Är nordiska kallblod annorlunda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare boella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 519
B

boella

Jag har en dölehäst, dvs en norsk kallblodstravare. Hon uppvisar ett beteende som är ganska annorlunda mina andra hästar: två varmblod, dvs amerikanska travare. Jag har ägt henne -dölehästen - i två år. Läste en artikel av Stefan Forsström för några nummer sedan i Hästfocus som hävdade att rasen var annorlunda att hantera. Ni som äger liknande hästar, dvs nordsvenska travare, finnhästar osv, det är ju samma hästar det är bara stamboken som skiljer. Är det så att de är annorlunda andra hästar? Och varför? Jag känner att hon kräver mycket större närvaro, mycket mer känslighet och kunnighet, för att lita på mig. Än mina andra hästar. De skiter lite i vilket. I henne finns inte en gnutta likgiltighet. Men samtidigt är hon helcool.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är nordiska kallblod annorlunda?

Jaghar två kallblodstravarston som stämmer in på din beskrivning till punkt och pricka. Båda är födda i Sverige, men har mycket norskt i stammen (en är e Texas Per ue Viggo Best och den andra e Bol Elden ue Atom Vinter).
Det äldre stoet har jag ägt i sex år, det andra i bara ett år, men de är så lika varandra. De kräver hundraprocentig närvaro - och ger hundra procent tillbaks. Så underbara hästar!

Igår red jag för vår tränare här hemma på ridbanan. Regnet vräkte ner, tränaren stod i mitten iklädd en gigantisk regnponcho - och hästen gav allt. Hon var "med mig" vartenda steg, varenda sekund.

Immer

Ok wow ja, då vet jag vad jag kan se fram emot. Ball. Vi tömkör. Jag har ridit på henne då när hon kom hit, men nej, backade. Och nu tömkör vi. Och det går lysande, jag ska upp på henne snart men utan alla konstiga minnen hon har. Det tog mig den här tiden att våga lita på henne. Det är bara så. Jag litar till fullo på henne. Men innan: hon litade inte på mig, jag litade inte på henne. Nu känns det annorlunda. Jag har aldrig varit med om en häst som varit så tydlig i att visa sina intentioner. Nu: jag bara slänger repgrimmor mm hjälpmedel, det behövs inte längre, för att nu följer vi varandra... känns som jag kan gå runt med henne i en tråd typ...fast det är ingen tråd, utan ett milt tränsbett. Hon lyssnar på bettet nu.
Helt skumt. Just för att den där bristen på tillit var också tydlig innan. Men nu. Wow.

Hoppsan, nu blev vi flyttade till avel. Jahapp så kan det gå. :D
Ngn som har ngt att säga om min dölehäst?

Jag har en dölehäst, dvs en norsk kallblodstravare. Hon uppvisar ett beteende som är ganska annorlunda mina andra hästar: två varmblod, dvs amerikanska travare. Jag har ägt henne -dölehästen - i två år. Läste en artikel av Stefan Forsström för några nummer sedan i Hästfocus som hävdade att rasen var annorlunda att hantera. Ni som äger liknande hästar, dvs nordsvenska travare, finnhästar osv, det är ju samma hästar det är bara stamboken som skiljer. Är det så att de är annorlunda andra hästar? Och varför? Jag känner att hon kräver mycket större närvaro, mycket mer känslighet och kunnighet, för att lita på mig. Än mina andra hästar. De skiter lite i vilket. I henne finns inte en gnutta likgiltighet. Men samtidigt är hon helcool.

Hej. Vi har en Kallblodstravarvalack e Troll Jahn och jag blir alldeles varm i kroppen när jag läser vad du skrivit! :love:

Om det har med rasen att göra eller inte det vet jag ej men jag har aldrig under alla år träffat en så personlig och speciell häst!

Han fullkomligt älskar att göra saker tillsammans med sin matte men samtidigt har han stoooor integritet och det går inte att tvinga honom till någonting. Det är som om han säger: "Det här e kul, matte men jag gör det bara för att jag vill. :D

Men för det mesta vill han och då gör han allt man ber om och kan han inte riktigt så försöker han. :love: :love:

Jag förstår faktiskt vad du menar för det har tagit oss två år att hamna här. Hon är fanimej helt otrolig. Och så kärleksfull. Hon visar nu att hon gillar mig. Och då visar hon det. Jag har två andra hästar som är skitmysiga. Men hon hon är annorlunda. Verkligen. Idag tänkte jag att hon var mer som en katt. Som ville stryka sig mot mig liksom. Men det är hon ju inte.

ja, det är nu jag ska börja be om allt. Hon kommer att ge det.

