Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tyvärr... jag tror det kommer bli så.
Vad tror ni?

de tror jag med...
de e därför de är så dumt när nån kommer å säger "jag ska bara avla på bruks/show/svart/fux/brun/vit å alla andra ideer folk har... :cool:

Det är en jätte bra tanke Cairo. Sätt krav på hingstarna OCH ditt eget sto. Röntga och håll tummarna!
Hur är det med stoets meriter? Bilder?

Fler hingstar? Diesel. Luxor. Elcatero. Eldorado (undersöner till denne). Etman. Jag kan fortsätta?
Vet inte om röntgen på alla. Luxor är det inte. Vet inte Etman.

Ja, vad man nu gör med dom.
Det jag menar är att de kommer att bli en prestations ras och en halter ras.
Alla dessa medelmåttor som inte platsar 100 någonstans hamnar då hos dig eller Annika (skämt åsido).
Jag hatar åxå att tävla, tyvärr får man ingen presterande arab i skogen eller i hagen.
Och inga meriter heller.
Såvida man inte lejer bort eller har en modig stalltjej eller kille. :love:

Alla dessa medelmåttor som inte platsar 100 någonstans hamnar då hos dig eller Annika (skämt åsido).
Ja, och till 90% av alla arabägare som bara vill ha en bästa kompis. Hur kan man räkna bort dem? Och hur kan man kalla deras hästar för medelmåttor bara för att de inte tillhör de yttersta 5%-en på var sida om normalfördelningskurvan. Det är inte en automatisk följd att de är dåliga hästar bara för att de inte är show champions eller supergaloppörer. Jag tror inte riktigt på ditt scenario om en delad ras.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag har tänkt till. Det går att blanda lite.

Ödmjukhet och närhet.
Varenda dag njuter jag av mina hästar.
Jag vill också att deras milda sätt skall bevaras.
Jag vill ha familjehästen kvar.

Ger man in sig på en ras som arabiska fullblod så självklart
har man ett ansvar att bevara rasen.
Just att bevara mentalitet.
Mina hästar kan stå oridna i veckor, månader..
men den dag jag sätter mig och rider så inte sjutton
flipprar dom ur. Vi rider ut och bara njuter.
Det är häst.

Det är en jätte bra tanke Cairo. Sätt krav på hingstarna OCH ditt eget sto. Röntga och håll tummarna!
Hur är det med stoets meriter? Bilder?

Ja, jag vill i alla fall ta fram friska, hållbara och ridbara individer. Därför tänker jag ställa höga krav på dessa faktorer. Vad andra sedan väljer att göra är upp till dom.

Fler hingstar? Diesel. Luxor. Elcatero. Eldorado (undersöner till denne). Etman. Jag kan fortsätta?
Vet inte om röntgen på alla. Luxor är det inte. Vet inte Etman.

Elcatero? Har han tävlats i dressyr eller hoppning?

Kan inte du/ni ge mig exempel på arabhingstar som har bra prestationer inom hoppning/dressyr/fälttävlan? Jag kan bara nämna Jamb ox och Chagal ox. Finns det fler?

Luxor
Diesel
Milagro

sen finns de väldigt många som har presterat bra i western,galopp och distans

Tack för tipsen! Distan, galopp och western är inget jag är direkt förtjust i. Jag har dock provat på både distans och galopp, men nej.. inget för mig.
Jag är ju så liten, så alla vill utnyttja mig! haha! ;)

Ja vi får väl se om 100 år som jag skrev.
Jag lär iaf inte hänga med så länge, kanske min dotter dotter :D
Dom där "medelmåttorna" är alltså inte idag utan om 100 år och tyvärr kan jag inte svara för om så länge :rofl:

Jag spånade alltså om vad som händer med rasen i framtiden - inte hur det ser ut idag.
Jag tippar på att araben blir uppdelad om inget drastiskt görs idag.

Cairo: berätta om ditt sto. Skulle vara kul.

Jag har fått det förklarat för mig av en extriördomare att i många fall ligger poängen mellan två poäng och det domarna då gör är att de höjer det ena och sänker det andra för att få så rättvis bedömning som möjligt. Det kan vara en orak till att Mayor Bay fick lägre poäng än vad kritiken säger på någon av bedömningspunkterna.

kl
Visst är araben en skönhet :love: DET kan man inte förneka.
men på en del inlägg verkar det som om folk skulle köpa en häst bara för utseendets skull :confused:

Min arabvalack är egentligen inte en skönhet, han har inte ett typiskt arabhuvud...
MEN, jag har honom som ridhäst, han har bra stam som var ganska viktigt när jag köpte honom eftersom man kunde kolla upp ev arvsanlag mm hos föräldrarna.
MEN, det viktigaste är att han är en trevlig, lojal häst, och är frisk...

DET är arab rasen i ett nötskal!

men att uppfödare som bara avlar för show, det tror jag inte existerar så många av iallafall.

Tänkte skriva det dåliga skämtet själv faktiskt. Mest för att jag var irriterad över att jag inte fick skriva bara 'zooma' (var för några tecken tydligen).

Jag har med en arabvalack som inte ser ut som en typisk arab. Han är dock mycket snyggare än alla dessa typiska araber tillsammans! :d

Det är som sagt en smaksak! Alla har vi olika smak! Jag diggar inte de allra minsta och tunnaste araberna. Jag vill ha lite biffigare grejor. Min Zadek är en perfekt arab i mina ögon! Älskar bruksaraber! Här är lite nyare bilder på honom! Har du några bilder på din? :love:

han är till vänster
'
R0011741.jpg

hittade en bild till (har inte så många bra tyvärr)

92cf57ce.jpg

Glöm inte Medalj som vunnit så mycket som man nästan kan i utställningsväg. Han har även vunnit KM i dressyr mot vanliga kusar.
Har för mig att det var med över 67%.
Där har du en vacker arab med egna prestationer.

För egen del tycker jag inte att lätta klasser i dressyr eller hopp är prestationer. Det kallas lätta klasser för att alla hästar förväntas klara lätta klasser om de har benen på rätt ställen o med en viss ridbarhet. Msv så kan vi börja kalla det prestationer.
Go Linda o Chocko som startat Msv A mot hbl.:bow::bow::bow:

Vill du ha en arab som kan hoppa så ska du även ta en titt på Aydin..
Han kan verkligen hoppa!

Har jag skrivit att jag endast tänker avla fram hästar för lätta klasser inom hoppning och dressyr? :eek: Nej, jag har för mig jag skrivit i alla fall medelsvåra klasser? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 472
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka