Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det finns ju flera typer av halvblod, eller hur? Det finns hästar som är framavlade för tävlingsridning med mycket fullblod i sig. De är smäckra, snabba och heta i temperamentet. Det finns sedan en annan typ utav halvblod, som kanske mer är framavlade för fritidsridning och ridskoleverksamhet. De är lite tyngre och har inte lika fina gångarter och de har oftast ett mycket lugnt och fromt temperament. Det finns med andra ord två typer utav halvblod!

Det finns två typer utav araber redan idag, nämligen show-araben och bruksaraben. Jag vill syssla med bruksaraber och få fram mer utav arabhästen. Jag vill ha större araber med högre ridbarhet! That´s it! De ska inte se ut som halvblod, NEJ! De ska dock ha en sådan exteriör så att de utan problem iaf. kan gå medelsvåra klasser med goda resultat. :bow:

Oj vad du talar mot dig själv.
Du skriver att de ska ha en exteriör som utan svårighet ska kunna gå msv klasser. Men sen vill du använda en hingst som inte har den exteriören.:confused:
En häst med en bra exteriör (som många av vinnarna i show) har den exteriöra möjligheten att bli bra ridhästar.
Visst finns de dem med alldeles för rakt kors o en rygg som inte hänger ihop, som säkerligen inte duger som ridhästar.
Men att generalisera o säga att alla utställningshästar är dåliga ridhästar är lite väl att ta i.

Det blir ett problem när man inte ser rasen som EN.

Det jag kan tänka mig påverkar är modet, som tyvärr kan komma att stanna.
Det var inte så länge sedan de "typiskt polska" var inne, vilket dom kanske är även idag men nu tar det extrema överhanden.

Hingstar ska idag ha karaktär, fast ändå lätthet för att lätta upp ett tungt sto, huvuden ska se mer och mer typade ut (helheten blir då sämre - ofta avkall på kropp och hals), korsen plattare, riktiga rörelser byts ut mot show och snart skiljer inte folk på vad dom ser.

Många anser att dom dåliga individerna sållar ut sig själva, men gör dom verkligen det? Folk väljer ju att avla på dem ändå.

Gå in på straightegyptians.com och titta på de underbara gallerier som finns från shower.
Det är hästar med internationell toppstam som placerar sig bra, men tittar man på kors, halsar, ben och huvuden så undrar man verkligen vad som gjorde att den vann, eller kom så bra som den gjorde.

Jag förstår vad ni menar med en rid och en showtyp, men jag håller inte med om att det är så.
Snanare är det en produkt av människans oförstånd och skulle en sådan individ visas på avelsvärdering eller granskas av en premieringsdomare skulle resultatet vara katastrof!

Det är ingen häst att satsa på, tyvärr väljer en del att göra det pga de anser att individen har något som tilltalar dem.

Den hästen GÅR säkerligen att rida, men en prestaion att tala om kan det inte bli.
En häst med platt kors KAN inte sätta under sig eller hoppa en bana på 110 cm under ryttare.
En häst med raka haser, sluttande bogblad mm kan inte heller tillföra aveln ngt positivt.
Ett alltför typat huvud kan i slutändan ge trånga noskanaler och extrema tandproblem då tänderna inte längre ryms.
Avlen börjar mer och mer likna USA och dess sätt att nå framgång och berömmelse.

En sådan häst kallar inte jag arab, då allsidigheten är borta.
Som sagt, jag förstå vad ni menar men tyvärr finns det inte två sorter av araber utan endast en.
Det är uppfödarens ansvar att utesluta dessa hästar som kan förstärka det man inte vill ha hos en individ.

Återigen: information och utbildning!

därför är det viktigt att hingstarna (gärna även stona) avelvärderas..

Jag är ju inte insatt i show-världen, visst har sett de hästar som placerat sig högt som vi har här i landet. Men har det extrema kommit hit nu menar du? Du får gärna ge ett exempel på ngn som är verksam här i sverige så jag har ngt att jämföra med samt kika på. Vore jätte tacksamt! Om du inte vill skriva här så pm:a gärna.

Jätteintressant! Och visar att man egentligen ska palpera hästen för att kunna se om den har ett ändamålsenligt kors.

Eftersom originalet av vad jag förstod är taget från en engelskspråkig tidning (?) tror jag att PH står för Point of Haunch och PB står för Point of Buttock.

Lite tråkigt att man inte kunde se att läsa vad som stod.
Hade gärna sett vad det stod under C

Vad menar du med det Carina?:confused:

Jag vet flera om du frågar mig, vill inte nämna dom här och under sådana här omständigheter.
Det måste ju vara helt på hur man ser på saken. :confused:

Jag ser det som att avlar man på halterhingstar, halterlinjer eller hingstar som inte presterat och ston som inte är inridna så avlar man för show. Enkelt!

Alla hästar går att rida på som har 4 ben, svans och en någorlunda bra hälsa.
Bara för att man skrittar sitt sto i skogen någongång per år så betyder inte det att man avlar mot ridning, eller inte avlar mot show. Många ston kommer inte ens så långt utan bär föl, visas, bär föl och kanske visas igen.
Eller inte.

Hingstarna rids sporadiskt eller inför en avlevsärdering ( läs i bästa fall) och producerar sedan många föl. Betyder det att man inte ENDAST avlar mot show? Hur menar du? :confused:

För mig avlar man INTE endast mot show om man har ett sto som rids eller ridits, helst tävlad i någon gren. Hingsten likaså.
I övrigt tycker jag att mångtalet avlar mot show då de presterande hästarna endast ligger i bakåtled. För i sådant fall så avlar ingen i världen mot show då alla arabers linje bakåt har presterat någongång.
Jag lever i nutid och ser mot en framtid!

Jag kan säga att i nuläget avlar jag mot show, så stoet ej är tävlat, endast inriden och hingsten likaså.
Men det är inte mina ambitioner i framtiden då jag räknar med att meritera stoet och avkomman likaså.

Nu känner jag inte till så överdrivet många arabuppfödare men alla de hemsidor som jag besökt, har aldrig haft en hingst eller något sto som presterat inom någon ridgren. Det har varit någon som gått lite galopp som unghäst, men annars har det bara varit hästar som användts till utställning.

Jag menade inte att alla hingstar och ston som enbart används till utställning är dåliga ridhästar, utan det jag menade var - HUR SKA MAN KUNNA VETA ATT DESSA HÄSTAR SOM ENDAST VISAS PÅ UTSTÄLLNING, HÅLLER TILL RIDNING? DE HAR JU INTE VISAT VAD DE GÅR FÖR!

Det finns en anledning till varför Flyinge fick ta in tävlingsryttare till sina halvblodshingstar. Folk började efterfråga hållbarhet. :angel:

Nu känner jag inte till så överdrivet många arabuppfödare men alla de hemsidor som jag besökt, har aldrig haft en hingst eller något sto som presterat inom någon ridgren. Det har varit någon som gått lite galopp som unghäst, men annars har det bara varit hästar som användts till utställning.

Jag menade inte att alla hingstar och ston som enbart används till utställning är dåliga ridhästar, utan det jag menade var - HUR SKA MAN KUNNA VETA ATT DESSA HÄSTAR SOM ENDAST VISAS PÅ UTSTÄLLNING, HÅLLER TILL RIDNING? DE HAR JU INTE VISAT VAD DE GÅR FÖR!

Det finns en anledning till varför Flyinge fick ta in tävlingsryttare till sina halvblodshingstar. Folk började efterfråga hållbarhet. :angel:

Angående arabhingstar:
Menar du rent generellt sett eller menar du att det endast är hingstar med goda utställningsresultat som ej presterat?

Vilken mus? *oki, dålig*

För att säga att man INTE avlar mot show kanske man måste visa framfötterna på tävlingsbanan eller om man inte vill eller kan själv: leja för det.
Samma med hingstar. Vill man INTE avla mot show kanske man måste välja en med resultat utanför ringen.
Avlar man på show i flera led så har man tappat allt som de presterande hästarna tidigare byggt upp.

Madde och Kicket. Jag tycker ni verkar skriva i stort sett samma saker, men ändå är ni oense. Kanske jag som läser illa?

Vad menar du med det Carina?:confused:

Jag vet flera om du frågar mig, vill inte nämna dom här och under sådana här omständigheter.
Det måste ju vara helt på hur man ser på saken. :confused:
Ibland är det svårt att få fram vad man menar... :D Jag försöker på ett annat sätt.

Om man tittar på de uppfödare som till synes enbart avlar för show i Sverige (vi tänker säkert på samma), så är majoriteten av deras köpare ändå ridmänniskor. Det kanske ser ut som om de bara avlar för show, men jag kan slå vad om att de är medvetna om att deras avkommor kommer att bli ridhästar i 90% av fallen. Något annat är naivt att tro. Det finns ingen större marknad för hästar som bara ska visas på shower i Sverige.

Om dessa uppfödare sedan inte lyckas avla fram hästar som går att ridas anser jag det inte bero på att de avlar för show, utan att på att de inte vet hur man samtidigt avlar för ridning. Bristande kunskap, helt enkelt.

I praktiken: man avlar med målet att avkomman ska bli champion på VM i Paris, men eftersom det inte är så troligt, så gör man ändå inte avkall på de exteriöra förutsättningarna som gör en bra ridhäst, för då kan man inte sälja den.

I USA, däremot, finns det gott om uppfödare som verkligen avlar bara för show. Där finns det en stor marknad som struntar helt i om hästen går att rida.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Det finns ju flera typer av halvblod, eller hur? Det finns hästar som är framavlade för tävlingsridning med mycket fullblod i sig. De är smäckra, snabba och heta i temperamentet. Det finns sedan en annan typ utav halvblod, som kanske mer är framavlade för fritidsridning och ridskoleverksamhet. De är lite tyngre och har inte lika fina gångarter och de har oftast ett mycket lugnt och fromt temperament. Det finns med andra ord två typer utav halvblod!

Det finns två typer utav araber redan idag, nämligen show-araben och bruksaraben. Jag vill syssla med bruksaraber och få fram mer utav arabhästen. Jag vill ha större araber med högre ridbarhet! That´s it! De ska inte se ut som halvblod, NEJ! De ska dock ha en sådan exteriör så att de utan problem iaf. kan gå medelsvåra klasser med goda resultat. :bow:

När man läser det här så är det så att håren på armarna reser sig upp utav ILSKA:mad::mad: Det finns en ARABAVEL och det är ÄGAREN till hästen som avgör vilken riktning man vill gå åt. Om man vill rida eller åka på utställning ELLER man vill bägge delarna.
VARFÖR skulle det inte gå att rida på en utställningshäst eller varför skulle man inte kunna ställa ut en sk bruksarab.
Du får nog ta och tänka om i ditt sätt att resonera, det finns bara en arabavel i Sveige.

Jätteintressant! Och visar att man egentligen ska palpera hästen för att kunna se om den har ett ändamålsenligt kors.

Eftersom originalet av vad jag förstod är taget från en engelskspråkig tidning (?) tror jag att PH står för Point of Haunch och PB står för Point of Buttock.
Hmm, mina högst ovetenskapliga iakttagelser när det gäller felaktiga kors på Sveriges araber är att det är betydligt vanligare med B-kors på vanliga ridhästar än A-kors på utställningshästar.

Carina på SIlver Arabians

KL
Tänk att jag skiter i allt vad ni skriver om prestation, show och gudarna vet allt.

Att umgås med en arabhäst är nästan det mest ultimata i mitt liv.
Så underbart att ibland bara sätta sig på hästryggen, barbacka också, rida iväg, in i skogen och bara njuta.

Att ha små fölisar i stallet, man kupar händerna och strax får man
en liten mule i dom. En liten en som snusar i örat, lägger mulen
till kinden.

Ja men okej, då är jag med på hur du menar.
Jag har vridit och vänt på det och hur jag än tänker så handlar det ju om att araben i många hundra år - i alla led, har presterat.

De showinriktade (väljer att skriva så) uppfödarna har sysslat med det dom gör i en så liten tid av arabens historia.
Ännu finns det inga "icke presterande linjer".

De uppfödare som inriktar sig mot show tror jag ändå om kanske 100 år att ha delat in araben i 2 olika "raser" (fast araben alltid kommer förbli en arab).
Tänker närmast på dölehästen som förgrenat sig i kallblodstravaren och diverse welsh i olika kategorier.

Hur det än är, så ser man stor (läs milsvid) skillnad på galoppörerna och de rena showhästarna. Redan idag.
Det ÄR samma ras, det FINNS bara en arab. Men människorna kring de olika gengrarna kommer säkerligen att se till att araben inte förblir mångsidig inom tid.

De "normala" araberna kommer inte ha något att hämta i ringen och kanonerna i ringen kommer inte ha något att hämta på galoppbanan.
Sedan alla de som hamnar mellan stolarna harvar runt på dressyrbanan med "godkända" poäng på utställning.
Tyvärr... jag tror det kommer bli så.
Vad tror ni?

Det är verkligen ingen myt, att många som håller på med arabhästar är otroligt otrevliga. :angel: Det märks ju klart och tydligt här på fler än en användare.

Visst kan man rida på många utställningsaraber och visst kan man ställa ut bruksaraber. Jag har väl aldrig sagt något annat? Det jag vill poängtera är att sådana som jag gärna använder oss utav arabhingstar och ston som har egna prestationer inom dressyr eller hoppning. Vi vill ha mer än bra ridhästar! Kan inte du/ni ge mig exempel på arabhingstar som har bra prestationer inom hoppning/dressyr/fälttävlan? Jag kan bara nämna Jamb ox och Chagal ox. Finns det fler?

Det är synd att era show-hästar inte får visa sig på tävlingsbanorna. :( Det går annars inte att bevisa att de håller..

Ja, klart det har sin charm och det är ju vad alla längtar efter i dessa tider! :love::love::love:

Men alla dessa hästar har ju varit små fölisar en gång i tiden och satts till världen av människan. Inte alltid med en tanke bakom och kanske kommer denna fölis inte heller att tillföra aveln ett smack, snarare dra ner den om inte människan varit så smart att den tänkt till och haft en plan. Innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V