Hon är e. Auvin. Som förresten var svensk? Så är hon då ren döle?
Nåväl mamman var norska: Karimalla.
Men vad är det som är så speciellt då? Är de mer kräsna? Vad tror ni?

Jag som är så intresserad av kallblodstravare och bruksnordisar får "ståpäls" när ni berättar.... Jag vill också ha en sån!!
Visserligen är mina araber något i samma stil, men jag kan tänka mig att det blir ännu mer kraftfullt med en nordis....

Jag tror dig ang araberna, det är ju också en härdig ras förädlad genom årtusendena. Tror jag. De blir stundtals som urhästar på någe vis.

ja jag är helt övertygad att nordiska kallblod är mycket annorlunda!
har själv en underbar bruksnordis som är 2,5 år han är känslig och fruktansvärt mattesjuk en vännina sa till mig för en tid sedan att hon aldrig har sett en så mattesjuk häst!
blir han osäker eller fundersam stannar han och tittar och söker kontakt för att se vad jag tycker om saken:)
när vi gick inkörnings kurs i våras kunde han ifrågasätta de gamla gubbarna som kört in hästar i åratals. men sa jag till att det var ok så gjorde han det direkt:bow:
jag har också läst att man ska vara väldigt försiktig när man tränar horsemanship övningar med nordiska kallblod ! då de tar åt sig väldigt av allt och man kan tydligen knäcka dem istället för att få en följsam och lydig häst!

Jag håller med föregående talare, man skall vara försiktig för det är känsliga hästar.

Jag kan absolut hålla med om att ja de är annorlunda. har haft en döle (som man samavlar med nordsvensk bruks ) och en nordsvensk och de är lika.

Jag tog en NH lektion som innehöll mycket repviftning och min nordis fick en hjärtatack, det var alldeles för grova signaler för honom ( därmed inte sagt att all NH är sån)

Jag har nog svårt att sätta fingret på det.

Men nordisen har alltid arbetsvilja, den är rentav lite för het, så den blir väldigt lätt spänd

En nordsvensk i rätt händer är en guldklimp - i fel händer en mardröm ( säger jag från min erfarenhet som hovis - och att nordisar lätt blir sk. skenkulor, inte mina dock :D )

Jag tycker min häst har lärt mig att röra mig kontrollerat och mjukt runt honom.

De HAR minen som en häst, så händer det något så är de svårövertygade om att det är "okey" igen.

öht mycket instinkt i en nordis, och intelligens. De är väldigt mycket mer företagsamma än andra raser. De ser hur man gör och gör efter. (öppna dörrar och grindar gjorde min döle :angel:)

Man lär sig att tänka 3 steg före hästen

Sedan kan styrkan vara ett problem. Man kan inte räkna med att saker håller. Även om de är normalt byggda. En Nordvensk som kliar sig tex. kan bygga om stallet....
Även grimmor och huvudlag... man behöver itne vara rädd att nordis skall fastna och få panik, grejjerna går av långt innan dess.

Sedan så skall man hålla sig på inhängnat område (rejält inhängnat) En nordis kan lätt dra ikull dig _om_ den skulle bli skrämd tex. Tänk på det vid tömkörning. Man har inte en suck om den vill vända och gå hem.

Sedan så om man jämför halvblod och nordis - så halvblodet är kanske som en 'italienare' mer yvig i sitt kroppsspråk, särksilt när den blir rädd. Nordisen fryser istället - tills den får panik.
Manmåste bli bra på att läsa häst om man inte skall bli överraskad, och det är där det brli fel ibland i relationen med nordisar om man inte är så hästvan. det är INTE en nybörjarhäst.

Den vill ha en fast men vänlig (erfaren) hand

Den är inte så flyktig utan kan bli mer upprörd med andning osv, tills det slår över, då kan det vara svårt att få stopp på den.

Har inte skenat med min egen - men i vagn efter andras - inte roligt - man hade inget att säga till om.

Får man en bra relation med sin nordis - så är man ett team.

En riktig kamrat

ps jag antar att TS läste SVEN Forström...

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka