanstävlingar. Har henne på foder för ett eventuellt senare köp. Jag får ta föl på henne nu i vår och tills dess är hon på utbildning av mig inom dressyr och hoppning.

Stam? Vad ligger bakom? Vilka meriter i tävling? Håller hon? Det mesta kommer från stoet!

Men vad har hon som gör att du vill avla på henne förutom att hon är söt?
Bara nyfiken..
Har själv ett arabsto utan meriter föutom utställningsmeriter. Blev inriden i våras(när vi köpte henne) som 8 åring.
Hon ska vara till avel o ridning.
Avel för att hon har en mycket god exteriör, med för rasen bra rörelser.
Mycket bra stam. O ett lysande temperament .Men jag ska ha henne i rp o hbl avel är tanken. (kanske en hbl unge till eget bruk).

Senast ändrad:

Nej, jag har inte den Jagoda men jag känner till den märren:) Hon är nämligen helsyster till Japonia och Japonia är mamma till min Jagoda! Tror att den "tidigare" Jagoda är exporterad till Norge -96
Vad heter din fina dam?
/Lena

Jubilanta? Undan Jerychonkas sista föl, Jerzaleka. Efter Chock.
Jättefin är hon! Roligt med släktingar:rofl:

Men han är ju d-ponny och 1.20 motsvarar väl MSV för d-ponny? ( Inte säker men det låter logiskt då 1.30 är MSV för stor häst
sen såg jag att han som är endast 1.46 har bla en andraplacering i 1.30 och detta på en bana med avstånd för stor häst!! Det tycker jag är riktigt bra faktiskt:O)
Om man "översätter" hans prestation så skulle det inne bara 1.40 för häst på 1.56 i mankhöjd... 1.50 för en häst på 1.66...

Oj då! Såg nu att han under 96 tog 16 placeringar sammanlagt i MSVB och MSVA sen tog han fler placeringar i LB och LA (ponny)

Senast ändrad:

Ja han har verkligen meriter. 130cm är Msv A på ponny.
Men hur kan han ha tävlat på en bana för stor häst??
Då måste han vara uppklassad från ponny o då får han inte klassas ner igen.
Han har bara licens bland ponny inte stor häst så det är på ponnybana...om det inte varit på klubbnivå.
Grymt bra hur som helst.

Visst kan man rida på många utställningsaraber och visst kan man ställa ut bruksaraber. Jag har väl aldrig sagt något annat? Det jag vill poängtera är att sådana som jag gärna använder oss utav arabhingstar och ston som har egna prestationer inom dressyr eller hoppning. Vi vill ha mer än bra ridhästar! Kan inte du/ni ge mig exempel på arabhingstar som har bra prestationer inom hoppning/dressyr/fälttävlan? Jag kan bara nämna Jamb ox och Chagal ox. Finns det fler?

Milagro - röntgad u.a. - tävlat i hoppning (lok/reg) m. vinster och plac. är en annan jag kommer på i alla hast nu....

Detta är ett fredagsskämt kopierat från annat forum...inlagt av "Celu". Tyckte det var kul till alla som inte vågar tävla, så har det kommit ett program.;):D

"Alla har vi väl någon gång drömt om att tävla, men kanske känt att vi inte riktigt räcker till eller har mod och kunskap för det.Det är glädjande för mig att kunna presentera ett dressyrprogram som alla kan rida.

Programmet rids utan halvhalter, över tygeln och med smackningar vid behov.Medtag gärna karta och kompass och göm dig under bylsiga kläder och boerihjälm.

1. A Inridning i serpentiner på meddellinjen

2. X 1:a försöket till halt. 2:a försöket, jogga lätt på stället. "God dag". Kom fram i trav, vid C gena till höger.

3. M-K Snett igenom i mellantrav med galoppinslag i minst vart tredje steg. OBS! Över tygeln!!

4. A På äggformen. Dubbla spår.

5. F-H Snett igenom i vinglig slängtrav. ( Obligatoriskt är att tappa sadelkontakt och stigbyglar ).

6. C Elipsformad volt. Lätta på ytterskänkeln så att bogen åker ut. Vid....

7. R......gärna senare,vänd till höger. Halt helst före nästa långsida.

8. X Framdelsvändning med skruv och schwungfull bakåtbjudning. Åk iväg i trav, vid B åt vänster.

9. E Ramla in vid E. Vid X, stå still om du kan. Efter några steg skritt, framdelsvändning centrerad mitt under hästen. Försök hålla dig inom 5m radie. Kom fram i trav.

10. C Sakta av till skritt och kasta tyglarna snabbt, om du vågar.

11. M Parvla dig in på diagonalen. Snett igenom med serpentinbågar och blandade gångarter.

12. K Ta tyglarna så snabbt att hästen förlorar ev. fart och form eller börjar takta.

13. A Fyrfota galopp på dubbla spår.

14. B Volt. Försök hålla dig inom ridhuset.

15. H Gena till nästa hörn. Försök hitta diagonalspåret. Snett igenom i sken.

16. A Försök stanna. Ta gärna en rökpaus. Klappa och uppmuntra hästen. Leta reda på stigbyglarna du tappade i första traven. Såga hästen bakåt, gärna in mot ridhusmitten, givetvis över eller under tygeln. Trav...

17. ...galoppfattningen mellan E och S.

18. E Volt. Ställ hästen utåt i volten. Minst fyra avbrott. Far förbi läktaren. Vinka åt kamraterna. Om hästen är trött, låna ett spö.

19. M-K Snett igenom i korsgalopp med byte och avbrott före nästa långsida. Trava.

20. A Vänd snett upp vid sidan om meddellinjen. Vid G påbörjas avsaktningen. Stanna helst före C, rätta till sitsen och vinka till domaren.

Lycka till !!!!!!!!!!!!
"

Faktum är att det ibland är så här det upplevs från sekreterarstolen...:rofl:
Alla barn från början...men sen undrar vissa varför de inte slog den o den hästen...det måste bero på vår ras.;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka