T
tsarabians
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Jag kan också vara med och leta... vilka linjer kan vi stryka?
madde++++
Jag kan också vara med och leta... vilka linjer kan vi stryka?
madde++++
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag tycker ofta pratar mot araben och för Svenska halvlod är bakdelen.
Araben är ofta stelare bak och har svårare att få bakbenen under sig med ett "rundtramp" utan upplevs som halvt om halvt stelopererad någon stans i bakkärran.
Givetvis finns det bättre och sämre, men generellt stämmer det. (enligt mig).
Enligt mig oxå.
Bolo - med högt älskad dressyrarab som tränar för A-tränare.
Araben är ofta stelare bak och har svårare att få bakbenen under sig med ett "rundtramp" utan upplevs som halvt om halvt stelopererad någon stans i bakkärran.
Givetvis finns det bättre och sämre, men generellt stämmer det. (enligt mig).
Araben är extremt schysst och samarbetsvillig och anstränger sig hela tiden lite mer fär att förstå och göra rätt.
Halvblod kan vara mer gnällspikar som snabbt lär sig att gå emot och säga ifrån när det inte känns bra.
Kanske krävs det lite mer känsla av arabryttaren att läsa av och förstå varför saker och ting inte fungerar då araben tar mer stryk än den borde.
KL
Här har jag sammanställt en lista över de arabhingstar som fått klass I på avelsvärderingen mellan 2002-2007. Ni som känner till deras utställningsmeriter, fyll gärna i dem! Det vore spännande att se hur de går/har gått på utställning. Hingstar visade före 2002 med klass I vore också trevligt att få på listan.
"2002
CLASSIC SENNA 38 (8-8-8-7-7)
EL YASHMIR DK 38 (9-8-7-6-8)
SAMSHEIK OX 38 (8-8-7-8-7)
SMASC 38 (9-8-8-7-6)
2003
ALADDON 38 (8-7-7-8-8)
CE MAGNUM 41 (9-9-9-6-8) EN NIA PÅ BEN!!! röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
KORMANT 39 (8-8-8-6-9)röntgen knäled båda bak avseende cystor ua
LIONEL 41 (8-8-8-9-8) röntgen knäled båda bak avseende cystor och osteochondros ua!
MARGANT 38 (8-8-8-6-8)
NAFUD RAYHAN 38 (8-7-7-9-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PARNASSOS 38 (7-8-7-8-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PHAROS 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SAKAI 40 (9-9-7-7-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SHALOMON 39 (9-8-8-7-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
2004
AJA SANAGOR (GB) 43 (10-9-8-6-10)
BARETT 38 (8-8-8-6-8)
CACZET 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
EURYTHMICS 38 (8-8-8-7-7)
NAPRAPAT 39 (9-8-7-7-8)
PIRATEN 42 (10-9-8-7-8)
2005
ARPEGGIO 39 (9-8-7-8-7)
BEY GALI 41 (9-9-8-7-8)
EL AMIN 41 (9-9-8-8-7)
GIRLAN BEY 41 (9-9-7-7-9)
HS EXEMPLAR 38 (7-7-7-8-9)
MAMBA 39 (9-7-7-7-9)
PREMIER 41 (9-9-7-7-9)
WAHKUL 38 (8-8-8-6-8)
2006
4 hingstar visades endast och ingen högre än klass III
2007
DON BULL 38 (8-8-6-8-8) Röntgen ua men det står inte vilken typ av röntgen som gjorts.
MAYOOR BAY 39 (7-7-8-7-10)
Information om röntgen har fyllts i där uppgifter om sådan har funnits på shs sida.. All info är hämtad därifrån..
På rak arm så finns ju Chocco och Luxor, glömde Mygel. De är ju tävlade bland "stora" hästar, men många placeringar i msv. Det finns ju fler, men det är nog mest ponnyer. I Norge har du ju familjen Hamre, de är ju 3 st som rider mycket bra och höga klasser. Har väl Albion, Maikopchek och minst ett par till i samma familj, kommer inte ihåg namnen i huvudet.
De använder mest ryska linjer, Där kan man ju fråga sig: varför? Har de något som vi har missat? Deras hingstar har ju även fått väldigt högt betyg på steget på utställning. Finns det ett samband?
madde++++
Apropos kors... För ca 1500 inlägg sedan diskuterade vi saken och jag drog mig till minnes en bildserie jag sett i SAM. Jag fick hjälp att hitta bildserien och nu har jag äntligen kommit mig för att scanna in den. Bättre sent än aldrig. Jag tycker den beskriver rätt bra hur ett korrekt arabkors ska se ut. Det enda jag inte är riktigt säker på är exakt vilka mätpunkter man använder. PH borde vara bärbensknölen, men PB?Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det hänger förmodligen ihop med önskemålet om ett relativt platt kors på araben. Har man ett rundare kors kommer påskjutet mer naturligt.
Givetvis finns det bättre och sämre, men generellt stämmer det. (enligt mig).Enligt mig oxå.
Bolo - med högt älskad dressyrarab som tränar för A-tränare.
Många utav linjerna är rakhasade och har problem att sätta under sig, MEN det går att träna fram bla genom mkt arbete på töm.
Det raka korset spelar också in i problemet.
Men det finns underbara linjer där allt helt enkelt stämmer.
Men att jämföra med halvblod är väl långsökt.
1. Nämn en uppfödare i Sverige som bara avlar för show. Den uppfödaren kan inte vara något större affärsgeni, i så fall. 90% av alla som köper våra uppfödningar vill ha en ridhäst. Varför skulle vi vara så korkade att vi avlar för enbart show? Vilket leder till nästa fråga...Jag älskar arabhästar, men har aldrig tyckt speciellt mycket om de där typiska små fjuttiga arabhästarna som endast är framavlade för show. Nej, tack. Jag tillhör dom som diggar ridning och till det krävs bra ridhästar.
Jag har en bruksarab vid namn Zadek. Han är e.Bakir ox. Han har gått 120 cm hoppning. Han är av den grövre modellen av arab och mycket, mycket snyggare än de där små fjantisarna.
Jag kommer att avla fram en egen arab då? Jag tror dock jag kommer att nå ut till en bredare publik än vad de som endast avlar på show gör, för de flesta som söker häst, söker väl ändå efter bra ridhästar?
Det finns ju flera typer av halvblod, eller hur? Det finns hästar som är framavlade för tävlingsridning med mycket fullblod i sig. De är smäckra, snabba och heta i temperamentet. Det finns sedan en annan typ utav halvblod, som kanske mer är framavlade för fritidsridning och ridskoleverksamhet. De är lite tyngre och har inte lika fina gångarter och de har oftast ett mycket lugnt och fromt temperament. Det finns med andra ord två typer utav halvblod!
Det finns två typer utav araber redan idag, nämligen show-araben och bruksaraben. Jag vill syssla med bruksaraber och få fram mer utav arabhästen. Jag vill ha större araber med högre ridbarhet! That´s it! De ska inte se ut som halvblod, NEJ! De ska dock ha en sådan exteriör så att de utan problem iaf. kan gå medelsvåra klasser med goda resultat.![]()
Kanske bla pga att man använder klass III och IV hingstar i avel![]()