Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag kan också vara med och leta... vilka linjer kan vi stryka?

madde++++

Det jag tycker ofta pratar mot araben och för Svenska halvlod är bakdelen.
Araben är ofta stelare bak och har svårare att få bakbenen under sig med ett "rundtramp" utan upplevs som halvt om halvt stelopererad någon stans i bakkärran. :rofl::o

Givetvis finns det bättre och sämre, men generellt stämmer det. (enligt mig).
Enligt mig oxå.

Bolo - med högt älskad dressyrarab som tränar för A-tränare.

Araben är ofta stelare bak och har svårare att få bakbenen under sig med ett "rundtramp" utan upplevs som halvt om halvt stelopererad någon stans i bakkärran. :rofl::o

Araben är extremt schysst och samarbetsvillig och anstränger sig hela tiden lite mer fär att förstå och göra rätt.
Halvblod kan vara mer gnällspikar som snabbt lär sig att gå emot och säga ifrån när det inte känns bra.

Kanske krävs det lite mer känsla av arabryttaren att läsa av och förstå varför saker och ting inte fungerar då araben tar mer stryk än den borde.

Tror du har helt rätt här.

Någon frågade även vad låst i bogen är...
Väldigt förenklat kan man jämföra med människan.
Sätt på en snäv kjol som slutar i knähöjd. Du är då förhindrad eller låst att ta större steg.
Vissa hästar har höga knälyft i fram men är ändå låsta i bogen då de inte kommer framåt med benen bara uppåt. Detta brukar kallas "symaskinsgång" upp, ner upp ner.

KL

Här har jag sammanställt en lista över de arabhingstar som fått klass I på avelsvärderingen mellan 2002-2007. Ni som känner till deras utställningsmeriter, fyll gärna i dem! Det vore spännande att se hur de går/har gått på utställning. Hingstar visade före 2002 med klass I vore också trevligt att få på listan.:D

"2002
CLASSIC SENNA 38 (8-8-8-7-7)
EL YASHMIR DK 38 (9-8-7-6-8)
SAMSHEIK OX 38 (8-8-7-8-7)
SMASC 38 (9-8-8-7-6)

2003
ALADDON 38 (8-7-7-8-8)
CE MAGNUM 41 (9-9-9-6-8) EN NIA PÅ BEN!!! röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
KORMANT 39 (8-8-8-6-9)röntgen knäled båda bak avseende cystor ua
LIONEL 41 (8-8-8-9-8) röntgen knäled båda bak avseende cystor och osteochondros ua!
MARGANT 38 (8-8-8-6-8)
NAFUD RAYHAN 38 (8-7-7-9-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PARNASSOS 38 (7-8-7-8-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PHAROS 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SAKAI 40 (9-9-7-7-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SHALOMON 39 (9-8-8-7-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.

2004
AJA SANAGOR (GB) 43 (10-9-8-6-10)
BARETT 38 (8-8-8-6-8)
CACZET 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
EURYTHMICS 38 (8-8-8-7-7)
NAPRAPAT 39 (9-8-7-7-8)
PIRATEN 42 (10-9-8-7-8)

2005
ARPEGGIO 39 (9-8-7-8-7)
BEY GALI 41 (9-9-8-7-8)
EL AMIN 41 (9-9-8-8-7)
GIRLAN BEY 41 (9-9-7-7-9)
HS EXEMPLAR 38 (7-7-7-8-9)
MAMBA 39 (9-7-7-7-9)
PREMIER 41 (9-9-7-7-9)
WAHKUL 38 (8-8-8-6-8)

2006
4 hingstar visades endast och ingen högre än klass III

2007
DON BULL 38 (8-8-6-8-8) Röntgen ua men det står inte vilken typ av röntgen som gjorts.
MAYOOR BAY 39 (7-7-8-7-10)

Information om röntgen har fyllts i där uppgifter om sådan har funnits på shs sida.. All info är hämtad därifrån..

Don Bull är röntgad i bakknäna UA.

Vad gäller Mayoor Bay så kan han väl kanske inte räknas som så speciellt rastypisk, fast det är ju konstigt att han får sämre poäng på sånt som är bra. Hur bedömer de egentligen, rent krasst borde väl en arab dömas efter hur en ARAB ska se ut och då borde han kanske fått sämre poäng på andra saker. Han blev klass I för sin fantastiska trav men kanske borde varit klass II med sin exteriör... Svårt för en stoägare att veta kan JAG tycka, det borde ju visa om hästen är exteriör korrekt som ARAB eller som "häst". Svårt att förklara men jaja. Jag skulle vilja testa att betäcka ett lite mer extremt sto typ ColCora (heter hon så?) med Mayoor Bay, kanske man får en snygging med RIDBAR trav :d Dressyrnörden i mig vaknade till liv...

Jag har inte sett denna häst IRL alls. Jag försöker bara förstå hur de har tänkt.

Carina på Silver Arabians[/QUOTE]

Hittade en sida med bider på Mayoor Bay! Vet inte om jag får länka men annars får värden ta bort detta inlägg.. http://www.czima.com/hingstl.htm
Det är visserligen inte IRL men jag vet inte om du sett bilder på honom? Om inte så kanske ngn annan tycker det är trevligt att titta på honom:O)

På rak arm så finns ju Chocco och Luxor, glömde Mygel. De är ju tävlade bland "stora" hästar, men många placeringar i msv. Det finns ju fler, men det är nog mest ponnyer. I Norge har du ju familjen Hamre, de är ju 3 st som rider mycket bra och höga klasser. Har väl Albion, Maikopchek och minst ett par till i samma familj, kommer inte ihåg namnen i huvudet.

De använder mest ryska linjer, Där kan man ju fråga sig: varför? Har de något som vi har missat? Deras hingstar har ju även fått väldigt högt betyg på steget på utställning. Finns det ett samband?

madde++++

Oh, ett kärt ämne för mig som ryss-frälst! ;)

Jag säger såhär om de ryska linjerna:
Vilket stort flott stuteri man än besöker där arabhästarna springer fritt i stora hagar får mig betagen, men när jag första gången stod utanför hagarna på Kossack stud (som då nästan enbart hade ryskt) då var det (som Kirschti i Idol säger) ett Halleluja moment!
Det tycktes som om de hästarna var en ras i rasen, en egen sort. Utseendet är kanske inte modernt just nu, inga iögonfallande dishar och inga sirliga spindelben, men vilka RÖRELSER! Inga låsta bogar, pinniga steg osv. Flertalet av dessa hästar visades sedan under sadel
av kunniga beridare och det var vackert,så vackert. De behöll sina lediga rörelser under ryttare och med uttrycket och smidigheten som kännetecknar araben.

Madde: Återigen - jag tror inte det finns linjer av hästar som presterat.
Kan vi inte plocka fram linjer av människor som lyckats plocka fram det bästa av våra hästar och tagit dem till toppen? :rofl:

Ankan... lägg in en filmsnutt så jag kan se att du har nåt som inte jag har. :idea::D
Fram med bilder, filmer så det kan visas, stötas och blötas även av dom som inte är lika "inkörda" som en annan.
W (min häst) rör sig inte dåligt, på något sätt.
Men jag har sett RÖRELSER (bak OCH fram) på andra raser och vet vad jag kan jämföra med.

Araben rör sig inte bra bak, om man jämför med en dressyrhäst.
Då menar jag alla araber, men som sagt - ett fåtal undatag finns. Har bla en film på ett sto från USA som rör sig magiskt.:love:
Är ganska lur på att hon fått mycket hjälp med vikter och skoning, kanske beror på att den är från US... :D
Min tro är att hon är den som ska bekräfta att det finns araber som springer som Snurre Sprätt med rundgång bak och flyt fram.

Däremot tror jag att smidigheten, lättheten, utstrålningen, mm gör att den är en fin häst att rida dressyr på.
Någon ren dressyrhäst tror jag inte den blir, tyvärr.
Det är en allsidig ras som ska användas till mycket.

Inom distansen bl.a skulle det inte vara praktiskt med höga, taktmässiga rörelser.
Inte heller den massan av häst som krävs för de högre rörelserna.

Jag kan faktiskt med ro säga att jag har en allsidig häst som kan göra det mesta, fast (kanske) inte lika bra som grannens halvblod.
Skulle jag vilja rida grand prix så köper jag mig ett halvblod, skulle jag vilja cutta kor kanske en quarter passar bättre.

Nu vill jag inte det. Jag vill göra mycket med min häst och slippa sitta och nöta alltför mycket på ett moment. Så jag rider arab! :love::love::love:

Senast ändrad:

Undrar om man får stanna när man åker förbi Järbo nästa gång då. För det skulle vara kul att se en trav 10:a IRL.

Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det hänger förmodligen ihop med önskemålet om ett relativt platt kors på araben. Har man ett rundare kors kommer påskjutet mer naturligt.
Apropos kors... För ca 1500 inlägg sedan diskuterade vi saken och jag drog mig till minnes en bildserie jag sett i SAM. Jag fick hjälp att hitta bildserien och nu har jag äntligen kommit mig för att scanna in den. Bättre sent än aldrig. Jag tycker den beskriver rätt bra hur ett korrekt arabkors ska se ut. Det enda jag inte är riktigt säker på är exakt vilka mätpunkter man använder. PH borde vara bärbensknölen, men PB?

Arabens kors

Carina på Silver Arabians

PS Bilden är i dålig upplösning, så den måste förstoras i webbläsaren för att kunna läsas.

Senast ändrad:

Enligt mig oxå.

Bolo - med högt älskad dressyrarab som tränar för A-tränare.

Många utav linjerna är rakhasade och har problem att sätta under sig, MEN det går att träna fram bla genom mkt arbete på töm.
Det raka korset spelar också in i problemet.

Men det finns underbara linjer där allt helt enkelt stämmer.
Men att jämföra med halvblod är väl långsökt.

Jag älskar arabhästar, men har aldrig tyckt speciellt mycket om de där typiska små fjuttiga arabhästarna som endast är framavlade för show. Nej, tack. Jag tillhör dom som diggar ridning och till det krävs bra ridhästar.

Jag har en bruksarab vid namn Zadek. Han är e.Bakir ox. Han har gått 120 cm hoppning. Han är av den grövre modellen av arab och mycket, mycket snyggare än de där små fjantisarna. :d

Jag kommer att avla fram en egen arab då? Jag tror dock jag kommer att nå ut till en bredare publik än vad de som endast avlar på show gör, för de flesta som söker häst, söker väl ändå efter bra ridhästar? :angel:

Det finns ju flera typer av halvblod, eller hur? Det finns hästar som är framavlade för tävlingsridning med mycket fullblod i sig. De är smäckra, snabba och heta i temperamentet. Det finns sedan en annan typ utav halvblod, som kanske mer är framavlade för fritidsridning och ridskoleverksamhet. De är lite tyngre och har inte lika fina gångarter och de har oftast ett mycket lugnt och fromt temperament. Det finns med andra ord två typer utav halvblod!

Det finns två typer utav araber redan idag, nämligen show-araben och bruksaraben. Jag vill syssla med bruksaraber och få fram mer utav arabhästen. Jag vill ha större araber med högre ridbarhet! That´s it! De ska inte se ut som halvblod, NEJ! De ska dock ha en sådan exteriör så att de utan problem iaf. kan gå medelsvåra klasser med goda resultat. :bow:

Jag älskar arabhästar, men har aldrig tyckt speciellt mycket om de där typiska små fjuttiga arabhästarna som endast är framavlade för show. Nej, tack. Jag tillhör dom som diggar ridning och till det krävs bra ridhästar.

Jag har en bruksarab vid namn Zadek. Han är e.Bakir ox. Han har gått 120 cm hoppning. Han är av den grövre modellen av arab och mycket, mycket snyggare än de där små fjantisarna.

Jag kommer att avla fram en egen arab då? Jag tror dock jag kommer att nå ut till en bredare publik än vad de som endast avlar på show gör, för de flesta som söker häst, söker väl ändå efter bra ridhästar?
1. Nämn en uppfödare i Sverige som bara avlar för show. Den uppfödaren kan inte vara något större affärsgeni, i så fall. 90% av alla som köper våra uppfödningar vill ha en ridhäst. Varför skulle vi vara så korkade att vi avlar för enbart show? Vilket leder till nästa fråga...

2. Varför skulle en showvinnare vara en sämre ridhäst? Det finns ingen logik i det påståendet.

Jag kan hålla med om att det existerar en hel del araber som inte är bra ridhästar, men att de skulle vara resultat av showavel har jag svårt att svälja. De är snarare resultat av bristande kunskap om avel i största allmänhet.

Senast ändrad:

Det finns ju flera typer av halvblod, eller hur? Det finns hästar som är framavlade för tävlingsridning med mycket fullblod i sig. De är smäckra, snabba och heta i temperamentet. Det finns sedan en annan typ utav halvblod, som kanske mer är framavlade för fritidsridning och ridskoleverksamhet. De är lite tyngre och har inte lika fina gångarter och de har oftast ett mycket lugnt och fromt temperament. Det finns med andra ord två typer utav halvblod!

Det finns två typer utav araber redan idag, nämligen show-araben och bruksaraben. Jag vill syssla med bruksaraber och få fram mer utav arabhästen. Jag vill ha större araber med högre ridbarhet! That´s it! De ska inte se ut som halvblod, NEJ! De ska dock ha en sådan exteriör så att de utan problem iaf. kan gå medelsvåra klasser med goda resultat. :bow:

De flesta av hblhingstarna har väl inte så mkt fullblod i sig och inte heller de svenska stona? Visst vill många ha lite xx eller ox blod i sina hästar... men hur många har det?
I dag köps många av skolhästarna du beskriver från utlandet...
Förklara gärna om du vill hur du menar?
Sen tycker jag inte att du har helt rätt gällande show och bruksaraber.. den indelningen där.. Jag har sökt en massa information kring hingstarna och fler än vad jag hade trott har både klass I på avelsvärdering+ utställda med guld och ev championtitlar, flera av dem rids och presterar i ngn gren, ngr har både meriter från galopp och distans... DET tycker jag är att prestera:) Jag är inte ute efter att tjafsa utan undrar bara vilka hästar det är du tänker på?
För jag kan nog tycka att det kanske vore bättre att om du vill ha en grövre och större häst men ändå med drag av araben borde satsa på hblsavel med mkt arabblod.. Kanske 50-75% arabblod? Du får dock skynda på om du vill ha gröna papper då Elcatero inte är purung, visserligen kan du använda arabsto men då är du låst till endast 50% arabblod..( om du inte hittar en hblhingst med mkt arabblod i) Så sök ston med arabblod och betäck med Elcatero så får du hblhästar med 75% arabblod;)

Jag kan hålla med om att det existerar en hel del araber som inte är bra ridhästar, men att de skulle vara resultat av showavel har jag svårt att svälja. De är snarare resultat av bristande kunskap om avel i största allmänhet.

Carina på Silver Arabians[/QUOTE]

Kanske bla pga att man använder klass III och IV hingstar i avel:angel:

Syftar nu inte på att du skulle ha gjort det utan rent generellt..

Kanske bla pga att man använder klass III och IV hingstar i avel:angel:

Ja, det var väl nånting sånt jag menade... :angel: Plus en massa annat, som att avla på ett sto som inte hör hemma i avelsboxen, eller att bara söka efter ett sött huvud, eller att inte veta hur en exteriört korrekt häst ser ut och rör sig...

Senast ändrad:

hur många är de som enbart avlar för show ? hur många är de som enbart avlar för ridning ? inte många. tror faktiskt inte de är många i världen. majoriten av dom jag har pratat med eller alla dom hemsider jag har kollat så säger/skriver dom "vårat avelsmål är att avla fram araber som går att rida på och som presterar bra för tävlingsridning OCH samtidigt gå väldigt bra i utställningsringen" så hur många är de då som bara avlar för show eller enbart ridning ?!

Kul och intressant att se att det finns många med "rätt inställning" till araben och avel. Hoppas att ni kommer på mötet alla. Eftersom det finns några anonyma med här så är jag inte säker på att ni är anmälda. Men det får man väl hoppas!

Cleese: Är de ryska hästarna mer avlade för dressyr tex?

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V